Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-ampera-l-01.jpg

Opel Ampera

1 / 4
opel-ampera-l-01.jpg
opel-ampera-l-02.jpg
opel-ampera-l-03.jpg
opel-ampera-l-04.jpg

Sterke punten

  • Betrouwbare technologie
  • Grondlegger van elektrisch rijden
  • Hoge topsnelheid

Zwakke punten

  • Lange laadtijden
  • Verouderde techniek
  • Fors gewicht

Opel Ampera Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Ampera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9 - 9s
Maximumsnelheid:161 - 161 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):27 - 27 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.2 - 1.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4498 x 1787 x 1439 mm
Portieren:5
Kofferruimte:310 - 310 liter
Aanhangergewicht:268

Opel Ampera: elektrische auto met een range extender

De Opel Ampera is een plug-in hybride die tussen 2011 en 2015 werd geproduceerd. Hij combineert een elektromotor en een benzinemotor. Hij werd in 2017 opgevolgd door de volledig elektrisch aangedreven Opel Ampera-e. Lees meer

Interesse in een Opel Ampera

Opel Ampera tweedehands auto
Opel Ampera dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Opvallend design
  • Zeer zuinig
  • Comfortabel
  • Ruime elektrische actieradius

Technische gegevens

Motorisatie

De Ampera is een plug-in hybride auto van Opel. De auto is ook verkrijgbaar geweest als Chevrolet Volt. Opel, dat in die tijd tot het concern General Motors behoorde, produceerde de Ampera van 2011 tot en met 2015. Hoewel Opel zelf spreekt van een elektrische auto is dit feitelijk niet juist.

Hoewel de Ampera enkel aangedreven wordt door de elektromotor, is het wel degelijk een plug-in hybride. Hij combineert een elektromotor met een verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor dient als generator, oftewel een range extender, om energie te leveren aan de elektromotor als de accu leeg raakt. Dat is anders dan bij veel moderne plug-in hybride-modellen die de verbrandingsmotor wel gebruiken voor de aandrijving van de wielen.

De elektromotor van de Opel Ampera heeft een vermogen van 110 kW (150 pk) en 370 Nm aan koppel. De accu heeft een capaciteit van 16 kWh en levert energie aan twee elektromotoren die de voorwielen aandrijven. De benzinemotor betreft een 1,4-liter viercilinder met een vermogen van 63 kW (86 pk) en 126 Nm.

Met elektrische aandrijving is er een bereik van 40 tot 80 kilometer met een volledig opgeladen batterij. Als de batterijlading onder de 20 procent komt, schakelt de verbrandingsmotor bij. Dankzij de 35-liter tank heeft de Opel Ampera een bereik van maximaal 500 kilometer. De Ampera versnelt van 0 naar 100 km/u in negen seconden en de topsnelheid is begrensd op 161 km/u. Het verbruik op de eerste 100 kilometer is 1,2 liter, daarboven zo’n 4,8 l/100 km voor elke bijkomende 100 km als de accu niet tussentijds wordt geladen.

Afmetingen

De vijfdeurs Opel Ampera is 4,50 meter lang, 1,79 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis telt 2,89 meter. De kofferbakruimte is met 310 liter niet bijzonder groot. Dat geldt overigens voor het hele interieur, dat qua binnenruimte toch een beetje tegenvalt. De beenruimte is achterin aan de krappe kant en door de aflopende daklijn houdt ook de hoofdruimte niet over. Voorin is alles dik in orde wat betreft bewegingsruimte.

OPEL AMPERA
Marktintroductie 2011
Lengte x breedte x hoogte 4,50 x 1,79 x 1,44 m
Wielbasis 2,69 m
Inhoud bagageruimte 310 l
Ledig gewicht 1.635 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.000 kg
Cilinderinhoud 1.398 cm3
Vermogen 110 kW (150 pk)
Koppel 370 Nm
Topsnelheid 161 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9 sec
Tankinhoud 35 l
Verbruik 1,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 27 g/km

Varianten

De Opel Ampera is in zijn productiejaren in één uitvoering leverbaar geweest in Nederland en dat was de basisuitvoering. Deze bood onder meer Bluetooth-telefoonvoorbereiding, 7-inch kleurendisplay, digitaal instrumentencluster, lederen bekleding, verwarmbare stoelen, automaat en lichtmetalen 15-inch wielen. Dat is op zich geen verkeerde basisuitrusting. Ook was er de mogelijkheid om de Ampera nog eens extra aan te kleden met allerlei opties, zoals bijvoorbeeld parkeerhulp met camera, navigatie, zonneschermen achterin, 16-inch velgen en diverse opbergaccessoires zoals bagagenetten en tassen.

