Sterke punten
- Sterke dieselmotoren
- knappe cabrio en coupé
- praktische break
Zwakke punten
- Moeilijk te overtreffen
- Vooral in Afrika nog te vinden
- Roestduivel is gek op Frans staal
Peugeot 504 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 504, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Peugeot 504
-
Peugeot 504 504 BREAK -D40L - DIESEL -RENFORCÉ -7 PLACES
€ 5.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 300.000 km
- 09/1989
- 70 kW (95 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1081 Bruxelles -
Peugeot 504
€ 12.000,-Geen informatie- 90.000 km
- 09/1979
- 136 kW (185 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1070 anderlecht -
Peugeot 504 V6 2.7 Cabriolet - Perfect Condition
€ 54.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 130.800 km
- 09/1975
- 100 kW (136 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1420 Braine-l'Alleud -
Peugeot 504 B12 cabriolet
€ 35.000,-Geen informatie- 64.900 km
- 07/1974
- 1 kW (1 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4540 Amay
Interesse in een Peugeot 504
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Peugeot e-5008, de allrounder (2024)
Eerste contact: Peugeot 508 Facelift – Tweede kans (hopelijk)
Test: Peugeot 308CC 2.0 HDi 163 – Gradaties in plezier
Peugeot 2008: Knapper, handiger… en ook elektrisch
Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan
Special: Peugeot – Patio – Alle ogen gericht op 2008 Concept en 208 GTi
Alternatieve modellen
Goede redenen
In 1970 krijgt de Peugeot een dieselmotor onder de kap. Dat blijkt een winnende combinatie, de relatief grote cilinderinhoud kan zich goed uit de slag trekken in de middenklasser en blijft jarenlang zonder problemen kracht leveren. Niet zo gek dus, dat veel Peugeots 504 na hun Europese carrière een tweede leven vonden in Noord-Afrika.
De lijnen van de Peugeot 504 werden door Pininfarina getekend. Daarbij onwierp hij ook de 504 Coupé die op het eerste zicht nog weinig met de berline te maken heeft. Maar wat een droomlijn heeft deze coupé, en de cabrio is al helemaal om duimen en vingers bij af te likken.
Tenslotte was er ook een praktische break. Met eerdervernoemde dieselmotor was dit het werkpaard van de 504-reeks, tenminste als je de pick-up even buiten beschouwing laat.
Belangrijke gegevens
Motoren
De dieselmotor in de Peugeot 504 zal wel in het geheugen van de meeste mensen blijven zitten zijn. Er waren doorheen de carrière van de 504 drie dieselmotoren onder de kap van de 504. De 2.1 kreeg van bij de start 55 pk. Nadien werd het aanbod aangevuld met een 2.3 diesel met 70 pk, die enkel in de Familiale-break te krijgen was. Tenslotte kwam er ook een 1.9 diesel met 50 pk.
Natuurlijk waren er ook benzinemotoren. Keuze was er tussen een 1.6 met 62 pk, een 1.8 met vermogens die doorheen de tijd varieerden van 73 tot 104 pk, een 2.0 die het met 93 tot 106 pk mocht doen en een luxueuze 2.7 V6 met 136 en later 144 pk.
Afmetingen
Een 504 was in 1968 4,49 meter lang en 1,46 meter hoog. Hij had een breedte van 1,69 meter en hij woog slechts 1.081 kilogram. In die tijd was er nog bij berlines geen sprake van een neerklapbare achterbank, laat staan van een bank in delen neerklapbaar. Het totale laadvermogen van de koffer van de 504 was dan ook beperkt op 459 liter. De kortere coupé (4,36 meter lang en 1,35 meter hoog) bood slechts 358 liter bagageruimte en woog daarbij nog eens 300 kilogram meer. De break kreeg natuurlijk het meeste laadruimte, met een volume tussen 1.100 en 1.810 liter bagageruimte. Hij woog daarbij 1.238 kilogram en was met zijn 4,8 meter ook een stuk langer dan de coupé, de cabrio en de berline.
