Sterke punten
- Soepele en stille elektromotor
- Veel keuze in lengte en laadvolumes
- Ruim en toch overzichtelijk in de stad
Zwakke punten
- Forse meerprijs elektrische versie
- Snelwegtempo beperkt actieradius
- Geen versies met verhoogd dak
Peugeot e-Expert Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot e-Expert, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Peugeot e-Expert
-
Peugeot e-Expert 2.0 HD
€ 9.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 206.612 km
- 06/2018
- 90 kW (122 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9280 Lebbeke -
Peugeot e-Expert
€ 2.800,-Geen informatie- 180.000 km
- 04/2008
- 14 kW (19 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1000 Bruxelles -
Peugeot e-Expert 3 place L1H1 1.6 HDI GARANTIE 12 MOIS
€ 9.790,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 79.000 km
- 04/2013
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-7350 Thulin -
Peugeot e-Expert
€ 29.950,-BTW verrekenbaar Geen informatie- 9.853 km
- 07/2024
- 100 kW (136 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-8480 Ichtegem -
Peugeot e-Expert L2 - 75KW Batterij
€ 39.950,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 4 km
- 06/2023
- 100 kW (136 PK)
- Demo
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9140 Temse
Interesse in een Peugeot e-Expert
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Peugeot e-5008, de allrounder (2024)
Eerste contact: Peugeot 508 Facelift – Tweede kans (hopelijk)
Test: Peugeot 308CC 2.0 HDi 163 – Gradaties in plezier
Peugeot 2008: Knapper, handiger… en ook elektrisch
Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan
Special: Peugeot – Patio – Alle ogen gericht op 2008 Concept en 208 GTi
Alternatieve modellen
Pluspunten (5):
- Bruikbaar elektrisch vermogen
- Uitstootvrij, geschikt voor milieuzones
- Ergonomisch en robuust interieur
- Standaard voorzien van snellaadtechniek
- Ruim, maar geschikt voor parkeergarages
Technische gegevens
Motorisatie
De Peugeot e-Expert heeft dezelfde elektrische aandrijflijn als de andere volledig elektrische zustermodellen van het grote Stellantis-moederconcern. Ook bij elektrische personen- en bedrijfsauto's van de Opel Vivaro, Citroën Jumpy en Fiat Scudo is dit de beproefde standaard. Wat krijg je? Een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor met voldoende bruikbare trekkracht (260 Nm). Via een automatische transmissie worden de voorwielen aangedreven.
De enige keuze die je hoeft te maken gaat over de grootte van het accupakket: wil je een accu van 50 of 75 kWh? Dit bepaalt de maximale afstand die je kunt rijden tussen laadstops. In de praktijk blijkt dat je de beloofde WLTP-actieradius van maximaal 230 kilometer (50 kWh) of 330 kilometer (75 kWh) alleen kunt benaderen als je zeer rustig rijdt.
Het rijgedrag van de Peugeot e-Expert kun je instellen aan de hand van drie rijmodi: eco, normaal en power. Dit bepaalt het vermogen van de elektromotor en hoe efficiënt de elektrische bedrijfsauto met zijn beschikbare stroom omspringt. Kies je voor de eco-stand, dan merk je dat de auto rustig versnelt en de werking van de airconditioning sterk wordt teruggeschroefd. Standje ‘Normaal’ is de gulden middenweg, zeer geschikt voor dagelijks gebruik. In de ‘Power’-modus biedt de elektromotor enthousiast zijn beste prestaties, maar zie je de actieradius ook het snelste afnemen.
Naast rijmodi kun je apart kiezen uit twee regeneratieniveaus. Kies je voor ‘matig’, dan vertraagt de elektrische Peugeot als een conventionele automaat. Druk je het knopje ‘B’ (van brake) in, dan remt de auto sneller af via de elektromotor. Zo lever je extra stroom terug aan de accu. Dat maakt het rijden in stadsverkeer ontspannen; je zult zelden het rempedaal hoeven gebruiken. En het omzetten van remenergie in stroom voor de accu is gunstig voor je actieradius.
