Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test Opel Mokka 1.2 Turbo - Net zo snel als de Mokka-e, maar veel goedkoper

Opel Mokka

1 / 3
Test Opel Mokka 1.2 Turbo - Net zo snel als de Mokka-e, maar veel goedkoper
opel-mokka-e-2021-17-2
opel-mokka-2021-22-2

Sterke punten

  • Onderscheidende looks
  • Meer ruimte dan de Corsa
  • Ook als elektrische Mokka-e

Zwakke punten

  • Hogere basisprijs
  • Beperkte binnenruimte
  • Veel concurrentie

Opel Mokka Een overzicht

4,7 (46 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Mokka, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9 - 12.5s
Maximumsnelheid:150 - 207 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):100 - 159 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 7 null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4151 x 1791 x 1531 mm
Portieren:5
Kofferruimte:310 - 1372 liter
Aanhangergewicht:417 - 504 kg

Nieuwe bazen, nieuwe koffie

Ben je op zoek naar een compacte SUV, dan heb je tegenwoordig keuze te over. Ook de Opel Mokka tekent nog steeds present in die drukke markt, en wel in zijn tweede generatie. Die laat echter niets over van zijn voorganger, maar profiteert van moderne technologie en strakke nieuwe looks dankzij kersvers moederhuis Stellantis.

Interesse in een Opel Mokka

Opel Mokka tweedehands auto
Opel Mokka nieuwe auto
Opel Mokka dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De nieuwe Opel Mokka mag dan onderhuids verwant zijn aan de kleine Corsa hatchback; dat zou je er niet meteen over zeggen. De crossover krijgt zijn eigen design mee, dat als eerste mocht pronken met Opels nieuwe Vizor-gezicht.

  • Daarnaast meet de Mokka ook ongeveer 10 centimeter langer dan de hatchback, wat zich natuurlijk vertaalt in een iets ruimer interieur.

  • De Mokka beschikt over een aanbod aan benzine- en dieselmotoren, en allemaal zijn het beproefde en doordachte blokken. De 1.2-liter benzinemotor won zelfs een paar keer de Engine of the Year-prijs.

  • Rij je toch liever elektrisch, dan kan dat tegenwoordig ook met een Mokka. Als Mokka-e biedt de stadswagen niet alleen het meeste vermogen uit het gamma maar ook een elektrisch rijbereik van ruim 300 kilometer.

Belangrijke gegevens

Motoren

In de overgang van Mokka-generatie één naar twee veranderde Opel van moederhuis. Het motorengamma van de crossover doet in zijn tweede generatie dan ook sterk denken aan dat van de modellen waarmee hij zijn basis deelt, zoals de Peugeot 2008. Daardoor vind je heel wat beproefde aandrijflijnen uit het voormalige PSA-concern in de Opel.

Dat begint al bij de benzinemotorisaties, die allebei gebaseerd zijn op één enkel blok. Zo krijgt elke Mokka op benzine een 1.2-liter driecilindermotortje met turbo mee, maar varieert het vermogen naargelang de gekozen versie. De 1.2 Turbo 100 biedt namelijk 100 pk en in de 1.2 Turbo 130 produceert het blok – inderdaad – 130 pk. De motor stuurt het vermogen bij elke Mokka naar de voorwielen, en doet dat ofwel langs een handgeschakelde zesbak ofwel langs een achttraps automaat. De 100 pk sterke basisversie is daarbij enkel met manuele versnellingsbak verkrijgbaar terwijl de 1.2 PureTech 130 de keuze biedt. Het dieselaanbod bestaat uit één motor: de 1.5 Turbo D-viercilindermotor met 110 pk. Die stuurt die zijn vermogen naar de voorwielen langs een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De opvallendste versie in het gamma is de Mokka-e, een zuiver elektrische variant van de crossover. Die behoudt op een paar wijzigingen na dezelfde carrosserie, maar wordt aangedreven door een enkele elektromotor op de vooras met 136 pk. De motor haalt zijn stroom uit een accupakket van 50 kWh, waarmee de Mokka-e zo’n 343 kilometer (WLTP) zou moeten afleggen op een volle lading.

Afmetingen

De Opel Mokka speelt in het segment van de compacte SUV’s en neemt zijn positie daar heel serieus: compact is hij zeker. Met zijn lengte van 4,15 meter is de tweede generatie zowaar 12 centimeter korter geworden dan zijn voorganger. Hij is ook zo’n 10 centimeter lager met in totaal 1,53 meter, al bleef de breedte wel gelijkaardig op net geen 1,8 meter. Daardoor komt de nieuwe Mokka een stuk sportiever voor de dag dan de eerste generatie, wat dan weer binnen het nieuwe merkimago van Opel past.

Ondanks de kortere afmetingen groeide de wielbasis wel met een paar millimeter, wat de binnenruimte van de Mokka ten goede moet komen. Desondanks zal hij geen prijzen winnen qua plaatsaanbod, zelfs niet binnen zijn segment. Zo past er slechts 350 liter aan bagage in de koffer – 6 liter minder dan bij de voorganger. In vergelijking met de Opel Corsa, waar deze Mokka zijn basis mee deelt, is de crossover natuurlijk wel de ruimere: de compacte hatchback biedt namelijk 309 liter koffervolume en is ook wat krapper binnenin.

