Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-e-2008-banner-top

Peugeot

1 / 15
peugeot-e-2008-banner-top
Peugeot e-308 & e-308 SW (2022) banner
Peugeot 208
peugeot-308-front
peugeot-408-front
Peugeot 508 (2023) is een plaatje - toch neem jij liever de Peugeot 408 mee naar huis
Peugeot 2008 facelift (2023): het grote nieuws zit in de e-2008
peugeot-2008-side
Peugeot 3008
Is de Peugeot 5008 facelift méér dan een facelift?
peugeot-e-rifter-front
peugeot-e-traveller-banner
peugeot-partner-tepee-front
peugeot-expert-front
Peugeot Boxer AS24 1.jpeg

Peugeot

Vind het model dat bij je past.

Peugeot maakt deel uit van de grote Stellantis-groep, samen met onder andere Citroën, Opel, en de merken van de vroegere groep Fiat-Chrysler. Peugeot positioneert zich als het merk van de groep dat rijplezier en design biedt voor een betaalbare prijs. Qua onderstel en technologie deelt het Franse merk veel met de anderen binnen de groep, waardoor de kosten van de stevige investeringen beter gespreid kunnen worden. Dat maakt ook een sterke focus op elektrificatie mogelijk bij Peugeot. Lees verder

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Specialiteiten van Peugeot:

  • Peugeot zet de laatste jaren sterk in op design, wat zorgt voor een modern en fris ogend gamma dat stijlvol voor de dag komt.
  • Met zijn i-Cockpit interieurconcept, met een kleiner en lager geplaatst stuur, zorgt Peugeot voor een andere rijbeleving.
  • Peugeot besteedt veel aandacht aan de rijkwaliteiten van zijn modellen, wat zorgt voor een aantal bijzonder leuk sturende wagens.
  • Het aantal elektrische modellen in het Peugeot-gamma neemt gestaag toe. De bestelbreaks van het merk zijn zelfs alleen nog met een 100% elektrische aandrijflijn verkrijgbaar in ons land.
  • Naast auto’s heeft Peugeot ook een sterk bestelwagenaanbod, waarbij je telkens ook kan kiezen voor een 100% elektrische uitvoering.

Korte geschiedenis van Peugeot

Peugeot heeft een bijzonder lange geschiedenis waarvoor we meer dan twee eeuwen terug in de tijd moeten gaan. Het merk werd in 1810 opgericht in het Oost-Franse Sochaux, oorspronkelijk niet om auto’s te maken (die waren er toen nog niet), maar wel een aantal gebruiksvoorwerpen uit staal, zoals zagen, koffie- en pepermolens en ook fietsen. De eerste auto’s van het merk volgden tegen het einde van de 19de eeuw. Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakte het merk vooral wapens en voertuigen voor het leger, maar na de oorlog werden de productie van auto’s en de motorsportactiviteiten waarin Peugeot zich gespecialiseerd had, terug opgestart.

In 1929 werd de Peugeot 201 gelanceerd, het eerste model met de 3-cijferige naamgeving met een 0 in het midden die tot op de dag van vandaag behouden blijft. Na de Tweede Wereldoorlog startte Peugeot met de uitbouw van een breed gamma dat zowel betaalbare instapwagens als meer upscale modellen bevatte. Het nam ook een aantal andere merken over, met als meest in het oog springende aan het begin van de jaren ‘70 zijn concurrent Citroën, dat financieel in nauwe schoentjes zat. Aan het begin van de jaren ‘80 werd de Peugeot 205 gelanceerd, die goed scoorde en het merk een stevige positie opleverde. Het verlegde zijn exportfocus ook van Amerika naar Aziatische markten, en haalde later ook Chinees kapitaal op om te investeren in zijn toekomst.

In het derde millennium stond Peugeot mee aan het roer van een consolidatiegolf, waarbij eerst Opel toegevoegd werd aan de bestaande PSA-structuur (Peugeot-Citroën), en sinds 2020 de samenvoeging met Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Zo ontstond de wereldwijde groep Stellantis waar Peugeot deel van uitmaakt.

peugeot-boxer-front

Modellen en varianten

Het gamma van Peugeot is eerder breed en logisch opgebouwd. De modellen in de meer ‘traditionele’ segmenten krijgen een naam die bestaat uit 3 cijfers met in het midden een nul en eindigend op een 8, waarbij het eerste cijfer samen met de grootte van het model oploopt. Zo zijn er de compacte 208, de middenklasser 308 (zowel verkrijgbaar als hatchback en als ‘SW’ break) en de grote 508 (verkrijgbaar als berline en ‘SW’ break). De uitzondering is de recent gelanceerde 408, een crossover-model dat het midden houdt tussen een berline en een SUV coupé.

De modellen uit minder traditionele segmenten zoals SUV’s en monovolumes, krijgen dan weer een naam die bestaat uit vier cijfers eindigend op 8, met in het midden twee nullen voorafgegaan door een cijfer dat de zorgt voor de rangschikking op grootte: 2008, 3008 en 5008. Tot slot zijn er nog de bestelwagens van het merk en de daarvan afgeleide personenwagenuitvoeringen. Die laatste zijn vandaag alleen nog verkrijgbaar met een 100% elektrische aandrijflijn. Peugeot zet de laatste jaren sterk in op elektrificatie, met (plug-in) hybrides en volledig elektrische modellen die op hetzelfde ‘multi-energie’ EMP2-platform gebouwd worden als de benzine- en dieselmodellen.

