Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
PEUGEOT 508PSWHEV 2019 005 FR (1)

Peugeot 508

1 / 5
PEUGEOT 508PSWHEV 2019 005 FR (1)
Peugeot 508 Hybrid SW
PEUGEOT 508PHEV SW 1809PB 001
Peugeot 508 en 3008 Hybrid
AS24 Ruimste breaks Peugeot 508 SW

Sterke punten

  • Knap design
  • Dynamisch rijgedrag
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Compacte passagiersruimte
  • Moeilijk infotainment
  • Soms goedkope afwerking

Peugeot 508 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 508, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot heruitgevonden

Met de nieuwe 508 ontketende Peugeot in 2018 een kleine revolutie – niet alleen ten opzichte van zijn voorganger, maar ook tegenover de rest van het gamma. De snuit met LED-slagtanden was geboren, en ineens pronkten de Fransen met één van de knapste berlines in het segment. Bovendien krijgt de auto twee hybride-aandrijflijnen mee, waaronder een sportieve variant.

Interesse in een Peugeot 508

Peugeot 508 tweedehands auto
Peugeot 508 nieuwe auto
Peugeot 508 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Als je in 2018 op een autosalon geweest bent, dan heb je de Peugeot 508 vast niet gemist. Hij stal er zowat de show met zijn knappe, nieuwe snuit en zijn coupé-daklijn.

  • Toch merk je meteen dat hier iets anders staat dan de gemiddelde premium-Duitser. Het ontwerp stroom namelijk over van de alternatieve, individualistische toetsen zoals dat strakke interieur met zijn laag geplaatste stuurwiel.

  • Dat stuurtje draagt ook bij tot de rijbeleving want dankzij zijn korte slag, zijn lage plaatsing en natuurlijk het dynamische chassis biedt de 508 in bijna elke vorm een relatief sportieve rijervaring.

  • Daar hoef je echter niet noodzakelijk de hoofdprijs in brandstof voor te betalen: je kan de 508 ook als plug-inhybride bestellen, en ook de sportieve 508 PSE krijgt ondersteuning van een batterij en een setje elektromotoren.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Peugeot 508 draagt elektrificatie hoog in het vaandel met zijn twee krachtige plug-inhybrides. Er zijn echter ook nog een paar thermische motoren in het gamma aanwezig.

Op het moment van schrijven (zomer 2022) kan de 508 uitgerust worden met slechts één benzinemotor: een 1.2-liter driecilinder met turbo genaamd 1.2 PureTech. Die stuurt 130 pk naar de voorwielen. Tot midden 2021 was de Peugeot ook verkrijgbaar met een 1.6-liter viercilinder benzinemotor met ofwel 180 ofwel 225 pk.

Op dieselvlak vinden we een gelijkaardig verhaal terug. Zo is de enige motor momenteel een 1.5-liter BlueHDI-blok met 130 pk, maar stond er tot 2020 ook een 2.0-litermotor met 163 of 177 pk in de catalogus. De 1.5-diesel was ooit als enige verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar sinds 2020 zijn alle 508’s voorzien van een achttraps automaat.

Vooral de plug-inhybrides zijn tegenwoordig de meest aanlokkelijke aandrijflijnen in het gamma van de Peugeot 508. Zo is de reguliere versie verkijgbaar als Hybrid 225, die de 1.6-liter benzinemotor combineert met een elektromotor bij de vooras. Alles samen produceert de aandrijflijn 225 pk, en dankzij een accu van 11,6 kWh belooft deze plug-inhybride een elektrisch rijbereik van tot 64 kilometer.

De tweede plug-inhybride zet daarentegen vooral in op kracht, want dat is de 508 PSE. Die sportieve variant krijgt naast zijn eigen bumperwerk en ophanging ook een sterkere aandrijflijn mee, waarbij de 1.6-litermotor en elektromotor van de Hybrid 225 gezelschap krijgen van een extra elektromotor op de achteras. Zo brengt de 508 PSE 360 pk naar de vier wielen, goed voor een 0-naar-100-tijd van 5,2 seconden. Hij maakt gebruik van dezelfde 11,6 kWh-accu, maar dankzij een hoger verbruik is het elektrische rijbereik beperkt tot 42 kilometer.

Afmetingen

De Peugeot 508 is verkrijgbaar in twee koetswerkvarianten: als vijfdeurs berline en als break (SW). De lengte van beide modellen verschilt enigszins, waarbij de berline 4,75 meter lang is en de break 4,78 meter. De breedte blijft identiek met 1,86 meter, terwijl de break net geen 2 centimeter hoger is dan de 1,4 meter hoge berline. Vergelijk je dat met concurrenten in het D-segment, dan speelt de Peugeot 508 mooi mee met bijvoorbeeld de BMW 3 Reeks en Mercedes-Benz C-Klasse.

Dat merk je ook aan het koffervolume, want met 487 liter is de bagageruimte van de 508 zelfs groter dan die van een BMW 3 Reeks of Mercedes C-Klasse in sedanvorm. Bovendien is de kofferopening praktischer aangezien de Peugeot gebruik maakt van een vijfde deur in de plaats van een kleinere klep. Ook de SW steekt de Duitse concurrenten voorbij met zijn volume van 520 liter onder het afdekzeil. Daar staat wel tegenover dat je als passagier achterin een BMW of Mercedes comfortabeler zit, want de schuin aflopende daklijn van de Peugeot beperkt de hoofdruimte en de instap enigszins.

