Sterke punten
- Praktische gezinsauto
- Ruime sedan
- Frans comfort
Zwakke punten
- Gedateerde auto
- Geen moderne veiligheidssystemen
- Nooit populair geweest, dus minder reserveonderdelen
Peugeot 605 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 605, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Peugeot 605
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Peugeot e-5008, de allrounder (2024)
Eerste contact: Peugeot 508 Facelift – Tweede kans (hopelijk)
Test: Peugeot 308CC 2.0 HDi 163 – Gradaties in plezier
Peugeot 2008: Knapper, handiger… en ook elektrisch
Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan
Special: Peugeot – Patio – Alle ogen gericht op 2008 Concept en 208 GTi
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Zeer goede ruimte voor gezinnen
- Goede rijprestaties
- Frans comfort
Technische gegevens
Motorisatie
Er waren gedurende zijn loopbaan acht verschillende benzinemotoren leverbaar voor de Peugeot 605. Deze omvatten een 2,0-liter 8-kleps viercilinder met carburateur, die een vermogen van 84 kW (114 pk) leverde. Daarnaast was er een 2,0-liter 8-kleps viercilinder met brandstofinjectie, goed voor 79 kW (107 pk) of 89 kW (121 pk). In het buitenland was er een versie zonder katalysator beschikbaar, die een vermogen van 94 kW (128 pk) leverde. Een krachtiger alternatief was de 2,0-liter 8-kleps viercilinder met turbo en brandstofinjectie, die 108 kW (147 pk) voortbracht. Er was ook een zestienklepper viercilinder met brandstofinjectie, die 97 kW (132 pk) produceerde. De V6-lijn van motoren omvatte een 3,0-liter variant met 12 kleppen en brandstofinjectie, die 123 kW (167 pk) leverde, en een krachtigere 3,0-liter versie met 24 kleppen en brandstofinjectie, goed voor 147 kW (200 pk). Ook was er later nog een 2,9-liter V6 met 24 kleppen en brandstofinjectie, die 140 kW (190 pk) produceerde.
Naast deze benzinemotoren bood de Peugeot voor de 605 drie verschillende dieselmotoren aan. De instapmotor was een 2,1-liter 12-kleps viercilinder zonder turbo, die 60 kW (82 pk) leverde. Een krachtiger alternatief was de 2,1-liter 12-kleps viercilinder mét turbo, die 80 kW (109 pk) voortbracht. De meest krachtige dieselmotor in het assortiment was de 2,5-liter 12-kleps viercilinder met turbo, die een indrukwekkend vermogen van 95 kW (129 pk) bood.
Ondanks de betrouwbaarheid kreeg de viercilinder benzinemotor met carburateur en de dieselmotor zonder turbo kritiek vanwege hun gewicht, terwijl de turbodiesel bekritiseerd werd vanwege zijn brandstofverbruik in vergelijking met concurrerende modellen. De viercilinder met brandstofinjectie werd beter ontvangen, maar kreeg kritiek voor zijn gebrek aan kracht in het lagere en middelste toerengebied.
Afmetingen
De Peugeot 605 is 4,76 m lang, 1,79 m breed en 1,41 m hoog. Leeg weegt hij 1.375 kg. Dankzij een wielbasis van 2,80 meter is er behoorlijk wat ruimte achterin. Mensen met lange benen kunnen de Peugeot 605 dan ook enorm waarderen. De riante achterbank biedt een ruime plek voor meerdere personen en de koffers kunnen met gemak in de grote bagageruimte. Achterin is er namelijk bijna 500 liter bagageruimte. De klassieke beugels van de klep zijn keurig weggewerkt en drukken de bagage niet plat bij het dichtslaan van de kofferklep.
De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Peugeot 605 SL 2.0
Peugeot 605 SL 2.0 | |
---|---|
Marktintroductie | 1994 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,76 m, 1,79 m, 1,41 m |
Wielbasis | 2,80 m |
Inhoud bagageruimte | 497 l |
Ledig gewicht | 1.375 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.900 kg |
Cilinderinhoud | 1.998 cm³ |
Vermogen | 99 kW (135 pk) |
Koppel | 180 Nm |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,9s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 9,6 l/100km |
CO₂-uitstoot | 229 g/km |
Varianten
Peugeot bracht een aantal verschillende uitvoeringen van de 605 op de markt. Aan de aanduiding kon je zien met welke motorvariant je te maken hebt. Varianten hadden namen zoals SLi, SRi, SRti, SVti, SR, SV, SRDT, ST.
