Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-banner-l-01.jpg

Peugeot cabrio

Peugeot cabrio

De Franse autofabrikant Peugeot staat bekend als een vooraanstaande constructeur van cabriolets. Ondertussen heeft het merk bijna 80 jaar ervaring met het produceren van elegante en relatief betaalbare open auto's.

Highlights: cabriolets van Peugeot

  • Elegante en stijlvolle designs: van de klassieke Peugeot 401 en 404 tot de relatief moderne 206 en 306

  • Peugeot als pionier: koploper met elektrische vouwdaken op relatief betaalbare cabrio’s

  • Veiligheid en comfort: Peugeot richt zich op het bouwen van relatief betaalbare, veilige en comfortabele cabriolets met prima weggedrag.

Welke versies/modellen van Peugeot zijn als cabriolet leverbaar?

Modellen en uitvoeringen

In 1935 pioniert Peugeot met de Peugeot 401, voorzien van een inklapbaar metalen cabriodak. Het blijkt een technisch ingewikkeld concept dat niet direct aanslaat. Toch legt Peugeot hiermee de basis voor verdere ontwikkelingen in de wereld van de cabrio’s. Vers in ons geheugen ligt de Peugeot 206 CC, een relatief betaalbare cabriolet die aan het begin van de jaren 2000 op de markt verschijnt. Een elegant model met een dak dat elektrisch bediend in de kofferbak vouwt. Sindsdien zijn alle cabrio's van Peugeot – net als vele cabriolets van andere fabrikanten – van deze moderne technologie voorzien.

Momenteel levert Peugeot geen nieuwe modellen meer als cabriolet. Wel zijn in het recente verleden de volgende Peugeots ook als cabriolet leverbaar geweest:

Peugeot 205

De Peugeot 205 was de redding voor het Franse automerk, dat in de jaren ’80 in zwaar weer verkeerde. De compacte hatchback bracht de broodnodige vernieuwing met zijn tijdloze design, praktische binnenruimte en bovengemiddelde rijplezier. Datzelfde gold voor de cabriolet, een design van de beroemde Italiaanse ontwerper Pininfarina. Deze versie kwam in 1986 op de markt.

Als stijlvolle cabriolet brengt de Peugeot 205 je plezierige kilometers met geopend dak. Daarbij schiet hij niet eens tekort als het aankomt op praktisch ruimteaanbod. Zowel voor de inzittenden aan boord als qua bagageruimte is hij goed vergelijkbaar met de hatchback. Leuk zijn vooral ook de bijzondere edities en memorabele – al dan niet tijdelijke – uitvoeringen. Zo is er de chique Roland Garros-versie, verwijzend naar het beroemde tennistoernooi in Parijs, met halfleren bekleding, toerenteller en andere sportieve accenten.

Peugeot 206 CC

Als compacte cabriolet was de Peugeot 206 CC aan het begin van de jaren 2000 een regelrechte hit. Dat komt door zijn unieke en innovatieve ontwerp met zijn elektrisch inklapbare vouwdak. Daardoor tover je deze Peugeot in een handomdraai om van een elegante coupé naar een stijlvolle cabriolet.

Het design van de 206 CC staat ook tegenwoordig nog bekend als aantrekkelijk en tijdloos, met vloeiende lijnen en een sportieve uitstraling. Bovendien is het interieur goed ontworpen, met comfortabele stoelen en een overzichtelijke lay-out van het dashboard. Een ander voordeel van de 206 CC is de betaalbaarheid, zowel in aanschaf als in gebruik. Het is een toegankelijke optie voor liefhebbers van cabriolets die op zoek zijn naar een budgetvriendelijke keuze.

In tegenstelling tot zijn voorganger, de 205, doe je in de 206 CC wel concessies qua ruimte. De stijlvolle cabriolet is namelijk leuk, maar veel minder praktisch dan de hatchback. Qua ruimteaanbod is hij eigenlijk alleen geschikt voor kortere vakanties. De bescheiden bagageruimte meet slechts 175 liter. De meeste bagage zul je waarschijnlijk vervoeren op de achterbank, waar in de praktijk alleen kleine kinderen kunnen zitten.

