Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
opel-banner-l-01.jpg

Sportwagens van Opel

Sportwagens van Opel

Wie in de markt is voor een Opel, zoekt vaak een betrouwbare, degelijke en veelzijdige auto voor niet te veel geld. Dat betekent echter niet dat het Duitse merk geen sportieve modellen heeft voortgebracht. Wat dacht je van de Opel GT, Calibra, talloze OPC-modellen en de nieuwste generatie sportieve GSE-hybrides? Lees meer

Highlights Opel sportwagens

  • Betrouwbaarheid: sportwagens van Opel staan bekend om hun betrouwbaarheid en degelijke prestaties, dankzij efficiënte motoren en robuuste techniek.
  • Toegankelijk en bereikbaar: ook de sportwagens van Opel onderscheiden zich in een toegankelijker marktsegment, waardoor de auto’s voor meer mensen bereikbaar worden. Je krijgt veel waar voor je geld.
  • Innovatieve technologie: Opel investeert in innovatieve ontwerpen en geavanceerde technologieën op het gebied van veiligheid, infotainmentsystemen en efficiënte aandrijflijnen.

Welke versies/modellen van Opel zijn als sportwagen leverbaar?

Modellen en uitvoeringen

Opel – in andere delen van de wereld beter bekend onder de naam Vauxhall, Holden of Chevrolet – begon in 1902 met het bouwen van automobielen. Het eerste model, de Opel 10/12 PS, staat ver af van de Opels die we tegenwoordig kennen. Deze gemotoriseerde koets was een eerste poging om spartaans gemotoriseerd personenvervoer te realiseren.

Sportieve modellen van Opel kennen we sinds 1968, toen de Opel GT ten tonele verscheen. Deze auto wordt beschouwd als de allereerste sportwagen van Opel. Als betaalbare tweedeurs sportcoupé met opvallende vormgeving en kenmerkende klapkoplampen bood de GT sportieve rijeigenschappen en een gestroomlijnde carrosserie.

Toch is Opel niet bij uitstek een merk dat we kennen van sportieve auto’s. Het DNA van de Duitse fabrikant is meer gericht op rationele autokopers die betaalbare luxe en comfort wensen. Toch zijn tussen de vele degelijke en functionele Opels ook enkele sportieve modellen tevoorschijn gekomen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Opel Calibra, Opel Speedster en Opel GT?

Opel was ook actief in de racerij en rallysport. Dankzij het Opel Performance Center (OPC) werden niet alleen racewagens gebouwd, maar ontwikkelde Opel ook sportuitvoeringen van reguliere modellen. Deze sportieve OPC-versies waren best populair. Het waren bijzondere uitvoeringen van doodgewone personenauto’s als de Corsa of Astra, maar zelfs van MPV’s zoals de Zafira en Meriva.

Net als vele andere autofabrikanten bouwt Opel tegenwoordig steeds minder stadsauto’s en meer crossovers en SUV’s. Als gevolg van strenge milieuwetgeving zijn inefficiënte sportauto’s relatief duur en dat heeft een negatief effect op de belangstelling voor dit soort modellen. Toch probeert Opel het met een herstart van het label GSE(Grand Sport electric). Deze GSE-versies zijn voorzien van een hybride aandrijflijn die desgewenst krachtig of zuinig kan zijn.

Deze GSE-versies zijn de enige sportieve modellen die Opel momenteel in Nederland nieuw levert. Daarom betrekken we in ons overzicht ook sportwagens die Opel in de afgelopen twee decennia op de markt gebracht heeft en in Nederland nog altijd relatief goed verkrijgbaar zijn als occasion.

Opel GT (1968-1973 en 2007-2009)

De eerste generatie Opel GT, gebouwd van 1968 tot 1973, werd een iconische sportcoupé. Het opvallende design met de kenmerkende klapkoplampen en de gestroomlijnde carrosserie maakt hem uitgesproken sportief. Jammer genoeg leverde Opel deze sportcoupé met doodgewone, maar betrouwbare viercilinder benzinemotoren, waarvan de 1,9-liter met 66 kW (90 pk) de sterkste was. Toch biedt deze GT een opwindende rijervaring met zijn compacte formaat, wendbaarheid en karakteristieke sportieve cockpit.

