Sterke punten
- Verbluffende prestaties
- Bijnaam ‘Godzilla’ is alleszeggend
- Groot tuningpotentieel voor nog hogere prestaties
Zwakke punten
- Huidige generatie begint gedateerd te raken
- Hoog Playstation-gehalte
- Heeft niet de allure van een Ferrari of Porsche
Nissan Skyline Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan Skyline, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Nissan Skyline
-
Nissan Skyline Gt hr34 2.0 v6 aut Belgium car
€ 22.500,-Geen informatie- 120.000 km
- 04/2001
- 130 kW (177 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4102 Seraing -
Nissan Skyline R33 (500 HP)
€ 45.000,-Geen informatie- 145.000 km
- 09/1995
- 184 kW (250 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9100 Saint-Nicolas
Interesse in een Nissan Skyline
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
De Nissan GT-R Skyline behoeft eigenlijk geen introductie meer. Wanneer zijn naam valt, loopt het water in de mond bij liefhebbers van snelle auto’s. Terwijl rivaliserende merken als Porsche, Ferrari en Lamborghini nog weleens badend in het zweet wakker worden als ze opnieuw hebben gedroomd van de Nissan GT-R. De prijs-prestatieverhouding van de Nissan GT-R is echt ongekend. Er zijn maar weinig auto’s van hetzelfde kaliber die in de buurt komen van een vergelijkbaar totaalpakket, laat staan evenaren. Niet voor niks leverde dit de GT-R de bijnaam ‘Godzilla’ op, naar de koning onder de monsters volgens de Japanse mythologie. Bovendien kent de standaard al beresterke aandrijflijn van de Nissan GT-R een zeer groot tuningpotentieel. Zonder al te veel moeite weten techneuten nog hogere vermogens uit het motorblok te halen. In sommige gevallen tot maar liefst 3.000 pk.
Goede redenen
- Legendarische sportauto van Nissan van bijna mythische omvang
- Beresterk aandrijflijn met veel potentie
- Ongekende prestatie-prijsverhouding
- Exclusieve verschijning
Technische gegevens
Motorisatie
De Nissan GT-R, aanvankelijk louter Skyline genaamd, stamt uit eind jaren zestig en is een van de langstlopende modellen van Nissan. Er zijn sindsdien vele generaties en uiteenlopende uitvoeringen geïntroduceerd. Hoewel de eerste generaties meteen al furore maakte in de wereld van sportauto’s, maakte Nissan de GT-R (Skyline) pas echt onsterfelijk met de R32-genaratie die eind jaren negentig werd geïntroduceerd. De Nissan GT-R R32 met zijn standaard 206 kW (280 pk) sterke zescilinder-in-lijn motor reeg de successen in de motorsport aaneen en maakte zich daarmee ongenaakbaar. Daarnaast was de auto een populair tuningobject onder techneuten die het prestatiepotentieel maximaal wilden uitmelken. En hoe! Motorvermogens van +2.000 pk tot zelfs 3.000 pk zijn geen uitzondering voor de Nissan GT-R. Tot op de dag van vandaag. Weliswaar door gebruik te maken van additionele hulpmiddelen, zoals grotere turbo’s en geoptimaliseerde inlaatspuitstukken, maar veelal nog gewoon uit een verder standaard motorblok en zonder vergroting van het slagvolume.
Er zijn niet veel supercars die dit weten te evenaren. Zou het daarom zo zijn dat de huidige R35-generatie al sinds 2009 in productie is, binnen het automotive landschap een hoogbejaarde leeftijd? Aan de hand van facelifts en motorische updates weet de huidige generatie van de Nissan GT-R, bijna 15 jaar na dato, de gemoederen nog altijd bezig te houden. Op het circuit, op het witte doek (vooral de Fast and the Furious-films) en zeker ook bij pers, publiek en concurrentie. Waar de Nissan GT-R ook gezien wordt, hij maakt impact.
Wat in 2009 begon met een 3,8-liter V6-twinturbo en 356 kW (485 pk), is gaandeweg toegenomen tot 441 kW (600 pk) in de meest extreme uitvoering, de Nissan GT-R Nismo. En dan blijkt Nissan zowaar nog de bescheidenheid zelve. Want telkens als er ergens een GT-R op de vermogensbank wordt gemeten, blijkt de zescilinder met dubbele turbo’s tot veel meer in staat dan op papier wordt vermeld. Combineer deze wetenschap met een knap staaltje vierwielaandrijving, transmissie met dubbele koppeling én launch control-functie (destijds zeer modern) en je krijgt een ongekende acceleratietijd van 0 naar 100 km/h in slechts 2,7 seconden. Op papier althans, want ook hier geldt: in de praktijk blijkt de Nissan GT-R veelal nog sneller uit de startblokken te komen. Vergelijkbaar met de verpulverende sprinttijden van (veel duurdere) hypercars als bijvoorbeeld de Bugatti Veyron. Bizar! Nog maar te zwijgen over de verbluffende bochtsnelheden die de GT-R aankan. Nissan zelf was hiervan ook bewust en monteert zelfs een heuse G-krachtenmeter in de GT-R R35.
