Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan_patrol_station_wagon_3.jpeg

Nissan Patrol

1 / 8
nissan_patrol_station_wagon_3.jpeg
nissan_patrol_gr_3-door_4.jpeg
nissan_patrol_gr_3-door_11.jpeg
nissan_patrol_gr_3-door_979.jpeg
nissan_patrol_gr_5-door_8.jpg
nissan_patrol_gr_5-door_15.jpeg
nissan_patrol_hard_top_9.jpg
nissan_patrol_lwb_soft_top_2.jpg

Sterke punten

  • Rijgedrag
  • Kwaliteiten offroad
  • Betrouwbaarheid

Zwakke punten

  • Afmetingen
  • Te sobere afwerking
  • Ophanging is weinig comfortabel

Nissan Patrol Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan Patrol, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:14.8 - 16.9s
Maximumsnelheid:160 - 160 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):287 - 313 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):10.8 - 10.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4475 x 1840 x 1840 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:590 - 835 kg

De oer-SUV van Nissan

De Patrol dateert uit de periode dat Nissan nog Datsun heette en zelfs toen was het één van de eerste modellen uit het gamma. In 1951 leek het eerste model nog fel op een Willys Jeep, later evoluerde de styling om uiteindelijk een luxueuze terreinwagen te worden. Vergis je echter niet, de Patrol is een werkpaard, ook met two-tone parelmoer lak. Dat bewijzen zijn Dakar-deelnames wel.

Interesse in een Nissan Patrol

Nissan Patrol tweedehands auto
Nissan Patrol nieuwe auto
Nissan Patrol dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Hoewel het om een pure terreinwagen gaat, kan de Patrol goeie rijkwaliteiten voorleggen. Hij kreeg van bij het begin schroefveren mee en tegelijk kleedde Nissan hem zodanig aan dat de inzittenden niets te kort kwamen.

  • Met twee starre assen en een enorme bodemvrijheid bewees de Patrol zich als een offroadkoning. Vooral de versies van de tweede generatie (1980-1997) tonen zich meester van het modderige en onbegaanbare terrein.

  • De Patrol stamt uit een familie van betrouwbare modellen. De motoren waren steevast overgedimensioneerd en konden wel een slag of stoot verdragen. De wagens bleken dan ook erg betrouwbaar, al is bij de modellen van voor de jaren 90 toch te merken wat de roestduivel kan aanrichten.

Belangrijke gegevens

Motoren

De eerste twee generaties Patrol waren voorzien van een 3,7 liter of 4 liter grote zes-in-lijn benzinemotor. Die werden later in de derde generatie aangevuld met twee nieuwe benzinemotoren, een 2.4 viercilinder, een 2.8 zes-in-lijn en een reeks diesels waaronder een 2.7 liter Perkins-viercilinderdiesel en een 3.2 liter grote zes-in-lijn, al dan niet met turbo. Die laatste twee werden later uitgeboord tot een cilinderinhoud van 2.8 en 3.3 liter. Bij de vierde generatie zat er een 3 liter of 4.2 liter grote benzinemotor onder de kap - alweer een zes-in-lijn. De diesels daar hadden een gelijkaardige cilinderinhoud met 2.8 liter of 4.2 liter.

De vijfde generatie was de laatste die bij ons werd ingevoerd. Wij kenden alleen de 2.8 Turbo D en de 3.0 Di Turbo, maar Nissan bracht hem ook aan de man met een 4.2, 4.5 en zelfs 4.8 liter grote benzinemotor… Nochtans viel je niet omver van de vermogens; zo kreeg de 2.8 Turbo D 130 pk en 252 Nm, terwijl de 3.0 Di Turbo voorzien was van 158 pk en 354 Nm.

