Sterke punten
- Veel vermogensklassen
- Grote kofferbak
Zwakke punten
- Beperkte aantallen
- Harde vering
Peugeot 405 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 405, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Peugeot 405
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Peugeot e-5008, de allrounder (2024)
Eerste contact: Peugeot 508 Facelift – Tweede kans (hopelijk)
Test: Peugeot 308CC 2.0 HDi 163 – Gradaties in plezier
Peugeot 2008: Knapper, handiger… en ook elektrisch
Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan
Special: Peugeot – Patio – Alle ogen gericht op 2008 Concept en 208 GTi
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Peugeot 405 heeft betrouwbare motoren die gemakkelijk 300.000 km of meer halen.
- Een soepele versnellingsbak en stuurinrichting zorgen voor rijcomfort.
- Er zijn talrijke speciale versies verkrijgbaar in verschillende prijs- en vermogensklassen.
- De Peugeot 405 maakt indruk met een snelle acceleratie.
Belangrijke gegevens
Motor
De Peugeot 405 werd als sedan en stationwagen geproduceerd van 1987 tot 1996 en wordt nog steeds onder licentie gebouwd in Egypte en Iran. Beide versies zijn verkrijgbaar met zowel benzine- als dieselmotoren onder verschillende modelnamen. Beide versies zijn uitgerust met een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Optioneel werd de 405 ook aangeboden als een upgrade versie met vierwielaandrijving.
De benzinemotor levert 62 tot 220 pk, terwijl de diesel 71 tot 91 pk op de weg brengt. Er waren in totaal negen 1.2 tot 2.0 liter benzinemotoren en drie dieselmotoren beschikbaar met een inhoud van respectievelijk 1.8 en 1.9 liter.
Er waren ook sportieve varianten beschikbaar. Het topmodel is de 405 T16. De 2-liter 16V turbomotor type XU10J4TE levert 196 pk; dankzij turbo overboost is zelfs 220 pk voor korte tijd mogelijk.
Afmetingen
De Peugeot 405 biedt veel ruimte. De afmetingen in het interieur zorgen voor veel been- en hoofdruimte, waardoor ook langere autoritten probleemloos verlopen. De toegang wordt vergemakkelijkt door breed openende deuren. In sommige modellen, zoals de 405 SRI, is er ook een armsteun achterin. De afmetingen van de bagageruimte van de sedan zijn bijzonder indrukwekkend, want hij biedt 470 liter meer ruimte dan vergelijkbare modellen van de concurrentie.
Gegevens en afmetingen | Peugeot 405 benzinemoto | Peugeot 405 Diesel |
---|---|---|
Bouwjaar | 1987 – 1996 | 1987 – 1996 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,4 m x 1,7 m x 1,4 - 1,5 m | 4,4 m x 1,7 m x 1,4 - 1,5 m |
Wielbasis | 2.669 mm | 2.669 mm |
Inhoud bagageruimte | 425 - 1.640 l | 425 - 1.640 l |
Ledig gewicht | 934 - 1.340 kg | 1.045 - 1.183 kg |
Toegestane maximum massa | 1.400 - 1.660 kg | 1.560 - 1.690 kg |
Cilinderinhoud | 1.360 - 1.998 cm3 | 1.769 - 1.905 cm3 |
Koppel | 111 - 288 Nm | 120 - 196 Nm |
Topsnelheid | 169 - 193 km/u | 161 - 181 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,1 - 16,5 s | 10,4 - 18,6 s |
Tankinhoud | 60 - 70 l | 70 l |
Verbruik | 7,0 - 12,2 l/100 km | 5,9 - 8,7 l/100 km |
CO²-uitstoot | 228 - 279 g/km | 192 - 229 g/km |
Varianten
In oktober 1987 kwam de Peugeot 405 voor het eerst op de markt als Notchback sedan. In mei 1988 volgde ook de Peugeot 405 Stationwagen. De carrosserieën van beide auto's zijn ontworpen door de Italiaanse carrosseriebouwer Pininfarina. De voertuigserie verving de kleinere Peugeot 305 en was bedoeld als alternatief voor de grotere 505. Hij werd uiteindelijk vervangen door de 406 als zijn opvolger in 1995.
