Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-insignia-sports-tourer-front

Opel Insignia

1 / 6
opel-insignia-sports-tourer-front
opel-insignia-sports-tourer-back
opel-insignia-sports-tourer-side
opel-insignia-sports-tourer-interior
opel-insignia-gsi-back
opel-insignia-gsi-front

Sterke punten

  • Ruim en comfortabel
  • Dynamisch weggedrag
  • Strak design

Zwakke punten

  • Was niet de goedkoopste
  • Beperkt gamma vergeleken met concurrenten
  • GSi mist pit

Opel Insignia Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Insignia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6 - 13.8s
Maximumsnelheid:185 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):98 - 265 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.7 - 11.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4830 x 1856 x 1455 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:490 - 1665 liter
Aanhangergewicht:500 - 828 kg

De minder populaire optie

De tweede generatie Opel Insignia (vanaf 2017) is een zeer onderschatte optie in de grotere middenklasse. Het was een zeer verzorgde wagen qua design en rijgedrag met een zeer ruim en comfortabel interieur. Zijn relatief hoge prijs en het gebrek aan fiscaal voordelige versies zorgden er echter voor dat het model nooit echt populair werd in ons land. En omdat het nog om een GM-product ging, was er maar weinig animo om het model een verdere toekomst te geven onder het Stellantis-bewind, waardoor de productie stopte in 2022.

Interesse in een Opel Insignia

Opel Insignia tweedehands auto
Opel Insignia dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De minder populaire optie

De tweede generatie Opel Insignia (vanaf 2017) is een zeer onderschatte optie in de grotere middenklasse. Het was een zeer verzorgde wagen qua design en rijgedrag met een zeer ruim en comfortabel interieur. Zijn relatief hoge prijs en het gebrek aan fiscaal voordelige versies zorgden er echter voor dat het model nooit echt populair werd in ons land. En omdat het nog om een GM-product ging, was er maar weinig animo om het model een verdere toekomst te geven onder het Stellantis-bewind, waardoor de productie stopte in 2022.

Goede redenen

  • De Opel Insignia is een uitstekende alleskunner, met een comfortabel interieur dankzij de AGR-zetels en een ruime koffer.

  • De sportieve Insignia GSi bracht wat extra pit in het gamma, al verloor die variant later wat vermogen om aan de emissienormen te blijven voldoen.

  • De Opel Insignia was er als Grand Sport en als Sports Tourer, al heb je in beide gevallen 5 deuren en een ruime koffer.

  • Ondanks zijn brave voorkomen is de Insignia een van de meer dynamische wagens van zijn klasse, zeker in zijn krachtigere versies.

Alle belangrijke gegevens over de Opel Insignia

Motoren

Ondanks zijn relatief korte productieduur, heeft de Opel Insignia een aantal verschillende motorengeneraties doorlopen. Voor de facelift startte het gamma met de 1,6 liter-turbodiesel van 110 of 136 pk, terwijl je op benzine een 1.5 Turbo kon krijgen van 140 of 165 pk. Een manuele zesbak was standaard, optioneel kon je kiezen voor een 6-trapsautomaat.

Hoger in het gamma stond de 1.6 Turbo met 200 pk, voor een lange tijd de krachtigste benzineversie, en de 2.0 CDTI-diesel van 170 pk. De topversies kwam later: Opel deed het sportlabel GSi herleven met de Insignia, die als 2 liter-benzine met 260 pk of als 2 liter-biturbodiesel met 210 pk was te bestellen.

Na de facelift van 2020 werd het motorengamma echter uitgedund en aangepast voor de nieuwste milieunormen. De 1,5 liter-diesel van 122 pk was nu de instapmotor, met daarboven de 2 liter-diesel van 177 pk. Op benzine kon je nu enkel een 2-liter krijgen van 170, 200 of 230 pk in het geval van de GSi, die dus 30 pk verloor. De automaat had nu 9 verzetten. Een hybride optie is er nooit gekomen.

Afmetingen

Met een lengte van 4,91 meter (Grand Sport) of 5 meter (Sports Tourer) is de Insignia een grote jongen, met een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,46 meter (Grand Sport) of 1,50 meter (Sports Tourer). Voor de facelift was er ook nog een Opel Insignia Country Tourer die een paar centimeter hoger op zijn pootjes stond (nu 1,53 meter hoog).

