Sterke punten
- Hoog rijcomfort
- Comfortabele stoelen voor lange inzittenden
- Uitgebreide standaarduitrusting
Zwakke punten
- Vierwielaandrijving niet geschikt voor offroad
- Beperkte keuze aan motoren en kleuren
- Laag trekvermogen
Peugeot 4008 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 4008, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Peugeot 4008
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Peugeot e-5008, de allrounder (2024)
Eerste contact: Peugeot 508 Facelift – Tweede kans (hopelijk)
Test: Peugeot 308CC 2.0 HDi 163 – Gradaties in plezier
Peugeot 2008: Knapper, handiger… en ook elektrisch
Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan
Special: Peugeot – Patio – Alle ogen gericht op 2008 Concept en 208 GTi
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De SUV is een prima gezinswagen qua veiligheid en ruimte
- De enige Allure-uitrustingslijn is van zeer hoge kwaliteit en uitgebreid
- Goede technologieën
- Talrijke hulpsystemen standaard beschikbaar
Gegevens
Motor
De Peugeot 4008 rolde tussen 2012 en 2015 van de band en vormde in die periode samen met de Mitsubishi ASX en Citroën C4 Aircross een SUV-driemanschap op basis van hetzelfde platform. In deze korte periode kwam de 4008 niet verder dan de eerste generatie, met twee dieselmotoren - beide HDi FAP-motoren. Buiten Europa was de SUV ook verkrijgbaar als benzinemodel.
Het instapmodel van de Peugeot 4008 heeft een HDi FAP-dieselmotor met 115 pk. Met een cilinderinhoud van ongeveer 1,6 liter en een koppel van 270 Nm is deze motor de kleinste die voor de 4008 beschikbaar is. De acceleratie naar 100 km/u is met 11,6 seconden ook een fractie langzamer dan met de krachtigere motor. Het topmodel is eveneens een HDi-FAP diesel met een vermogen van 150 pk. Hoewel het vermogen, de cilinderinhoud en het koppel toenemen, is daar weinig van te merken in de acceleratie naar 100 km/u in 11,5 seconden. Pas bij de maximumsnelheid van 198 km/h tegen 180 km/h bij de HDi FAP 115 worden de extra pk's actief merkbaar. Toch kunnen zelfs met de kleinere dieselmotor in de Peugeot 4008 goede algemene rijprestaties worden bereikt.
Qua aandrijving en transmissie zijn beide motoren gelijk: ze zijn gelijk uitgerust met vierwielaandrijving en een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Alleen de niet-Europese benzinemotor (150 pk) heeft een optionele automatische transmissie met 6 versnellingen, maar hij is ook alleen leverbaar met voorwielaandrijving als standaard en alleen met vierwielaandrijving als optie. Voor een voertuig van deze omvang zit de SUV met 5,3 liter (115 pk) en 5,6 liter (150 pk) in het acceptabele segment en ook de CO2-uitstoot is acceptabel met 129 en 147 gram CO2 per 100 km. Dankzij zijn brandstoftank van 60 liter heeft de bestuurder van de Peugeot 4008 een actieradius tot 1.100 km.
Afmetingen
De Peugeot 4008 is iets kleiner dan zijn voorganger 4007, omdat hij niet langer gebaseerd is op de grote Mitsubishi Outlander, maar op de kleinere ASX. Deze verkleining uit zich onder andere in het feit dat de derde zitrij die nog wel aanwezig is in de 4007 is weggelaten en de auto in zijn geheel aanzienlijk korter is. Daarentegen moeten bestuurders concessies doen als het gaat om het toegestane trekvermogen, dat met 1.300 kg (geremd en op een helling van 12%) suboptimaal is voor SUV-omstandigheden. Ook de voertuigbreedte van 2,13 meter (inclusief buitenspiegels) is niet bevorderlijk voor stadsverkeer. Wij hebben hier een ruw overzicht van alle afmetingen samengevat:
Lengte | 4,34 m |
---|---|
Breedte zonder zijspiegels / met zijspiegels | 1,8 m / 2,13 m |
Hoogte | 1,63 m |
Wielbasis | 2,67 m |
Laadruimte | 330 - 1.255 l |
Bodemvrijheid | 178 - 183 mm |
Leeggewicht | 1.500 - 1.570 kg |
Trekvermogen ongeremd / geremd | 750 kg / 1.300 kg |
Dakbelasting | 80 kg |
Varianten
In Nederland is de Peugeot 4008 alleen leverbaar in de Allure-uitvoering. Deze heeft echter een uitgebreide standaarduitrusting en benadrukt de elegante Franse roots van de SUV. De Allure biedt onder meer xenonkoplampen, automatische klimaatregeling, sleutelloze toegang en 18-inch lichtmetalen velgen.