Afmetingen
De Nissan GT-R is relatief groot van formaat voor een volbloed sportauto. Zo meet hij 4,71 meter in lengte, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,90 en 1,37 meter. Het gevolg is dat het interieur best ruim is en dat, in tegenstelling tot de meeste supercars, langere bestuurder zich niet hoeven dubbelvouwen om een prettige zitpositie te vinden in de GT-R. De bagageruimte heeft een inhoud van 315 liter, en dat is ruim voldoende voor twee weekendtassen.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Nissan GT-R | |
---|---|
Marktintroductie | 2009 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,71 x 1,89 x 1,37 m |
Wielbasis | 2,78 m |
Inhoud bagageruimte | 315 l |
Ledig gewicht | 1.752 - 1.725 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.200 kg |
Cilinderinhoud | 3.799 cm3 |
Vermogen | 419 kW (570 pk) - 441 kW (600 pk) |
Koppel | 637 - 652 Nm |
Topsnelheid | 315 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,7 - 2,8 sec |
Tankinhoud | 74 l |
Verbruik | 11,8 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 275 - 325 g/km |
Varianten
Vanwege emissie-eisen is de Nissan GT-R niet meer nieuw te bestellen in Europa, maar nog wel elders ter wereld. Nissan Nederland leverde de GT-R op het laatst in vijf uitvoeringen: Pure, Black Edition, Prestige, Track Edition en – als kers op de taart – de Nismo-uitvoering. Waar de reguliere uitvoeringen een net even wat geciviliseerder karakter hebben, zijn de Track Edition en in het bijzonder de GT-R Nismo eigenlijk volbloed circuitmachines – waar je ook mee de openbare weg op mag. Verwacht geen greintje comfort bij de twee heftigste uitvoeringen. Alles draait om maximale prestaties. Iets dat je terugziet in een geoptimaliseerde aerodynamica aan de hand van (carbon) spoilers en vleugels. En achter het stuur merk je dat aan het Spartaanse, messcherpe weggedrag. Een vermogen van 441 kW (600 pk) en 652 Nm aan koppel onder je rechtervoet doet de rest.
Prijzen
De Nissan GT-R was ten tijde van zijn lancering in 2009 echt een ‘koopje’ (volgens supercar-begrippen). De prijs startte bij 111.000 euro. Voor dat geld kocht je destijds hooguit een instap-911 van Porsche, en bij Ferrari moest je al gauw het dubbele neertikken voor vergelijkbare prestaties. Gaandeweg het verstrijken van de jaren en de meerdere facelifts die Nissan doorvoerde, nam ook de prijs van de GT-R toe. De laatst bekende vanafprijs in Nederland bedroeg ruim 180.000 euro. Veel geld, zonder meer, maar nog altijd relatief voordelig wanneer het prestatiepotentieel in ogenschouw wordt genomen. De Nissan GT-R Nismo was er op het laatste vanaf 302.800 euro – die dan weer stevig aan de prijs was voor wat je ervoor terugkreeg.
Design
Buitenkant
De Nissan GT-R is in diverse opzichten een atypische sportauto. Want naast een ongewoon prestatieniveau, wijkt ook het design af van wat doorsnee is in deze klasse. Zo beschikt de GT-R in tegenstelling tot een Ferrari of McLaren niet over een spits front en een extreem sterk aflopende daklijn die helemaal door en vloeiend overloopt in een brede, wulpse achterzijde. Nee, het lijnenspel en silhouet van de Nissan GT-R is wel degelijk gespierd, maar eigenlijk best wel onbehouwen en bonkig. Optisch bedrog, weliswaar. Want met een cW-waarde van slechts 0,27 is de Nissan GT-R zowaar ontzettend aerodynamisch. Het geeft opnieuw aan dat de Nissan GT-R een zeer doordachte machine is.
Binnenkant
Het interieur sluit perfect aan bij het exterieur: visueel oogt het eerder primitief dan gracieus. Het Playstation-gehalte is nogal aanwezig. Iets dat ongetwijfeld niet zonder reden is gezien Nissans relatie met het populaire Playstation-racespel Gran Turismo (waarvan in 2023 een film verschijnt). De GT-R heeft een glansrol in die racegame en dus ook de te verwachten blockbuster. Bij elke facelift werd het interieur van de GT-R weer iets luxueuzer gemaakt. Zo premium en verfijnd als in een Porsche, Ferrari of Lamborghini werd het echter nooit. De bouwkwaliteit daarentegen is van hoog niveau. Aan alles is te merken dat de GT-R gebouwd is om jarenlang plezier van te hebben. Dat, en Nissans beoogde doel om de GT-R neer te zetten als de ultieme sportauto (voor op straat en het circuit) komt tot uiting is zowat elke schroef en bout.
Veiligheid
De Nissan GT-R beschikt over een groot aantal elektronische rijhulpsystemen om hem in het gareel te houden wanneer het dreigt mis te gaan. De belangrijkste airbags zijn daarnaast standaard. Omdat het om een sportauto gaat die in een relatief kleine oplage is geproduceerd, heeft het veiligheidsinstituut Euro NCAP de Nissan GT-R nooit door zijn intensieve crashtestprogramma gehaald. De GT-R leunt sowieso overwegend op zijn superieure wegligging en messcherpe besturing. In de handen van een begenadigd bestuurder zou dat moeten behoeden voor akelige situaties en gevolgen. Onder begeleiding van minder geoefende rijders daarentegen… Iets dat eigenlijk geldt voor alle sportauto’s.
Alternatieven
Elke volwaardige sportauto met een vermogen rond de 500 tot 600 pk kan als concurrent van de Nissan GT-R worden beschouwd. Hieronder vallen vele Ferrari’s, Lamborghini’s en McLarens. Nissan zelf, alsook pers en publiek zien in de Porsche 911 Turbo de ultieme rivaal van de GT-R. De Duitser heeft namelijk een naam hoog te houden als ongenaakbare supersporter en sprintkanon.