Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
PEUGEOT_E_3008_2309STYP_103_FR.jpg

Peugeot 3008

1 / 15
PEUGEOT_E_3008_2309STYP_103_FR.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309STYP_129_FR.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309STYP_143_FR.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309STYP_202_FR.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309STYP_212_FR.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309PJ_454_FR.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309STYP_222_FR (1).jpg
PEUGEOTE-3008 (1).jpg
PEUGEOT_E_3008_2309PJ_458_FR.jpg
PEUGEOTE-3008.jpg
PEUGEOT_E_3008_2306STYP_002.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309PJ_303_FR.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309PJ_305_FR.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309PJ_308_FR.jpg
PEUGEOT_E_3008_2309PJ_309_FR.jpg

Sterke punten

  • Knap design
  • Verkrijgbaar als mild/plug-in hybride en 100% elektrisch
  • Mooie basisuitrusting

Zwakke punten

  • Niet de ruimste of meest moduleerbare (geen zevenzitter)
  • Hoog gewicht (elektrische versie)
  • Stevige prijzen (geen basisuitvoering)

Peugeot 3008 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 3008, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.9 - 14s
Maximumsnelheid:170 - 240 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):36 - 176 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.6 - 7.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4365 x 1837 x 1620 mm
Portieren:5
Kofferruimte:377 - 1480 liter
Aanhangergewicht:330 - 605 kg

Peugeot 3008: opvallende look en sterke elektrificatie

De eerste generatie van de Peugeot 3008 kwam in 2007 op de markt, maar in 2024 is het tijd voor de derde generatie. Die zet in op een meer dynamisch design met een ontwerp dat het merk zelf een ‘fastback-SUV’ noemt, maar vooral ook een doorgedreven elektrificatie, met naast een (milde) hybride en een plug-in hybride ook een 100% elektrische versie (E-3008) die kan uitpakken met een rijbereik tot 700 km. Lees verder

Interesse in een Peugeot 3008

Peugeot 3008 tweedehands auto
Peugeot 3008 nieuwe auto
Peugeot 3008 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Mooi en aerodynamisch koetswerkdesign
  • Volledige basisuitrusting
  • Modern technologisch pakket (rijhulpsystemen, ChatGPT, …)
  • Verschillende aandrijfvormen, met tot 700 km elektrisch rijbereik

Belangrijke gegevens

Motoren

De nieuwe Peugeot 3008 is het eerste model van het merk dat op het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis gebouwd wordt. Dat is een zogenaamd ‘multi-energiepaltform’, wat betekent dat het op dezelfde structuur zowel (mild hybrid) benzinemotoren, plug-in hybrides als 100% elektrische aandrijflijnen biedt.

De ‘hybride’ benzine (48V micro-hybride) is een 1.2 liter driecilinder die de hulp krijgt van een elektromotor en een 48 volt-batterij. Die combinatie levert een vermogen op van 136 pk en een koppel van 230 Nm. Die worden naar de voorwielen gestuurd via een zestraps versnellingsbak met dubbele koppeling. Het officiële verbruik bedraagt 5,5 l/100 km en de 3008 accelereert met deze aandrijflijn van 0 naar 100 km/u in 10,2 seconden.

De voorwielaangedreven plug-in hybride uitvoering van de Peugeot maakt gebruik van een 1.6 liter grote benzine met met een 150 pk en 300 Nm en een 7-traps automaat met dubbele koppeling, in combinatie met een 125 pk sterke elektromotor. Dat levert samen een totaalvermogen op van 195 pk en een koppel van 360 Nm. Dankzij een batterijpakket van 21 kWh kan hij tot 80 km 100% elektrisch afleggen. De 0 naar 100-sprint neemt met de PHEV 7,8 seconden in beslag.

De 100% elektrische E-3008 biedt voorlopig een dubbele keuze: de standaardversie en de ‘Long Range’. De standaardversie is uitgerust met een 210 pk sterke elektromotor en een batterijpakket met een capaciteit van 73 kWh, goed voor een rijbereik tot 527 km. De ‘Long Range’-versie van de E-3008 beschikt over een elektromotor met een vermogen van 230 pk, die gevoed wordt door een batterijpakket met een capaciteit van 96,9 kWh, die zorgt voor een rijbereik tot 700 km gemeten volgens de WLTP-cyclus. Opladen kan aan een vermogen tot 160 kW DC. Beide zijn voorwielaangedreven, later volgt nog een 320 pk sterke versie met vierwielaandrijving, in combinatie met het batterijpakket van 73 kWh.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 4,54 meter
Breedte (m) 1,89 meter
Hoogte (m) 1,64 meter
Wielbasis (m) 2,73 meter
Leeggewicht (kg) Vanaf 1.548 kg (e-3008: vanaf 2.083 kg)

De 3008 groeide licht in vergelijking met zijn voorganger. Het plaatsaanbod binnenin is correct, maar niet meteen het ruimste in zijn categorie, en de koffer blijft ongeveer even groot als bij de vorige generatie (rond de 500 liter). Ondanks de aflopende daklijn is de hoofdruimte achterin wel groot genoeg. Verwacht geen monovolume-achtige modulariteit in het interieur.

Uitvoeringen

Het 3008-gamma telt twee uitrustingsniveaus, Allure of GT, ongeacht of je nu kiest voor de ‘mild hybrid’, de plug-in hybride of de 100% elektrische versie.

