Sterke punten
- Praktisch
- Stijlvol
- Grote kofferbak
Zwakke punten
- Naar huidige maatstaven niet zo veilig
- Goede exemplaren zijn prijzig
- Zeer gevoelig voor roest
Peugeot 404 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 404, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Peugeot 404
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Peugeot e-5008, de allrounder (2024)
Eerste contact: Peugeot 508 Facelift – Tweede kans (hopelijk)
Test: Peugeot 308CC 2.0 HDi 163 – Gradaties in plezier
Peugeot 2008: Knapper, handiger… en ook elektrisch
Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan
Special: Peugeot – Patio – Alle ogen gericht op 2008 Concept en 208 GTi
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ontworpen door één van de beste autodesigners ter wereld
- De stationwagon ‘404 Familiale’ is een zevenzitter
- Best betaalbaar als je zelf kunt sleutelen
- Valt zeer in de smaak bij liefhebbers van klassieke auto’s
Technische gegevens
Motorisatie
De 404-modellen waren verkrijgbaar met zowel benzine- als dieselmotoren. De instapmodellen op benzine beschikten over een 1,5-liter viercilinder met een vermogen van 49 kW (66 pk). Andere motoren waren een 1,6-liter met 53 kW (72 pk), 63 kW (85 pk) of 71 kW (96 pk).
De topmodellen werden geleverd met motoren met 71 kW (96 pk). De viercilindermotor stond 45 graden naar rechts gekanteld, waardoor het zwaartepunt van de auto relatief laag lag. In combinatie met de voorwielaandrijving leidde dat tot een uitstekende wegligging maar wel een vrij zwaar sturende auto.
Dieselmotoren waren beschikbaar in de vorm van een 1,8-liter viercilinder met 40 kW (55 pk) en een 1,9-liter variant met 50 kW (68 pk).
De Peugeot 404 Injection was 's werelds eerste personenauto met een injectiemotor met minder dan 2,0-liter cilinderinhoud. Aanvankelijk waren de Peugeots 404 uitgerust met trommelremmen, later werden deze vervangen voor schijfremmen, waarvan sommige versies waren uitgerust met een rembekrachtiger. De versnellingspook bevond zich aan de stuurkolom en er werd geschakeld met behulp van een membraanveerkoppeling. Later zijn er ook modellen op de markt gekomen die voorzien waren van een automatische transmissie.
Afmetingen
De Peugeot 404 is in verschillende carrosserievormen uitgebracht. De sedan is 4,44 meter lang, 1,61 meter breed en 1,45 meter hoog. De stationwagon is met 4,58 meter in lengte en 1,49 meter in hoogte iets langer en hoger dan de sedan. De cabrio en coupé hebben identieke afmetingen: 4,49 meter lang, 1,68 meter breed en 1,30 meter hoog. De wielbasis van 2,65 meter is voor alle carrosserievormen gelijk.
PEUGEOT 404 | |
---|---|
Marktintroductie | 1960 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,44 – 4,58 x 1,61 – 1,68 x 1,30 – 1,45 m |
Wielbasis | 2,65 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.060–1.250 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 1.468 – 1.948 cm3 |
Vermogen | 49 – 71 kW (66 – 96 pk) |
Koppel | 112 – 141 Nm |
Topsnelheid | 142 – 167 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | n.b. |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik | n.b. |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Peugeot bood met de 404 een buitengewone variëteit van modellen en uitvoeringen. Het Franse merk produceerde een cabrio, een coupé, een pick-up, een sedan en een stationwagen met zeven zitplaatsen. Los van de verschillende carrosserievormen is de Peugeot 404 geleverd met legio motoren, zowel op benzine als op diesel. Door de jaren heen zijn de motoren ook voorzien van updates zodat ze meer vermogen kregen en efficiënter omgingen met de brandstof.
Dankzij de vele carrosserievormen wist Peugeot een hoop modellen te verkopen aan overheden en bedrijven. Zo werden 404-modellen gebruikt als politieauto en ambulance, maar ook de brandweer vond in de 404 een perfecte basis. De 404 werd ook ingezet als taxi, sleepwagen of als alternatief voor een bestelauto. Zelfs nu nog is de Peugeot 404 een veel geziene auto in landen in Afrika, vanwege de uitstekende betrouwbaarheid en inzetbaarheid. Een bijzonder model was de racewagen 404 Rekord Diesel uit 1965, die toentertijd de snelste dieselauto ter wereld was.
