Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
TimoSalonenPeugeot205T161986SanRemoRally(1).jpg

Peugeot 205

1 / 7
TimoSalonenPeugeot205T161986SanRemoRally(1).jpg
205GTI_0806PC002.jpg
205GTi_1993_02.jpg
011850100_1213799440.jpg
032162600_1213799418.jpg
Hagerty205CTi.jpg
Peugeot205GTi.jpg

Sterke punten

  • Tijdloos design
  • Simpele techniek
  • Begeerlijke 205 GTi

Zwakke punten

  • Afwerking en kwaliteit sommige interieurdelen
  • Prijzen GTi’s
  • Roestduivel kan sommige plekken aantasten

Peugeot 205 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 205, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Het sterke nummer

De Peugeot 205 heeft de reputatie van het merk te hebben gered in de jaren ‘80, toen de Franse leeuw dringend toe was aan vernieuwing. De compacte stadswagen scoorde met een origineel design, een praktische binnenruimte voor zijn formaat en een plezierig rijgedrag. Uiteindelijk bleef de 205 van 1983 tot 1998 in productie met enkel kleine aanpassingen aan zijn looks, alvorens te worden opgevolgd door de 206. In totaal zijn er meer dan 5 miljoen(!) 205’s geproduceerd. Vandaag zijn vooral de GTi’s in trek.

Interesse in een Peugeot 205

Peugeot 205 tweedehands auto
Peugeot 205 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Peugeot 205 geniet van een erg sober design, dat, zolang hij goed is onderhouden, de tand des tijds goed heeft doorstaan. Vooral de 3-deurs modellen zien er nog goed uit.

  • De 205 is vooral geleverd met de 1.1i- en 1.4i-benzinemotoren, simpele blokjes die hoge kilometerstanden aankunnen met enkel wat simpel onderhoud. Ook is het niet lastig werken aan de auto.

  • De Peugeot 205 GTi kwam in 1984 uit, eerst met een 1.6, later met een 130 pk sterke 1.9-benzinemotor. Het is veruit de meest begeerde 205 dankzij de combinatie van een strak design, plezierig rijgedrag en een pittige motor, zonder franjes. De prijzen zijn er helaas ook naar.

  • Omdat de Peugeot 205 zo talrijk is geproduceerd, zijn onderdelen gemakkelijk te vinden. En maar goed ook, want gezien de leeftijd zijn er vaak kleine dingen die de geest geven.

Alle belangrijke gegevens over de Peugeot 205

Motoren

De Peugeot 205 is tijdens zijn 15 jaar lange carrière met talloze motoren geleverd, vaak ook variaties van hetzelfde blok.

De benzinemotoren waren 1 liter tot 1,6 liter groot in het gewone model, met vermogens van 45 tot 89 pk. De 1.6 was ook beschikbaar met een automaat. Op diesel had je aanvankelijk een 1.7 zonder turbo van 60 pk, later kwam er een 1.8 die tot 78 pk kon leveren.

De 205 GTi werd eerst geleverd met een 105 pk sterke 1.6, dat vermogen werd later opgekrikt naar 115 pk en zelfs tot 130 pk in het geval van de 1.9 GTi, de meest gewilde versie. De cabrioversie van dit sportieve model kreeg de naam CTi.

Daarnaast had je ook nog de Peugeot 205 Rallye, een nog lichtere versie met een hoogtoerige 1.3 die 103 pk wist te ontwikkelen. Ook deze versie is erg zeldzaam en duur aan het worden.

Tenslotte is er nog de Peugeot 205 Turbo 16, een homologatiemodel voor de Group B-rallywagen op basis van de 205. Er zijn er maar 200 van gebouwd, met een centraal geplaatste 1,8 liter-turbomotor van 200 pk met vierwielaandrijving.

Afmetingen

Met zijn lengte van 3,71 meter, zijn breedte van amper 1,57 meter en zijn hoogte van 1,37 meter is de Peugeot 205 een zeer compacte auto naar de huidige maatstaven. Toch is er aan boord (net) plaats tot 5 personen. De koffer is 216 tot 1.200 liter groot. Opvallend is de relatief grote brandstoftank van 50 liter. Met zijn gewicht van ongeveer 800 kilo is de 205 ook een zeer lichte auto.

