Sterke punten
- Betrouwbare technologie
- Grondlegger van elektrisch rijden
- Hoge topsnelheid
Zwakke punten
- Lange laadtijden
- Verouderde techniek
- Fors gewicht
Opel Ampera Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Ampera, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Opel Ampera
-
Opel Ampera E-REV entraînement des roues full électrique
€ 9.000,-Geen informatie- 126.000 km
- 01/2012
- 111 kW (151 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
-
1,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-1785 Merchtem -
Opel Ampera ELEKTRISCH*204PK*NAVIGATIE*CAMERA*
€ 24.200,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 61.909 km
- 02/2020
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8400 Oostende -
Opel Ampera ELEKTRISCH*204PK*NAVIGATIE*CAMERA *
€ 33.500,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 44.391 km
- 01/2020
- 150 kW (204 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8940 Wervik
Interesse in een Opel Ampera
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Opel Ampera – Volt, maar dan anders
Eerste contact: Opel Ampera – Gaspedaal wordt stroompedaal
Test: Opel Ampera-e – Echt goed voor meer dan 400 kilometer elektrisch rijden
Threshold: 14de Rally Monte Carlo ‘Energies Nouvelles’ – Op zoek naar succes
Test: Opel Astra TwinTop vs. VW Eos – Duitse vrijheid
Test: OPEL Corsa 2006 – Kleine luxe
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Opvallend design
- Zeer zuinig
- Comfortabel
- Ruime elektrische actieradius
Technische gegevens
Motorisatie
De Ampera is een plug-in hybride auto van Opel. De auto is ook verkrijgbaar geweest als Chevrolet Volt. Opel, dat in die tijd tot het concern General Motors behoorde, produceerde de Ampera van 2011 tot en met 2015. Hoewel Opel zelf spreekt van een elektrische auto is dit feitelijk niet juist.
Hoewel de Ampera enkel aangedreven wordt door de elektromotor, is het wel degelijk een plug-in hybride. Hij combineert een elektromotor met een verbrandingsmotor. De verbrandingsmotor dient als generator, oftewel een range extender, om energie te leveren aan de elektromotor als de accu leeg raakt. Dat is anders dan bij veel moderne plug-in hybride-modellen die de verbrandingsmotor wel gebruiken voor de aandrijving van de wielen.
De elektromotor van de Opel Ampera heeft een vermogen van 110 kW (150 pk) en 370 Nm aan koppel. De accu heeft een capaciteit van 16 kWh en levert energie aan twee elektromotoren die de voorwielen aandrijven. De benzinemotor betreft een 1,4-liter viercilinder met een vermogen van 63 kW (86 pk) en 126 Nm.
Met elektrische aandrijving is er een bereik van 40 tot 80 kilometer met een volledig opgeladen batterij. Als de batterijlading onder de 20 procent komt, schakelt de verbrandingsmotor bij. Dankzij de 35-liter tank heeft de Opel Ampera een bereik van maximaal 500 kilometer. De Ampera versnelt van 0 naar 100 km/u in negen seconden en de topsnelheid is begrensd op 161 km/u. Het verbruik op de eerste 100 kilometer is 1,2 liter, daarboven zo’n 4,8 l/100 km voor elke bijkomende 100 km als de accu niet tussentijds wordt geladen.
Afmetingen
De vijfdeurs Opel Ampera is 4,50 meter lang, 1,79 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis telt 2,89 meter. De kofferbakruimte is met 310 liter niet bijzonder groot. Dat geldt overigens voor het hele interieur, dat qua binnenruimte toch een beetje tegenvalt. De beenruimte is achterin aan de krappe kant en door de aflopende daklijn houdt ook de hoofdruimte niet over. Voorin is alles dik in orde wat betreft bewegingsruimte.
