Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
PEUGEOT_508SWPERFO_2009RC_010.jpg

Peugeot 508 PSE

1 / 3
PEUGEOT_508SWPERFO_2009RC_010.jpg
PEUGEOT_508PERFO_2009RC_012.jpg
PEUGEOT_508PERFO_2009STYP_050_1.jpg

Sterke punten

  • Stoer design
  • Dynamisch rijgedrag
  • Krachtige plug-inhybride

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Moeilijk infotainment
  • Soms goedkope afwerking

Peugeot 508 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 508, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.2 - 12.3s
Maximumsnelheid:182 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):32 - 165 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.4 - 7.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4750 x 1847 x 1403 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:400 - 15998 liter
Aanhangergewicht:379 - 548 kg

GTI wordt PSE

Met de nieuwe 508 ontketende Peugeot in 2018 een kleine revolutie – niet alleen ten opzichte van zijn voorganger, maar ook tegenover de rest van het gamma. Als PSE doen de Fransen daar nog een schepje bovenop, want dit geëlektrificeerde label vervangt de iconische GTI-naam aan de top van het sportieve gamma.

Interesse in een Peugeot 508 PSE

Peugeot 508 PSE tweedehands auto
Peugeot 508 PSE nieuwe auto
Peugeot 508 PSE dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Als je in 2018 op een autosalon geweest bent, dan heb je de Peugeot 508 vast niet gemist. Hij stal er zowat de show met zijn knappe, nieuwe snuit en zijn coupé-daklijn.

  • Een paar jaar later nam dat sportieve ontwerp zijn meest radicale vorm aan als PSE, die zijn eigen bumpers, velgen en lakkleuren kreeg om zijn krachtige aandrijflijn in de verf te zetten.

  • Die aandrijflijn komt tot zijn recht mede dankzij de fijne rijeigenschappen van de 508, die zelfs in standaardvorm garant staat voor een relatief sportieve rijervaring.

  • Daar hoef je echter niet noodzakelijk de hoofdprijs in brandstof voor te betalen: je kan de 508 ook als plug-inhybride bestellen, en ook de sportieve 508 PSE krijgt ondersteuning van een batterij en een setje elektromotoren.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Peugeot 508 is verkrijgbaar met een gamma aan thermische motoren en plug-inhybrides, en de sportieve PSE-variant mag zich tot die laatste rekenen. Ondanks zijn elektrische ondersteuning zet deze versie echter vooral in op kracht. Zo krijgt de PSE naast zijn eigen bumperwerk en ophanging ook een nog sterkere aandrijflijn mee, waarbij de 1.6-litermotor en elektromotor van de Hybrid 225 gezelschap krijgen van een extra elektromotor op de achteras. Zo brengt de 508 PSE 360 pk naar de vier wielen, goed voor een 0-naar-100-tijd van 5,2 seconden. Hij maakt gebruik van dezelfde 11,6 kWh-accu, maar dankzij een hoger verbruik is het elektrische rijbereik beperkt tot 42 kilometer in plaats van 64 kilometer voor de Hybrid 225.

Afmetingen

De Peugeot 508 is ook als PSE verkrijgbaar in twee koetswerkvarianten: als vijfdeurs berline en als break (SW). De lengte van beide modellen verschilt enigszins, waarbij de berline 4,75 meter lang is en de break 4,78 meter. De breedte blijft identiek met 1,86 meter, terwijl de break net geen 2 centimeter hoger is dan de 1,4 meter hoge berline. Vergelijk je dat met concurrenten in het D-segment, dan speelt de Peugeot 508 mooi mee met bijvoorbeeld de BMW 3 Reeks en Mercedes-Benz C-Klasse.

Dat merk je ook aan het koffervolume, want met 487 liter is de bagageruimte van de 508 zelfs groter dan die van een BMW 3 Reeks of Mercedes C-Klasse in sedanvorm. Bovendien is de kofferopening praktischer aangezien de Peugeot gebruik maakt van een vijfde deur in de plaats van een kleinere klep. Ook de SW steekt de Duitse concurrenten voorbij met zijn volume van 520 liter onder het afdekzeil. Daar staat wel tegenover dat je als passagier achterin een BMW of Mercedes comfortabeler zit, want de schuin aflopende daklijn van de Peugeot beperkt de hoofdruimte en de instap enigszins.

