Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-banner-l-01.jpg

Opel cabrio

Cabriolets van Opel

Betrouwbaar, degelijk en veel auto voor je geld. Dat zijn de kernwaarden voor de nuchtere, no-nonsense personenauto’s van Opel. Dat geldt onverminderd voor de cabriolets die het Duitse automerk heeft geproduceerd. Toch heeft Opel enkele oogstrelende, sportieve en luxe uitgeruste modellen gemaakt. Wie had dat ooit gedacht? Lees meer.

Highlights: cabriolets van Opel

  • Betrouwbaarheid: cabriolets van Opel staan bekend om hun betrouwbaarheid en degelijke prestaties, dankzij efficiënte motoren en robuuste techniek.
  • Toegankelijk en bereikbaar: ook de cabriolets van Opel onderscheiden zich in een toegankelijker marktsegment, waardoor de auto’s voor meer mensen bereikbaar worden. Je krijgt veel waar voor je geld.
  • Innovatieve technologie: Opel investeert in innovatieve ontwerpen en geavanceerde technologieën, zoals stevige dakconstructies, veiligheidsvoorzieningen, moderne infotainmentsystemen en efficiënte aandrijflijnen.

Welke versies/modellen van Opel zijn als cabriolet leverbaar?

Modellen en uitvoeringen

Opel bouwde in 1902 zijn eerste auto, de Opel 10/12 PS. Al bij de eerste modellen werd Opel geprezen om zijn betrouwbare karakter en toegankelijke prijs. Daar is het Opel ook om te doen: het bouwen van compacte stadsauto’s en praktische gezinswagens voor gewone mensen. Af en toe waagt het merk een uitstapje naar sportieve coupés of flamboyante cabriolets, maar Opel mikt nooit op de super-de-luxe topklasse. ‘Betaalbare luxe en comfort’, dat past Opel het beste.

Frivool, sexy en extravagant is een Opel zelden, ook als het gaat om cabriolets. De kans is groter dat je verleid wordt door een klassieke Alfa Romeo, een sierlijke Fiat of Peugeot of een sportieve Ford. Maar Opel biedt iets anders: degelijkheid. Daarvan getuigen de eerste moderne klassiekers in het cabrio-segment, zoals de Opel Kadett Cabrio (1988-1993) of Opel Astra Cabrio (1993-1999). Pas na de eeuwwisseling begonnen cabrio’s van Opel ook stoere en sierlijke auto’s te worden. Denk bijvoorbeeld aan de Opel Speedster en Opel Cascada.

Helaas, Opel bouwt tegenwoordig geen nieuwe modellen meer als cabriolet. Daarom beperken we ons tot een overzicht van cabrio’s die Opel in de afgelopen twee decennia op de markt bracht en nog altijd relatief goed verkrijgbaar zijn als occasion.

Opel Astra Cabrio (2001-2006)

De meeste mensen kiezen voor een Opel Astra als ze een nuchtere, degelijke en betaalbare middenklasser zoeken. De eerste Astra Cabrio uit de jaren negentig was een welkome aanvulling, maar nooit echt sexy. Hoe anders werd dat bij de introductie van de nieuwe Astra Cabrio aan het begin van het millennium. Dit was een mooie auto geworden, mede dankzij het ontwerp van Bertone.

Deze generatie Astra Cabrio was leverbaar met een 1.6, 1.8 of een 2.2 viercilinder Ecotec benzinemotor, gekoppeld aan een handmatige vijfversnellingsbak. Op de 2.2 was een soepele automaat optioneel verkrijgbaar.

Een Opel voor de rationele autokoper? Deze cabriolet verleidt met luxe uitrustingsniveaus, met opties als leren bekleding, stoelverwarming en een navigatiesysteem. Koos je voor het Bertone-pakket, dan kreeg je een op afstand bedienbare kap, lichtmetalen 16-inch velgen, een radio/cd-speler en een ingebouwde windvanger, die helpt om de rijwind buiten te houden. Zolang de achterste passagiers kinderen zijn, kun je met z’n vieren genieten van deze eerste echt mooie open Opel.

