Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Peugeot-307-2005-1600-13.jpg

Peugeot 307

1 / 9
Peugeot-307-2005-1600-13.jpg
PEUGEOT_307_20170327_4.jpg
Peugeot-307_CC-2003-1600-0b.jpg
Peugeot-307_CC-2003-1600-05.jpg
Peugeot-307_SW-2005-1600-0c.jpg
Peugeot-307_SW-2005-1600-0f.jpg
Peugeot-307_SW-2005-1600-01.jpg
Peugeot-307-2005-1600-0e.jpg
Peugeot-307-2005-1600-07.jpg

Sterke punten

  • Comfortabel
  • Binnenruimte, vooral in 307 SW
  • Ook als 307 CC (coupé-cabrio)

Zwakke punten

  • Verbruik benzinemotoren
  • Relatief zwaar
  • Kleine betrouwbaarheidsissues

Peugeot 307 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 307, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.8 - 16.5s
Maximumsnelheid:157 - 225 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):120 - 211 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.5 - 8.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4202 x 1730 x 1424 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:272 - 595 kg

Een maatje groter

De Peugeot 307 kwam in 2001 op de markt als opvolger van de 306, maar pakte het op een andere manier aan dan zijn lichte, scherp getekende voorganger. Op zoek naar meer binnenruimte gaf Peugeot de 307 wat MPV-trekjes mee, met een hoog dak en een diepe voorruit, terwijl ook het formaat van de auto toenam. Ruimer werd hij wel, maar ook het gewicht nam toe. Er kwam ook een 307 SW die tot 7 zitplaatsen kreeg, en een 307 CC met een stalen klapdak.

Interesse in een Peugeot 307

Peugeot 307 tweedehands auto
Peugeot 307 nieuwe auto
Peugeot 307 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Door zijn MPV-achtige design weet de Peugeot 307 veel binnenruimte te maken voor zijn inzittenden. Vooral als 307 Break of SW heb je zeeën aan ruimte en in het geval van die laatste zelfs 7 zitplaatsen.

  • En ondanks die MPV-looks slaat de 307 qua rijgedrag mooi de balans tussen sportiviteit en comfort: goed gedempt, maar niet te zacht, en ook voldoende steun van de stoelen.

  • Naast de hatchback en de break heb je ook een cabrioversie van de 307: de 307 CC, een coupé-cabrio met een onderscheidend design die bovendien met het dak dicht gestroomlijnder is dan de gewone 307. Ook met het dak open zit je goed beschut van de wind.

  • Omdat er bijna 3,8 miljoen 307’s gemaakt zijn, is het tweedehandsaanbod ruim en vind je dus al een exemplaar voor de prijs van een iPhone. Het kan wel zoeken zijn naar een mooi exemplaar met een beperkte kilometerstand.

Alle belangrijke gegevens over de Peugeot 307

Motoren

Het motorenaanbod van de Peugeot 307 was vrij simpel. Op benzine had je een 1.4 van 75 of 90 pk - dit was nog voor de tijd van de turbomotor in elke auto -, een 1.6 van 110 pk en een 2.0 van 140 of 177 pk. Het zijn allemaal motoren die wat toeren nodig hebben, ook door het relatief hoge gewicht van de 307, en daardoor ook vrij veel verbruiken. Ook een zesde versnelling ontbrak, een manuele vijfbak of een viertrapsautomaat waren de enige mogelijkheden.

Peugeot stond bekend om zijn goede dieselmotoren en had dan ook een relatief uitgebreid aanbod onder de kap van de 307: een 1.4 HDi van 70 pk, een 1.6 HDi van 90 of 110 pk en een 2.0 HDi van 136 pk, die bovendien indruk maakte met zijn koppel van 340 Nm en dus de beste combinatie was van prestaties en verbruik. Deze motor had ook een zesversnellingsbak. Helaas is de Peugeot 307 hoogstens voorzien van een Euro 4-label en mogen deze diesels dus niet meer binnen in LEZ’s.

Afmetingen

Zijn lengte van 4,21 meter was al iets groter dan de verwachtingen in zijn klasse, maar vooral zijn hoogte van 1,51 meter plaatste de 307 tussen een normale hatchback en een MPV in. De breedte was 1,73 meter. De 307 SW was nog eens 21 centimeter langer, de 307 CC was 4,35 meter lang en 1,42 meter hoog.

Met een koffer van 341 tot 1.328 liter kon je goed uit de voeten met de 307 hatchback. De 307 SW ging nog een stapje verder met 520 tot 1.539 liter. De 307 CC moest offers maken door zijn stalen klapdak, maar had toch nog een kofferruimte van 350 liter met het dak dicht en 205 liter met het dak open. De 307 had een maximaal trekvermogen van 1.600 kilo, wat ook vrij hoog is voor zijn klasse.

