Sterke punten
- Naar verhouding bescheiden brandstofverbruik
- Conventionele techniek
- Ruim interieur
Zwakke punten
- Niet voor de eeuwigheid gebouwd
- Door onder meer roest weinig occasions meer
- Gebruiksvoorwerp, dus amper bewaard
Opel Rekord Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel Rekord, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Opel Rekord
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Opel Rekord heeft een relatief laag brandstofverbruik
- Ruim interieur met veel bergruimte
- Luxueus voor zijn tijd en populair als oldtimer
- Bijzonder zijn nu de tweedeurs sedan en de driedeurs stationwagon
Technische gegevens
Motorisatie
De Opel Rekord E (E1) is er met 1,9- en 2,0-liter benzinemotoren met vermogens van 55 tot 81 kW (75-110 pk) en met 2,3-liter dieselmotoren met 48 kW (65 pk).
In 1982 verschijnt de ingrijpend vernieuwde Rekord (E2) en daarmee komen ook enkele nieuwe motorvarianten beschikbaar, zoals de nieuwe basismotor 1.8 S met 66 kW (90 pk) en een 2.3 TD turbodiesel die 63 kW (86 pk) levert. In 1984 introduceert Opel de 2.2i-motor met 85 kW (115 pk). Intussen heeft Opel de 2.3 D iets opgekieteld tot 52 kW (71 pk).
De Rekord E1/E2 is er met vooral met handmatig te bedienen vierversnellingsbak. Pas in 1984 is er voor elke benzinevariant een drietrapsautomaat. Altijd zijn de Opel Rekords op de achterwielen aangedreven.
De Opel Rekord is er echter al sinds 1953, toen nog als Olympia Rekord. Die is voorzien van een 1,5-liter viercilinder benzinemotor met 29 kW (40 pk), goed voor een topsnelheid van 120 km/u. De Opel Rekord P1 van 1957 had een motorvermogen van 40 kW (55 pk), wat een topsnelheid van 135 km/u mogelijk maakt. De Rekord A van 1963 is er met 1,5- en 1,7-liter benzinemotoren met 40-49 kW (55-67 pk). De Rekord B oogt hetzelfde als de Rekord A, maar is voorzien van nieuwe 1.5- 1.7- en 1.9-motoren, met vermogens van 44-66 kW 60-90 pk). Ook is er een 2,6-liter zescilindervariant met 74 kW (100 pk). De Rekord C van 1966 is er in talloze motorvarianten van 1,5 tot 2,2 liter inhoud en vermogens van 37 tot 81 kW (50-110 pk). De Rekord D van 1972 ten slotte was er met 1,7 tot 2,2 liter benzinemotoren en voor het eerst ook met een 2,1-liter dieselmotor. Rekord-diesels zijn overigens te herkennen aan de bobbel op de motorkap, omdat de dieselmotor hoger is dan de benzinemotoren in het model. Die diesels zijn trouwens traag, vooral in eerste instantie heeft de Rekord Diesel veel moeite om op snelheid te komen en dat kost veel tijd.
Afmetingen
De Opel Rekord E sedan is niet voorzien van een neerklapbare achterbank, zodat het volume van de bagageruimte 480 (E1) en 490 liter (E2). In de Opel Rekord Caravan, de stationwagon bedraagt het laadvolume 880 liter. De Caravan-versie is wél voorzien van een neerklapbare rugleuning van de achterbank, waardoor je de ruimte verdubbelt. De lengte van de laadruimte is dan maar liefst 1,96 meter. Speciale dakdragers waren een optie.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Opel Rekord E2 | |
---|---|
Marktintroductie | 1982 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,65-4,68 x 1,73 x 1,42-1,47 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Inhoud bagageruimte | 490-1.760 l |
Ledig gewicht | 1.115-1.260 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.655-1.800 kg |
Cilinderinhoud | 1.796-2.260 cm3 |
Vermogen | 48-85 kW (65-115 pk) |
Koppel | 143-189 Nm |
Topsnelheid | 165-187 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 12,0-14,0 sec |
Tankinhoud | 65-70 l |
Verbruik | 6,9-8,7 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Opel Rekord is er in acht generaties. Opel gaf ze elk een letter om ze te onderscheiden. Hieronder vind je een beknopt overzicht van de afzonderlijke generaties:
De Opel Olympia Rekord (1953-1957) is de opvolger van de Opel Olympia, die al sinds 1935 werd geproduceerd. De Olympia Rekord is geproduceerd als sedan, cabriolet en stationwagon.