Afmetingen
De Peugeot e-Expert is geleverd in drie lengtematen. De Compact is 4,60 meter lang, de Standaard is met 4,95 meter een fractie langer en de grootste variant ‘Long’ is maar liefst 5,30 meter in lengte. Die lengtematen zie je ook terug in de wielbasis van de drie varianten: de Compact (2,92 meter) is korter dan de Standaard en de Long (beiden 3,27 meter).
Een grote laadruimte, daar draait het om bij veel ondernemers. De Peugeot e-Expert stelt niet teleur: de Compact-uitvoering biedt al 4.500 liter aan ruimte, de Standaard doet daar met 5.400 liter een schepje bovenop en de Long wint met liefst 6.100 liter opbergruimte. De Compact slikt items tot maximaal 2,16 meter lang, in de Long-versie passen voorwerpen tot 2,86 meter lang.
Ondanks de riante binnenruimte blijft de e-Expert een wendbare bedrijfsauto waarin je gemakkelijk het overzicht behoudt. Hij is 1,92 meter breed, waardoor je zonder veel moeite zelfs door druk stadsverkeer kunt manoeuvreren. Zelden krijg je de indruk in een overdreven groot voertuig te zijn. De hoogte is vastgesteld op 1,89 meter, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken in parkeergarages.
De belangrijkste specificaties op een rij
Peugeot e-Expert | |
---|---|
Marktintroductie | 2021 |
Lengte | 4,60 - 5,30 m |
Breedte | 1,92 m |
Hoogte | 1,89 - 1,90 m |
Wielbasis | 2,92 - 3,27 m |
Inhoud bagageruimte | 4.500 - 6.100 l |
Ledig gewicht | 1.801 - 2.016 kg |
Geremd trekgewicht | 1.000 kg |
Maximum vermogen | 100 kW (136 pk) |
Maximaal koppel | 260 Nm |
Topsnelheid | 130 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 13,1 - 14,3 sec |
Batterijcapaciteit | 50 - 75 kWh |
Verbruik | 23,2 - 24,4 kWh/100 km |
Actieradius | 230 - 330 km |
Varianten
Elke Peugeot e-Expert is voorzien van dezelfde elektromotor. Wel is de elektrische bedrijfswagen beschikbaar geweest in drie lengtematen en was er de keuze uit twee accupakketten.
Veel verschillende uitrustingsniveaus zijn er voor deze e-Expert niet geweest; de e-Expert is een doelmatig ingestelde bedrijfsauto. Stel je toch prijs op enkele upgrades, luxe aan boord en smaakgebonden verfraaiing, dan zijn er mogelijkheden via de optielijst.
Liever een elektrische minibus voor personenvervoer in plaats van een bedrijfswagen met grote laadruimte? Kijk dan bij de Peugeot e-Traveller. Dat is grotendeels dezelfde auto, maar dan uitgevoerd als luxe elektrische shuttlebus. Zo’n variant vind je trouwens ook in het modellengamma van Toyota en Stellantis-collega’s Fiat, Opel en Citroën.
Prijzen
De prijs van de Peugeot e-Expert is afhankelijk van welke lengtemaat en welk accupakket je uitkiest. De meest eenvoudige uitvoering met de kleinere batterij is verkrijgbaar geweest vanaf 29.100 euro. Dat bedrag kon oplopen tot ruim 45.000 euro voor de ruimste en meest aangeklede versie met de grotere 75 kWh accu.
De groeiende vraag naar elektrische (stedelijke) mobiliteit, betekent ook veel vraag naar auto’s zoals de Peugeot e-Expert. Dat is goed voor de restwaarde van deze elektrische bedrijfsauto. Wie op zoek is naar een occasion zal snel zien dat er vrij hoge prijzen gevraagd worden. e-Expert occasions beginnen bij zo’n 30.000 euro; de duurste occasions staan voor ongeveer 45.000 euro te koop.
