Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-astra-e-overview

Opel Astra-e

1 / 4
opel-astra-e-overview
opel-astra-e-fro
opel-astra-e-back
opel-astra-e-side

Sterke punten

  • Elektrische auto met rijplezier
  • Sportief design
  • Leverbaar als hatchback en stationwagen

Zwakke punten

  • Laadsnelheid beperkt bij snellader
  • Weinig beenruimte achterin
  • Deelt platform met benzineversie, daardoor geen extra opbergruimte onder motorkap

Opel Astra Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Astra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6 - 15.5s
Maximumsnelheid:163 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):88 - 228 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.3 - 9.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4111 x 1709 x 1390 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:241 - 1630 liter
Aanhangergewicht:325 - 567 kg

Opel Astra Electric: volledig elektrische Astra en Astra Sports Tourer

In 2021 kwam de zesde generatie van de Opel Astra op de markt, beter bekend als de Astra L. Sinds 2023 is een elektrische variant te koop: de Astra Electric. Net als de Astra op benzine is ook de elektrisch aangedreven versie leverbaar als hatchback en stationwagen. In tegenstelling tot de elektrische Corsa-e en Mokka-e heet de elektrische Astra niet Astra-e maar Astra Electric.

Interesse in een Opel Astra-e

Opel Astra-e tweedehands auto
Opel Astra-e nieuwe auto
Opel Astra-e dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De actieradius van de Astra Electric is groot genoeg om met het gezin op vakantie te gaan. Hij haalt tot 416 kilometer op een enkele acculading.
  • Aan een snellader is het accupakket in een half uur tot 80 procent op te laden.
  • De Astra heeft een stoer design
  • Er is een stationwagen: de Astra Electric Sports Tourer. Een zeer interessante versie, want elektrische stationwagens zijn er haast nog niet.
  • De Astra Electric heeft een modern interieur dat voorzien is van het Pure Panel: twee grote schermen die vlak naast elkaar zitten.

Technische gegevens

Motorisatie

De Astra Electric en Astra Electric Sports Tourer zijn de elektrische broers van de Astra en Astra Sports Tourer. Deze versies hebben dus geen benzine- of dieselmotor, maar zijn voorzien van een elektrische aandrijflijn. Die bestaat uit een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het koppel bedraagt 270 Nm. Veel elektrische auto’s in dit segment hebben een begrensde topsnelheid van 160 km/u of lager, maar de Astra schopt het tot 170 km/u. De Astra Electric springt met een gemiddeld energieverbruik van 14,9 kWh/100 km relatief zuinig met zijn energie om.

De Opel Astra Electric en Astra Electric Sports Tourer zijn beide uitgerust met hetzelfde accupakket met een capaciteit van 54 kWh. De bruikbare netto capaciteit komt uit op 51 kWh. Hiermee bereiken de elektrische Astra's een respectabele actieradius van 416 kilometer op een enkele acculading. Het is belangrijk om te onthouden dat de werkelijke actieradius kan variëren onder verschillende omstandigheden en afhankelijk is van verschillende factoren. Je persoonlijke rijstijl speelt hierbij een grote rol. Maar ook de route die je rijdt, de buitentemperatuur en het gebruik van verwarming en airconditioning zijn van invloed.

Beide modellen beschikken over een 3-faseboordlader, waardoor thuis of bij een openbare laadpaal tot 11 kW laden mogelijk is. Bij een snellader kan de elektrische Astra met 100 kW laadkracht overweg. Er zijn modellen die sneller kunnen laden, zoals de Volkswagen ID.3 en Hyundai Kona Electric, maar het is genoeg power om het accupakket in 30 minuten weer tot 80 procent te vullen met stroom.

Afmetingen

De elektrische Astra en Astra Sports Tourer hebben dezelfde afmetingen als de benzineversies. De Astra is 4,37 meter lang, 1,86 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis meet 2,67 meter. De Sports Tourer Electric is 4,64 meter lang, 1,86 meter breed, 1,48 meter hoog en heeft met een afstand van 2,73 meter een iets grotere wielbasis dan de hatchback. De Sports Tourer Electric is een relatieve unieke auto. Er zijn namelijk nog vrijwel geen elektrische stationwagens te koop in Nederland. De Sports Tourer biedt plek aan 516 liter bagageruimte. Dat is zo’n 90 liter minder dan de versie met benzinemotor, maar evenveel als de plug-in hybrid. Gooi je de achterbank plat, dan ontstaat er 1.553 liter aan ruimte. Op de tweede zitrij passen zonder problemen drie kleine kinderen naast elkaar of twee volwassenen. Lange personen kunnen vanwege de beperkte hoofd- en beenruimte beter voorin plaatsnemen. De Astra is achterin namelijk wel wat krapjes.

