Sterke punten
- Iconisch design
- Ook als extra sportieve versies
- Ruim interieur
Zwakke punten
- Basic interieurdesign
- Brandstofverbruik aan de hoge kant
- Oudere diesels niet interessant meer
Opel Ascona Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Ascona, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Opel Ascona
-
Opel Ascona Ascona 400 R
€ 36.750,-Geen informatie- 74.000 km
- 02/1976
- 140 kW (190 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8800 Roeselare -
Opel Ascona Ascona 400 replica
€ 30.000,-Geen informatie- 58.200 km
- 06/1980
- 96 kW (131 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8680 Koekelare
Interesse in een Opel Ascona
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Keuze uit verschillende motoren
- Verkrijgbaar in verschillende carrosserievarianten
- Ook als Ascona 400!
- Relatief licht, dus goedkoop in de wegenbelasting
Opel Ascona generaties
Als we het hebben over de Opel Ascona, dan praten we over meerdere generaties. Drie om precies te zijn: de Opel Ascona A, Ascona B en Ascona C. Elke Ascona-generatie heeft zijn eigen motorvarianten, uitrustingsniveaus en in sommige gevallen sportieve uitvoeringen. De Ascona werd bekend om zijn betrouwbaarheid, veelzijdigheid en de rol die het speelde in de autosport, met name in rally's. De Ascona is vernoemd naar een Zwitserse stad. Door de jaren heen werd de Ascona geproduceerd in verschillende landen, waaronder België, het Verenigd Koninkrijk (waar de auto werd verkocht als de Vauxhall Cavalier) en in Zuid-Afrika. In Brazilië werd de Ascona C van mei 1982 tot augustus 1996 verkocht als de Chevrolet Monza. Een korte terugblik op alle generaties.
Opel Ascona A – 1970-1975
De eerste generatie Opel Ascona – ook bekend als de Ascona A – werd geïntroduceerd in 1970 en was er als twee- of vierdeurssedan. De ontwerpfilosofie was gericht op eenvoud en functionaliteit. Hij werd geleverd met een reeks viercilinder benzinemotoren. De motoren hadden een slagvolume van 1,2-liter, 1,6-liter of 1,9-liter. De Ascona A was ook beschikbaar als coupé, bekend als de Ascona Voyage, voor klanten die op zoek waren naar een sportiever uiterlijk.
Opel Ascona B – 975-1981
De tweede generatie Opel Ascona – ook wel de Ascona B genoemd – verscheen in 1975 op de markt en maakte vooral stappen op het gebied van design en techniek. Er was keuze uit een sedan en een stationwagon. Opel leverde ook aanzienlijk meer motoren, zoals een 1,3-liter instapmotor en 2,0-liter benzinemotor. Een van de meest opmerkelijke varianten was de Ascona 400, ontwikkeld in samenwerking met Cosworth. Die auto diende als basis voor de rallyambities van Opel. Deze auto had een 2,4-liter motor en was succesvol in verschillende internationale rallycompetities.
Opel Ascona C – 1981-1988
De derde en laatste generatie – de Opel Ascona C – verscheen in 1981. De grootste verschillen in vergelijking met zijn voorganger: een moderner design en voorwielaandrijving. Deze generatie is geleverd met nog veel meer motoren. Opel leverde benzineversies met een motorinhoud van 1,3- tot 2,0-liter. Er waren ook dieselmotoren verkrijgbaar. De Ascona C was beschikbaar in verschillende carrosserievormen, waaronder sedan, hatchback en een stationwagon. Versies zoals de GT en GSi boden extra sportiviteit.
De Opel Ascona kreeg een haast iconische status dankzij de vele autosportsuccessen, in het bijzonder tijdens rally's. De Ascona 400 won verschillende kampioenschappen, waaronder het wereldkampioenschap Rally in 1982 met Walter Röhrl als bestuurder.
Technische gegevens
Motorisatie
De Opel Ascona is geleverd met verschillende motoren. Welke dat zijn, zetten we hieronder op een rij. Zo krijg je een goed beeld van de motorvarianten per generatie.