Varianten

Naast de twee koetswerkvarianten is de Peugeot 508 ook verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: als Active, Allure en GT. Op het moment van schrijven (zomer 2022) is de Active echter niet meer verkrijgbaar, waardoor het gamma meteen begint bij de knap uitgeruste Allure. Die biedt bijvoorbeeld LED-verlichting, keyless entry en go, automatische airco in twee zones, adaptieve cruise control, 17-inchvelgen en heel wat rijhulp. De GT giet daar vooral een sportiever sausje over met 18-inchvelgen, verduisterde sierelementen en een lederen sportstuur.

De 508 PSE krijgt daarnaast zijn eigen aankleding, en is dus maar in één uitrustingsniveau te bestellen. Daarin is bijna alles meteen inbegrepen, tot op de specifieke 20-inchvelgen en de elektrisch verstelbare massagestoelen.

Prijzen

Ga je momenteel langs bij de Peugeot-dealer voor een nieuwe 508, dan moet je minstens 43.665 euro op zak hebben. Dat is niet weinig in vergelijking met zijn concurrenten, maar valt dan weer in perspectief wetende dat je voor dat geld meteen een Allure-versie krijgt. Daarnaast is het goedkoopste model voorzien van de 1.2-liter benzinemotor met 130 pk en de automatische versnellingsbak. De break (SW) kost met dezelfde uitrusting en motor precies 1.800 euro meer. Zoek je een plug-inhybride, dan mag je rekenen op tenminste 52.915 euro voor een Hybrid 225. De sportieve 508 PSE begint dan weer vanaf 72.965 euro.

Ook op de tweedehandsmarkt zijn er al ruim voldoende 508’s te vinden. Het aanbod begint rond de 18.000 euro voor een vroeg dieselexemplaar van het eerste bouwjaar met flink wat kilometers op de teller. Voor een gelijkaardig model op benzine mag je rekenen op zo’n 4.000 euro extra. Zoek je een plug-inhybride, dan krijg je prijzen te zien van 30.000 tot rond de 50.000 euro voor een jong gebruikt exemplaar. Rond die prijs begint het aanbod van de sportieve 508 PSE, en die kan oplopen tot ruim 60.000 euro.

Design

Buitenzijde

Peugeot heeft op zijn zachtst gezegd stappen gezet in de overgang van de eerste naar de tweede generatie van zijn 508. Waar de auto vroeger nog een braaf, afgerond design vertoonde, speelt dit nieuwe model resoluut de dynamische kaart. Zo is hij in tegenstelling tot de gewoonlijke marktevolutie iets compacter geworden, en vult hij die handelbare afmetingen aan met een schuin aflopende coupé-daklijn en uitgesproken LED-verlichting voor een stoerdere look. De 508 was trouwens de eerste die met die LED-slagtanden mocht pronken, en tegenwoordig keert dat lichtsignatuur terug op bijna alle modellen van Peugeot.

Binnenzijde

Binnenin is de nieuwe 508 niet minder indrukwekkend geworden. Waar we vroeger nog saaie interieurs met vaak goedkope plastics gewend waren van Peugeot, mag deze berline pronken met een futuristisch ontworpen cabine die retro-textieltjes combineert met een sportieve, strakke stijl. Ook hier monteren de Fransen hun piepkleine, hoekige stuurtje zo laag dat de tellereenheid niet erdoor maar erboven bekeken dient te worden. Dit vraagt wat gewenning, maar draagt wel weer bij tot het dynamische gevoel van de 508.

Veiligheid

De Peugeot 508 scoort goed op vlak van passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Zo zijn er niet alleen voldoende airbags aanwezig, maar krijgt de auto ook standaard een noodrem- en een rijstrookassistent mee. Daardoor haalde de auto bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests de topscore van vijf op vijf sterren mee.

Alternatieven

De Peugeot 508 maakt deel uit van een uitstervend ras als berline/break in het D-segment. Daar zwaaien vooral premiummerken de plak, waardoor de vergelijking met bijvoorbeeld de BMW 3 Reeks, de Mercedes-Benz C-Klasse en de Audi A4 onvermijdelijk is. Ook de Volvo S60 speelt sinds zijn nieuwste generatie meer dan ooit de premiumkaart. Minder hoog op de ladder vinden we echter nog een Opel Insignia, Ford Mondeo, Volkswagen Passat of Skoda Superb terug.

FAQ

Hoeveel kofferruimte heeft een Peugeot 508 SW als plug-inhybride?
Door een slim ontwerp van de aandrijflijn, verandert de kofferruimte van de plug-inhybride niet ten opzichte van de andere 508-modellen. Je mag dus rekenen op 520 liter koffervolume in een Peugeot 508 SW PSE, net zoals in een reguliere 508 SW met benzine- of dieselmotor.
Is de Peugeot 508 betrouwbaar?
De 508 blijkt een betrouwbaar model te zijn, dat ook gebruik maakt van gedeelde en doorgaans beproefde techniek van het voormalige PSA-concern. De auto is echter pas sinds 2018 op de markt, dus het valt nog te zien hoe de betrouwbaarheid op de lange termijn evolueert.

Beoordelingen voor Peugeot 508

21 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modellen