Sterke punten
- Aangenaam rijgedrag
- knappe cabriolet
- potente motoren
Zwakke punten
- Ergonomie kan beter
- Bouwkwaliteit
- Elektronica
Peugeot 306 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 306, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Peugeot 306
-
Peugeot 306 1.6i St Tropez Airco
€ 800,-Geen informatie- 160.000 km
- 06/1998
- 65 kW (88 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6940 Barvaux -
Peugeot 306 1.4i Midnight
€ 2.800,-Geen informatie- 67.000 km
- 06/1999
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1650 Beersel -
Peugeot 306 1.9 Diesel
€ 1.300,-Geen informatie- 240.000 km
- 08/1998
- 51 kW (69 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4101 Ougrée -
Peugeot 306 Cabriolet 2.0 oldtimer
€ 5.800,-Geen informatie- 137.000 km
- 05/1994
- 89 kW (121 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2310 Rijkevorsel -
Peugeot 306 1.6i
€ 2.499,-Geen informatie- 176.350 km
- 09/1999
- 65 kW (88 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6030 charleroi -
Peugeot 306 1.9+Midnight
€ 1.900,-Geen informatie- 161.000 km
- 02/1998
- 50 kW (68 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
6,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-7900 Leuze en hainaut -
Peugeot 306 2.0i 16v GTi
€ 10.000,-Geen informatie- 1.000 km
- 07/1997
- 132 kW (179 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-8970 Poperinge -
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 Saint Tropez
€ 3.250,-Geen informatie- 139.811 km
- 03/1999
- 65 kW (88 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2630 Aartselaar
Interesse in een Peugeot 306
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Peugeot e-5008, de allrounder (2024)
Eerste contact: Peugeot 508 Facelift – Tweede kans (hopelijk)
Test: Peugeot 308CC 2.0 HDi 163 – Gradaties in plezier
Peugeot 2008: Knapper, handiger… en ook elektrisch
Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan
Special: Peugeot – Patio – Alle ogen gericht op 2008 Concept en 208 GTi
Alternatieve modellen
Goeie redenen
De 306 presenteerde een rijgedrag dat in die tijd al van hoge kwaliteit bleek. Hij combineerde comfort met een zekere dynamiek. Ook vandaag biedt deze 306 nog steeds een aangenaam rijgedrag aan.
Dankzij Pininfarina kan de Peugeot 306 rekenen op een knappe cabriolet die er met de jaren knapper lijkt uit te zien. Ook de hatchback veroudert mooi, en is dezer dagen aangenaam om naar te kijken.
Ook bood Peugeot in die tijd relatief krachtige motoren aan. Zo was de basisversie te krijgen met een 75 pk sterke benzinemotor, terwijl de concurrentie al eens vaker een versie met 60 pk aanbood. Ook bij Peugeot was die er, al was die er vooral om klanten te lokken.
Bovenaan het gamma werden de rally-genen geëerd, met een S16-topversie van 163 pk.
Alle belangrijke gegevens over de Peugeot 306
Koetswerktypes en facelifts
De Peugeot 306 werd in 1993 gelanceerd als een hatchback, voorzien van drie of vijf deuren. Een sedanversie met vier deuren was meteen beschikbaar, een breakversie volgde pas bij de facelift in 1997. De Cabriolet kwam een jaar na de lancering van de hatchback, in 1994 was dat.
Motoren
Een uitgeklede versie van de Peugeot 306 was uitgerust met een 1.1 l benzinemotor die 60 pk voortbracht. Belangrijker waren echter de 1.4 benzinemotoren voorzien van 75 pk en de 1.6 met 90 pk. De 1.8 leverde 103 pk, terwijl de 2.0 uit de XSi 122 pk vrijgaf. De S16 leverde in 1993 tenslotte 155 pk. Na de facelift stegen de vermogens, zodat de 1.8 112 pk leverde, de 2.0 XSI al 135 pk veil had en de GTI 16V 163 pk leverde.
De diesels waren een stuk minder krachtig; de 1.9d leverde 70 pk, de 1.9 dT had 90 pk onder de kap. Het vermogen van de diesels bleef bij de facelift ongewijzigd. In de laatste twee jaar van zijn carrière werd de 1.9 dT vervangen door een 2.0 HDi met evenzeer 90 pk.
Afmetingen
Een Peugeot 306 hatchback was net 4,03 meter lang en mat daarbij 1,35 meter hoog. Met een breedte van 1,68 meter week hij amper af van andere modellen in dat segment. De berline was 23 centimeter langer, hoewel hij dezelfde wielbasis als de hatchback had. Ook de break was langer, 31 centimeter om precies te zijn, en zelfs de cabrio was iets langer dan de hatchback, de cabrio had een lengte van 4,18 meter. De kofferruimtes waren eveneeens verschillend, met een minimale/maximale laadruimte van 338/1.146 liter voor de hatchback, 463 liter voor de berline, 442/1.512 liter voor de break en slechts 274 liter voor de cabriolet. De inhoud van de brandstoftank bedroeg 60 liter.
Uitvoeringen
Het Franse Peugeot maakte bij de lancering gebruik van de bekende maar evengoed nietszeggende benamingen XN, XR, XT en XSi. Voor de sportieve versie kwam daar S16 en later GTi bij. De Roland Garros-speciale reeks was een luxueus uitgeruste versie met specifiek donkergroene kleur en lederen interieur. Ook was er een Gentry-reeks met speficieke uitrusting.
Design-highlights en interieur
De bijna glimlachende snoet, waarbij de grille als een snor op de neus van de 306 stond moesten het leeuwenlogo accentueren. na de facelift werden de koplampen nog wat scherper getrokken en verdwenen de lamellen in de grille, zodat nog meer nadruk op het logo kwam. De brede C-stijl herbergde de tankdop en liep over in een afgeronde achterzijde, waar tweekleurige achterlichtblokken geïnspireerd leken op die van de 405.
Een comfortabel interieur bestond uit zachte zetels die voldoende steun boden en een mooie afwerking van de materialen. De ergonomie zat goed, alleen de uitvoering van de tellerpartij was anders dan we in onze contreien verlangden, aangezien Peugeot vooral de Franse markt voor ogen had bij het ontwerp.
Tweedehandsprijzen
Een Peugeot 306 hoeft niet duur te zijn. Voor 2.000 euro heb je al een exemplaar dat rijdend is en een nette kilometerstand heeft. De topversies kosten natuurlijk wel wat meer en de cabriolet durft al eens boven de 15.000 euro te gaan als het om de vraagprijs gaat. Dat heeft misschien wat te maken met de Pininfarina-handtekening die je ook op Ferrari’s terugvindt maar komt evengoed vanwege he tijdloze design van deze wagens.
Alternatieven
De Peugeot 306 speelde in een drukbevochten segment, met concurrenten als de Volkswagen Golf, Opel Astra, Citroën ZX/Xsara, Renault Mégane en Ford Escort/Focus. Ook voor de cabriolet waren deze wagens als alternatief de usual suspects, in tijden dat cabrio’s nog gegeerd waren door de kopers.