Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-banner-l-01.jpg

Peugeot coupe

Peugeot coupe

Peugeot is een van de meest gerespecteerde en gevierde automerken ter wereld en heeft door de jaren heen bewezen een ware goeroe te zijn in het ontwerpen en produceren van coupé-modellen. De elegantie en innovatie die kenmerkend zijn voor de coupés van Peugeot hebben de harten van autoliefhebbers veroverd en zijn voor andere automerken vaak een benchmark dan wel graadmeter op met name het gebied van autodesign.

De geschiedenis van Peugeots coupé-modellen gaat helemaal terug tot de vroege dagen van de auto-industrie. In de loop der jaren heeft het Franse merk een rijke en illustere erfenis opgebouwd van stijlvolle en opvallende coupés die zowel prestaties als verfijning combineren. Deze modellen belichamen de passie en gevoel van Peugeot voor innovatie en (industrieel) design. Lees meer.

Highlights van de coupé-modellen van Peugeot

  • Sterke reputatie op het gebied van coupé-design
  • Bouwt als sinds de jaren dertig van de vorige eeuw illustere coupé-modellen
  • Coupés van Peugeot schitteren steevast door eenvoud en elegantie
  • Peugeot 504 Coupé en 406 Coupé zeer geliefd onder liefhebbers

Welke coupé-modellen van Peugeot zijn er leverbaar?

De coupé wordt in het algemeen met uitsterven bedreigd. Steeds meer automerken stoppen met het sportieve doch elegante modelconcept. Opmerkelijk, want de coupé wordt in het algemeen bestempeld als de fraaiste carrosserievorm van allemaal. Dat de spoeling twee- en vierdeurscoupés dunner wordt, heeft veel te maken met de afnemende vraag in relatie tot de relatief hoge ontwikkelings- en daarmee investeringskosten, en dus vraagprijzen. Peugeot heeft sinds het begin van de vorig eeuw diverse coupé-modellen op de markt gebracht die tot de begeerlijkste coupés worden gerekend. Daarmee heeft Peugeot de status van illuster coupé-merk verworven. Met dat gegeven in het achterhoofd is het des te opmerkelijker en tegelijk bijna schrijnend te noemen dat Peugeot momenteel geen coupé in zijn leveringsgamma heeft. Zelfs door het productiemodel van de zeer enthousiast ontvangen Peugeot E-Legend Concept uit 2020 ging een streep, waardoor het ernaar uitziet dat er voorlopig ook geen nieuwe coupé van Peugeot op de markt verschijnt.

Voorbeelden van enkele recente coupé-modellen die Peugeot op de markt heeft gebracht:

Modellen en uitvoeringen

Peugeot koestert veel liefde voor de coupé, al sinds de jaren dertig van de vorige eeuw. Met modellen als de 201, 202 en 203 (periode 1929-1960) wist het veel furore te maken. De ronde, wulpse koetsrondingen uit dat automobiel-era leenden zich ook bij uitstek voor de natuurlijke elegantie van een coupé. Een statement dat de Franse fabrikant nog eens dunnetjes overdeed met de ‘4-serie’ (Peugeot 401, 402 en 403). Meer recent, maar niet minder roemrijk, zijn de 204, 304 en 504. Zij worden gezien als de geestelijke vaders van de recente 406 Coupé en 407 Coupé. Een ietwat vreemd eend in de bijt, maar absoluut niet minder spraakmakend, is de laatste (sport)coupé die Peugeot tot dusver heeft geproduceerd: de RCZ.

204, 304 & 504 Coupé

In de rijke geschiedenis van de automobielindustrie zijn er maar weinig auto’s die dezelfde mate van tijdloze elegantie en stijl belichamen als de coupé-serie van Peugeot die eindigen met ‘4’. De 204, 304 en 504 Coupé worden door velen beschouwd als Franse kunst op wielen. Zou de Italiaanse invloed hiermee iets van doen hebben? De Peugeot 504 Coupé, geïntroduceerd in 1969, was namelijk het resultaat van een samenwerking met Pininfarina, een befaamd Italiaans stijlhuis dat zich destijds al onsterfelijk had gemaakt door de lijnen te tekenen van menig Ferrari, Lancia en Alfa Romeo.

Met name de Peugeot 304 en 504 waren als overduidelijke bloedbroeders niet alleen praktisch en prestatiegericht, maar beschikten ook over een ongeëvenaarde esthetische aantrekkingskracht. Met scherpe lijnen, vloeiende contouren en kenmerkende dubbele koplampen in het geval van de 504, waren de beide modellen meteen herkenbaar en onderscheidend. Met recht Frans design in optima forma, waardoor de 304 Coupé en 504 Coupé vandaag de dag zeer gewild zijn onder verzamelaars en andere autoliefhebbers.

406 Coupé

De productie van de Peugeot 504 Coupé kwam ten einde in 1983, na een oplage van ruim 31.000 exemplaren (tezamen met de 504 Cabriolet). Vervolgens zou het tot 1997 duren voordat Peugeot weer eens met een coupé verscheen: de 406 Coupé. Ondanks de lange pauze waren de Fransen de kunst nog niet verleerd; ook de Peugeot 406 Coupé was een toonbeeld van sportieve elegantie en charme. Het meest opvallende kenmerk van de Peugeot 406 Coupé was zijn stijlvolle carrosserieontwerp, dat werd gekenmerkt door vloeiende lijnen, een lage daklijn en een slanke, gestroomlijnde uitstraling. Dit design gaf de 406 Coupé een zeer tijdloze aantrekkingskracht en maakte hem tot een echt stijlicoon in de wereld van de sportcoupés.