Uitvoeringen

Opel biedt de Mokka in vier uitrustingsniveaus aan. Instappen doe je met een ‘Edition’-versie, die meteen een een rijstrookassistent, cruise control, lichtmetalen velgen, een infotainmentsysteem en LED-koplampen mee krijgt. De ‘Elegance’, voegt daar wat extra technologie aan toe zoals parkeerhulp en automatische lichten en ruitenwissers. De ‘GS Line’-versie kiest dan weer voor een sportievere toets met zwarte accenten en velgen aan de buitenkant en rode biesjes binnenin, en de Ultimate voegt een groter infotainmentsysteem van 10 inch en keyless entry en go toe, stopt het dak in een accentkleur en geeft je 18-inchvelgen.

Prijzen

Ga je naar de Opel-dealer voor een nieuwe Mokka, dan krijg je er eentje mee vanaf 25.600 euro. Voor dat geld wordt de crossover geleverd in zijn ‘Edition’-versie met een 1.2-liter benzinemotor met 100 pk. Voor de goedkoopste diesel-Mokka betaal je precies 2.000 euro meer, maar de duurste is natuurlijk de zuiver elektrische versie. Voor zo’n Mokka-e mag je rekenen op minstens 38.650 euro.

Schuim je de tweedehandsmarkt af voor een Opel Mokka van de tweede generatie, dan merk je dat het aanbod er nog schaars is gezien de geringe leeftijd van het model. Je betaalt er zo’n 20.000 euro voor een licht gebruikt exemplaar met een benzinemotor, terwijl de elektrische versie vanaf ongeveer 28.000 euro van eigenaar wisselt.

Design

Buitenzijde

Opel is sinds kort in handen van een nieuw moederhuis, Stellantis, en dat zal je geweten hebben. Waar de vorige generatie van de Opel Mokka dus nog GM-genen had, speelt dit nieuwe model een helemaal nieuwe kaart. Zo was deze Mokka het eerste model dat de nieuwe designtaal van Opel, gekenmerkt door scherpe, dynamische lijnen rondom en het Opel Vizor-neusje op de front, mocht dragen. Daardoor lijkt hij van een andere planeet te komen dan pakweg de Corsa waar hij nochtans zijn platform mee deelt, al brengt Opel zijn nieuwe design met modelupdates wel stilaan naar de rest van het gamma.

Binnenzijde

Ook binnenin is het nieuwe Opel bijna onherkenbaar in vergelijking met de pre-Stellantis-tijd. Zo vind je in deze Mokka een cockpit die zich als het ware om de bestuurder vouwt. Het bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm zitten daarbij verwerkt in één doorlopend paneel, dat Opel het ‘Pure Panel’ doopte. Het materiaalgebruik is daarbij op sommige plaatsen nog relatief goedkoop, maar je kan er moeilijk om heen dat het resultaat er wel knap uitziet.

Veiligheid

De Opel Mokka scoorde niet slecht in zijn Euro NCAP-botsproeven met een score van vier op vijf sterren. Hij verloor één ster omdat zijn botspreventiesysteem in de goedkopere versies enkel gebaseerd is op een camera en niet op een radar, waardoor het vooral ’s nachts moeilijkheden heeft om bijvoorbeeld fietsers te detecteren. Daar hoort echter de kanttekening bij dat de Euro NCAP-vereisten steeds strenger worden. Op vlak van bescherming van de inzittenden was er dan ook niks op de Mokka aan te merken: daar beschikt hij over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones.

Alternatieven

De Opel Mokka is een knap model, maar hij heeft het ongeluk om momenteel in één van de drukste segmenten te spelen. Zowat iedere constructeur biedt tegenwoordig een crossover/SUV in het B-segment aan, van Audi met de Q2 tot Dacia met de Sandero Stepway. Die laatste is meteen de goedkoopste die je kan vinden aan bijna de helft van de prijs van de Opel Mokka. Zoek je echter een gelijkaardig imago, dan kom je al snel uit bij een Volkswagen T-Cross, een Ford Puma of een Renault Captur. Ook in eigen huis is de concurrentie echter stevig, want naast deze Opel heeft het Stellantis-concern ook de Peugeot 2008 en de DS 3 op hetzelfde platform staan.

FAQ

Is de Opel Mokka een betrouwbare auto?
Er zijn weinig problemen bekend bij de Opel Mokka buiten enkele elektrische storingen die makkelijk kunnen verholpen worden.
Is de Opel Mokka elektrisch?
Ja. Sinds 2020 biedt Opel een volstrekt elektrische versie van haar Mokka aan. Die gaat door het leven als Mokka-e.
Wat kost een Opel Mokka-e?
De elektrische Opel Mokka-e heeft een basisprijs van minimaal 38.650 euro.

Meer informatie

Modellen