Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Peugeot 108 Cabrio

Peugeot 108

1 / 2

Sterke punten

  • Knap design
  • Meer personalisatiemogelijkheden dan Citroën C1
  • Lage kosten

Zwakke punten

  • Geen moderne veiligheidssystemen
  • Ruimte achterin
  • Meerwaarde 1.2-benzinemotor

Peugeot 108 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 108, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:11 - 15.9s
Maximumsnelheid:157 - 170 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):85 - 99 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.7 - 4.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3475 x 1615 x 1460 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:180 - 780 liter
Aanhangergewicht:278 - 325 kg

De meest modieuze van de drieling

De Peugeot 108 was de opvolger van de 107 en nog steeds deel van de drieling 108-C1-Aygo, waarvan enkel die laatste nog een opvolger kreeg. Hij lijkt het meest op zijn Citroën-broer, Peugeot ging meer een eigen richting uit qua design, maar onderscheidt zich door iets meer personalisatiemogelijkheden en luxesnufjes dan op de C1. De techniek is echter identiek. In 2021 ging het model uit productie omdat de kosten voor de ontwikkeling van een nieuw model niet zouden opwegen tegenover de flinterdunne marges in dit segment.

Interesse in een Peugeot 108

Peugeot 108 tweedehands auto
Peugeot 108 nieuwe auto
Peugeot 108 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De meest modieuze van de drieling

De Peugeot 108 was de opvolger van de 107 en nog steeds deel van de drieling 108-C1-Aygo, waarvan enkel die laatste nog een opvolger kreeg. Hij lijkt het meest op zijn Citroën-broer, Peugeot ging meer een eigen richting uit qua design, maar onderscheidt zich door iets meer personalisatiemogelijkheden en luxesnufjes dan op de C1. De techniek is echter identiek. In 2021 ging het model uit productie omdat de kosten voor de ontwikkeling van een nieuw model niet zouden opwegen tegenover de flinterdunne marges in dit segment.

Goede redenen

  • Het design van de Peugeot 108 is nog altijd niet verouderd, met een knap getekende neus en een originele glazen kofferklep op de achterkant. Zeker in een mooie uitvoering met lichtmetalen velgen kan je er nog steeds meer voor de dag komen.

  • Aan boord bracht deze generatie ook grote verbeteringen met zich mee vergeleken met zijn voorganger, met meer comfort, een hoogwaardigere afwerking en moderne technologie.

  • De Peugeot 108 is geleverd met een 1 liter-driecilinder van Toyota en een 1,2 liter-driecilinder van PSA, maar heel erg veel verschil is er niet. In beide gevallen heb je lage gebruikskosten en belastingen.

  • De 108 kon je meer personaliseren dan de Citroën C1, met leuke kleurtjes, lederen zetels, lichtmetalen velgen en ook een stoffen schuifdak. Dat betekent dat er leuke uitvoeringen te vinden zijn op de tweedehandsmarkt.

Alle belangrijke gegevens over de Peugeot 108

Motoren

Net als in de Citroën C1 had je keuze tussen twee motoren in de Peugeot 108: de 1.0-driecilinder van Toyota en de 1.2 PureTech van PSA. Die éénliter leverde aanvankelijk 69 pk en 95 Nm, maar kreeg in 2018 een update en kon sindsdien 72 pk op tafel leggen, samen met een veel lagere CO2-uitstoot. Sowieso kost het inschrijven van de 1.0 niet veel geld: voor een exemplaar van voor de update betaal je amper 53,29 euro BIV en 129,12 euro jaarlijkse verkeersbelasting.

De 1.2 PureTech had een piekvermogen van 82 pk en 117 Nm en was daarmee bruikbaarder op de snelweg, al ontbreekt het beide driecilinders niet aan levendigheid. Een manuele vijfbak was standaard, optioneel kon je op de 1.0 een gerobotiseerde vijfbak bestellen. De 1.2 ging in 2018 ook uit productie.

Afmetingen

De Peugeot 108 was 3,48 meter lang, 1,62 meter breed en 1,46 meter hoog, een compact formaat waarmee hij vooral uitblinkt in de stad, toch als je een niet al te groot gezin hebt. Achteraan is er nog maar net plaats voor twee en de koffer is met zijn 227 tot 868 liter ook vrij klein. Opgelet: het stoffen dakje neemt nog een beetje hoofdruimte weg, die al vrij beperkt is in de versie met stalen dak. De 108 was te bestellen met 3 of 5 deuren. Zijn draaicirkel van 9,6 meter is ook bijzonder klein.