Peugeot 207 CC

De Peugeot 207 CC heeft – net als de Peugeot 206 CC – aantrekkelijke kwaliteiten, maar ook enkele uitdagingen. Een belangrijk voordeel is het elektrisch inklapbare vouwdak, waardoor de auto zich in enkele seconden kan transformeren van een coupé naar een cabriolet en omgekeerd. Het ontwerp verzet geen grenzen: het is eerder een logische doorontwikkeling van de stijlvolle 206 CC, met iets scherpere lijnen en een dynamischer uitstraling. Het interieur van de 207 CC is prima ontworpen, maar biedt zeker geen onvergetelijke ervaring. Aan boord zijn een moderner infotainmentsysteem, stoelverwarming en automatische klimaatregeling.

Aan de andere kant heeft de 207 CC beperkingen. De auto is aanmerkelijk groter en zwaarder dan zijn voorganger. Dat merk je niet alleen aan het weggedrag en het brandstofverbruik, maar ook in de wegenbelasting. De ruimte op de achterbank en in de kofferbak is beperkt, waardoor de Peugeot 207 CC minder geschikt is voor lange reizen of als familieauto. Het inklapbare dak kan ook enigszins luidruchtig zijn wanneer het gesloten is, vooral op hogere snelheden. Reparaties aan het cabriodak kunnen kostbaar zijn zodra de garantieperiode verstreken is.

Peugeot 306 cabriolet

In tegenstelling tot zijn opvolgers – de 307 CC en 308 CC – zien veel autoliefhebbers de Peugeot 306 cabriolet als een tijdloos en elegante cabrio. Dit model was de laatste Peugeot met een stoffen cabriodak. Het model werd geproduceerd tussen 1994 en 2002. Het ontwerp combineert elegante lijnen met een redelijk sportief karakter. Dat maakt deze Peugeot een aantrekkelijke keuze voor liefhebbers van open rijden.

Het elektrisch bedienbare stoffen cabriodak maakt het mogelijk om snel van gesloten naar open toestand te gaan. Dat duurt echter wat langer dan bij moderne cabrio’s. En zeker naarmate de jaren gaan tellen blijkt dat deze techniek storingsgevoelig kan worden.

Het interieur van de 306 Cabriolet is comfortabel en goed ontworpen. De materialen en bouwkwaliteit zijn echter niet de beste in deze klasse en verouderen na enkele decennia. Ook zie je hier dat dit geen moderne auto is. Er is plek voor vier personen, maar achterin is eigenlijk enkel plaats voor kleine kinderen.

Vanwege zijn leeftijd kan de Peugeot 306 cabriolet best onderhoudsintensief zijn. Ook is de vraag hoe lang reservedelen nog verkrijgbaar zullen blijven. Over het algemeen is en blijft de Peugeot 306 cabriolet een klassieker in het cabrioletsegment, gewaardeerd om zijn tijdloze design en rijplezier.

Peugeot 307 CC

Als opvolger van de 306 Cabriolet kwam de Peugeot 307 CC in 2003 met een belangrijk pluspunt: het veelzijdige inklapbare stalen cabriodak, waarmee je moeiteloos kunt schakelen tussen een robuuste coupé en een sierlijke cabriolet. Dat maakte de nieuwe 307 wel een stuk zwaarder en minder dynamisch. De benzinemotoren moeten hard werken om de zware 307 CC vooruit te krijgen.

Het interieur is echter degelijk en voorzien van comfortabele stoelen en geavanceerde technologie, zoals navigatie en integratie voor een mobiele telefoon. Bovendien biedt de 307 CC een comfortabele rijervaring.

Peugeot 308 CC

Waar de Peugeot 207 CC een scherper getekende evolutie was van de 206 CC, datzelfde geldt in grote lijnen voor de Peugeot 308 CC ten opzichte van de 307 CC. Kortom: het design werd moderner en gestroomlijnder, met scherpere lijnen en een stoerdere uitstraling. Een verbeterd elektrisch inklapbaar dak maakt de 308 CC veelzijdig.