De tweede generatie Opel GT – in de VS als Pontiac Solstice verkocht – borduurt voort op die filosofie: een laag wagengewicht, een potente benzinemotor en achterwielaandrijving. De 2.0 liter turbo Ecotec viercilindermotor levert goede prestaties en wordt vandaag de dag nog steeds beschouwd als bijzonder betrouwbaar. Opel bouwde de auto tussen 2007 en 2009 met een potente turbobenzinemotor met 194 kW (264 pk). Verder is de auto ronduit spartaans: de canvas cabriokap zul je dan ook handmatig moeten bedienen.

Opel Speedster (2001-2005)

Voor Opel was de Speedster een opmerkelijke verschijning in zijn gebruikelijke line-up van Corsa's, Kadetts en Vectra's. Tussen 2001 en 2005 besloot de Duitse fabrikant een gok te wagen in de wereld van supersportieve roadsters. De Speedster, gezamenlijk ontwikkeld met Lotus, kon als scheurijzer de strijd aan met iconische sportwagenfabrikanten als Donkervoort.

Instappen in deze lage sportauto is niet eenvoudig. Eenmaal achter het stuur word je getrakteerd op een cockpit die volledig gericht is op de kunst van het autorijden. Luxe is niet de prioriteit; deze auto is puur bedoeld voor een spartaanse en sportieve rijervaring. Elektrische ramen, stuurbekrachtiging en verstelbare stoelen ontbreken, maar gelukkig zijn er wel airbags en ABS voor de veiligheid.

Wat de Speedster echt onderscheidt, was de rijervaring. Dankzij een laag zwaartepunt, een beperkte massa en krachtige viercilinder benzinemotoren levert hij sublieme prestaties. De keuze bestond uit een 2,2-liter atmosferische viercilinder met 108 kW (147 pk) of een 2,0-liter turbomotor met 147 kW (200 pk). Via een handgeschakelde vijfversnellingsbak gaat het vermogen naar de achterwielen. Voor sommigen wordt deze sportieve Opel Speedster tegenwoordig beschouwd als een moderne klassieker.

Opel Calibra (1989-1997)

Net als de eerste generatie Opel GT is de Calibra een opvallende sportieve coupé. De Calibra, geproduceerd van 1989 tot 1997, is een voorwielaangedreven model dat sterk afweek van andere Opels dankzij zijn lage luchtweerstand, efficiëntere brandstofverbruik en betere prestaties.

De Opel Calibra was verkrijgbaar met viercilinder benzinemotoren, met vermogens van 85 kW (116 pk) tot de turbo met 150 kW (204 pk). Meer spektakel krijg je met de uitvoering met 2,5-liter V6-motor met 125 kW (170 pk), die een sportief geluid produceert en indrukwekkende prestaties realiseert.

De Calibra onderscheidt zich met een uitgesproken ontwerp, sportieve prestaties en praktische bruikbaarheid. Er is genoeg ruimte voor vier inzittenden en hun bagage, waardoor ook deze Opel zeer geschikt is voor dagelijks gebruik. Hij kon hierdoor prima de strijd aan met concurrenten als de Audi Coupé, Ford Probe en Honda Prelude.

Opel Corsa OPC

De Opel Corsa OPC is een opvallend rappe compacte stadsauto met een potente 1,6-liter turbomotor. Met 142 kW (207 pk) of zelfs 155 kW (210 pk) vermogen is dit een pittig en compact scheurijzer voor een relatief bescheiden budget. Met een handgeschakelde zesversnellingsbak, sportonderstel en grotere remmen wordt de Corsa ineens een verrassend dynamische auto.