De Peugeot 406 Coupé bood bovendien potige motoren, variërend van V6-benzinemotoren tot krachtige turbodiesels, en scoorde daarmee extra punten onder rijders die niet vies waren van een potje sturen. Het uitgebalanceerde onderstel en de nauwkeurige besturing droegen hier aan bij. De productie van de Peugeot 406 Coupé is inmiddels gestopt, maar het model blijft gewild bij autoliefhebbers en verzamelaars vanwege zijn tijdloze design en uitstekende rijeigenschappen.

407 Coupé

In 2005 volgde de Peugeot 407 Coupé. Die moest het succes van zijn voorganger op zijn minst evenaren. Een gegeven dat vanuit Parijs, het hoofdkwartier van Peugeot, met lede ogen werd aangezien, want de 407 Coupé mist van nature meteen al de (tijdloze) elegantie van de 406 Coupé. Met name het frontdesign – met de beruchte gapende grille van Peugeot uit die tijd – kon lang niet iedereen waarderen. Vanaf de motorkap verder naar achteren was er meer van Peugeots bejubelde coupé-design te bespeuren, maar het kwaad was toen al geschied. De 407 Coupé is nooit zo geliefd geworden als zijn voorgangers. In 2005 stopte de productie. De teller stond toen op 36.000 verkochte exemplaren, amper een derde van de aantallen van de 406 Coupé.

RCZ

Na de teleurstellende verkopen van de 407 Coupé leek de schrik er even goed in te zitten bij Peugeot. Had de coupé als carrosserievariant überhaupt nog wel bestaansrecht? Steeds meer automerken gooiden de handdoek in de ring wegens een teruglopende vraag en torenhoge investeringskosten. Het Franse bloed kroop echter waar het niet gaan kon en in 2010 introduceerde Peugeot zowaar opnieuw een coupé. En wat voor een! De Fransen hadden de bejubelde 308 RCZ Concept die in 2007 op de IAA Frankfurt was getoond, zowaar bijna 1 op 1 in productie genomen. Wauw!

De Peugeot RCZ was een regelrechte blikvanger. Compact, gespierd en voorzien van een wulps design zoals je dat nog maar zelden meemaakt bij een mainstream autofabrikant. Tel daar de puike rij- en stuureigenschappen bij op en succes was zo goed als verzekerd. En jawel, Peugeot wist ruim 67.000 nieuwe RCZ’s aan de man te brengen, een meer dan verdienstelijk resultaat gezien de tanende status van de coupé. In 2015 hield de Peugeot RCZ het voor gezien, maar nu al bestaan er sterke vermoedens dat de Fransen opnieuw een klassieker in spe in huis hebben.

Hoeveel kost een coupé van Peugeot?

Nieuwprijzen

Peugeot heeft momenteel geen coupé in het leveringsgamma. Voor een exemplaar ben je aangewezen op de occassionmarkt. Daar is de keuze reuze; van de 204 en 504 van weleer tot meer recente modellen als de 406 en 407 Coupé en de flamboyante RCZ.

Prijzen voor occasions

Volkswagen bouwt al coupés sinds midden jaren dertig. De voor- en naoorlogse modellen zijn tegenwoordig kostbare verzamelobjecten. De meer recente 406 Coupé en 407 Coupé worden op de occassionmarkt aangeboden tegen zeer schappelijke prijzen. Voor enkele duizenden euro’s kun je al eigenaar worden van een exemplaar. De markante Peugeot RCZ is nog niet zo heel lang geleden uit productie genomen en daardoor wat prijzig. Hoewel er al mooie exemplaren te vinden zijn voor bedragen rond de 6.000 à 7.000 euro, vergen de mooiste met de minste levenservaring veelal een investering rond 10.000 euro.

FAQ

Welke coupé van Peugeot is de mooiste?
‘Beauty is in the eye of the beholder’. Oftewel, uitstraling is eigenlijk heel subjectief. Niettemin worden de 304 en 504 Coupé van weleer beschouwd als twee van de fraaiste coupés van Peugeot. Ook de 406 Coupé geniet een soortgelijke status.
Wat maakt de Peugeot RCZ zo bijzonder?
Toen Peugeot het doek trok van de RCZ werden vriend en vijand verrast door het flamboyante exterieurdesign. Niet alleen oogt de RCZ zeer flamboyant en gewaagd, ook komt het nog maar zelden voor dat een autofabrikant een enthousiast ontvangen concept car nagenoeg 1 op 1 in productie neemt. Dat leverde Peugeot veel applaus op.
Waarom is de Peugeot 407 geen succes geweest?
De designtaal die Peugeot aan het begin van dit millennium hanteerde, was niet het succesvolst. Met name de grote, gapende grille kon niet iedereen bekoren. Het is waarschijnlijk om die reden dat men de Peugeot 407 Coupé links liet liggen.