In 1988, 1998 en 1990 nam een Coupé model van de 405 T16, de 405 Turbo 16 GR, deel aan de Rally Paris Dakar en won deze. Het model had 400 pk en was uitgerust met een XU8T-motor, die speciaal voor de racerij was ontwikkeld. Bovendien startte de Peugeot in 1988 op Pikes Peak, hier met een vermogen van 600 pk.
De 405-serie verscheen in een groot aantal speciale uitvoeringen, zoals de 405 Mi16x4 met permanente vierwielaandrijving. In 1992 kreeg de serie een facelift waarbij de carrosseriestructuur werd versterkt met het oog op de veiligheid bij ongevallen. De sedan verscheen ook met een nieuw kofferdeksel en andere achterlichten. In beide voertuig versies werden nieuwe dashboards geïnstalleerd, chromen belettering toegevoegd en de opening tussen de achterlichten verwijderd. De Peugeot 405 wordt in Frankrijk nog af en toe gebruikt als politiewagen.
Prijs
De Peugeot kostte nieuw tussen de 12.000 en 37.000 euro. In de tussentijd is de 405 alleen als occasion in Nederland verkrijgbaar. Hij is verkrijgbaar vanaf 2.000 euro, maar wordt ook verkocht voor meer. Met name modellen uit de Mi serie vallen meestal in de hogere prijsklassen.
Een verzekering kost gewoonlijk tussen 300 en 500 euro, en ongeveer 800 euro voor de T16. Afhankelijk van het model moet 300 tot 1.000 euro worden betaald voor de motorrijtuigenbelasting.
Design
Exterieur
Peugeot koos voor de 405 sedan een coupé-achtig design met een aflopende dakstijl en een hoge achterkant. De voorkant is afgeplat en rond, de voorruit schuin. Om de aerodynamica te verbeteren zijn zwarte spoilers aan de zijkanten van de auto aangebracht. De stationwagen volgt ook een gestroomlijnd design, waarbij de voorkant lijkt op zijn sedan tegenhanger. Beide modellen hebben gedeeltelijk verzonken ruitenwissers.
Interieur
De 405 is uitgerust met een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en stuurwiel, en ook de hoogte van de veiligheidsgordels kan worden aangepast. De buitenspiegels zijn verwarmd en van binnenuit verstelbaar, en de zijruiten kunnen elektrisch worden bediend. Het dashboard is overzichtelijk met goed leesbare vlakken en controlelampjes. De voertuigen zijn verkrijgbaar met lederen of stoffen bekleding. De bestuurdersstoel is opvallend breed, maar zit comfortabel en is niet te zacht. Bovendien zorgt de vorm van de zitting voor een goede zijdelingse ondersteuning.
Veiligheid
Het gladde interieur van beide modellen wordt over het algemeen positief ontvangen door experts. Wat minder enthousiast zijn ze over de hoofdsteunen, die slechts voldoende verstelbaar zijn voor personen tot ca. 1,75 meter. Bovendien breekt de achterkant gedeeltelijk uit bij hard remmen. Verder stuitert de Peugeot hard, vooral op korte hobbels.
Alternatieven
Hoewel de Peugeot 405 in 1988 werd uitgeroepen tot "Auto van het Jaar", is hij niet zonder concurrentie. Een alternatief is bijvoorbeeld de Ford Sierra 2.0i, die in verschillende uitvoeringen als occasion verkrijgbaar is vanaf 3.800 euro. Een andere optie is de Renault R21, die ook als occasion verkrijgbaar is in verschillende uitvoeringen vanaf 1.600 euro, maar ook voor 13.500 euro. Uit eigen huis is de iets grotere Peugeot 505 verkrijgbaar voor iets minder dan 1.000 euro. De 406 als opvolger wordt op de automarkt aangeboden vanaf 1.100 euro.