Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-MMP-Peugeot-206_02.jpg

Peugeot 206

1 / 2

Sterke punten

  • Spotgoedkoop
  • Ruim aanbod versies
  • Sportieve RC en GTI

Zwakke punten

  • Bouwkwaliteit
  • Betrouwbaarheid elektronica
  • Viertrapsautomaat bij 1.4

De best verkopende Peugeot… aller tijden

De in 1998 gelanceerde 206 was een absoluut verkoopsucces voor het Franse Peugeot. Doorheen de jaren verschenen driedeur-, vijfdeur-, stationwagen- en cabrio-versies van deze compacte B-segmenter. Goed voor 6.5 miljoen exemplaren!

De best verkopende Peugeot… aller tijden

De in 1998 gelanceerde 206 was een absoluut verkoopsucces voor het Franse Peugeot. Doorheen de jaren verschenen driedeur-, vijfdeur-, stationwagen- en cabrio-versies van deze compacte B-segmenter. Goed voor 6.5 miljoen exemplaren!

Goeie redenen

  • Tegenwoordig kan je spotgoedkoop een Peugeot 206 op de kop tikken op de tweedehandsmarkt.

  • Hoewel uitvoering GTi met de sportieve pluimen gaat lopen is uitvoering RC met zijn 177 pk een miskend scheurijzer.

  • Handige stationwagen SW of leuke cabrio CC? De Peugeot 206 komt in een ruim aanbod aan carrosserietypes.

  • In 2009 introduceerde Peugeot de 206+, een doorontwikkeling met nieuwe looks en een serieuze kwaliteitsinjectie in het interieur.

Alle belangrijke gegevens over de Peugeot 206

Koetswerktypes en facelifts

De Peugeot 206 zag in 1998 het levenslicht en was beschikbaar in vier koetswerktypes. Het gaat dan over een driedeurs- en vijfdeurs hatchback, een SW stationwagen en een CC cabrio met stalen klapdak. In 2002 kreeg de Peugeot 206 zijn eerste facelift, in 2009 volgde een doorontwikkeling waarbij Peugeot sindsdien spreekt van de 206+. Vanaf 2009 verdwenen cabrio en stationwagen uit het aanbod.

Motoren

Hoewel 14 jaar in productie is het motoraanbod van de Peugeot 206 relatief beperkt. Het is te zeggen, doorheen de jaren verschenen er 10 verschillende motoren met verschillende vermogensversies die steeds de voorwielen aandrijven.

In het geval van de benzinemotoren gaat het steevast over atmosferische viercilinders. Helemaal onderaan het gamma vinden we een 1.1-liter viercilinder benzine met 60 pk (94 Nm). Daarboven staat een 1.4 die goed is voor 75 pk (120 Nm) en een 1.4-16V die beschikt over 90 pk (133 Nm). Klimmen we een trap hoger, dan zien we een 1.6-liter in twee uitvoeringen. De reguliere 1.6 is goed voor 90 pk (135 Nm) terwijl de 1.6-16v dat vermogen opvoert tot 110 pk (147 Nm). Komen we tenslotte bij de 2-liter viercilinder uit, dan zien we 2 vermogensversies. De versie met 138 pk (190 Nm) was voorbehouden voor de GTI en 2.0 16v-versies van de 206 CC cabrio. De 206 RC hatchback kreeg een opgevoerde versie met maar liefst 177 pk en 202 Nm! Niet de GTI maar wel de RC is dus de meest sportieve versie van de Peugeot 206.

Werpen we onze blik op de dieselversies, dan noteren we 4 motorkeuzes. Bij de lancering in 1998 schoof Peugeot een relatief oude atmosferische 1.9 viercilinder diesel zonder turbo naar voren. Die was 70 pk (125 Nm) sterk. Daarnaast was er plaats voor twee modernere turbodiesels. Een 1.4 HDI 70 pk (150 Nm) en een 2.0 HDI met 90 pk (205 Nm). Bij de facelift in 2002 introduceerde Peugeot een nieuwe 1.6-liter viercilinder HDI turbodiesel met 110 pk en 240 Nm koppel. De 1.9D verdween vanaf de facelift uit het aanbod.

