- Homepage
- Auto
- Opel
- Opel Astra
- Opel Astra GSI
Sterke punten
- Laag brandstofverbruik
- Dynamisch, gemakkelijk te besturen chassis
- Stabiele occasionprijzen
Zwakke punten
- Duurste model in de Golf GTI-klasse
- Zeer moeilijke tuning
- Onderdelen deels hoog geprijsd
Opel Astra Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Astra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Opel Astra GSI
-
Opel Astra 3p 2.0i GSI cat.
€ 5.500,-- 190.000 km
- 06/1992
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, IT-25080 Nuvolera -
Opel Astra 2.0i GSI Targa originale (FI)
€ 6.900,-- 240.000 km
- 01/1994
- 89 kW (121 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, IT-50019 Sesto Fiorentino FI -
Opel Astra Astra 3p 2.0i 16v GSI cat.
€ 9.200,-- 169.000 km
- 03/1992
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, IT-37030 Vestenanova VR -
Opel Astra gsi
€ 11.500,-- 2.000 km
- 03/1992
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, IT-90147 palermo -
Opel Astra Astra+3p+2.0i+16v+GSI+cat.
€ 9.000,-- 230.000 km
- 03/1993
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, IT-07100 Sassari -
Opel Astra 2.0 GSI 16 V roule très bien
€ 6.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 225.000 km
- 08/1994
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6661 Tailles -
Opel Astra 3p 2.0i 16v GSI cat.
€ 8.500,-- 500 km
- 07/1992
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, IT-34149 Trieste
Interesse in een Opel Astra GSI
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Opel Astra TwinTop vs. VW Eos – Duitse vrijheid
Eerste contact: Opel Astra – Zoals Robin Hood
Opel Astra Sports Tourer: de goede huisvader
Opel Astra: een nieuwe wind
Eerste contact: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi BiTurbo – In alle behoeften voorzien: pk’s en een koffer
Opel Astra 2020: De laatste zet van GM
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Compacte auto die geschikt is voor dagelijks gebruik en toch sportief is.
- Luxe en toch praktische uitrusting.
- Gemakkelijk te besturen, zelfs bij hoge snelheden en op moeilijke wegen.
- Laag brandstofverbruik voor een auto van zijn generatie met deze prestaties.
- Biedt nog steeds veel rijplezier met het dynamische onderstel.
Belangrijke gegevens
Motorisering
In september 1991 kwam de eerste Opel Astra F op de markt - ook als GSI-model. De sedan met hatchback was tot augustus 1994 leverbaar met een 2,0-liter motor met achtkleppentechnologie en een vermogen van 116 pk. Daarnaast waren er GSI-modellen met een 2,0-liter motor, aangeduid als 16V, met een krachtiger vermogen van 150 pk. De 16V-modellen waren leverbaar tot juli 1996.
In juni 1993 verscheen de Astra GSI met een 1,8-liter unit en een motorvermogen van 125 pk. In december 1994 werd deze motor uit het gamma gehaald. In plaats daarvan volgde de Astra F GSI als de X20XEV, opnieuw met een 2.0 benzinemotor en als 16V-model met een vermogen van 136 pk. Deze modellen werden geproduceerd tot februari 1998 en markeren voorlopig de laatste GSI. De hele Opel Astra F-serie werd in het voorjaar van 1998 officieel stopgezet. De Astra F werd echter nog tot 2001 als cabriolet gebouwd.
De belangrijkste technische gegevens van een Opel Astra GSI in één oogopslag:
Uitvoering | Astra F 2.0 GSI 16V Bouwjaar 1994 |
---|---|
Model | Sedan met hatchback |
Cilinders | 4 in lijn |
Motor | C20XE dwarse motor |
Brandstof | Benzine |
Brandstofsysteem | MPI - Bosch Motronic M2.8 |
Cilinderinhoud | 1.998 cm³ |
Motorvermogen | 150 pk / 110 kW bij 6000 rpm |
Koppel | 196 Nm bij 4.600 tpm |
Type aandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | handgeschakelde vijfversnellingsbak |
Bij de introductie van de Opel Astra J in 2010 was er aanvankelijk geen GSI / OPC-variant. Pas in de zomer van 2012 kwam er een nieuwe OPC beschikbaar op basis van de GTC. Deze werd aangedreven door een 2,0-liter turbomotor met directe injectie. De unit ontwikkelde een vermogen van 280 pk en een koppel van 400 Newtonmeter. Met deze motor was een acceleratie van zes seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid van 250 kilometer per uur haalbaar.
Met de overgang naar de Opel Astra K in 2015 kwam er een einde aan de GSI/OPC. Opel bood sportieve uitrustingsvarianten en een GS-Line aan, maar zag af van een nieuw model met de OPC- of GSI-badge op de achterkant.
Afmetingen
Ondanks de sportieve ambities van de Opel Astra GSI bleef dit model altijd een praktische, alledaagse auto die gemakkelijk te besturen was.
