Sterke punten
- Exotisch design
- Hyperexclusief
- Indrukwekkende prestaties
Zwakke punten
- Extreem duur
- Niet zo mooi als de Zonda
- Interieur een beetje kitsch
Interesse in een Pagani Huayra
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Goede redenen
Een Pagani is werkelijk uniek in de supercarwereld, met een uitgestrekt design en een interieur dat met de aandacht voor detail van een juweel is samengesteld.
Kom je een Huayra tegen, dan mag je direct ook een lottobiljet gaan kopen: er zijn er slechts zo’n 300 geproduceerd, met alle varianten inbegrepen.
De Huayra werd lang in één uitvoering verkocht, maar kreeg in 2016 een extremere versie: de BC, gevolgd door de Roadster en de Roadster BC. Daarna had je nog de nog krachtigere Imola, de exclusieve Tricolore en de Huayra R, met een atmosferische V12 en een zeer laag gewicht. Stuk voor stuk razendsnel en extreem exotisch, dus.
Bij Pagani is de klant werkelijk koning, er zijn dus geen twee Huayra’s die identiek zijn. Sowieso zijn de personalisatiemogelijkheden zeer uitgebreid, maar als je nog meer geld op tafel legt, kon je ook een one-off bestellen die volledig naar smaak is samengesteld.
Alle belangrijke gegevens over de Pagani Huayra
Motoren
De Huayra kreeg als eerste Pagani de biturbo-V12 van Mercedes-AMG, die niet door iedereen even warm werd onthaald vanwege het veel bravere geluid vergeleken met de krijsende, atmosferische 7,3 liter-V12 uit de latere Zonda’s. Dat is ook de reden waarom heel wat klanten nog lang na de introductie van de Huayra nieuwe speciale versies van de Zonda bestelden, waarvoor telkens een oud exemplaar moest omgebouwd worden, aangezien de oude V12 niet meer werd gemaakt.
De nieuwe V12, 6 liter groot en gelijkaardig aan die uit de AMG 65-modellen van Mercedes, levert in standaardtrim 740 pk en 1.000 Nm, een vermogen dat naar de achterwielen wordt gestuurd via een gerobotiseerde versnellingsbak met een enkele koppeling en 7 versnellingen.
Naarmate er nieuwe varianten uitkwamen van de Huayra, nam het vermogen nog toe. De Huayra BC en Roadster kregen 764 pk, de Roadster BC zelfs 802 pk. De Huayra Imola klom tot 838 pk, de Huayra Tricolore en Codalunga kregen 840 pk en 1.100 Nm.
Maar de speciaalste motor zat wel in de Pagani Huayra R, een speciaal voor het circuit gebouwde versie (en de opvolger van de Zonda R) met een door HWA aangepaste 6 liter-V12 zónder turbo’s en met 850 pk en 750 Nm. Deze hoogtoerige V12 houdt pas op bij 9.000 toeren per minuut en heeft een speciaal ontwikkelde sequentiële versnellingsbak met 6 verzetten om zijn vermogen naar de achterwielen te brengen.
Afmetingen
De afmetingen van de Huayra variëren lichtjes naar gelang de uitvoering, maar in standaardtrim is het model 4,63 meter lang, 2,04 meter breed en 1,17 meter hoog. Het basismodel woog 1.350 kilo, maar doorheen de jaren kwamen er steeds lichtere versies uit. De BC zette 1.218 kilo op de weegschaal, de Roadster 1.280 kilo en de Roadster BC 1.250 kilo. De Imola-versie woog 1.246 kilo, de Tricolore 1.270 kilo.
Tenslotte was er de Huayra R, die volledig gestript was van zijn comfortsnufjes en veiligheidsvoorzieningen voor de openbare weg, waardoor hij amper 1.050 kilo op de schaal legt.
Uitvoeringen
Zoals gezegd, zijn er heel wat verschillende uitvoeringen van de Huayra uitgebracht, op aanvraag van de klanten of gewoon als nieuwe topversie van het model.