Afmetingen

De Peugeot 206 kwam er in vier verschillende carrosserietypes, elk met eigen dimensies. Driedeurs- en vijfdeurs hatchback noteren een lengte van 3,87 meter, breedte van 1,65 meter en hoogte van 1,40 meter**. Stationwagen 206 SW is een serieus stuk langer met een lengte van 4,02 meter. Ook de hoogte neemt iets toe tot 1.46 meter. De 206 CC cabrio tenslotte kent een lengte van 3,83 meter, breedte van 1,67 meter en hoogte van 1,37 meter.

Het koffervolume van de Peugeot 206 is sterk afhankelijk van de uitvoering. Zowel drie- als vijfdeurs hatchback pronken met een inhoud van 245 liter dat met platte achterbank verhoogt tot 1.130 liter. Stationwagen 206 SW gaat daar uiteraard riant over met een inhoud van 313 (max 1.136 liter). Door zijn wegklapbaar metalen dakje heeft de 206 CC de kleinste kofferinhoud met een volume van 175 liter.

Uitvoeringen

Gedurende de 14 jaar productie was de 206 beschikbaar in een uitgebreid gamma aan uitvoeringen. In de basis kent de 206 versies XN, XT, XS, GTI en RC. Die laatste twee waren de sportiefste uitvoeringen, versies XN, XT, XS kan je zien als uitrustingsniveau’s (in oplopende volgorde).

Daarnaast lanceerde Peugeot een rist speciale edities. De meest bekende zijn daarbij uitvoeringen Enfant Terrible, Roland Garros, JBL en Quicksilver. Deze speciale uitvoeringen laten zich typeren door een specifieke uitrusting. Zo kreeg uitvoering JBL een straffere stereo-installatie terwijl uitvoering Enfant Terrible zich toespitste op jonge gezinnen.

Tweedehandsprijzen

De Peugeot 206 is tegenwoordig een echt koopje op de tweedehandsmarkt. Voor amper 1.000 euro parkeer je al een 206 op je oprit. Recentere versies in goede staat situeren zich tussen de 3.000 à 5.000 euro. Grote uitzondering is de sportieve uitvoering RC die stilaan een collectors item aan het worden is. Prijzen boven de 10.000 euro zijn geen uitzondering.

Hoewel een goedkoop alternatief zijn de oude dieselversies niet meer welkom in de LEZ. Opgelet dus bij aankoop.

Design-highlights en interieur

De Peugeot 206 kreeg vanaf zijn begin een moeilijke taak. Want hij moest de immer populaire 205 vervangen. Achteraf gezien is hij hier wonderwel in geslaagd. Niet enkel groeide de 206 uit tot de meest succesvolle auto ooit voor Peugeot, in de juist uitvoering oogt hij vandaag nog steeds fris.

Iconische looks

De Peugeot 206 laat zich tegenwoordig kenmerken door bijna iconische looks. Twee koelsleuven op de motorkap, ronde proporties en een onmiskenbare cabrio met metalen klapdak. De gemene grijns krijg je standaard op alle versies, hogere uitvoeringen pakten uit met een spoiler en grotere velgen.

Ruime gezinswagen

Hoewel beperkte proporties is de 206 groots vanbinnen. Waardoor het een ideale gezinswagen is. Het interieur laat zich kenmerken door comfortabele stoelen en een duidelijk leesbare instrumentencluster.

Alternatieven

De Peugeot 206 speelt in het segment van de compacte B-auto’s. Daardoor kent hij rivalen zoals de Citroën Saxo/ C3, Opel Corsa, Renault Clio, Volkswagen Polo en Ford Fiesta. Voor de 206 CC cabrio zijn er alternatieven zoals de Opel Tigra, Nissan Micra CC en Mercedes SLK.

FAQ

Is de Peugeot 206 betrouwbaar?
De Peugeot 206 kent veel kleine maar in principe onschuldige storingen. Vooral de elektronica kent vaak zijn eigen leven. Ach, Franse charme?
Wat is een Peugeot 206+?
De Peugeot 206 was zo succesvol voor Peugeot dat het 2009 een opgefriste 206+ lanceerde naast opvolger 207! Die kreeg de voor- en achterbumpers van de 207 maar hield vast aan de fundamenten en motoren van de gewone 206. Daardoor kon de prijs laag blijven.

Meer informatie

Modelvarianten