Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Opel Astra 2021 statisch voor

Opel Astra

1 / 4
AS24 Opel Astra 2021 statisch voor
AS24 Opel Astra 2021 banner
AS24 Opel Astra 2021 interieur
AS24 Opel Astra 2021 achter

Sterke punten

  • Specifieke looks
  • Degelijke interieurafwerking
  • Ergonomie

Zwakke punten

  • Duurder dan Peugeot 308
  • Uitrustingsdetails
  • Dure hybride

Opel Astra Een overzicht

4,3 (928 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Astra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Vernieuwde Blitz, dankzij de Fransen

Sinds Opel onder de vleugels van de Stellantis-groep vertoeft, is de compacte C-segmenter veranderd. De Astra zit dus volledig in het nieuw, met een aantrekkelijk design, ruimte, en twee plug-inhybrides.

Interesse in een Opel Astra

Opel Astra tweedehands auto
Opel Astra nieuwe auto
Opel Astra dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Vernieuwde Blitz, dankzij de Fransen

Sinds Opel onder de vleugels van de Stellantis-groep vertoeft, is de compacte C-segmenter veranderd. De Astra zit dus volledig in het nieuw, met een aantrekkelijk design, ruimte, en twee plug-inhybrides.

Goeie redenen

  • De nieuwe Opel Astra staat op een gloednieuw platform dat toptechnologie oplevert. Bovendien wordt alles verpakt in een aantrekkelijk design.

  • Het motoraanbod omvat benzine- en dieselmotoren, maar ook plug-inhybrides met tot 60 kilometer elektrisch rijbereik.

  • Opel verbetert ook het interieur, met een volledig digitale cockpit die het merk “Pure Panel” doopt.

  • Hybride of niet: de Opel Astra legt een van de ruimste interieurs en koffers in zijn segment voor.

  • Dankzij het nieuwe platform konden de Opel-ingenieurs deze C-segmenter het weggedrag van een echte Duitser geven.

Alle belangrijke gegevens over de Opel Astra (K)

Motoren

De zevende generatie Opel Astra staat op een evolutie van het moduleerbare EMP2-platform van de PSA-groep (nu onderdeel van Stellantis). Die basis kan heel wat motoren aan en voor het eerst bij de Astra ook hybrides. Meer zelfs: er staat een volledig elektrische versie in de steigers.

De hybride aandrijflijnen zijn er twee in totaal, en delen dezelfde technische basis. Het gaat om een 1.6-viercilinder turbobenzine, gekoppeld aan een elektromotor van 81 kW (110 pk) die in de achttrapsautomaat is ingewerkt. Afhankelijk van het vermogen van de benzinemotor bedraagt het totale systeemvermogen 180 pk of 225 pk. Beide versies gebruiken dezelfde batterij van 12,4 kWh, dat zorgt voor een **elektrisch rijbereik van 67 tot 72 kilometer (WLTP).

De andere motoren bestaan uit een benzine- en een dieselblok. De eerste is een 1.2-driecilinder turbobenzine van 110 pk en 130 pk**. Het dieselblok is een 1.5-viercilinder van 130 pk. De krachtigste versies kunnen optioneel worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat (EAT8).

Op vlak van verbruik zijn de hybrides uiteraard het zuinigst. De Hybrid 180 geeft bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik op van 1,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 24 g/km (WLTP). Dan volgt de diesel met manuele bak, met een gemiddelde van 4,5 l/100 km en 117 g/km aan CO2 (WLTP). De basisbenzinemotor (110 pk) geeft een gemiddelde op van 5,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 123 g/km (WLTP).

Afmetingen

Met een lengte van 4,37 meter, hoogte van 1,44 meter en breedte van 1,86 meter is de Opel Astra 4 millimeter langer dan zijn voorganger. Hij profiteert vooral van een 13 millimeter langere wielbasis dankzij het nieuwe platform Daarmee hoort hij bij de grotere auto’s in het C-segment. Het gewicht blijft relatief beperkt, met 1.332 kilogram tot 1.678 kilogram voor de hybride.

Een koffervolume van 422 liter maakt van de Opel Astra een van de ruimste auto’s in zijn segment. Hij doet zelfs 10 liter beter dan zijn platformgenoot, de Peugeot 308. Met de achterbank neergeklapt wordt het koffervolume 1.339 liter. De hybride doet het door de batterij met iets minder, maar de doordachte plaatsing houdt het verschil beperkt tot 70 liter (352 liter/1.268 liter).

Uitvoeringen

Behalve als vijfdeurs is de Opel Astra ook beschikbaar als break, die Sports Tourer wordt genoemd. Hoe dan ook biedt Opel zijn Astra aan in vijf uitvoeringen. De basisuitvoering Edition is niet beschikbaar met de dieselmotor, maar omvat wel al alle veiligheidszaken, infotainment met scherm van 10 duim, en onder meer nog automatische airco.