Afmetingen van de Opel Astra GSI in één oogopslag
Lengte | 4,05 m |
---|---|
Breedte | 1,67 m |
Hoogte | 1,41 m |
Wielbasis | 2,51 m |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Weerstandscoëfficiënt (cd-waarde) | 0,32 |
Leeggewicht | 1,110 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.600 kg |
Laadruimte | 360-1.200 l |
De afmetingen van de Opel Astra GSI onderstrepen zijn lidmaatschap van de compacte klasse. Dankzij zijn lengte is de estate zelfs in het drukke stadsverkeer gemakkelijk en veilig te besturen en vindt hij snel een geschikte parkeerplaats. De bagageruimte, die kan worden uitgebreid van 360 tot een bovengemiddelde 1.200 liter door de achterbank neer te klappen, benadrukt dat de auto geschikt is voor dagelijks gebruik en praktisch is.
Varianten
De eerste Opel Astra F GSI uit 1993 werd nog geleverd als driedeurs model. Het jaar daarop werden vijfdeursmodellen gelanceerd, die in 1995 voor het eerst werden geleverd.
De Astra F GSI 16V wordt vaak ten onrechte de Irmscher GSI genoemd. Deze foutieve benaming komt voort uit de aanvullende bladen die Irmscher bij de auto's voegde na de assemblage van de modellen voor Opel. Daarin vermeldde Irmscher echter alleen dat de 16V-uitrusting was gemonteerd en dat sommige Irmscher-onderdelen deel uitmaakten van de typegoedkeuring van het voertuig. Deze omvatten de Irmscher voorbumper, radiatorrooster, achterskirt, dakspoiler, achterdemper en achterveren. Deze onderdelen staan vermeld in het voertuig ABE F854, maar zijn niet standaard gemonteerd op de GSI 16V. De bekendste speciale editie van de Astra GSI is de gelimiteerde OPC Nürburgring Edition.
Prijs
Omgerekend moesten klanten in 1995 ongeveer 18.000 euro uitgeven voor een Opel Astra GSI als nieuwe auto. De Astra is nog steeds leverbaar als model van de autofabrikant, maar niet meer in de populaire GSI-uitvoering. Wie zo'n auto wil bezitten, moet dus rondkijken op de Nederlandse occasionmarkt. Hier zijn veel modellen te koop voor minder dan 2.000 euro, maar dan is de staat niet bijzonder goed. Voor een goed onderhouden exemplaar is al snel tot 10.000 euro verschuldigd, en hier valt ook de verzamelwaarde van het model op.
Dankzij de goede verkrijgbaarheid van belangrijke onderdelen en goedkope reparaties zijn de onderhoudskosten voor een Opel Astra GSI beheersbaar. Ook de wegenbelasting is draaglijk. Dankzij de 1,1 ton is hij met maximaal 600 euro per jaar verrassend goedkoop.
Design
Exterieur
Wat het ontwerp van de carrosserie betreft, sloeg Opel met de GSI-auto's verschillende wegen in. Er werden stationwagons geproduceerd wiens uiterlijk nauwelijks te onderscheiden waren van de normale productiemodellen. Anderzijds toonden de carrosserieontwerpers hun vaardigheden en presenteerden GSI-varianten met stijlvolle spoilers, diepe skirts en deels met volledig gewijzigde lijnen.
Interieur
Kenmerkend voor alle GSI- en OPC-modellen zijn de first-class stoelen, waarvan sommige door Opel zelf werden vervaardigd of werden aangekocht bij gerenommeerde leveranciers zoals Recaro. Bovendien hebben de mensen uit Rüsselsheim er altijd belang aan gehecht dat de cockpit leek op die van een supersportwagen. Soms waren er laagliggende instrumenten met witte wijzerplaten, soms gaf Opel digitale displays een kans. Tegelijkertijd is de cabine in elke GSI of OPC uitgerust met veel opbergruimte, want dit sportieve model moet altijd geschikt zijn voor dagelijks gebruik, zelfs voor een gezin.
Veiligheid
De Astra F GSI was al voorzien van speciale verstijvingspunten en versterkingen met dubbele buizen als veiligheidselementen. Ook de deuren, stijlen, zijskirts en portieren werden versterkt. In hoogte verstelbare veiligheidsgordels en gordelspanners waren standaard, evenals de bestuurdersairbag vanaf 1996.
Een tekortkoming van de vroege Astra GSI was echter de kwaliteit van het gebruikte plaatwerk. De eerste modellen tot en met bouwjaar 1994 vertoonden vaak aanzienlijke roest. In de loop van meer dan 25 jaar kan dit leiden tot een meetbaar materiaalverlies, wat een negatief effect kan hebben op de stabiliteit van de auto's.
Alternatieven
De Opel Astra GSI of OPC heeft in principe elke andere GSI uit Rüsselsheim als concurrent, vooral omdat de Astra GSI het duurste model is in de klasse van de Volkswagen Golf GTI. Van de Kadett tot de Insignia GSI tot de Opel Corsa OPC - al deze voertuigen vormen een mogelijk alternatief vanwege vergelijkbare technische gegevens en aankoopprijzen voor de Astra GSI. Tot de concurrenten behoren de VW Golf en de Ford Focus.