De bagageruimte van de Opel Insignia lijkt met zijn 560 liter niet zo uitzonderlijk, maar het gaat hier om de ruimte onder de hoedeplank, die niet zo hoog ligt in dit model. In werkelijkheid heb je een bijzonder diepe laadruimte ter beschikking, die uitgebreid kan worden tot 1.665 liter met de achterbank plat in de Sports Tourer. De Grand Sport beschikt over 490 tot 1.450 liter aan kofferruimte.

Uitvoeringen

Het uitgedunde gamma van na de facelift in 2020 begon met de Business, met daarboven de Business Elegance. Vervolgens had je de Edition, met de Ultimate als top van het ‘gewone’ gamma. De krachtigste motoren kwamen nog in aanmerking voor de GS Line-trim, een meer sportieve uitrusting, terwijl de GSi standaard al zo goed als compleet was uitgerust.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Opel Insignia ging in 2022 uit productie en is dus niet meer nieuw beschikbaar, al zijn er misschien nog enkele stockmodellen te vinden bij dealers.

Tweedehands kan je al een Grand Sport met de 1.6 CDTI oppikken vanaf 13.300 euro, al heb je vanaf 15.000 euro ook de keuze voor een 2-liter diesel en/of een Sports Tourer. De modellen van na de facelift zijn te vinden vanaf 23.000 euro en zijn meestal ook iets completer uitgerust. Voor een GSi betaal je minstens 29.000 euro.

Design-highlights en interieur

De tweede generatie Opel Insignia brak qua design met zijn veel rondere voorganger dankzij zijn scherp, uitgestrekt profiel dat laag en breed op de weg lijkt te zitten. Daarmee groeide hij ook meteen met bijna 10 centimeter. De wagen was volledig ontwikkeld door General Motors en werd ook in de Verenigde Staten en Australië verkocht als respectievelijk de Buick Regal en de Holden Commodore. De facelift in 2020 was relatief klein en bracht een scherpere snoet, een nieuw motorengamma en een update voor de technologie aan boord met zich mee.

Sobere luxe

Het interieur van de Opel Insignia was typisch Opel van die tijd: een sober, strak ontworpen dashboard dat afdeed met de knoppenzee van de vorige generatie en een duidelijke ergonomie in de plaats bracht. Qua comfort en luxe had je overigens niets te klagen: zaken als verwarmde en geventileerde zetels met AGR-certificaat én massage, smartphonekoppeling, Bose-audio, LED-matrixkoplampen enzovoort zaten er allemaal op.

Rijhulp en veiligheid

De Opel Insignia werd in 2017 getest door Euro NCAP en kreeg de volle 5 sterren, met vooral goede scores voor de bescherming van zijn inzittenden, al was de veiligheidsinstantie in die tijd nog niet zo streng voor actieve veiligheidssystemen. Hoe dan ook zijn de meeste latere modellen van de Insignia zo goed als compleet uitgerust en hebben ze dus alle rijhulpmiddelen aan boord.

Alternatieven

De Opel Insignia ging vooral de concurrentie aan met de grote niet-premium middenklassers zoals de Ford Mondeo, de Volkswagen Passat, de Skoda Superb en de Peugeot 508. In dezelfde prijsklasse, maar van een kleiner formaat, zitten de Audi A4, BMW 3 Reeks, Mercedes C-Klasse en de Volvo S/V60.

FAQ

Is de Opel Insignia nog nieuw te koop?
Neen, de Opel Insignia is sinds 2022 uit productie en is dus niet meer nieuw te bestellen.
Komt er een opvolger voor de Opel Insignia?
Een rechtstreekse opvolger komt er niet voor de Opel Insignia, maar het merk heeft wel laten weten dat er een elektrische crossover komt met dezelfde naam.
Hoeveel mag de Opel Insignia trekken?
De Opel Insignia heeft een maximaal sleepvermogen van 1,8 ton, afhankelijk van de motorisatie.

Beoordelingen voor Opel Insignia

162 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Modellen