De Corsa OPC biedt niet alleen sportieve stylingelementen, maar ook exclusieve sportstoelen en een geavanceerd infotainmentsysteem. Hij kan moeiteloos de confrontatie aan met concurrenten als de Ford Fiesta ST, de Peugeot 208 GTI of sportieve versies van de Renault Clio. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt!

Opel Astra OPC

Een segment hoger vinden we de Opel Astra OPC, een sportieve versie van een oude bekende in de middenklasse. De Astra als driedeurs coupé is door Opel voorzien van een 2,0-liter viercilinder turbomotor met een indrukwekkend vermogen: van 165 tot wel 206 kW (225 tot 280 pk). Voorheen waren deze gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar tegenwoordig is de Astra met de aanduiding ‘GSe’ voorzien van een krachtige hybride aandrijflijn met een sequentiële automaat met acht versnellingen.

Hoe dan ook: een Astra OPC biedt opwindende prestaties. Een sportonderstel, geavanceerde remmen en een solide koets geven deze auto een indrukwekkende wegligging en prettige wendbaarheid. Hierdoor kan hij zich meten met een Volkswagen Golf GTI, een Ford Focus ST of Peugeot 308 GTI.

Opel Vectra OPC (1995-2002)

Vind je de degelijke en robuuste Vectra wat saai? Dan moet je even kijken naar de Opel Vectra in de sportieve OPC-topuitvoering. Die was verkrijgbaar als vijfdeurs GTS hatchback of als stationwagen met onder de motorkap een krachtige 2,8-liter V6 turbomotor met 188 kW (255 pk) vermogen. Genoeg pit voor opmerkelijke prestaties.

De OPC-versies onderscheiden zich door een uitgesproken sportieve styling, grote lichtmetalen velgen en een aangepast sportonderstel. Een bijzondere en betaalbare combinatie van ruimte, sportieve prestaties en robuuste techniek die we van Opel kennen. Daarmee kon deze auto zich goed meten met toenmalige sportieve concurrenten zoals de Mazda 6 MPS, de Ford Mondeo ST220 en Volkswagen Passat R36.

Opel Insignia (2008-2022)

Kies je voor een Opel Insignia in de OPC- of GSi-versie, dan kies je voor de sportiefste varianten van deze aantrekkelijke Opel. Velen zijn het erover eens dat dit een geslaagd vormgegeven D-segment-Opel is, verkrijgbaar als sedan en als stationwagen.

De OPC-versies, verkrijgbaar van 2009 tot 2017, waren voorzien van een dikke V6-benzinemotor met turbo, goed voor 239 kW (325 pk). Na 2018 kreeg de GSi-versie een moderne 2,0-liter viercilinder turbomotor met ‘slechts’ 191 kW (260 pk), maar alsnog goed voor zeer sportieve prestaties en een verrassende acceleratie.

Net als alle sportieve topversies gaf Opel deze exemplaren van de Insignia een extra sportieve styling, grotere remmen, dikke lichtmetalen velgen en sportstoelen. Dat maakte dat deze auto zich destijds makkelijk kon meten met concurrenten als de Volkswagen Passat R36 of de Skoda Octavia VRS.

Opel Grandland

De Opel Grandland is een SUV, een Sports Utility Vehicle. Opel besloot echter om deze Grandland extra sportief te maken en deze auto het GSe-label te geven. Dat is tegenwoordig de modellenreeks met een sportieve, krachtige én zuinige hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 1,6-liter viercilinder turbomotor met elektropower als ondersteuning. Het resultaat is een systeemvermogen van 221 kW (300 pk) en sportieve prestaties. Toch behoudt deze Opel zijn goedmoedige, moderne uitstraling en biedt hij zijn inzittenden ruimte, veel veiligheidssystemen en geavanceerde technologie.