De ‘Allure’ is standaard al goed uitgerust, met LED koplampen en achterlichten, 19-duims lichtmetalen velgen en getinte ruiten achteraan. Binnenin zijn de zetels bekleed met imitatieleder en stof, en uiteraard krijgt de (e-)3008 het bekende i-Cockpit concept van het merk met dubbele zwevende schermen van elk 10 duim groot en het kleine stuurtje dat het rijgevoel sportiever moet maken. Ook alle moderne connectiviteitsmethodes zijn van de partij, zoals Bluetooth en draadloze Apple Carplay en Android Auto. Qua comfortuitrusting krijgt deze ‘basisversie’ een automatische airco met dubbele zone, een achteruitrijcamera en parkeerhulp, handenvrije toegang en elektrisch inklapbare spiegels. Daarnaast is ook het ‘Safety Plus Pack’ standaard, met onder andere cruise control met snelheidsbegrenzer, automatische noodrem, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning.

De beter nog uitgeruste ‘GT’ doet daar Pixel LED koplampen bovenop en een tweekleurige koetswerkuitvoering met een zwart dak. Binnenin vind je onder andere een Alcantara bekleding, een Panoramische i-Cockpit met een in het dashboard geïntegreerd gebogen 21 duim groot scherm, een 3D geconnecteerde navigatie, een draadloze oplader voor smartphones en sfeerverlichting. Qua veiligheidssnufjes komen de parkeersensoren vooraan erbij, een adaptieve cruise control met stop & go en een handenvrije elektrische kofferklep.

Prijzen

In het ‘Allure’ uitrustingsniveau betaal je voor de 136 pk sterke 1.2 micro-hybride minimaal € 39.100. De 195 pk sterke plug-in hybride krijgt een prijskaartje vanaf € 45.105 en de 210 pk sterke e-3008 minimaal € 48.800. De 230 pk sterke elektrische ‘Long Range’ versie kost minimaal € 50.309,99. Voor de ‘GT’-uitvoering betaal je telkens € 4.500 meer. Vrij stevige prijzen, ook al omdat er geen ‘Active’ basisuitrustingsniveau is zoals bij sommige andere Peugeot-modellen – al betekent dat wel dat je 3008 altijd mooi uitgerust is.

De nieuwste generatie van de Peugeot 3008 is al te vinden op de tweedehandsmarkt, maar het gaat daarbij vooral om stock- of demowagens waarvan de prijzen die van de catalogusprijs benaderen. Modellen uit de eerste generatie van de 3008 zijn inmiddels 15 jaar oud, en die kan je op de kop tikken voor ruim minder dan € 5.000. Kijken we naar exemplaren van een jaar of 5 oud, dan zien we prijzen vanaf zo’n € 13.000 voor de basisbenzines of diesels. Voor een hybride 3008 van die leeftijd starten de prijzen boven de € 20.000.

Design

Buitenzijde

Het design van de nieuwe generatie 3008 verschilt sterk van dat van de vorige generaties. Om een groter onderscheid te maken met de 5008, die op hetzelfde platform gebouwd wordt, krijgt de 3008 voortaan een sterke aflopende daklijn. Het ontwerp houdt het midden tussen sportief en elegant, met een neus die hem ook hoogtechnologisch doet ogen, met een vernieuwend design voor het radiatorrooster en fijne lichtblokken. De 3008 werd bekroond met een Red Dot Design Award.

Binnenzijde

Binnenin oogt de nieuwe 3008 stijlvol en goed afgewerkt, zeker in de ‘GT’-versie met zijn alcantara zetelbekleding. De 3008 is niet de ruimste in zijn klasse, maar het plaatsaanbod is voldoende. Voor het dashboard zet Peugeot in op zijn bekende i-Cockpit, met grote digitale schermen. Dat oogt mooi, maar is niet altijd even handig in bediening, aangezien het aantal fysieke knoppen beperkt is en je zowat alles via het scherm moet regelen. Het merk heeft wel ChatGPT ingebouwd om je met een aantal zaken te helpen via spraaksturing.

Veiligheid

Voor de derde generatie van de Peugeot 3008 zijn er nog geen resultaten beschikbaar van de onafhankelijke crashtestorganisatie EuroNCAP. Wel voldoet de Peugeot 3008 uiteraard aan de Europese GSR II-norm met een aantal verplichte veiligheidstechnologieën en daarnaast ook standaard het uitgebreidere ‘Safety Plus Pack’ plus (zie het katern ‘Uitvoeringen’).

Alternatieven

Het segment van de middelgrote elektrische SUV’s is competitief, en dus is er heel wat keuze. Ook binnen de Stellantis-groep waar Opel Grandland op dezelfde basis gebouwd wordt, net als de nieuwe Citroën C5X en Jeep Compass die er in 2025 aankomen. Een sterke Franse concurrent voor de E-3008 is de Scénic E-tech Electric, de auto van het jaar 2024, of de Nissan Ariya, die zijn techniek deelt met de Scénic. Verder nog interessante potentiële concurrenten: de elektrische Cupra Tavascan, Ford Explorer, de Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, de VW ID.4 en ID. 5, … Noem maar op . Bij de niet-elektrische concurrenten kunnen we de Nissan Qasqai e-power vermelden, de Toyota Corolla Cross, de Renault Austral, de Mazda MX-30, de DS4... Kortom: keuze te over.

FAQ

Is de 3008 ook verkrijgbaar met een dieselmotor?
Peugeot biedt geen dieselmotor meer aan in de nieuwe generatie van de 3008.
Is de 3008 ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving?
Bij de lancering zijn alle versies voorwielaangedreven. Later volgt echter een vierwielaangedreven variant van de elektrische E-3008 met een vermogen van 320 pk.

Beoordelingen voor Peugeot 3008

13 Beoordelingen

4,1