Daarboven staan de Business Edition, Elegance, GS Line en Ultimate. De GS Line beklemtoont sportiviteit, met zwarte accenten aan de buitenkant en 17-duimsvelgen. De topversie Ultimate omvat alle uitrusting in één uitvoering.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Het gamma van de Opel Astra begint vanaf 26.900 euro (1.2 Turbo 110 Edition). De automaat kost 1.100 euro extra. Het plug-inhybride gamma begint al vanaf de basisuitvoering bij 38.250 euro (Hybrid 180). De hybride van 225 pk wordt op dit moment (zomer 2022) nog niet verkocht. Voor de topversie Ultimate moet je op 45.450 euro rekenen.

Omdat hij nog maar net op de markt is, is deze generatie van de Opel Astra tweedehands nog niet verkrijgbaar. Tweedehandsprijzen voor de vorige generatie beginnen vanaf 10.000 euro.

In Vlaanderen moet je voor de basisbenzineversie van de Opel Astra rekenen op een jaarlijkse verkeersbelasting van 169,36 euro en een BIV van 152,73 euro. Voor de plug-inhybride betaal je respectievelijk 153,49 euro en 50,38 euro. In Brussel en Wallonië bedragen die belastingen respectievelijk 201,30 euro (verkeersbelasting) en 123,00 euro (BIV). De plug-inhybride (Hybrid 180) ziet die bedragen stijgen tot 269,60 euro en 867,00 euro. Geen enkele uitvoering van de Opel Astra moet in Wallonië een ecomalus betalen.

Design-highlights en interieur

Nu hij deel uitmaakt van de Stellantis-groep, trakteert de Opel Astra zich op een volledig nieuw design. Dat ziet er veel dynamischer uit en beklemtoont de verandering, maar legt tegelijk ook de link met andere recente modellen uit het Opel-gamma, zoals de Mokka.

Exterieur

De lijnen van de nieuwe Opel Astra zijn veel dynamischer dan vroeger. Vooraan past hij de stijlgids uit Rüsselsheim toe, met onder meer de Opel Vizor. Dat is een soort zwartgemaakt radiatorrooster dat de koplampen mee lijkt te bevatten. Die zijn op alle versies van ledtechnologie voorzien, en de topversie profiteert zelfs van matrixkoplampen met 168 pixels. Op de C-stijl op de flanken zit een knipoog naar de Kadett van de jaren 80, de velgen variëren van 16 tot 18 duim. Ook de achterkant doet zijn duit in het stijlzakje, want de horizontale achterlichten versterken de brede indruk die deze Astra geeft.

Interieur

In de nieuwe generatie Astra ziet de cockpit er helemaal anders uit. Het dashboard is veel horizontaler en minimalistischer, en wordt gedomineerd door wat Opel het “PurePanel” noemt. Dat is het geheel van het infotainmentscherm (10 duim) en het instrumentenpaneel. Optioneel wordt alles achter premium ogend mat gebogen glas bestopt. Gelukkig blijven er nog een paar fysieke knoppen over op de middenconsole, zodat je makkelijk de airco en een paar andere functies kunt bedienen. Naast het design maken ook de afwerking en de materialen een sprong voorwaarts.

Veiligheid

Door de meest recente versie van het EMP2-platform profiteert de Opel Astra van alle veiligheidszaken die het merk heeft. Standaard zijn er naast een hele rist airbags een snelheidsregelaar, automatische noodremhulp, rijstrookwaarschuwing, verkeersbordherkenning en een vermoeidheidswaarschuwing. De hybrides krijgen standaard het Active Drive Assist Plus-pakket met camera- en radargestuurde noodremhulp. Daardoor haalde de Opel Astra zonder radar in 2022 maar vier sterren op de Euro NCAP-crahshtests.

Alternatieven

De Opel Astra speelt in het C-segment bij de massaconstructeurs. Binnen eigen stal moet hij opboksen tegen de Peugeot 308, waarmee hij alle technologie deelt. De andere klassieke concurrenten zijn de Volkswagen Golf, Renault Mégane, Kia Ceed, Ford Focus en Hyunda i30. Die laatste zijn de enige die nog geen plug-inhybride aanbieden.

FAQ

Hoever rijdt de Opel Astra plug-inhybride elektrisch?
Zowel de Opel Astra Hybrid 180 als de Hybrid 225 zijn uitgerust met dezelfde 12,4 kWh-accu. Daarvoor belooft Opel een rijbereik van 60 kilometer, al mag je in de praktijk eerder rekenen op 45 a 50 kilometer.
Verliest de Opel Astra kofferruimte als plug-inhybride?
Indien je de Opel Astra bestelt als plug-inhybride, beschikt die over een iets kleinere koffer. De schade blijft echter beperkt tot 70 liter verlies, dus de Astra Hybrid beschikt nog over 352 liter koffervolume ten opzichte van 422 voor de reguliere Astra.

Meer informatie

Modellen

Modelvarianten