Dit zijn de huidige Peugeot-modellen:

Overzicht modellen Peugeot per categorie

Model Koetswerkvorm Motoren Cilinderinhoud Vermogen CO2-uitstoot
208 Hatchback Benzine, diesel, elektrisch - tot 1.5 liter 75 tot 136 pk - tot 122 g/km
308 Hatchback, break Benzine, diesel, plug-in hybride 1.2 tot 1.6 liter 130 tot 225 pk 4 tot 129 g/km
408 Crossover Benzine, plug-in hybride 1.2 tot 1.6 liter 130 tot 225 pk 26 tot 136 g/km
508 Berline, break Benzine, diesel, plug-in hybride 1.2 tot 1.6 liter 130 tot 225 pk 25 tot 136 g/km
2008 SUV Benzine, elektrisch - tot 1.5 liter 100 tot 136 pk - tot 132 g/km
3008 SUV Benzine, diesel, plug-in hybride 1.2 tot 1.6 liter 130 tot 225 pk 27 tot 144 g/km
5008 SUV Benzine, hybride, diesel 1.2 tot 1.5 liter 130 tot 136 pk 128 tot 149 g/km
e-Rifter bestelbreak/ludospace Elektrisch - 136 pk -
E-Traveller bestelbreak/ludospace Elektrisch - 136 pk -
Partner Bestelwagen Benzine, diesel, elektrisch - tot 1.5 liter 100 tot 136 pk – tot 156 g/km
Expert Bestelwagen Diesel, elektrisch - tot 2.0 liter – tot 207 pk -
Boxer Bestelwagen Diesel, elektrisch – tot 2.0 liter 10 tot 160 pk – tot 292 g/km

Prijzen

Nieuwprijzen Peugeot

Model Basisprijs (€) Basisprijs (plug-in) hybride (€) Basisprijs elektrisch (€)
208 € 20.250 - € 36.150
308 € 28.700 € 42.950 € 46 150
408 € 36.250 € 47.050 -
508 € 41.365 € 50.365 -
2008 € 28.115 - € 42.365
3008 € 37.865 € 42.135 -
5008 € 39.965 € 44.315 -
e-Rifter - - € 42.240
E-Traveller - - € 59.290
Partner € 24.442 - € 38.296,50
Expert € 34.787,5 - € 47.976,5
Boxer € 35.574 - € 70.167,90

Voor de belastingen op inschrijving (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting gelden er in de verschillende gewesten van ons land andere berekeningsmethodes. Daarbij wordt (afhankelijk van het gewest waarin je woont) onder andere rekening gehouden met de Euronorm, het motorvermogen, de fiscale pk’s (cilinderinhoud) en de CO2-uitstoot van van je auto.

Tweedehandsprijzen Peugeot

Peugeot heeft tijdens het voorbije decennium hard gewerkt aan zijn productaanbod en imago en heeft vandaag een reputatie van solide auto’s te bouwen met een mooi design. Toch zijn de tweedehandsprijzen toegankelijk, met vrij recente compacte modellen met en beperkte kilometerstand vanaf zo’n € 7.000. In die prijsklasse heb je vooral de keuze uit modellen als de 108 en de 208 van de vorige generatie. Voor een paar duizend euro meer kan je echter ook een ruimere 308 van de vorige generatie of een 2008 met een meer SUV-achtige look op de kop tikken. Wil je een grotere monovolume, zoals bijvoorbeeld de 3008, dan mag je eerder rekenen op prijzen vanaf zo’n € 15.000 voor een relatief recent exemplaar.

Wil je een elektrische Peugeot? Voor een beperkt budget kan je gaan voor de kleine iOn, al is het rijbereik daarvan net als de binnenruimte beperkt. Voor de recentere modellen zoals de e-208 starten de prijzen over het algemeen boven de € 20.000.

peugeot-e-208-front

Alternatieven voor Peugeot

Spreekt het design of de uitstraling van Peugeot je niet zo aan, maar wel de technologie, weet dan dat je bij Citroën en Opel auto’s vindt die op dezelfde basis gebouwd zijn. Een rechtstreekse Franse concurrent is Renault, dat net als Peugeot inzet op design en technologie. Ben je eerder fan van Duitse wagens, dan heeft Volkswagen misschien wel iets voor jou in zijn gamma, of het Tsjechische Skoda dat een VW-basis gebruikt. Ben je dan weer op zoek naar een auto die zich qua rijplezier kan meten met de modellen van Peugeot? Dan vind je misschien wel je gading bij Ford. Tenslotte kunnen ook Aziatische merken als Toyota, Hyundai of Kia een volwaardig alternatief bieden voor de modellen van Peugeot.

FAQ

Is Peugeot Frans?
Peugeot werd aan het begin van de 19de eeuw opgericht in Frankrijk. Vandaag maakt het deel uit van de internationale Stellantis-groep.
Verkoopt Peugeot ook elektrische modellen?
Peugeot biedt zowel op het vlak van personenwagens (e-208, e-2008, e-308, e-rifter, e-Traveller) als bestelwagens (e-Partner, e-Expert, e-Boxer) 100% elektrische modellen.
Verkoopt Peugeot ook Hybride modellen?
Peugeot heeft in zijn gamma zowel hybride als plug-in hybride modellen. De hybride modellen zijn voornamelijk gebaseerd op de 1.2 benzine, terwijl de plug-in hybrides gebruik maken van de 1.6 benzine, met toevoeging van een hoogspanningsbatterij en een elektromotor.
Waarom is het logo van Peugeot een leeuw?
Peugeot gebruikt de leeuw al sinds het midden van de 19de eeuw als logo, als symbool van de kracht en sterkte van zijn producten.
Biedt Peugeot ook waterstofvoertuigen aan?
Peugeot heeft een Expert bestelwagen ontwikkeld met een 10,5 kWh batterij die gevoed wordt met een brandstofcel op waterstof. In de Belgische prijslijsten wordt die versie echter niet vermeld.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Bouwjaren

Speciaal