Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Opel-KARL-ROCKS-304625.jpg

Opel Karl

1 / 4
Opel-KARL-ROCKS-304625.jpg
Opel-Karl-2015-1600-36.jpg
Opel-Karl-2015-1600-2a.jpg
Opel-Karl-2015-1600-01.jpg

Sterke punten

  • Comfort aan boord
  • Verzorgd rijgedrag
  • Goede afwerking

Zwakke punten

  • Saai design
  • Weinig pittige motor
  • Kleine koffer

Opel Karl Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Karl, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:13.9 - 14.9s
Maximumsnelheid:170 - 170 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):94 - 118 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.1 - 5.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3675 x 1698 x 1476 mm
Portieren:5
Kofferruimte:195 - 985 liter
Aanhangergewicht:240 - 319 kg

De minder hippe stadswagen van Opel

De Opel Karl werd in 2014 aangekondigd als sobere stadswagen van Opel met een lagere prijs dan de meer hippe Adam. De Karl was in feite een Chevrolet Spark met een eigen neus en een eigen interieur, om de concurrentie aan te gaan met auto’s als de Hyundai i10 en de Volkswagen Up! Met de verkoop van Opel aan PSA werd de Karl in 2019 geschrapt uit het gamma vanwege een gebrek aan winstgevendheid.

Interesse in een Opel Karl

Opel Karl tweedehands auto
Opel Karl dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ondanks zijn bescheiden prijs was de Opel Karl voorzien van een comfortabele bestuurderspositie, met een goede stoel en rijhouding. Zelfs achterin is er relatief gezien voldoende ruimte voor volwassenen.

  • Onderweg toont de Karl zich ook volwassen, met een comfortabele ophanging en een goede geluidsisolatie. In de stad is hij het meest in zijn sas dankzij zijn compacte formaat, hogere zitpositie en de City-functie voor de stuurbekrachtiging.

  • Het interieur neemt elementen over van de grotere modellen uit het Opel-gamma en van de Adam, waardoor je een relatief hoogwaardige afwerking en aangename bedieningselementen krijgt.

  • De atmosferische driecilindermotor heeft niet erg veel vermogen (75 pk), maar is wel erg zuinig en is dankzij zijn CO2-uitstoot van 99 tot 104 gram ook erg voordelig qua belastingen.

Alle belangrijke gegevens over de Opel Karl

Motoren

De Opel Karl werd maar met één motor geleverd: de 1.0 driecilinder benzine zonder turbo met 75 pk, gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Een gerobotiseerde automaat was ook beschikbaar. Het is een erg zuinige motor, met een normverbruik van 4,5 l/100 km (104 g/km CO2), of met het EcoFlex Pack zelfs 4,3 l/100 km (99 g/km CO2) volgens de oude NEDC-norm. De prestaties waren echter niets om over naar huis te schrijven: 0-100 km/u in 13,9 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Ook in hernemingen miste de atmosferische driepitter pit.

Afmetingen

De Opel Karl is 3,68 meter lang, 1,60 meter breed en 1,49 meter hoog. Het is altijd een vijfdeurs met vijf zitplaatsen en een koffer van 206 tot 1.013 liter - iets kleiner voor zijn klasse. Zijn draaicirkel van 9,8 meter is gemiddeld voor zijn klasse. De brandstoftank van 32 liter volstaat dankzij zijn relatief lage verbruik, maar opgelet: met start/stop als optie blijft er nog maar 28 liter van over.

Uitvoeringen

Bij zijn debuut bracht Opel de Karl uit met een zeer spartaanse basisuitvoering Essentia. De Enjoy en de Cosmo stonden daarboven. Aan het einde van zijn carrière had je enkel nog de Enjoy en de Rocks, die wat SUV-trekjes kreeg met zijn dakrails en wielkastbeschermers in donkere kunststof. De standaarduitrusting van de Karl bestond uit 14-duims stalen velgen, stuurbekrachtiging met City-modus, bedieningen aan het stuur voor de radio, elektrische ramen vooraan, centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels.