De Opel Rekord P1 (1957-1960) was er de eerste twee jaar als tweedeurs sedan en driedeurs stationwagon (Caravan). Vanaf 1959 is hij er ook als vierdeurs sedan.
De Opel Rekord P2 (1960-1963) is er als twee- en vierdeurs sedan, driedeurs stationwagon en tweedeurs coupé, net als de Opel Rekord A (1963 - 1965) en Opel Rekord B (1965-1966).
De Opel Rekord C (1967-1971) is de succesvolste generatie van de Rekord. Deze generatie is er als twee- en vierdeurs sedan, als drie- en vijfdeurs stationwagon en als coupé. Die laatste heeft geen B-stijl en wordt gezien als het fraaiste model van alle Rekord-generaties. .De Commodore-uitvoering van de sedan en de coupé was voorzien van een zescilinder lijnmotor.
De Opel Rekord D (1972-1977) wordt ook wel Rekord II genoemd, om verwarring met de dieselversie – dit model was er voor het eerst ook met dieselmotor – te voorkomen. Ook dit model is er als twee- en vierdeurs sedan, driedeurs stationwagon en coupé. De meest luxer versie heet ‘Berlina’, de diesel heeft een bult midden op de motorkap.
De Opel Rekord E (1977-1986) is door Opel zelf onderverdeeld in E1 (1977-1982) en E2 (1982-1986). Beide zijn er als twee- en vierdeurs sedan en drie- en vijfdeurs stationwagon. De E2-ging in het najaar van 1986 in Duitsland uit productie, maar werd tot het begin van de jaren negentig nog geproduceerd in Zuid-Afrika.
Prijzen
De laatste modellen van de Opel Rekord kostten omgerekend tussen de ongeveer 14.000 en 21.500 euro en natuurlijk was de Rekord Caravan – die er in dezelfde uitvoeringen en motorvarianten is, iets duurder.
Een Opel Rekord-occasion uit de jaren vijftig is een liefhebbersauto en het aanbod is niet groot. Reken op vraagprijzen van rond de 10.000 euro en meer. Hetzelfde geldt voor de latere generaties. Modellen van de E2-generatie vind je spaarzaam voor prijzen van 2.000 tot 8.000 euro.
Design
Buitenkant
De Opel Rekord is altijd een statige middenklasser geweest, die steeds wat groter is gegroeid. De eerste generaties zijn bol en rond, en met elke nieuwe generatie werd de Rekord wat hoekiger en rechter. De laatste generatie is juist stak en aerodynamisch. In de beginperiode was de Opel Rekord zeer gevoelig voor roest, maar dat werd met elke generatie minder.
Binnenkant
De Opel Rekord E biedt veel interieurruimte. Zelfs grote personen hebben voldoende beenruimte, zowel voorin als achterin en kunnen dankzij de grote portieren gemakkelijk instappen. Het interieur is zeer goed bekleed. De bestuurder heeft goed zicht op de instrumenten en profiteert van een grote achteruitkijkspiegel voor zeer goed zicht naar achter en elk exemplaar is geleverd met een radio – destijds vermeldenswaard.
Veiligheid
Opel pakte voor de Rekord E de veiligheidsvoorzieningen aan. Het voorzag het stuurwiel van een schuimrubber laag en een stootvlak om de bestuurder in een ongeval te beschermen. Natuurlijk zijn de hoofdsteunen in hoogte verstelbaar en zijn er veiligheidsgordels voor- en achterin. Sommige versies zijn voorzien van rembekrachtiging. Stuurbekrachtiging was meestal een optie. Opel construeerde de carrosserie zodanig dat voetgangers bij een aanrijding zo min mogelijk letsel oplopen.
Alternatieven
De opvolger van de Rekord, de Opel Omega, is een mogelijk alternatief, want die is gebaseerd op de Rekord. Bij andere merken is de Mitsubishi Galant een goed alternatief, net als de Peugeot 505.