Afmetingen

De Patrol was er van bij de derde generatie in twee afmetingen. De SWB was een driedeurs en kreeg daardoor vooral aantrek bij trekkers van paardentrailers allerhande, terwijl de LWB een vijfdeurs was en daardoor wat meer volk over het terrein kon verplaatsen. De SWB - ook wel ‘Hardtop’ genoemd - was 4,15 meter lang bij zijn lancering. De LWB - die noemde Nissan ook graag ‘Wagon’ - had een lengte van 4,77 meter. Beide waren ze 1,8 meter hoog en 1,69 meter breed. De hoogte wijzigde niet doorheen de jaren, de breedte wijzigde tot 1,84 meter bij de laatste generatie. Ook de lengte wijzigde amper, al was zo’n SWB van de laatste generatie wel 4,48 meter lang en de LWB was toen 4,97 meter lang.

Varianten

Zoals je eerder kon lezen hanteerde Nissan twee lengtes voor de Patrol. Bij de vierde generatie werd er ook nog een ‘GR’-benaming toegevoegd, al sloeg dat vooral op het feit dat het om de linksgestuurde versie ging, de GQ-benaming dient voor de rechtsgestuurde landen.

Prijzen

Nieuw was de Patrol altijd een prijzig beestje, vooral in de meer luxueuze jaren op het einde van zijn carrière. In 1995 kostte de Patrol GR bijvoorbeeld net geen 25.000 euro, de vijfdeursversie deed er nog eens 2.500 euro bij. In 2014, het laatste productiejaar voor de Europese Patrol GR mocht je al het dubbele van dat bedrag rekenen.

Vandaag kost een exemplaar van 25 jaar oud nog makkelijk 13.000 euro, al heb je dan wel een goed uitgeruste 4x4. Voor de modellen uit de jaren 80 betaal je nog om en bij de 5.000 euro.

Design

Buitenzijde

De buitenzijde van elke Patrol straalt robuustheid uit. Een hoge bumper en grote wielen doen hem stoer ogen en zeker bij de Patrol GR zorgen de in contrasterende kleuren uitgevoerde wielkastomrandingen voor een offroadlook. Achteraan krijgt de Patrol vanaf de vierde generatie geen kofferklep meer maar wordt hij voorzien van een deur.

Binnenkant

Een interieur dat je met de hogedrukreiniger kan schoonspuiten en waar je de knoppen kan bedienen met werkhandschoenen aan. Dat is wat je verwacht van een terreinwagen van het kaliber Patrol. En dat is ook wat je krijgt. Geen kapsones, wel een rechttoe-rechtaan interieur met eenvoudige maar duidelijke bediening. In de jaren 90 evolueerde Nissan mee met de trend richting SUV, waardoor de laatste generatie Patrol GR luxueuzer werd aangekleed dan zijn voorgangers.

Veiligheid

Als je de grootste massa draagt bij een botsing heb je weinig te vrezen, dan neemt de ander wel de impact van de aanrijding. Bij de Patrol waren er weinig veiligheidsitems, vooral omdat de wagen bestond in tijden dat die nog niet verplicht waren. Hij was wel voorzien van ABS en in de laatste generatie ook van twee airbags. Voor de veiligheid offroad was een sperdifferentieel voorzien.

Alternatieven

De eeuwige rivalen van de Nissan Patrol waren de Toyota Land Cruiser en de Mitsubishi Pajero. Europese concurrenten waren er pas tegen het einde van zijn carrière, toen de 4x4 terreinwagen stilaan werd afgelost door de eerste SUV’s. Daar zorgden de Mercedes ML-Klasse, Range Rover en BMW X5 wel voor.

FAQ

Waarom is er geen nieuwe Patrol?
Er is een nieuwe Patrol hoor, deze wordt niet inggevoerd bij ons. In de Afrikaanse landen en het Midden-Oosten kan je ze wel nog terugvinden.
Waren er benzinemotoren beschikbaar in de Patrol?
Hoewel er benzinemotoren beschikbaar waren, leverde Nissan de Patrol bij ons vooral als diesel. Deze waren interessanter vanwege het relatief lagere verbruik en het nuttigere koppel.

Beoordelingen voor Nissan Patrol

3 Beoordelingen

4,5