Prijs
Als nieuwe auto lagen de prijzen voor de Peugeot 4008 rond de 32.100 euro voor de HDi-FAP dieselmotor met 115 pk en rond de 34.100 euro voor het model met 150 pk. Gezien de reeds zeer goede standaarduitrusting is de prijs-prestatieverhouding ondanks de hoge kosten op het eerste gezicht overtuigend.
De Peugeot 4008 is echter sinds 2017 niet meer leverbaar als nieuwe auto. Het voertuig moet dus op de Nederlandse markt voor occasions worden gezocht als men er belangstelling voor heeft, maar dat is hier zeer zeldzaam. Veel vaker kan het model goedkoop en als occasion in het buitenland worden gekocht, bijvoorbeeld vanaf ongeveer 8.000 euro in Duitsland.
Design
Exterieur
Kenmerkend voor de Peugeot 4008 is de specifieke frontpartij met de opvallende xenonkoplampen. Dan is er het radiatorrooster, waar de PSA Groep de nadruk heeft gelegd op meer luchtinlaten en een brede opening voor de koeling van de dieselmotor. Een ander opvallend kenmerk ten opzichte van zijn voorganger, de Peugeot 4007, is dat de carrosserie in totaal 30 centimeter is ingekort. Om hem beter te onderscheiden van zijn Japanse tegenhanger Mitsubishi ASX, is de 4008 ook uitgerust met klassieke Peugeot-optiek aan de achterzijde.
Qua kleur is de Peugeot 4008 verkrijgbaar in klassieke lakafwerkingen zoals wit, zwart en grijs. Opvallende kleuren, zoals we die kennen van kleine stadsauto's, zijn niet te vinden in het repertoire van de 4008. De SUV van Peugeot spreekt echter ook een ander publiek aan.
Interieur
Wat de Peugeot 4008 mist aan buitengewone extravaganties aan de buitenkant, maakt hij goed met zijn interieur. De Allure-uitvoering brengt extra's zoals een multifunctioneel lederen stuurwiel, Bluetooth handsfree systeem en automatische klimaatregeling met pollenfilter. Qua ruimte kunnen zelfs lange mensen tot 1,90 m comfortabel voorin zitten, maar achterin begint het oncomfortabel te worden voor passagiers van meer dan 1,80 m - vooral als een derde passagier op de middelste noodstoel zit.
Een opvallend kenmerk van het instrumentenpaneel is dat het lijkt op dat van de Japanse platform broer Mitsubishi ASX met zijn kompasachtige vorm. Wat het infotainmentsysteem betreft, springt het menudesign van Peugeot eruit. Een praktisch hoogtepunt van de Allure-uitrusting is de achteruitrijcamera, die in de achteruitkijkspiegel is geïntegreerd en gemakkelijk te bedienen is.
Veiligheid
ESP en de remassistent BAS behoren al tot de standaard veiligheidssystemen. Een vermoeidheidswaarschuwingssysteem is ook beschikbaar, zij het in een beperkte functie: het raadt alleen pauzes aan na langere rijtijden. Andere assistentiesystemen, die dankzij de hoogwaardige Allure-uitrusting zijn inbegrepen, zijn bijvoorbeeld. een parkeerhulp voor en achter en de cruise control. In de officiële Duitse ADAC-test scoorde de Peugeot SUV goed in de ontwijkingstest dankzij zijn vierwielaandrijving, en ook de besturing werd als goed beoordeeld. In het algemeen komt de Peugeot 4008 zeer goed uit de crashtest: met 86% van alle mogelijke punten wordt een hoog veiligheidsniveau voor de inzittenden gegeven. Niet alleen de airbags aan alle kanten dragen daaraan bij, maar ook de gordelverklikker. Voor ouders is het nuttig te weten dat hoge kinderzitjes zonder problemen op alle stoelen kunnen worden geplaatst - zelfs op de passagiersstoel voorin, waarvan de airbag kan worden uitgeschakeld.
Bij een lekke band heeft de Peugeot 4008 een noodwiel aan boord, maar de reservewielbak is te klein om het beschadigde wiel volledig op te bergen.
Alternatieven
In het algemeen werd de Peugeot 4008 tussen 2012 en 2016 slechts ongeveer 2.000 keer verkocht en daarom moeten liefhebbers van het model snel toegrijpen als het gaat om occasions. Als je iets anders wilt, is het de moeite waard om eens te kijken naar de concurrentie binnen de groep: de iets grotere Peugeot 4007 is als occasion verkrijgbaar met een kilometerstand van ongeveer 100.000 km vanaf een prijs van ongeveer 8.000 euro, de platformbroeders Citroen C4 Aircross en Mitsubishi ASX onder dezelfde voorwaarden voor prijzen van respectievelijk ongeveer 13.000 en 16.000 euro.
Andere vergelijkbare modellen zijn de Ford Kuga, die ongeveer 7.000 euro kost onder dezelfde voorwaarden, of de Volkswagen Tiguan, die iets verfijnder en individueler is en zich onderscheidt van de andere SUV's met een prijs van ongeveer 20.000 euro.