Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
piaggio-ape-l-01.jpg

Piaggio Ape

1 / 4
piaggio-ape-l-01.jpg
piaggio-ape-l-02.jpg
piaggio-ape-s-03.jpg
piaggio-ape-l-03.jpg

Sterke punten

  • Schattige Looks
  • Betaalbaar speelgoed
  • Oneindig veel uitvoeringen

Zwakke punten

  • Beperkte autonomie
  • Tweetakt
  • Eerder werkpony dan werkpaard

Piaggio Ape Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Piaggio Ape, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Het kleinste werkpaard ter wereld

Na het succes van de Vespa besloot Piaggio ‘s werelds kleinste transporter te bouwen voor de smalle Italiaanse steegjes. De Ape was geboren en groeide uit tot een cultvoertuig. De Piaggio Ape komt vooral in de eenpersoonsuitvoering (Ape 50) of tweepersoonsversie (P2 of TM) voor.

Interesse in een Piaggio Ape

Piaggio Ape tweedehands auto
Piaggio Ape nieuwe auto
Piaggio Ape dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ape is leuk speelgoed dat zonder twijfel een glimlach op je gezicht en op dat van de omstanders tovert.

  • Een zeer groot gebruiksgemak heeft de Ape in deze moderne tijden niet meer, maar hij leent zich wel tot ideaal marketingvoertuig.

  • Onderdelen voor de Ape zijn nog steeds vlot verkrijgbaar.

Belangrijke gegevens over de Piaggio Ape

Motoren

De Ape werd doorheen de jaren gebouwd met zeer veel verschillende motoren. Over zijn productietijd van ondertussen meer dan zeventig jaar zijn er voornamelijk tweetaktmotoren geproduceerd in verschillende cilinderinhouden. Maar ook dieseluitvoeringen en elektrische aandrijvingen passeerden de revue. Door de Ape qua cilinderinhoud relatief bescheiden te houden, kunnen ze verkocht worden aan een breed publiek, zonder specifieke vereisten qua rijbewijs en veiligheid.

Afmetingen

De Ape is gebouwd voor een leven in de stad, met een lengte van om en bij de 2.600 mm kan je hem in elk parkeerplekje gooien. De hoogte van 1.600 mm maken dat je er zelfs je schoonmoeder achter kan verstoppen. De breedte is beperkt tot 1.300 mm.

Varianten

Over de jaren heen werd de Ape gebouwd in Italië, maar ook onder licentie in India onder de naam Apé. Er zijn varianten gebouwd met drie en vier wielen voor vracht- en personenvervoer met open en dichte laadbak en ga zo maar door. Het model voor personenvervoer (de Calessino) is ook nu nog zeer veel in gebruik in Thailand als tuktuk.

Prijzen

Vanaf 2.000 euro vind je al een Ape. Gezien hun utilitaire achtergrond kan je er op aan dat ze wel wat liefde zullen nodig hebben, dus leg nog wat budget opzij. Heb je geen zin in kopzorgen, dan koop je al een nieuwe Ape voor om en bij de 8.000 euro. Wil je een historisch model om je mancave op te vrolijken, haal dan alvast je spaarvarken en hamer boven. Er is een serieuze liefhebbersmarkt voor Vespa’s en consoorten.

Design

Buiten- en binnenzijde

De praktische ingesteldheid van de Ape reflecteert zich zowel aan de binnen- als de buitenzijde. Je zal weinig tierlantijntjes aantreffen op de Ape. Doorheen de jaren evolueerden de rondingen van de Ape wel naar een hoekiger design, maar sinds de jaren ’80 à ’90 zijn de aanpassingen miniem.

Aan de binnenzijde vind je een Vespa-stuurtje of eventueel een rond stuur, ook het dashboard bevat enkel de meest gangbare instrumenten. Verwacht geen airco, ingelegd hout of kalfslederen zetels.

Alternatieven

Verschillende Italiaanse fabrikanten trachten in het naoorlogse Italië mee te liften op het succes van de Vespa en Ape. Namen zoals Lambretta, Moto Guzzi en anderen, maar geen van deze bereiken ooit de schaal die Piaggio heeft bereikt.

FAQ

Welke Piaggio Ape moet ik kiezen?
Koop de beste Ape die je kan kopen voor je budget. Stukken zijn dan wel voorhanden, maar reparaties lopen snel op, al zeker als je ze uitbesteedt, en de waarde van een Ape is al gering, dus je investeert snel te veel.
Is de Piaggio Ape een goede eerste auto/oldtimer?
De Ape heeft in zijn zeventig jarig bestaan mobiliteit, plezier en vrijheid gegeven aan verschillende generaties mensen. Daarom is het ondertussen al decennia een icoon. Het is zeker dat de Ape een levenslange indruk zal nalaten en genoeg verhalen om menig schommelstoel mee te verslijten.

Beoordelingen voor Piaggio Ape

2 Beoordelingen

3,5