OPEL AMPERA | |
---|---|
Marktintroductie | 2011 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,50 x 1,79 x 1,44 m |
Wielbasis | 2,69 m |
Inhoud bagageruimte | 310 l |
Ledig gewicht | 1.635 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.000 kg |
Cilinderinhoud | 1.398 cm3 |
Vermogen | 110 kW (150 pk) |
Koppel | 370 Nm |
Topsnelheid | 161 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 9 sec |
Tankinhoud | 35 l |
Verbruik | 1,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 27 g/km |
Varianten
De Opel Ampera is in zijn productiejaren in één uitvoering leverbaar geweest in Nederland en dat was de basisuitvoering. Deze bood onder meer Bluetooth-telefoonvoorbereiding, 7-inch kleurendisplay, digitaal instrumentencluster, lederen bekleding, verwarmbare stoelen, automaat en lichtmetalen 15-inch wielen. Dat is op zich geen verkeerde basisuitrusting. Ook was er de mogelijkheid om de Ampera nog eens extra aan te kleden met allerlei opties, zoals bijvoorbeeld parkeerhulp met camera, navigatie, zonneschermen achterin, 16-inch velgen en diverse opbergaccessoires zoals bagagenetten en tassen.
Prijzen
De Opel Ampera kostte 40.000 euro in 2011. Een hoop voor die tijd, want voor dat geld had je bijvoorbeeld ook een gloednieuwe BMW 3-serie touring. De auto werd dus vrijwel alleen gekocht door mensen met een voorliefde voor innovatieve techniek en mensen die het milieu een belangrijk onderwerp vinden. Bovendien kon hij zakelijk gereden worden tegen aantrekkelijke prijzen.
Tegenwoordig is de Ampera alleen nog beschikbaar als occasion. De prijzen voor een Ampera op de occasionmarkt variëren afhankelijk van leeftijd, conditie en kilometerstand. Voor exemplaren met veel kilometers op de teller betaal je zo’n 5.000 euro. Jonge, frisse exemplaren kosten makkelijk meer dan 12.000 euro.
Design
Buitenkant
De Opel Ampera valt vooral op door zijn aerodynamische design. De koplampenunits doen denken aan een boemerang. Over het geheel genomen heeft de Ampera een dynamisch lage stand op de weg. Het Opel-logo siert de grille aan de voorkant en de chromen strip aan de achterkant.
Een visueel hoogtepunt is de speciaal ontworpen achterspoiler voor de Ampera, die verwerkt lijkt te zijn in de carrosserie. Bij het ontwerp heeft Opel gekozen voor lichte materialen die van zeer hoge kwaliteit zijn. De meest voorkomende kleur is wit.
Binnenkant
De Opel Ampera is een vierzitter. De hoofd- en beenruimte zijn voorin prima, achterin wordt het wat krap op de twee door een middenconsole gescheiden zitplaatsen. In het interieur heeft Opel gekozen voor futuristische kenmerken. Veel is vormgegeven in de kleur zwart, met enkele rode accenten, zoals op de stoelen en in de deurpanelen. In het midden van het dashboard is een display te vinden en over de lengte van de auto door het midden van het interieur is een scheiding te vinden.
Veiligheid
De Opel Ampera behaalde de maximale score van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest van 2011. De veiligheidsuitrusting is goed, zeker voor die tijd. De Ampera heeft airbags voorin, evenals zij- en gordijnairbags. Daarnaast is er aan de bestuurderszijde een knie-airbag. Gordelspanners en het standaard ESP maken het veiligheidspakket compleet.
Alternatieven
De meest voor de hand liggende concurrent voor de Ampera is natuurlijk de Chevrolet Volt met dezelfde techniek en body, maar met andere emblemen. Als occasion is de Volt veelal enkele duizenden euro’s lager geprijsd. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander PHEV, die weliswaar een stukje groter is maar soortgelijke techniek gebruikt voor de aandrijflijn. Ook de Toyota Prius kan gezien worden als alternatief, net als de opvolger van de Ampera, de Ampera-e.