Prijzen
Bij zijn introductie in 1990 hing het Franse merk een prijskaartje van zo’n 21.000 euro aan de grote sedan. Uiteraard kon je als koper de auto riant van opties laten voorzien waardoor de prijs flink steeg.
Peugeot 605-occasions zijn er vanaf een paar honderd euro. Voor 1.000 euro of minder heb je er eentje van de eerste generatie. Reken dan wel op een hoge kilometerstand. Voor 2.000 tot 5.000 euro heb je de tweede generatie te pakken.
Design
Buitenkant
Het design van de Peugeot 605 vertoont sterke overeenkomsten met dat van de Alfa Romeo 164, die in 1987 werd gelanceerd en ook werd ontworpen door Pininfarina. Ondanks deze gelijkenis maakte de Peugeot geen gebruik van het Type Four platform van de Alfa Romeo, maar reed het op hetzelfde platform als de Citroën XM. Het design sluit nauw aan bij Peugeots-designtaal van die tijd, waardoor de 605 een sterke visuele gelijkenis vertoont met de kleinere Peugeot 405. Dit werkte flink in het nadeel van de 605, omdat de auto zich zo niet genoeg onderscheidde van zijn goedkopere broeders. In totaal werden er daarom ‘slechts’ 254.505 exemplaren verkocht. Dat terwijl het merk van andere modellen vaak enkele miljoenen exemplaren wist te verkopen. De 605 rolde van de band in de Peugeot-fabriek in Sochaux.
Binnenkant
Het interieur van de Peugeot 605 combineerde comfort, functionaliteit en luxe, wat kenmerkend was voor een premium sedan uit die periode. Ruime zitplaatsen boden bestuurder en passagiers voldoende ruimte voor lange ritten. Het interieur was afgewerkt met hoogwaardige materialen en het dashboard was functioneel georganiseerd, met duidelijk afleesbare instrumenten en intuïtief geplaatste bedieningselementen voor de bestuurder. Technologische functies, zoals airconditioning, elektrische ramen, een audiosysteem en optionele extra's waren beschikbaar, afhankelijk van het uitrustingsniveau.
Opbergruimte was voldoende aanwezig, met dashboardkastjes, bekerhouders en opbergvakken in de deuren om persoonlijke spullen tijdens het rijden gemakkelijk op te bergen. De vernieuwde 605 kwam in 1995 op de markt - bekend als het “Phase 2” model. Deze kreeg een verbeterd interieur met meer ergonomische bedieningselementen en een opgefrist design.
Veiligheid
De Peugeot 605 was voor zijn tijd een veilige auto. Hij had gordels en airbags, daar moest je het mee doen. Bij de facelift kwamen er ook zij-airbags. De auto is gebouwd op hetzelfde chassis als de Citroën XM en heeft achter een onafhankelijke multi-link ophanging. Destijds een geavanceerde techniek. De stabilisator werkt uiterst secuur, omdat deze dicht bij de wielen is gemonteerd. Ook het remsysteem met de twee diagonaal gescheiden circuits, de ISOVAC vacuumbekrachtiger en de vier schijfremmen werken uitstekend en zorgen voor een veilig en gecontroleerd rijgedrag. Toch zouden we tegenwoordig de auto als onveilig bestempelen, omdat hij geen moderne rijhulpsystemen heeft. Maar dat geldt natuurlijk voor alle auto’s die inmiddels op leeftijd zijn.
Alternatieven
De Peugeot 605 heeft een aantal geduchte concurrenten. Denk aan de Opel Omega, een ruime en comfortabele Duitse gezinsauto. Bij Ford kon je kiezen voor de Scorpio. De Peugeot 5008 en Renault Safrane, Renault 25 en Citroën XM zijn Franse concurrenten. Met die laatste auto deelt de Peugeot 605 het platform.