Interessant voor ondernemers is dat je de e-Expert op grijskenteken kunt rijden. Dan betaal je sowieso geen wegenbelasting. Voor particulieren geldt dat je voor elektrische auto’s tot 2024 bent vrijgesteld van wegenbelasting; vanaf 2024 geldt echter 75% korting en daarna moet je het volle bedrag aan wegenbelasting betalen. Dat kan snel optellen, want net als veel andere elektrische auto’s is de e-Expert met zijn batterijpakket een relatief zware auto. Dat betekent straks een hoog tarief voor de wegenbelasting.
Design
Buitenkant
Ook al oogt deze elektrische bedrijfswagen nogal hoog en vierkant, toch hebben de ontwerpers van Peugeot geprobeerd de auto met stijlvolle details een elegante uitstraling te geven. Toch blijft het in de basis een robuuste en no-nonsens bedrijfswagen. Je herkent de meeste versies aan hun stalen velgen en ongespoten bumpers. Niet iedereen kiest voor sierlijke lichtmetalen velgen en bumpers in carrosseriekleur. Die moeten meestal van de optielijst komen.
Binnenkant
De e-Expert heeft een interieur dat vooral gefocust is op praktisch gebruiksgemak. De hoge zit biedt uitstekend overzicht op de weg, de stoelen zijn comfortabel en je hebt voldoende ruimte en opbergvakken om je heen. Wel merk je dat er gekozen is voor robuuste materialen. Vaak zijn het harde kunststoffen die tegen een stootje kunnen. Kenmerkend: er is geen climate control, maar handbediende airco. Wees dus niet teleurgesteld als het doelmatige interieur geen luxe uitstraalt. Je kunt er wel op vertrouwen dat het lang mee gaat.
Qua ergonomie zit het met de e-Expert wel goed. De belangrijkste functies zijn makkelijk te vinden en eenvoudig te bedienen. In het instrumentenpaneel zie je essentiële rij-informatie via een 3,5-inch kleurenscherm. Optioneel is een groter 7-inch aanraakscherm leverbaar in de middenconsole, met alle benodigde functies binnen handbereik.
Veiligheid
Met een Peugeot e-Expert kun je met een veilig gevoel op pad. Net als veel van zijn zustermodellen heeft deze bedrijfsauto bij het onafhankelijke veiligheidsinstituut Euro NCAP de maximale score van vijf sterren behaald. De auto scoort goed op zowel passieve als actieve veiligheid.
Basale assistentie- en veiligheidssystemen zijn aanwezig. Sommige functies kun je echter alleen als optie krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een rijstrookassistent, dodehoekwaarschuwing, grootlichtassistent, vermoeidheidsherkenning en een noodremsysteem dat een dreigende aanrijding kan voorkomen. Ook kan de auto worden uitgevoerd met spraakbesturing vanaf het multifunctionele stuurwiel en een achteruitkijkcamera met 180-graden zicht rondom de auto. Qua veiligheid merk je dat deze auto in de basis al uit 2015 stamt: de allerlaatste moderne snufjes op het gebied van actieve en passieve veiligheidssystemen ontbreken.
Alternatieven
De Peugeot e-Expert is een elektrische en veelzijdige bedrijfswagen die klaar is voor de toekomst. De meest voor de hand liggende alternatieven zijn de merkvarianten Fiat Scudo/Ulysse, Opel Vivaro/Zafira Life, Peugeot Expert/Traveller en Toyota ProAce/ProAce Verso. Dit zijn vrijwel volledig identieke busjes, die zich voornamelijk onderscheiden met afwijkende bumpers, velgen en stuurwielen. De keuze maak je vooral op basis van algemene merkvoorkeur en eventuele afwijkende garantievoorwaarden.
Andere alternatieven zijn nog de Nissan NV300/Primastar, Renault Trafic, Volkswagen Transporter/Multivan en Mercedes-Benz Viano/V-Klasse/EQV. De hogere aanschafprijs van de Mercedes is wellicht even slikken, maar uiteindelijk is dat makkelijk te verrekenen als je ziet dat deze auto’s vaak een betere restwaarde hebben.