Varianten

De Peugeot 508 krijgt als PSE zijn eigen aankleding, en is dus maar in één uitrustingsniveau te bestellen. Daarin is bijna alles meteen inbegrepen, tot op de specifieke 20-inchvelgen en de elektrisch verstelbare massagestoelen. Daarnaast krijg je natuurlijk ook alles mee dat de reguliere 508 te bieden heeft, zoals LED-verlichting, keyless entry en go, automatische airco in twee zones, adaptieve cruise control en heel wat rijhulp.

Prijzen

Ga je langs bij de Peugeot-dealer voor een nieuwe 508 PSE, dan moet je minstens 72.965 euro op zak hebben. De break (SW) kost met dezelfde uitrusting en motor precies 1.800 euro meer. Dat is niet weinig, maar daarvoor komt de auto natuurlijk wel zo goed als compleet uitgerust. De reguliere Peugeot 508 begint aan 43.665 euro, terwijl je voor een hybride zonder PSE-techniek minstens 52.915 kwijt bent.

Kijk je daarentegen op de tweedehandsmarkt voor een 508 PSE, dan vind je exemplaren vanaf zo’n 50.000 euro. Jong gebruikte PSE’s kosten al snel meer dan 60.000 euro, vooral als begeerlijke break.

Design

Buitenzijde

Peugeot heeft op zijn zachtst gezegd stappen gezet in de overgang van de eerste naar de tweede generatie van zijn 508. Waar de auto vroeger nog een braaf, afgerond design vertoonde, speelt dit nieuwe model resoluut de dynamische kaart. Dat komt de PSE ten goede, want veel moeite heeft Peugeot niet moeten doen om de auto als sportief model in de markt te zetten. Zo mag je rekenen op een resem gifgroene accenten, grotere 20-inchvelgen en specifieke, lagere bumpers.

Binnenzijde

Binnenin is de 508 PSE niet minder indrukwekkend. Hij neemt het interieur van de 508 grotendeels over, maar vult dat aan met een knappe bekleding uit leer en microvezel, afgewerkt met groene stiksels. Ook hier monteren de Fransen hun piepkleine, hoekige stuurtje zo laag dat de tellereenheid niet erdoor maar erboven bekeken dient te worden. Dit vraagt wat gewenning, maar draagt wel weer bij tot het dynamische gevoel van de 508 PSE.

Veiligheid

De Peugeot 508 scoort goed op vlak van passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Zo zijn er niet alleen voldoende airbags aanwezig, maar krijgt de auto ook standaard een noodrem- en een rijstrookassistent mee. Daardoor haalde de auto bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests de topscore van vijf op vijf sterren mee.

Alternatieven

De Peugeot 508 PSE speelt in een klasse apart als radicaal sportieve plug-inhybride. Hij is net niet sterk genoeg om hem te vergelijken met modellen als de BMW M3 of de Mercedes-AMG C 43 of 63, al zijn er wel nog andere dynamische hybrides te vinden. Zo biedt Cupra de Leon aan met een geëlektrificeerde aandrijflijn, al is die wel aanzienlijk zwakker. BMW en Volvo komen dichter in de buurt met respectievelijk de 330e en de S60 Polestar Engineered.

FAQ

Hoeveel kost een goed uitgeruste 508 PSE?
De Peugeot 508 PSE wordt vanaf zijn basisprijs al bijna full-option uitgerust. Je betaalt er dus een heftige 72.965 euro voor maar dan krijg je ook meteen alles wat je kan bedenken, van verwarmde massagestoelen tot sportieve interieurbekleding en sportophanging.
Hoeveel kofferruimte biedt een Peugeot 508 PSE break (SW)?
Net als de andere plug-inhybrides van de Peugeot 508 lijdt de kofferruimte niet onder de hybridetechniek. Je mag dus rekenen op 520 liter koffervolume in een Peugeot 508 SW PSE, net zoals in een reguliere 508 SW met benzine- of dieselmotor.

Beoordelingen voor Peugeot 508

21 Beoordelingen

4,8