De belangrijkste specificaties op een rij

Opel Astra Electric
Marktintroductie 2023
Lengte-breedte-hoogte 4,37 m-1,86 m-1,44 m (hatchback) 4,64 m-1,86 m-1,48 m (Sports Tourer)
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 516-1.553 l
Ledig gewicht n.n.b.
Toelaatbaar totaalgewicht n.n.b.
Cilinderinhoud n.v.t.
Vermogen 115 kW (156 pk)
Koppel 270 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.n.b.
Batterijcapaciteit 54 kWh
Verbruik 14,9 kWh/100km
Actieradius 416 km

Varianten

Opel brengt van de elektrische Astra verschillende uitvoeringen op de markt. Opel gebruikt voor de uitrustingsniveaus namen zoals Level 2, Level 4 en Edition en Elegance.

Prijzen

De prijzen zijn nog niet bekend. Een indicatie valt wel te geven. De verwachting is dat de Opel Astra Electric vanaf circa 40.000 euro zal gaan kosten.

Design

Buitenkant

Het design van de Astra Electric en Astra Sports Tourer Electric wijkt niet af van het design van de Astra’s met traditionele verbrandingsmotor. Je herkent de auto direct aan het Opel-familiegezicht, dat ook zit op modellen zoals de Mokka, Crossland en Grandland. Het familiezicht noemen de Duitsers de Opel Vizor. Het bestaat uit de koplampen en het zwarte tussenpaneel waar alle sensoren voor de verschillende rijhulpsystemen in verwerkt zitten. Het Vizor-gezicht loopt over de gehele breedte van de neus en geeft de auto een moderne, sportieve uitstraling. Standaard wordt de Astra geleverd met led-koplampen, maar wie nog meer verlichting wil, kan Matrix led-koplampen krijgen. Deze koplampen noemt Opel Intelli-Lux LED Pixel Lights. Ze maken gebruik van maar liefst 168 led-elementen.

Binnenkant

Vanbinnen ziet de Astra er eveneens modern uit. Je komt nergens analoge klokken en meters tegen. Bijna alles is digitaal. Op het dashboard pronkt het Pure Panel. Zo noemt Opel de twee 10-inch schermen, die strak tegen elkaar geplaats zijn. Hierdoor vormen ze haast één breed scherm. Het geeft het interieur een strakke en gestroomlijnde uitstraling.

Het infotainmentscherm van de Astra Electric biedt een scherp beeld met mooie graphics. Het is eenvoudig te bedienen. Opel heeft de menu's simpel en overzichtelijk gehouden, zodat je snel kunt vinden wat je zoekt zonder dat je daarbij je ogen van de weg hoeft te halen. Daarnaast zijn er een flink aantal fysieke knoppen aanwezig, waarmee je de klimaatcontrole direct kunt bedienen. Dit is erg handig tijdens het rijden, want je kunt de knoppen blindelings vinden. Je hoeft dus niet eerst op het scherm te zoeken naar het juiste menu. Uiteraard is het mogelijk om je telefoon draadloos te verbinden met Apple Carplay en Android Auto, wat de functionaliteit van het systeem nog verder vergroot. Kortom, het infotainmentsysteem van de Astra Electric is gebruiksvriendelijk en biedt alle moderne functies die je nodig hebt.

opel-astra-e-interior opel-astra-e-seats

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de Astra is zeer uitgebreid en biedt diverse geavanceerde rijhulpsystemen. Van een botswaarschuwing met automatische remingreep tot een actieve rijstrookassistent, vermoeidheidsdetectie, waarschuwing voor kruisend verkeer achterlangs en semi-automatisch wisselen van rijstrook. Ook de adaptieve Intelli-Lux LED Pixel Light koplampen met 168 led-elementen zijn een waardevolle toevoeging. Deze slimme verlichting past zich automatisch aan de omstandigheden aan en biedt een optimale zichtbaarheid voor de bestuurder.

Alternatieven

Een van de grootste concurrenten van de Astra Electric is de Peugeot e-308. Dit model is onderhuids identiek aan de Astra Electric. Beide modellen zijn producten van moederconcern Stellantis. Ook de elektrische Peugeot 308 kun je als hatchback en stationwagen krijgen. Andere alternatieven voor de elektrische Astra zijn de Hyundai Kona, Kia Niro, Cupra Born en de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.7 Tourer. De MG 4 wordt vaak gezien als de eerste (betaalbare) elektrische stationwagen. Hij kwam in 2022 op de markt.

FAQ

Wat is de actieradius van de Opel Astra Electric?
De Astra Electric heeft een officiële WLTP-actieradius van 416 km.
Hoe hard kan de Opel Astra Electric?
De Astra Electric heeft een begrensde topsnelheid van 170 km/u.
Hoe lang duurt het opladen van de Astra Electric?
Een Astra Electric heeft bij een snellader 30 minuten nodig om het accupakket van 20 tot 80 procent te laden.

Beoordelingen voor Opel Astra

928 Beoordelingen

4,3