Prijzen
Wie in 1965 in de markt was voor een Peugeot 404 kon bij de dealer terecht voor diverse carrosserievormen. De sedan kostte 9.300 gulden, wat omgerekend 4.220 euro is. De versie met dieselmotor kostte minimaal 9.900 gulden. De 404 stationwagon mocht voor minimaal 10.280 gulden de dealer verlaten, terwijl de cabrio minimaal 15.500 gulden kostte. De 404 coupé is de duurste carrosserievorm met een prijs van 16.200 gulden.
Wie in de markt is voor een Peugeot 404 is genoodzaakt zich naar de occasionmarkt te begeven. Voor occasions lopen de prijzen sterk uiteen. Dit heeft voornamelijk te maken met de carrosserievorm, de motor en de staat van de auto. Exemplaren met wat werk en een hoge kilometerstand kunnen opgepikt worden voor zo’n 5.000 euro. Prijzen voor exclusieve versies, zoals de 404 cabriolet, met lage kilometerstanden kunnen al snel oplopen naar 50.000 euro.
Goed om te weten is dat je bij de 404 niet blind hoeft te staren op de kilometerstand. De Peugeot 404 staat erom bekend dat hij makkelijk zeer hoge kilometerstanden kan bereiken met goed onderhoud.
Design
Buitenkant
Omdat er zoveel verschillende varianten waren, verschilde het exterieur van de afzonderlijke modellen nogal sterk. De serie had echter een opvallend kenmerk, namelijk de vinnen aan de achterkantzijde. Van de klassieke sedan zijn er de meeste exemplaren gebouwd. De open laadruimte van het Camionette pickup-model kon afgedekt worden met een dekzeil. Pininfarina, een Italiaans designbureau, leverde het ontwerp voor de 404 en dat zie je met name bij de coupé met zijn bijna Italiaanse uitstraling.
Binnenkant
Door de leeftijd kan het interieur uiteraard niet vergeleken worden met dat van moderne personenauto's. Het dashboard van de cabrio's en coupé's was uitgerust met tellers voor snelheid, motortoerental, oliedruk en olietemperatuur, evenals een ampèremeter. In de pick-up en de goedkopere stationwagen-versie was er alleen een snelheidsmeter in km/h.
De 404 stationwagen was verkrijgbaar in drie verschillende versies, waarbij de belangrijkste verschillen betrekking hadden op de inrichting van het interieur. Eén variant, de 404 Famiale, had twee rijen stoelen achterin, waarvan de achterste rij kon worden neergeklapt. De luxeversie had een zeer fraai interieur. De bedrijfsversie had geen tweede rij zitplaatsen en ook de achterdeuren konden niet open.
De cabriolet- en coupé-varianten met vier zitplaatsen werden optioneel geleverd met airconditioning en afzonderlijke zetels achterin. De bekleding bestond uit echt leer (in de cabriolet) of uit fijne bekledingsstof (in de coupé). Eveneens standaard waren een krik en een set van zes reservelampen.
Veiligheid
Qua veiligheid scoort de Peugeot 404 logischerwijs niet heel hoog. Eind jaren ’60, begin jaren ‘70 bestond de Euro NCAP-crashtest nog niet, dus een sterrenbeoordeling is er niet voor de 404. Ook op het vlak van veiligheidssystemen had de 404 maar weinig aan boord. Dat wil overigens niet zeggen dat Peugeot niet werkte aan de veiligheid voor hun auto’s. De 404-modellen werden telkens vóór hun lancering onderworpen aan een soort crashtest waarbij gekeken werd naar de vervormingen van de carrosserie en naar versteviging van de structuur van de carrosserie.
Alternatieven
De alternatieven van dezelfde fabrikant zijn, naast de voorgangers van de 403-serie, de directe opvolgers 504 of de modernere 405-serie. In zijn tijd was de Peugeot 404 in het segment van dieselpersonenauto's het enige noemenswaardige alternatief voor de dieselauto's van Mercedes-Benz. Alternatieve klassieke auto’s uit dezelfde periode vind je ook bij Citroën, Ford of Rover en dat zijn respectievelijk de DS, Cortina en de P6.