Prijzen

De Opel Ampera kostte 40.000 euro in 2011. Een hoop voor die tijd, want voor dat geld had je bijvoorbeeld ook een gloednieuwe BMW 3-serie touring. De auto werd dus vrijwel alleen gekocht door mensen met een voorliefde voor innovatieve techniek en mensen die het milieu een belangrijk onderwerp vinden. Bovendien kon hij zakelijk gereden worden tegen aantrekkelijke prijzen.

Tegenwoordig is de Ampera alleen nog beschikbaar als occasion. De prijzen voor een Ampera op de occasionmarkt variëren afhankelijk van leeftijd, conditie en kilometerstand. Voor exemplaren met veel kilometers op de teller betaal je zo’n 5.000 euro. Jonge, frisse exemplaren kosten makkelijk meer dan 12.000 euro.

Design

Buitenkant

De Opel Ampera valt vooral op door zijn aerodynamische design. De koplampenunits doen denken aan een boemerang. Over het geheel genomen heeft de Ampera een dynamisch lage stand op de weg. Het Opel-logo siert de grille aan de voorkant en de chromen strip aan de achterkant.

Een visueel hoogtepunt is de speciaal ontworpen achterspoiler voor de Ampera, die verwerkt lijkt te zijn in de carrosserie. Bij het ontwerp heeft Opel gekozen voor lichte materialen die van zeer hoge kwaliteit zijn. De meest voorkomende kleur is wit.

Binnenkant

De Opel Ampera is een vierzitter. De hoofd- en beenruimte zijn voorin prima, achterin wordt het wat krap op de twee door een middenconsole gescheiden zitplaatsen. In het interieur heeft Opel gekozen voor futuristische kenmerken. Veel is vormgegeven in de kleur zwart, met enkele rode accenten, zoals op de stoelen en in de deurpanelen. In het midden van het dashboard is een display te vinden en over de lengte van de auto door het midden van het interieur is een scheiding te vinden.

Veiligheid

De Opel Ampera behaalde de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest van 2011. De veiligheidsuitrusting is goed, zeker voor die tijd. De Ampera heeft airbags voorin, evenals zij- en gordijnairbags. Daarnaast is er aan de bestuurderszijde een knie-airbag. Gordelspanners en het standaard ESP maken het veiligheidspakket compleet.

Alternatieven

De meest voor de hand liggende concurrent voor de Ampera is natuurlijk de Chevrolet Volt met dezelfde techniek en body, maar met andere emblemen. Als occasion is de Volt veelal enkele duizenden euro’s lager geprijsd. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander PHEV, die weliswaar een stukje groter is maar soortgelijke techniek gebruikt voor de aandrijflijn. Ook de Toyota Prius kan gezien worden als alternatief, net als de opvolger van de Ampera, de Ampera-e.

FAQ

Is de Opel Ampera nog in productie?
Nee, Opel is gestopt met de productie van de Ampera in 2015. Zijn opvolger, de Ampera-e, wordt sinds 2020 niet meer gemaakt.
Wat kost een Opel Ampera?
De nieuwprijs voor de Ampera begon bij ongeveer 40.000 euro. De prijs van occasions kan sterk variëren afhankelijk van leeftijd en conditie. Prijzen voor occasions beginnen bij ongeveer 5.000 euro en kunnen oplopen tot 15.000 euro.
Hoeveel pk heeft de Opel Ampera?
De benzinemotor en elektromoten leveren een gecombineerd vermogen van 110 kW (150 pk). De aandrijving vindt plaats op de voorwielen en de auto is standaard voorzien van een automatische transmissie.

Beoordelingen voor Opel Ampera

3 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Tips van de redaktie