De Peugeot 308 CC biedt een betere rijervaring met een prima balans tussen souplesse en scherpe besturing. Helaas staan de motoren die in de 308 CC geleverd zijn niet bekend om hun betrouwbaarheid. Vooral de 1,6-liter viercilinder THP-turbomotoren kennen een verscheidenheid aan structurele technische gebreken. Het kan kostbaar zijn om deze auto’s in goede technische conditie te houden.

Wat kost een cabriolet van Peugeot?

Nieuwprijzen

Sinds de Peugeot 308 CC in 2014 uit productie ging, heeft Peugeot geen nieuwe cabriolets meer gebouwd. Nieuwprijzen voor de Peugeot 308 CC lagen tussen de 32 en 47 mille. De Peugeot 207 CC, die iets kleiner is, was nieuw leverbaar van 27.000 tot 34.000 euro.

Zoals veel andere autofabrikanten legt Peugeot zich tegenwoordig toe op het bouwen van compacte stadsauto’s, middenklassers en voornamelijk crossovers en SUV’s. Die worden in toenemende mate voorzien van hybride of volledig elektrische aandrijflijnen.

Prijzen voor cabriolets van Peugeot als occasion

Droom je van een cabriolet van Peugeot? Nieuw worden er geen cabrio’s meer geleverd door dit Franse merk, dus zul je op zoek moeten naar een occasion. Van de meest recente modellen – de 207 CC en 308 CC – zijn voldoende exemplaren op de tweedehands markt te vinden.

Prijzen voor een tweedehands Peugeot 207 CC variëren van ongeveer 2.000 euro voor een exemplaren met hoge kilometerstanden tot 8.000 à 10.000 euro voor jongere modellen met lage kilometerstanden en een goede onderhoudshistorie.

De iets grotere en luxere Peugeot 308 CC kost als occasion iets meer in aanschaf, onderhoud en verzekering dan de kleinere 207. Reken op minstens 6.000 euro voor een 308 CC met geldige APK. De meeste exemplaren kosten tussen 9.000 en 12.000 euro. Prijzen voor een occasion met een rijke uitrusting en lage kilometerstand gaan tot 17 à 18 mille.

Conclusie

Veel liefhebbers van open rijden zullen het betreuren dat Peugeot heeft besloten om geen cabriolets meer te bouwen. Zelfs in landen met een koel en vochtig klimaat waren de cabriolets van de diverse Peugeot-modellen populair. Ze boden voor een relatief bescheiden budget veel rijplezier in een stijlvolle, prima uitgeruste, comfortabele en veilige auto. Het aanbod aan nieuwe auto’s in die categorie is snel aan het afnemen.

FAQ

Wat kost een Peugeot cabriolet?
Peugeot bouwt geen nieuwe cabriolets meer. Een occasion van Peugeot is gelukkig zeer betaalbaar. Prijzen voor een **occasion Peugeot 207 CC** variëren van ongeveer 2.000 euro tot 8.000 à 10.000 euro voor jongere modellen met lage kilometerstanden en een goede onderhoudshistorie. Voor een **Peugeot 308 CC** betaal je minstens 6.000 euro; de duurste exemplaren met een rijke uitrusting en lage kilometerstand gaan weg voor 17 à 18 mille.
Wat zijn de nadelen van een cabriolet van Peugeot?
Wie kiest voor een cabriolet van Peugeot, die zal moeten beseffen dat de bagageruimte minder riant zal zijn dan een vergelijkbare hatchback uit datzelfde segment. Ook vergt een cabrio een offer op het gebied van verfijning en onderhoud. Een cabriodak is minder goed geïsoleerd, lekt sneller en draagt bij aan een hoger gewicht van de auto. Dat is ongunstig voor de wegenbelasting en is niet bevorderlijk voor het weggedrag.
Is een cabriolet van Peugeot populair?
Jazeker! De populariteit van Peugeot steeg dankzij de Franse sierlijke en relatief betaalbare cabriolets. Niet elk model was even succesvol, maar over het algemeen deed Peugeot goede zaken. De Peugeot 206 CC was bijvoorbeeld een van de meest populaire en bestverkochte cabriolets in zijn klasse, mede vanwege het tijdloze design en het innovatieve inklapbare stalen dak.