Opel Speedster (2001-2005)

Voor Opel is de Speedster iets heel bijzonders. Tussen de Corsa’s, Kadetts en Vectra’s bouwen de Duitsers van 2001 tot 2005 plotseling een exclusieve en supersportieve roadster. Een scheurijzer dat de strijd aan kan met een Lotus of Donkervoort. Een regelrechte bijzonderheid!

Het instappen is in deze smalle, lage sportauto wel een heel gedoe. Maar zit je eenmaal, dan kun je genieten van een cockpit die gericht is op rijden. Geen overdadige luxe, maar spartaans en sportief autorijden. Het ontbreekt aan elektrische ramen, stuurbekrachtiging en alleen de bestuurdersstoel kun je verschuiven. Wel zijn er airbags en ABS.

Rijden doet de Speedster geweldig dankzij zijn lage zwaartepunt, beperkte massa en potente viercilinder benzinemotoren. Dat waren een 2.2 zonder turbo met 108 kW (147 pk) of een 2.0 met turbo en 147 kW (200 pk). Het vermogen gaat via een handgeschakelde vijfversnellingsbak richting de achterwielen. Deze sportieve Opel Speedster is volgens sommigen een moderne klassieker.

Opel Tigra TwinTop (2004-2010)

Het succes van de Mercedes-Benz SLK en de Peugeot 206 CC zorgde voor een kortstondige rage van coupé-cabrio’s in de jaren 2000. Elk merk moest er eentje hebben. Zo kwam Opel met de Tigra TwinTop, een compacte cabrio met de techniek van de toenmalige Corsa en een degelijk onderstel. Het stalen cabrio-dak vouwt zich in 18 seconden in de achterbak.

Qua motoren kon je kiezen tussen benzine en diesel, opmerkelijk voor een kleine cabriolet. Er waren 1.4 en 1.8 benzinemotoren met 66 of 92 kW (90 of 125 pk). De diesel was een 1.3 MultiJet van Fiat met amper 70 pk, maar die is in Nederland nauwelijks gesignaleerd. Aanrader is de 1.8 benzinemotor van 92 kW (125 pk), die ook sportief rijden mogelijk maakt. Een Easytronic semi-automaat was optioneel leverbaar, maar die beperkte zowel de topsnelheid als het acceleratievermogen.

De Tigra TwinTop nam het op tegen de Nissan Micra C+C, Peugeot 206 CC en Citroen C3 Pluriel. Onderscheidend was de Tigra dankzij zijn complete uitrusting. Zo biedt instapniveau Enjoy al elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een verlaagd onderstel, 3D-koplampen, ABS, airbags voor bestuurder en bijrijder, twee zijairbags, sportstoelen en een radio CD/MP3-speler. De Tigra bleek echter niet zo succesvol als gehoopt, wat al snel het einde van het model betekende.

Opel Astra TwinTop (2006-2011)

Ook van de vernieuwde Opel Astra kwam in 2006 een TwinTop cabriolet. In tegenstelling tot zijn voorganger geen canvas dak, maar een driedelig stalen klapdak. Dat vouwt in 30 seconden weg in het achtersteven, maar eist alsnog bijna de helft van de 440 liter grote bagageruimte op. Een Opel is geen echte Opel als hij geen praktisch gebruiksgemak biedt. Om toch je spullen onder het opgevouwen dak vandaan te kunnen halen, tilt het zogeheten Easy Load-systeem de cabriokap 25 centimeter omhoog.

De Astra TwinTop heeft een zakelijk dashboard. Ook de gebruikte materialen zijn typisch Opel: solide, prettig en duurzaam. Een ergonomische misser is de bediening van de klimaatbeheersing, die zo laag zit dat je je blik net iets te lang van de weg moet houden.

Je zit hoog in de Opel, waardoor de rijbeleving nooit dynamisch wordt. Op korte oneffenheden wordt het onderstel wat onrustig en je merkt dat de zware koets begint te torderen op oneven wegdek. Het stuurgedrag is minder communicatief dan bij concurrenten als de Peugeot 307 CC, Volkswagen Eos of Ford Focus CC.

