Sterke punten
- Schattige Looks
- Betaalbaar speelgoed
- Oneindig veel uitvoeringen
Zwakke punten
- Beperkte autonomie
- Tweetakt
- Eerder werkpony dan werkpaard
Piaggio Ape Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Piaggio Ape, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Piaggio Ape
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
De Ape is leuk speelgoed dat zonder twijfel een glimlach op je gezicht en op dat van de omstanders tovert.
Een zeer groot gebruiksgemak heeft de Ape in deze moderne tijden niet meer, maar hij leent zich wel tot ideaal marketingvoertuig.
Onderdelen voor de Ape zijn nog steeds vlot verkrijgbaar.
Belangrijke gegevens over de Piaggio Ape
Motoren
De Ape werd doorheen de jaren gebouwd met zeer veel verschillende motoren. Over zijn productietijd van ondertussen meer dan zeventig jaar zijn er voornamelijk tweetaktmotoren geproduceerd in verschillende cilinderinhouden. Maar ook dieseluitvoeringen en elektrische aandrijvingen passeerden de revue. Door de Ape qua cilinderinhoud relatief bescheiden te houden, kunnen ze verkocht worden aan een breed publiek, zonder specifieke vereisten qua rijbewijs en veiligheid.
Afmetingen
De Ape is gebouwd voor een leven in de stad, met een lengte van om en bij de 2.600 mm kan je hem in elk parkeerplekje gooien. De hoogte van 1.600 mm maken dat je er zelfs je schoonmoeder achter kan verstoppen. De breedte is beperkt tot 1.300 mm.
Varianten
Over de jaren heen werd de Ape gebouwd in Italië, maar ook onder licentie in India onder de naam Apé. Er zijn varianten gebouwd met drie en vier wielen voor vracht- en personenvervoer met open en dichte laadbak en ga zo maar door. Het model voor personenvervoer (de Calessino) is ook nu nog zeer veel in gebruik in Thailand als tuktuk.
Prijzen
Vanaf 2.000 euro vind je al een Ape. Gezien hun utilitaire achtergrond kan je er op aan dat ze wel wat liefde zullen nodig hebben, dus leg nog wat budget opzij. Heb je geen zin in kopzorgen, dan koop je al een nieuwe Ape voor om en bij de 8.000 euro. Wil je een historisch model om je mancave op te vrolijken, haal dan alvast je spaarvarken en hamer boven. Er is een serieuze liefhebbersmarkt voor Vespa’s en consoorten.
Design
Buiten- en binnenzijde
De praktische ingesteldheid van de Ape reflecteert zich zowel aan de binnen- als de buitenzijde. Je zal weinig tierlantijntjes aantreffen op de Ape. Doorheen de jaren evolueerden de rondingen van de Ape wel naar een hoekiger design, maar sinds de jaren ’80 à ’90 zijn de aanpassingen miniem.
Aan de binnenzijde vind je een Vespa-stuurtje of eventueel een rond stuur, ook het dashboard bevat enkel de meest gangbare instrumenten. Verwacht geen airco, ingelegd hout of kalfslederen zetels.
Alternatieven
Verschillende Italiaanse fabrikanten trachten in het naoorlogse Italië mee te liften op het succes van de Vespa en Ape. Namen zoals Lambretta, Moto Guzzi en anderen, maar geen van deze bereiken ooit de schaal die Piaggio heeft bereikt.