Varianten
We hebben ze al opgenoemd, maar de Peugeot 504 kreeg naast een vierdeurs berline (1968-1983) ook een vijfdeurs break (1970-1983) die standaard was uitgerust met vijf zitplaatsen maar in Familiale-versie zeven zitplaatsen kreeg. Dat is een truukje dat Peugeot ook later nog toepaste, want ook de 505 en veel later de 307 kregen een versie met zeven zitplaatsen.
Dan hebben we nog de twee schoonheden in de klas; de 504 coupé en 504 Cabrio . Zij werden gebouwd tussen 1969-1983.
Daarnaast had Peugeot het aparte idee opgevat om ook een pick-up versie van de 504 te bouwen. Ook van de vroegere 404 en de latere 504 werden pick-ups gebouwd.
Van de populaire 504 werd door Dangel ook een 4x4-versie gebouwd die hoger op zijn poten stond en zich goed wist te redden op onbegane paden. Zo goed zelfs dat er allerlei teams gingen deelnemen aan offroadrally’s als Paris-Dakar.
Tenslotte was de 504 ook op andere markten te verkrijgen na 1983, in allerlei joint-ventures en licenties.
Prijzen
De 504 is zo oud dat de prijzen fel uit elkaar liggen. Een te restaureren exemplaar vind je voor een habbekrats, een piekfijn exemplaar betaal je al snel 15.000 euro. Dan spreken we nog niet over de coupé, die zich goed voelt bij prijzen boven de 20.000 euro en de cabriolet die zelfs tegen de 40.000 euro aanschurkt. Ach, nostalgie mag wat geld kosten, toch?
Design
Buitenzijde
Het ontwerp van de berline was vernieuwend voor Peugeot in de jaren 60. De ronde koplampen werden verlaten en vervangen door rechthoekige exemplaren met een kenmerkende knik. Eerder had de kleinere 203 die trend al ingezet, en tegelijk met de 504 zag ook de 204 met gelijkaardige neus het daglicht. Achteraan is de 504 te herkennen aan zijn aflopende kofferlijn.
Opvallend is dat de Break-versie van de 504 fel afwijkt. De wielbasis is langer, de achterzijde lijkt in niks op die van de berline, alleen vooraan hebben ze hetzelfde aanzicht.
De Cabrio en de Coupé hadden een eigen look, die wat leek op een verfijnde berlinelook. De koplampen waren smaller en tuurden van iets verder onder de motorkap. De lijn had iets van een Triumph uit dezelfde periode, met een scherpe daklijn en grote raampartijen. Achteraan leunde de 504 Coupé/Cabrio qua feel dichter aan bij de grotere 604 dan bij de 504 berline.
Binnenzijde
Over de binnenzijde van de 504 valt niet veel excentriek te zeggen. Hij kreeg een strakke boordplank en was voorzien van malse zetels die desgewenst in pluche werden uitgevoerd. Standaard zat er ook een open dakje op alle 504’s, wie dat niet wilde moest dat bij aankoop aangeven. De Peugeot 504 was verder ook de eerste auto die werd uitgerust met een cassettespeler, je weet wel, de voorloper van de CD en MP3’s.
Veiligheid
Tja, veiligheid op een auto uit de jaren 60. De 504 kreeg gordels, al waren die pas in 1975 echt verplicht. Hoofdsteunen waren er niet, dus de kans op een whiplash bij een ongeval was reëel. Het spreekt wel dat de hoofdsteunloze zetels er erg knap uitzagen, ook op een gewone 504 berline.
Alternatieven
De grote rivaal van de Peugeot 504 was de Ford Taunus. Bij Citroën was er de GS, bij Renault de 12 en later de 18 al was die er pas tegen het einde van de carrière van de Peugeot 504, net als de Ford Sierra.