De combinatie van efficiënte aandrijving en praktische SUV-functionaliteit maakt hem aantrekkelijk voor mensen die zuinigheid en ruimte wensen zonder afscheid te nemen van een stoer design en sportieve prestaties. De vraag is wel of deze Opel zich voldoende onderscheidt van bijvoorbeeld een Peugeot 3008 die met exact dezelfde aandrijflijn verkrijgbaar is. Ook moet deze auto opboksen tegen de Alfa Romeo Tonale, Volvo XC40 Recharge T5 en Range Rover Evoque.

Wat kost een sportwagen van Opel?

Nieuwprijzen

Voorbij zijn de dagen dat je met een relatief bescheiden budget bij Opel terecht kunt voor een verrassend snelle en sportieve personenauto. Rond 2005 was 45.000 euro voldoende om met een Vectra OPC naar huis te gaan.

De populariteit van deze supersnelle sportversies is al jarenlang tanende. Dat komt onder meer door de stevige prijzen, het gevolg van steeds strenger wordende milieuregels. Mede hierdoor steeg de prijs van een topversie van de Opel Insignia OPC naar liefst 86.000 euro. De modernere Insignia als GSi-uitvoering begon bij 64.000 euro.

De huidige generatie van GSe-sportversies bij Opel begint bij 56.000 euro. Prijzen voor de toekomstige Astra GSe zijn nog niet bekendgemaakt.

Prijzen voor sportwagens van Opel als occasion

Zelfs met een relatief bescheiden budget kun je een sportieve Opel in bezit krijgen. Een Opel Zafira OPC is bijvoorbeeld al voor een paar duizend euro te vinden op de occasionmarkt. Bedenk wel dat we het dan hebben over een gebruikt exemplaar met een hoge kilometerstand en zichtbare gebruikssporen.

Een compacte Opel Corsa OPC is te krijgen vanaf zo’n 6.000 euro. Een snelle Astra OPC is mogelijk vanaf ongeveer 8 mille. Voor de snelle versies van de Insignia OPC of GSi zul je een budget van minstens 13.000 euro moeten hebben. De meest recente, goed onderhouden en frisse exemplaren kosten soms wel 25.000 euro. De Opel Grandland GSe is nog te kort op de markt om ook als populaire occasion te omschrijven.

Conclusie

Sportieve Opels als de Astra OPC, Vectra OPC, Insignia GSI en Grandland GSe vertegenwoordigen een evolutie binnen Opel op het gebied van sportieve personenauto’s. Ze laten zien dat Opel zich niet alleen focust op dagelijkse bruikbaarheid en efficiëntie, maar ook de sportieve markt bedient. Deze modellen zijn voorzien van krachtige motoren, geavanceerde technologie en een sportieve styling. Opel combineert prestaties met praktische bruikbaarheid en kenmerkende robuuste techniek. Typisch Opel dus.

FAQ

Wat kost een Opel sportwagen?
Zelfs met een relatief bescheiden budget kun je een sportieve Opel in bezit krijgen. Een Opel Zafira OPC is bijvoorbeeld al voor een paar duizend euro te vinden op de occasionmarkt. Een compacte Opel Corsa OPC is te krijgen vanaf zo’n 6.000 euro. Een snelle Astra OPC is mogelijk vanaf ongeveer 8 mille.
Wat zijn de nadelen van een sportwagen van Opel?
Wie in de markt is voor een Opel, zoekt vaak een betrouwbare, degelijke en veelzijdige auto voor niet te veel geld. Dat betekent echter niet dat het Duitse merk geen sportieve modellen heeft voortgebracht. Toch zijn sportieve Opels als relatief grote, zware en robuuste auto’s geen uitblinkers op het gebied van stuurgevoel en rijdynamiek.
Is een sportwagen van Opel populair?
De populariteit van Opel was lange tijd heel hoog, vooral in Nederland. De sportieve versies waren voor de liefhebbers geweldig, maar de meeste klanten van Opel kiezen vooral voor solide en ‘gewone’ gezinsauto’s. Dat maakt echter dat er op de occasionmarkt soms best een leuke deal te sluiten is voor wie een sportieve topversie zoekt.