Uitvoeringen

De Peugeot 205 kon je bestellen als 3-deurs, 5-deurs of als cabriolet. Daarnaast waren er ook een heleboel gespecialiseerde bedrijven die het model ombouwden tot bestelwagen of zelfs kleine kampeerauto. De GTi en Rallye waren er enkel als driedeurs. De berline 309 was gebaseerd op de 205.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Peugeot 205 is duidelijk in populariteit gestegen de laatste jaren, nu ze steeds zeldzamer worden en interessant zijn geworden als investeringsobject. In België moet je al zo’n 3.000 euro betalen voor een schadevrij en rijdend exemplaar, maar het aanbod in Frankrijk en de andere buurlanden is veel groter. Voor een GTi moet je minstens 10.000 euro ophoesten, de Rallye is vaak nog iets duurder.

Design-highlights en interieur

Hoe langer je naar een Peugeot 205 kijkt, hoe meer het opvalt hoe simpel zijn design is. Rechte lijnen, kleine lichtblokken, een sobere grille en geen franjes. Zeker de vijfdeurs ontbreekt het aan tierlantijntjes, de driedeurs had nog een paar sierstrepen op de C-stijl. Toch is het een zeer sterk design, dat echter sterk afhankelijk is van de staat van de auto. Is hij verwaarloosd, dan ziet hij er ook zo uit. Is hij vertroeteld, dan is het nog een knappe verschijning. Voor het ontwerp van de cabrio werd zelfs Pininfarina aangesproken. Dan kan je zeggen dat jouw Peugeot door een Ferrari-ontwerper is getekend. De facelift van begin de jaren ‘90 bracht niet veel met zich mee, enkel het oranje verdween van de lichtblokken en er kwamen nieuwe modelversies. Roest is geen groot probleem op de 205, maar er zijn wel gevoelige plekken, onder meer aan de uitlaat.

Sober maar ruim

Aan boord veranderde er iets meer doorheen de jaren, vooral ter hoogte van de middenconsole. Die had eerst verticale schuifknoppen en was leeg ter hoogte van de voeten, later kwamen er heuse draaiknoppen en een volwaardige middenconsole met extra opbergruimtes. Een tweespaaks stuurwiel was standaard op de meeste modellen, inclusief de 1.6 GTi, later kwam er een driespaaks stuurwiel. Een toerenteller was enkel aanwezig op de sportieve modellen. Er is zogezegd plaats voor 5 aan boord, maar de middelste passagier achterin zit letterlijk tussen twee zitplaatsen in. Veiligheidsgordels, deursloten en zetels kunnen allemaal slijten of kapot gaan.

Rijhulp en veiligheid

De laatste modellen van de Peugeot 205 hadden een airbag in het stuur, maar tot daar de veiligheidsuitrusting. Zelfs de veiligheidsgordels spannen na verloop van tijd niet meer goed aan. De veiligheid is dus op het niveau van een auto van de jaren ‘80.

Alternatieven

In zijn tijd streed de Peugeot 205 tegen andere B-segmenters zoals de Volkswagen Polo, Nissan Micra, Ford Fiesta, Opel Corsa en de Citroën AX uit eigen stal. De GTi-versies gingen de strijd aan met de Volkswagen Golf GTI, Ford Fiesta XR2i en de Renault 5 GT Turbo.

FAQ

Hoeveel kost de Peugeot 205?
In België moet je al zo’n 3.000 euro betalen voor een schadevrij en rijdend exemplaar van de Peugeot 205, maar het aanbod in Frankrijk en de andere buurlanden is veel groter. Voor een GTi moet je minstens 10.000 euro ophoesten, de Rallye is vaak nog iets duurder.
Zijn er nog genoeg onderdelen voor de Peugeot 205?
Er zijn meer dan 5 miljoen exemplaren gebouwd van de Peugeot 205, dus qua vooraad aan onderdelen zit je normaal wel goed. Er zijn ook diverse specialisten te vinden die aan onderdelen kunnen komen.
Wat is het verschil tussen de Peugeot 205 GTi en de Rallye?
De Peugeot 205 GTi had meer luxe en een grotere motor (1,6 of 1,9 liter) met iets meer vermogen. De Peugeot 205 Rallye heeft geen geluidsisolatie, geen radio en weegt daardoor minder dan 800 kilo. Zijn hoogtoerige 1.3 leverde 103 pk.

Beoordelingen voor Peugeot 205

6 Beoordelingen

4,1