Van de gewone coupé zijn er 100 exemplaren gebouwd, de Roadster zou opnieuw in een oplage van 100 exemplaren zijn gebouwd. Van de BC zijn er 30 exemplaren, de Roadster BC kreeg er 40. De Imola was zeer beperkt, met slechts 5 exemplaren, net als de Codalunga, terwijl de Tricolore 4 keer is gemaakt. Tenslotte zouden er 30 Huayra R’s worden gebouwd.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Een Pagani is nooit goedkoop, maar met de Huayra schoot de vanafprijs per exemplaar wel flink omhoog vergeleken met de Zonda. Een gewone coupé koste al meer dan een miljoen euro zonder enige personalisatie, de BC ging over de 2 miljoen en Roadster BC zelfs 4 miljoen. De Huayra R gaat voor 2,6 miljoen exclusief belastingen over de toonbank, de Tricolore kostte liefst 5,5 miljoen en de Codalunga is de duurste van allemaal, met een prijs van 7 miljoen euro exclusief belastingen.
Met zijn extreem exclusieve oplage, is er amper een tweedehands aanbod van de Pagani Huayra. We vinden op het moment van schrijven (oktober 2022) drie exemplaren terug in Europa, allemaal Roadsters, met een prijs van ongeveer 4 miljoen euro. Maar dit is dan ook een wagen die eerder via exclusieve veilingen of achter gesloten deuren wordt verkocht.
Design-highlights en interieur
De Pagani Huayra had een ronder design dan zijn voorganger, al bleef de basisvorm gelijk: een korte neus met twee kleine, ronde koplampjes, een passagierscompartiment dat qua vorm een beetje aan de cockpit van een straaljager doet denken en een lange staart waarin de superkrachtige V12 verwerkt zit. Net als de Zonda heeft de Huayra vleugeldeuren, een neus die naar voor openklapt en een in één stuk openende achterkant die alle techniek in vol ornaat blootstelt. Speciaal aan de Huayra is ook zijn actieve aerodynamica, met flappen aan de voor- en achterkant die openen en sluiten volgens de dynamiek van de auto voor meer downforce of net een betere stroomlijn. Al hebben de circuitversies van de Huayra wel gewoon vaste vleugels en grote diffusors.
Als een juweel
De aandacht voor detail zet zich verder in het interieur, dat enkel in zeer hoogwaardige materialen is aangekleed: metaal, leer en koolstofvezel. Het zorgt voor een look die een beetje kitsch is, maar wel een plezier is voor de zintuigen bij het bedienen van de elementen. Let ook op de unieke vorm van de gas- en rempedalen, de openbare mechaniek van de transmissie en de vele kleurcombinaties die de klanten hebben samengesteld. De Huayra R is veel minimalistischer en heeft echt het interieur van een racewagen, zonder de mooie afwerking en met een racestuur en een -display voor je neus met de belangrijkste info.
Rijhulp en veiligheid
Waar minder aandacht aan werd besteed, is de veiligheidssystemen in de Huayra. Het model is sowieso veel te exclusief om te onderwerpen aan onafhankelijke crashtests, maar meer dan een paar airbags en een extreem stijf chassis uit carbon heb je niet om je te beschermen. Parkeersensoren en een achteruitrijcamera waren zelfs optioneel! Het is om veiligheidsredenen dat de Huayra een tijdlang niet straatlegaal was in de VS: het model moest een schakelaar hebben om de passagiersairbag uit te zetten.
Alternatieven
Is de Pagani Huayra niet helemaal naar je smaak, dan kan je ook terecht bij de andere Italiaanse supercarbouwers voor een speciaal model met een prijskaartje in de miljoenen: Ferrari heeft de LaFerrari of de SP3 Daytona, Lamborghini heeft de Sián of de moderne Countach. Al deze modellen zijn al uitverkocht, dus je moet op zoek gaan naar een ‘gebruikt’ exemplaar, al spenderen deze hyperexclusieve modellen doorgaans hun leven in een geconditioneerde garage om hun waarde te behouden. Andere alternatieven zijn de McLaren Speedtail, Bugatti heeft de Chiron en zijn varianten en Aston Martin heeft de extreme Valkyrie. Of misschien wil je de Koenigsegg Jesko, die met evenveel zorg voor detail wordt gebouwd, maar nog meer de focus legt op prestaties.