De Astra TwinTop was een zware auto, maar kreeg gelukkig stevige benzine- en dieselmotoren in het vooronder. De 1.6 en 1.8 benzinemotoren waren met 77 en 103 kW (105 en 140 pk) wellicht wat aan de magere kant, maar de 2.0 turbo bood met 125 of 147 kW (170 of 200 pk) voldoende voortstuwing. De 110 kW (150 pk) sterke 1,9-liter CDTI turbodiesel met 320 Nm koppel is misschien wel de fijnste motor voor deze Astra TwinTop.

Opel GT (2007-2009)

Net als met de eerdere Speedster toonde Opel met de GT ongewone sportieve ambities. Deze tweezits sportwagen maakte rijden leuk dankzij een laag wagengewicht, een potente benzinemotor en achterwielaandrijving. De 2.0 liter turbo Ecotec viercilindermotor leverde goede prestaties en wordt vandaag de dag nog steeds beschouwd als bijzonder betrouwbaar.

De Opel GT – in de VS als Pontiac Solstice verkocht – kreeg een potente turbobenzinemotor met 194 kW (264 pk). Die leent zich uitstekend voor sportief rijden. De sprint naar 100 km/u duurt slechts 5,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 229 km/u. Het brandstofverbruik is met 9,2 liter per 100 kilometer alleszins redelijk. De kofferruimte biedt met slechts 157 liter laadvolume alleen genoeg ruimte voor een weekendje weg.

Een riante uitrusting? Dat kun je bij deze doelmatige sportwagen wel vergeten. Wel kun je rekenen op centrale vergrendeling met afstandsbediening, mistlampen of een verwarmde, glazen achterruit. De canvas cabriokap van de Opel GT zul je handmatig moeten bedienen. Net als de Speedster is deze GT een zeldzaamheid.

Opel Cascada (2013-2018)

Waar Opel normaal gesproken nuchtere no-nonsense personenauto’s bouwt, gooide het Duitse merk het in 2013 over een heel andere boeg: de Cascada zou Opel upgraden als fabrikant van luxe, begeerlijke auto's. Een waarschuwing aan de veel duurdere Duitse elite, zoals (de cabrio-versies van) de Mercedes-Benz CLK, Audi A5 en BMW 4-Serie.

Het gestrekte silhouet van de Cascada geeft de auto een uitgesproken elegant voorkomen. Een auto die niet aan je aandacht zal ontsnappen. Om dat design mogelijk te maken, is de Cascada dan ook aanzienlijk groter dan de Astra die hij opvolgde. Hij kreeg een degelijk en sierlijk canvas cabriodak, dat je zelfs rijdend kunt openen of sluiten. Dat kan tot een snelheid van 50 kilometer per uur en duurt ongeveer zeventien seconden. Dan valt op dat de auto in gesloten toestand mooi stil is, op de kapconstructie is duidelijk niet bezuinigd.

Deze grote en zware cabriolet is door Opel voorzien van potente motoren. Er was een 1.4 turbo met 103 kW (140 pk), maar veel geslaagder is de nieuwe 1,6-liter viercilinder ‘Spark Ignition Direct Injection’ (SIDI) turbomotor met 125 kW (170 pk) en maximaal 280 Nm trekkracht. Later kwam ook een versie met 147 kW (200 pk). Net als bij de Astra cabrio waren er ook diesels verkrijgbaar voor de Cascada. Een 2,0-liter CDTI met 121, 125 of 143 kW (165, 170 of 195 pk) en 350 of 400 Nm koppel. Leverbaar waren een handbak met zes verzetten of een sequentiële automaat, maar die is niet altijd goed bij de les.

Deze uitzonderlijk luxe Opel blinkt ook uit met zijn luxe uitrusting. Alles is mogelijk: van stuurverwarming tot lederen bekleding en alle veiligheidssystemen die je mag verwachten van een topmodel. Van een rij-assistent die de weg vóór je in de gaten houdt tot een dodehoeksensor. Met een beoordeling van vijf sterren in de Euro-NCAP botsproeven is de Cascada overduidelijk een zeer veilige auto.