De optionele uitrusting voor de Karl was echter vrij uitgebreid voor zijn klasse: zetelverwarming vooraan, automatische airco, een rijstrookassistent, ingebouwde GPS met Android Auto en Apple CarPlay, lichtmetalen velgen tot 16 duim en parkeersensoren achteraan.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De basisprijs van de Karl was 9.950 euro dankzij de kale Essentia-uitvoering. De Enjoy kostte minstens 10.950 euro, de meer complete Cosmo kon je kopen voor 12.500 euro. In 2019 werd echter de stekker uit de Karl getrokken.

De Opel Karl heeft zijn waarde redelijk goed behouden, want tweedehands is op het moment van schrijven (oktober 2022) geen exemplaar te vinden voor minder dan 5.950 euro. Jonge exemplaren met weinig kilometers worden zelfs nog verkocht voor meer dan 10.000 euro, waarbij de Rocks iets meer waard lijkt te zijn.

Design-highlights en interieur

De Opel Karl ging prat op een no-nonsense-design, dat pas een vrolijke toets kreeg met de lancering van de Rocks in 2016. Het moest dan ook een praktisch en rationeel alternatief vormen voor de Adam en de Corsa, als spirituele opvolger voor de Agila, zonder diens monovolume-elementen over te nemen. Dus geen tweekleurige lak of uitgebreide personalisatie voor de Karl, je moest het doen met 10 verschillende buitenkleuren en 3 velgsoorten.

Volwassen cabine

Aan boord is deze kleine stadsrakker bijzonder volwassen, aangezien hij elementen overneemt van de Adam en de Corsa, waardoor je een dashboard krijgt dat er knapper uitziet en hoogwaardiger is afgewerkt dan je zou verwachten in deze klasse, op het glanzende zwarte plastic na. De zetels vooraan zitten bovendien goed en er is zelfs plek voor volwassenen achterin. Comfortsnufjes als zetelverwarming en een infotainmentsysteem met Apple CarPlay/Android Auto geven je opnieuw het gevoel met een grotere auto onderweg te zijn. Alleen jammer van de piepkleine koffer.

Rijhulp en veiligheid

De Opel Karl werd in 2015 getest door Euro NCAP en kreeg toen 4 sterren. Een tweede test in 2017 bracht de score echter naar beneden tot 3 sterren, vanwege de strengere normen van de onafhankelijke testinstantie. De Karl kreeg echter standaard 6 airbags mee en kon optioneel worden uitgerust met een rijstrookassistent en parkeersensoren achteraan.

Alternatieven

De Opel Karl ging de concurrentie aan met het segment van de kleinste stadswagens, waar onder meer de Peugeot 108, Citroën C1, Toyota Aygo, Hyundai i10, Kia Picanto, Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Seat Mii en de Fiat Panda deel van uitmaakten. Vandaag is dit segment echter een stuk kleiner geworden vanwege de kleine marges en de investeringen die nodig zijn om deze wagens up-to-date te houden met de nieuwste emissie- en veiligheidsnormen.

FAQ

Waarom wordt de Opel Karl niet meer gemaakt?
Bij de verkoop van Opel aan PSA is de Karl uit het gamma geschrapt vanwege het gebrek aan winstgevendheid van het model. Auto’s in deze klasse hebben flinterdunne marges en het is vaak te duur om ze te blijven updaten naar de nieuwste veiligheids- en uitstootnormen.
Hoeveel kost de Opel Karl?
Tweedehands kost een Opel Karl nog 6.000 tot meer dan 10.000 euro voor een jong model met weinig kilometers.
Hoeveel verbruikt de Opel Karl?
In theorie heeft de Opel Karl een verbruik van amper 4,5 l/100 km. In de praktijk ligt het verbruik eerder rond de 6 l/100 km.