Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-omega-caravan-l-01.jpg

Opel Omega Caravan

Sterke punten

  • Zeer grote bagageruimte
  • Veel luxe en comfort aan boord
  • Als occasion zeer betaalbaar

Zwakke punten

  • Onderhoud duurder dan gemiddeld
  • Relatief hoog brandstofverbruik
  • Begint schaars te worden

Opel Omega Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Omega, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Opel Omega Caravan: ruime en luxe gezinsauto

De Opel Omega Caravan was van 1986 tot 2004 de Opel stationwagen in de hogere middenklasse. De auto was zowel een representatieve zakenauto als een ruime en comfortabele gezinsauto, met zelfs naar huidige maatstaven een best rijke uitrusting. Lees meer.

Interesse in een Opel Omega Caravan

Opel Omega Caravan tweedehands auto
Opel Omega Caravan dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Opel Omega Caravan heeft een zeer grote bagageruimte
  • Genoeg luxe en comfort aan boord voor een lange reis
  • Zeker het tweede model heeft een tijdloze elegantie
  • Als occasion zeer voordelig, zeker voor wat je aan uitrustingen krijgt

Technische gegevens

Motorisatie

In de loop der jaren heeft de Opel Omega Caravan een bijzonder breed motorenaanbod gehad. Om te beginnen waren er bij de eerste modelgeneratie viercilinder benzine- en dieselmotoren met 1,8- tot 2,4-liter inhoud. Daarboven stonden nog 2,6- tot zelfs 4,0-liter zes-in-lijn benzinemotoren. Ook de tweede generatie Opel Omega Caravan was goed bedeeld, met 2,0- tot 2,2-liter viercilinder benzine- en dieselmotoren, 2,5- tot 3,2-liter V6 benzinemotoren en 2,5-liter zes-in-lijn dieselmotoren. De transmissie was handgeschakeld met vijf versnellingen of een viertrapsautomaat. Later was ook een vijftrapsautomaat leverbaar. Alle Opel Omega Caravan modellen hebben achterwielaandrijving.

Afmetingen

De eerste generatie Opel Omega Caravan is 4,7 meter lang, bijna 1,8 meter breed en bijna 1,5 meter hoog. De wielbasis meet 2,7 meter. De tweede generatie Opel Omega Caravan is zo’n tien centimeter langer, maar heeft verder vrijwel gelijke afmetingen. De wielbasis van beide modelgeneraties is zelfs exact gelijk. Ook de officiële inhoud van de bagageruimte is voor beide modellen identiek, met een inhoud van 540 liter. Dat is nog maar gemeten tot aan de rolhoes, daarboven kan je nog verder stapelen en helemaal met neergeklapte achterbankleuning. Daarmee biedt de Opel Omega Caravan een bagageruimtevolume waar zelfs veel moderne auto’s niet aan kunnen tippen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Opel Omega Caravan
Marktintroductie 1986
Lengte x breedte x hoogte 4,73 – 4,82 m x 1,77 – 1,78 m x 1,48 – 1,50 m
Wielbasis 2,73 m
Inhoud bagageruimte 540 l
Ledig gewicht 1.210 – 1.633 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.810 – 2.345 kg
Cilinderinhoud 1.796 – 3.175 cm3
Vermogen 66 kW (90 pk) – 160 kW (218 pk)
Koppel 148 – 290 Nm
Topsnelheid 175 – 232 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,0 – 10,0 sec
Tankinhoud 75 l
Verbruik 6,7 – 11,9 l/100 km
CO₂-uitstoot 180 – 286 g/km

Varianten

Afgezien van de verschillende motorvarianten en uitrustingsniveaus kent de Opel Omega Caravan weinig varianten die er speciaal uit springen. Wel was er de MV6, een semi-sportieve uitvoering met krachtige V6 benzinemotor. Het latere reguliere topmodel met V6 was echter net iets krachtiger. Verder is de Opel Omega Caravan op zichzelf de stationwagenvariant van de Opel Omega sedan. De eerste generatie Opel Omega kende nog speciale modellen in de vorm van de Omega 3000, Omega Evolution 500 en de Lotus Omega, maar die waren er alle alleen als sedan en niet als Opel Omega Caravan.

Prijzen

De eerste generatie Opel Omega Caravan had in Nederland nieuw een vanafprijs van omgerekend 17.000 tot 38.000 euro. De tweede generatie Opel Caravan had een vanafprijs van 24.000 tot 46.000 euro. De Opel Omega Caravan was in zijn tijd een erg populaire auto, maar het model is inmiddels wel op leeftijd geraakt. Er is toch nog wel een redelijk breed aanbod Opel Omega occasions, maar veruit de meeste exemplaren zijn wel sedans. De Opel Omega Caravan occasions die er nog wel zijn, zijn niet per se duurder of goedkoper dan de sedans. Reken op prijzen van 1.500 tot 9.000 euro, waarbij juist de oudere eerste modelgeneratie over het algemeen waardevoller is dan de nieuwere tweede generatie, mits de auto in goede staat verkeert. Dat heeft ermee te maken dat de eerste generatie Opel Omega schaars is geworden en wel nog steeds de nodige liefhebbers heeft.