Uitvoeringen

De Peugeot 307 was te bestellen als driedeurs, vijfdeurs, break (SW) en als coupé-cabrio (CC). De basisversie was de XR, een stapje hoger stonden de XS en XT. De beter uitgeruste exemplaren waren de XSi en de Griffe voor de facelift, na de facelift was er nog de luxueuze Féline met onder meer een volledig lederen interieur en accenten in geborsteld metaal.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Peugeot 307 is al te vinden vanaf een dikke 1.000 euro, al gaat het dan meestal om exemplaren met een extreem hoge kilometerstand, motorproblemen of bestemd voor export. Voor een dikke 2.000 euro moet het al lukken om een exemplaar op de kop te tikken. De diesels zijn goedkoper omdat ze nergens meer binnen een LEZ mogen en in België zijn de krachtigere tweeliters moeilijk te vinden.

Let op voor 307 CC’s met dakproblemen en ook gewone modellen kunnen te maken hebben met elektronische gremlins. De motoren zijn over het algemeen wel betrouwbaar. De faceliftmodellen (vanaf 2005) zijn van betere kwaliteit.

Design-highlights en interieur

Afgezien van zijn hogere vorm evolueerde de Peugeot 307 ook grondig qua designtaal ten opzichte van zijn voorganger. Daarbij kreeg hij de rondere vormen die werden geïntroduceerd op de 206 en de 607, met grotere en hogere koplampen en geen derde zijruitje in het geval van de hatchback. In 2005 kreeg de 307 een facelift die de grote muil introduceerde op het model, met gigantische koplampen en een grote grille in één stuk in plaats van de gesplitste Peugeot-grille van voordien.

Luchtig sfeertje

Aan boord voelt de 307 meteen aan als een Peugeot uit de jaren 2000, met een zuiver driespaaks stuurwiel (de extra knopjes zitten erachter verstopt), heldere tellers die ‘oneven’ getallen aanduiden en een kleine knoppenzee op de middenconsole. De voorruit gaat diep omlaag en geeft je het gevoel in een MPV onderweg te zijn, net als de iets hogere zitpositie. De beenruimte achterin is gemiddeld, zonder meer. In de 307 SW had je wel de beschikking over een zeer grote laadruimte of, indien besteld, nog twee extra zitplaatsen voor kinderen. In de 307 CC zat je dan weer een stuk lager en zelfs een stukje onder de voorruit, wat je beschermt tegen de wind. Het onderstel van de 307 is goed gedempt, zonder te zacht te zijn, en hetzelfde kan je zeggen over de stoelen. De Griffe en Féline zijn interessante keuzes vanwege hun volledig in leer bekleed interieur.

Rijhulp en veiligheid

De Peugeot 307 kreeg in 2001 4 sterren van Euro NCAP en beschikte onder meer over 6 airbags, wat best veel was in zijn klasse. ABS was ook altijd inbegrepen, ESP was in het begin optioneel.

Alternatieven

De Peugeot 307 zat in het populaire segment van de compacte middenklassers, waar hij de concurrentie moest aangaan met de Ford Focus, Renault Mégane, Volkswagen Golf, Alfa Romeo 147, Opel Astra, Toyota Corolla, Mazda 3, Fiat Stilo, Citroën C4, Seat Leon en de Kia Cee’d. Van dit gezelschap kon je de Peugeot misschien wel het knapst aankleden, maar qua betrouwbaarheid scoren zijn rivalen beter.

FAQ

Is de Peugeot 307 een betrouwbare auto?
De Peugeot 307 is niet de meest betrouwbare auto in zijn klasse, maar de meeste problemen hebben te maken met de elektronica. De motoren zijn over het algemeen wel betrouwbaar en kunnen lang meegaan. De faceliftmodellen zijn over het algemeen ook betrouwbaarder.
Wat kost een Peugeot 307?
De Peugeot 307 is al te vinden vanaf een dikke 1.000 euro, al gaat het dan meestal om exemplaren met een extreem hoge kilometerstand, motorproblemen of bestemd voor export. Voor een dikke 2.000 euro moet het al lukken om een exemplaar op de kop te tikken. De mooiste exemplaren schommelen rond de 5.000 euro.
Hoe zuinig is een Peugeot 307?
Door het relatief hoge gewicht en het gebrek aan een zesde versnelling kunnen de benzinemotoren in de Peugeot 307 vrij veel verbruiken. Zeker de 2.0 gaat richting de 10 l/100 km.

Beoordelingen voor Peugeot 307

128 Beoordelingen

4,4