Uitvoeringen

De Peugeot 108 had meer personalisatiemogelijkheden dan de Citroën C1, wat te zien was aan zijn grotere lijst van uitvoeringen: Access, Like, Active, Top! Active, Allure, Style en op het einde van zijn carrière zelfs een GT Line. Je kon de aparte uitvoeringen ook aankleden met extra opties, met daarbovenop nog stickerpakketten van 500 euro om het exterieur en het interieur nog verder te personaliseren.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Peugeot 108 is sinds 2021 uit productie, je kan hem dus niet meer nieuw bestellen. Aan het einde van zijn carrière betaalde je nog minstens 11.500 euro voor een nieuw exemplaar, tot 17.200 euro voor de meest uitgebreide uitvoering. Het prijsverschil tussen de 1.0 en de 1.2 voor 2018 was ook vrij summier: amper 400 euro.

Op de tweedehandsmarkt heb je al een Peugeot 108 vanaf 3.000 euro, al begint het ruimere aanbod pas vanaf zo’n 6.000 euro. Door die grotere diversiteit in personalisatiemogelijkheden, zijn er echter ook grote verschillen in het aanbod. Let dus op het uitrustingsniveau en eventuele gewenste opties bij het kiezen van een exemplaar. De kilometerstanden zijn nooit erg hoog, maar deze wagens worden vooral in de stad gebruikt en kunnen dus toch slijtage vertonen, al zit het met de betrouwbaarheid wel goed.

Design-highlights en interieur

De Peugeot 108 kwam al in 2014 uit, maar ziet er vandaag nog steeds fris uit. Zijn koetswerk met de vier wielen naar de hoeken geduwd en de afgeronde vormen zijn duidelijk verwant aan de 208 uit die tijd. De neus is volledig Peugeot, maar de achterkant ziet er wel gelijkaardig uit aan de Citroën C1. Er zijn kleine verschillen tussen de uitvoeringen, vooral aan de bumpers en de aanwezigheid van LED-dagrijverlichting.

Basic, maar van betere kwaliteit

Het gros van de Peugeot 108’s heeft een eerder basic interieur, al is er wel een stuk meer zorg aan besteed dan bij de voorgaande generatie, met kwalitatieve materialen en een verzorgd design. Ook heb je in de duurdere uitvoering leuke kleurtjes, een volwaardig infotainmentsysteem en in sommige gevallen zelfs lederen zetels. Toch merk je nog dat je in een goedkope wagen zit, met onder meer niet-instelbare hoofdsteunen, een minder comfortabele achterbank en geen in diepte verstelbaar stuur.

Rijhulp en veiligheid

De Peugeot 108 kreeg in 2014 4 sterren van Euro NCAP, met goede scores voor de bescherming van inzittenden en matige scores voor de bescherming van volwassenen en voor zijn veiligheidssystemen. Naar de normen van vandaag is er echter een groot gebrek aan rijhulpsystemen, de veiligheid is dus vooral te danken aan zijn stevige frame en zijn maximum 6 airbags.

Alternatieven

Logische alternatieven voor de Peugeot 108 zijn de technisch identieke Citroën C1 en Toyota Aygo. De 108 kon nog meer gepersonaliseerd worden dan de goedkopere C1, terwijl de Toyota een volledig eigen design heeft, maar enkel met de 1.0-driecilinder leverbaar was. Verder kreeg de 108 nog concurrentie van de Hyundai i10, Kia Picanto, Fiat Panda, Mitsubishi Space Star, Renault Twingo, Volkswagen Up!, Seat Mii en Skoda Citigo. Al zijn heel wat van die concurrenten ook al niet meer nieuw leverbaar…

FAQ

Hoeveel verbruikt een Peugeot 108?
De Peugeot 108 met 1.0-benzinemotor heeft een normverbruik van 4,1 liter per 100 km, de 1.2 verbruikt officieel 4,3 liter. In de praktijk mag je eerder op 5 tot 6 liter rekenen.
Is de Peugeot 108 nog nieuw te koop?
Neen, de Peugeot 108 is sinds 2021 uit productie. De kleinste Peugeot die je nu kan kopen is de 208. De Toyota Aygo X is wel nog nieuw beschikbaar.
Heeft de Peugeot 108 een automaat?
Ja, de Peugeot 108 1.0 VTi was leverbaar met een gerobotiseerde vijfversnellingsbak.