Design

Buitenkant

Hoewel de twee modelgeneraties van de Opel Omega Caravan duidelijk uit respectievelijk de jaren ’80 en ’90 stammen, hebben de auto’s een vrij tijdloos design dat elegant is van eenvoud. Men is erin geslaagd de auto een bescheiden voorkomen te geven en tegelijkertijd de uitstraling van een topmodel. De Opel Omega Caravan onderscheidt zich van de sedan met uiteraard en verder doorlopende daklijn.

Binnenkant

Vanbinnen maken beide modelgeneraties van de Opel Omega Caravan direct duidelijk dat je in het toenmalige topmodel van het merk hebt plaatsgenomen. Afhankelijk van de uitvoering wordt je omgeven door lederen bekleding en (imitatie) houten inleg. Hoewel zwarte en donkergrijze bekleding het meest voorkomen, behoort lichte bekleding ook tot de mogelijkheden, voor een extra ruimtelijke indruk. Ruimte is er ook in absolute zin, met een bagageruimte die ook naar moderne maatstaven nog groot is te noemen.

Veiligheid

In de tijd van de eerste generatie Opel Omega Caravan had de veiligheid nog niet zo’n prioriteit als nu, maar als toenmalig topmodel was de Omega er wel vroeg bij met zaken als airbags en ABS. De Euro NCAP bestond nog niet, dus de auto is ook nooit getest. De nieuwere tweede generatie Opel Omega Caravan heeft zijn veiligheid uiteraard nog beter voor elkaar, met onder meer verbeterde kreukelzones. Inmiddels was ook de Euro NCAP opgericht. De Omega scoorde drie van de vijf sterren, wat in die tijd een vrij gemiddelde score was.

Alternatieven

De Opel Omega Caravan had in zijn tijd verschillende concurrenten in het segment van middelgrote en relatief luxe stationwagens. Modellen zoals de Ford Scorpio Estate, Volkswagen Passat Variant en Peugeot 505 Break waren directe concurrenten. De Ford Scorpio Estate bood vergelijkbare ruimte en comfort, terwijl de Volkswagen Passat Variant zich onderscheidde met een strak en zakelijk design en moderne technologie. De Peugeot 505 Break stond bekend om zijn elegante uitstraling en praktisch gebruik van ruimte. Een Zweedse concurrent is de nog altijd populaire Volvo 940 Estate, die bekendstaat om zijn degelijke bouw en zeer goede betrouwbaarheid.

Concurrenten voor de tweede generatie Opel Omega Estate zijn de latere Volkswagen Passat en de opvolger van de Volvo 940 Estate: de Volvo V70. Inmiddels hadden ook de Japanse merken zich in dit segment gevestigd, met onder meer de Honda Accord Tourer en de Nissan Primera Traveller. Iets lager gepositioneerd qua uitrustingen, maar vergelijkbaar qua rijcomfort was de Citroën Xantia Break. Dankzij een rijkere uitrusting ten opzichte van het eerste model kon de Opel Omega Caravan zelfs concurreren met de (lagere uitrustingsniveaus van) de Audi A6 Avant, BMW 5 Serie Touring en Mercedes-Benz E-Klasse Estate.

FAQ

Wat is de opvolger van de Opel Omega Caravan?
De Opel Omega Caravan kreeg geen directe opvolger, omdat Opel het luxesegment verliet. Toch kunnen de meest luxe uitvoeringen van de Opel Vectra en later de Opel Insignia worden gezien als indirecte opvolgers van de Opel Omega Caravan.
Hoe snel is de Opel Omega Caravan?
Afhankelijk van modeljaar en uitvoering heeft de Opel Omega Caravan een 0-100-sprinttijd van 15 tot 10 seconden en ligt de topsnelheid op 175 tot 232 km/u.
Wat kost een Opel Omega Caravan?
De Opel Omega Caravan had een oorspronkelijke nieuwprijs in Nederland van 17.000 tot 46.000 euro, afhankelijk van het jaar en de uitvoering. Een Opel Omega Caravan occasion is tegenwoordig al te vinden voor 1.500 tot 9.000 euro en biedt daarmee veel auto voor relatief weinig geld.

Beoordelingen voor Opel Omega

63 Beoordelingen

4,3