Opel Ascona A
- 1.2 S – 1.196 cm3 – 44 kW (60 pk)
- 1.6 N – 1.584 cm3 – 44 kW (60 pk) of 50 kW (68 pk)
- 1.6 S – 1.584 cm3 – 55 kW (75 pk) of 59 kW (75 pk)
- 1.9 S – 1.897 cm3 – 65 kW (88 pk) of 66 kW (90 pk)
Opel Ascona B
- 1.2 N – 1.196 cm3 – 40 kW (55 pk)
- 1.2 S – 1.196 cm3 – 44 kW (60 pk)
- 1.3 N – 1.297 cm3 – 44 kW (60 pk)
- 1.3 S – 1.297 cm3 – 55 kW (75 pk)
- 1.6 N – 1.584 cm3 – 44 kW (60 pk)
- 1.6 S – 1.584 cm3 – 55 kW (75 pk) of 51 kW (70 pk)
- 1.9 N – 1.897 cm3 – 55 kW (75 pk)
- 1.9 S – 1.897 cm3 – 66 kW (90 pk)
- 2.0 N – 1.979 cm3 – 66 kW (90 pk)
- 2.0 S – 1.979 cm3 – 74 kW (100 pk)
- 2.0 E – 1.979 cm3 – 81 kW (110 pk)
- 2.4 E (Ascona 400) – 2.420 cm3 – 106 kW (144 pk)
- 2.0 D – 1.998 cm3 – 43 kW (58 pk)
Opel Ascona C
- 1.3N – 1.297 cm3 – 44 kW (60 pk)
- 1.3S – 1.297 cm3 – 55 kW (75 pk)
- 1.6N – 1.598 cm3 – 55 kW (75 pk)
- 1.6E – 1.598 cm3 – 55 kW (75 pk)
- 1.6S – 1.598 cm3 – 60 kW (82 pk)
- 1.6S – 1.598 cm3 – 66 kW (90 pk)
- 1.8N – 1.796 cm3 – 62 kW (84 pk)
- 1.8E – 1.796 cm3 – 74 kW (100 pk)
- 1.8E – 1.796 cm3 – 85 kW (115 pk)
- 2.0E – 1.998 cm3 – 85 kW (115 pk)
- 2.0E – 1.998 cm3 – 96 kW (130 pk)
- 1.6D – 1.598 cm3 – 40 kW (54 pk)
Afmetingen
Heel groot is de Opel Ascona nooit geweest. De Ascona C heeft een lengte van 4,36 meter, een breedte van 1,67 meter en een hoogte van 1,40 meter. De wielbasis komt uit op 2,57 meter. Vorige generaties Ascona waren allemaal een maatje kleiner. De bagageruimte van de Ascona C bedraagt 510 liter en het voertuiggewicht 990 kilogram. Dat is lekker laag, je betaalt dus weinig wegenbelasting. De maximaal toelaatbare massa komt uit op 1.500 kilogram. De auto mag – afhankelijk van uitvoering – geremd 1.100 kilogram trekken.
De belangrijkste specificaties van de Opel Ascona C
Opel Ascona C | |
---|---|
Marktintroductie | 1981 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,36 x 1,67 x 1,40 m |
Wielbasis | 2,57 m |
Inhoud bagageruimte | 510 l |
Ledig gewicht | 990 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.500 kg |
Motorinhoud | 1.297 tot 1.998 cm³ |
Vermogen | 44 kW (60 pk)-96 kW (130 pk) |
Koppel | 94-180 Nm |
Topsnelheid | 143-193 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,0-15,5 sec |
Tankinhoud | 61 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Keuze genoeg als het gaat om de Opel Ascona. Opel heeft namelijk verschillende carrosserievarianten geleverd, maar ook meerdere motorversies. Daarnaast waren er diverse uitvoeringen verkrijgbaar. Denk in dat laatste geval aan de LS, GL, GLS, Touring, GT, Luxus en de CD. En natuurlijk: de Opel Ascona 400. Maar probeer maar eens een 400-occasion te vinden.
Prijzen
Het aanbod van de Opel Ascona valt reuze mee. De meeste exemplaren zijn al uit het straatbeeld verdwenen. Een Opel Ascona occasion start bij ongeveer 4.000 euro, maar de prijs kan eenvoudig oplopen tot meer dan 20.000 euro. Denk bij de Opel Ascona 400 aan een bedrag van ongeveer 100.000 euro.
Design
Buitenkant
Hoekig en eenvoudig, die twee eigenschappen zijn typisch voor de Opel Ascona. Feitelijk heeft elke generatie een vrij hoekige vormgeving, waarbij de hoeken van de A en B iets meer zijn afgerond ten opzichte van de Ascona C. De jaren tachtig worden getypeerd door auto’s met een vrij hoekige styling. Opel deed mee aan die trend.
Binnenkant
Het interieur van een Opel Ascona oogt vrij basic. Het interieur van de eerste generatie Opel Ascona was eenvoudig en functioneel. Een radio was optioneel, net als een kachel, die in die tijd nog als extra beschouwd werd. Het dashboard van de tweede generatie werd wat moderner en meer ergonomisch ontworpen, met een betere plaatsing van de bedieningselementen en extra instrumenten voor de bestuurder. Sommige luxere uitvoeringen boden extra's zoals houtfineer accenten, een uitgebreider audiosysteem en meer verstelbare zitposities. Met de introductie van de Ascona C zette Opel een grote stap voorwaarts in termen van interieurdesign en comfort. Het dashboard was volledig herzien en bood nu een modernere uitstraling met een meer op de bestuurder gerichte lay-out. Luxe opties zoals elektrische ramen, centrale vergrendeling, airconditioning en een geavanceerd audiosysteem met cassette- of zelfs cd-speler werden beschikbaar.
Veiligheid
De Opel Ascona verscheen op de markt in een tijd waarin rijhulpsystemen nog schitterden door afwezigheid. De auto is ook niet getest door Euro NCAP. Wel heeft de Ascona een relatief sterke carrosserie. De veiligheid van het model blijft beperkt tot veiligheidsgordels, hoofdsteunen op de voorstoelen, toepassing van kreukelzones en halogeen koplampen. De Ascona C had ook hoofdsteunen achterin, een stijver chassis en grotere schrijfremmen voor extra stopkracht.
Alternatieven
Uiteraard zijn er verschillende alternatieven voor de Opel Ascona. Denk bijvoorbeeld aan de Ford Taunus, Ford Cortina, Volkswagen Passat, Ford Escort, de Renault 12, Renault 18, Peugeot 504, Peugeot 505, Fiat 131, Fiat Regata en Toyota Carina. Keuze genoeg dus. Maar realiseer je wel dat al deze modellen al op leeftijd zijn.