Wat kost een cabriolet van Opel?

Nieuwprijzen

Opel bouwt helaas geen nieuwe cabriolets meer. Voor de nieuwprijzen duiken we in de historie. De best betaalbare Opel cabriolet was de Tigra TwinTop, die tussen 2004 en 2010 voor 20.000 tot 26.000 euro in de showroom stond. Het zal je niet verbazen dat de moderne en luxe Opel Cascada de hoogste nieuwprijs noteerde: van 36.000 tot 46.000 euro.

Wilde je een Opel Astra TwinTop? Reken dan op vanafprijzen van zo’n 30 mille. Sportieve roadsters als de Opel Speedster en GT waren iets exclusiever en dus ook steviger geprijsd: destijds betaalde je 29 tot 47 mille voor de Speedster en vanaf 35.000 euro voor de GT.

Prijzen voor cabriolets van Opel als occasion

Zelfs met een bescheiden budget mag je dromen van een Opel cabrio. Op de occasionmarkt zijn voldoende exemplaren van allerlei generaties dakloze Opels. Het begint bij zo’n 2.000 euro voor een ouder exemplaar van de Astra of een dieselversie van de Tigra TwinTop met veel kilometers en onduidelijke historie.

Spaar je iets langer, dan kun je voor 3.000 tot 4.000 euro een keurig onderhouden en leuk uitgevoerd exemplaar vinden van bijvoorbeeld de Opel Tigra TwinTop of Astra TwinTop. Voor zo’n 10.000 euro komen zelfs exemplaren van de moderne Cascada in beeld, al zijn dat wel dieselversies met redelijk wat ervaring. Voor een knappe benzine-uitvoering met prettige uitrusting en aantoonbare onderhoudshistorie ga je richting de 14 of 15 mille.

Conclusie

Veel liefhebbers van open rijden zullen het betreuren dat merken zoals Opel tegenwoordig geen cabriolets meer bouwen. De Duitsers waren in staat om hun eigenzinnige filosofie van nuchtere en bereikbare auto’s ook te vertalen naar betaalbare en degelijke cabrio’s. Gelukkig zijn er nu nog voldoende occasions beschikbaar. Voor elk budget is wel een geschikte Opel cabrio te vinden!

FAQ

Wat kost een Opel cabriolet?
Opel bouwt geen nieuwe cabriolets meer. Een Opel cabriolet als occasion is gelukkig relatief bereikbaar. Het begint bij zo’n 2.000 euro voor een ouder exemplaar van de Astra cabrio of een dieselversie van de Tigra TwinTop met veel kilometers en onduidelijke historie. Voor 3.000 tot 4.000 euro een keurig onderhouden en leuk uitgevoerd exemplaar vinden van bijvoorbeeld de Opel Tigra TwinTop of Astra TwinTop. De meest luxe en goed onderhouden uitvoeringen van de Cascada kosten ongeveer 14 of 15 mille.
Wat zijn de nadelen van een cabriolet van Opel?
Wie kiest voor een cabriolet van Opel, die zal moeten beseffen dat de bagageruimte minder riant zal zijn dan een vergelijkbare hatchback uit datzelfde segment. Ook doe je concessies op het gebied van verfijning, rijdynamiek en onderhoudskosten. Opels zijn echter goed betaalbaar en robuust, al blinken ze niet uit in frivoliteit en dynamiek.
Is een cabriolet van Opel populair?
Niet bijzonder. Opel staat bekend als maker van degelijke, robuuste en bereikbare personenauto’s. Voor sierlijke, frivole en sjieke cabriolets zoeken veel autoliefhebbers eerder bij Fiat, Mini, Peugeot of Audi. Toch zijn de cabriolets van Opel niet alleen relatief betaalbaar, maar ook in toenemende mate exclusief, solide en betrouwbaar. Er zal altijd een groep fans zijn die met weemoed terugdenkt aan de tijd dat Opel nog cabrio’s bouwde.