Sterke punten
- Agressief, indrukwekkend design
- Goede interieuruitrusting
- Veel rijplezier dankzij krachtige motoren
Zwakke punten
- Zeer hoog brandstofverbruik
- Gebruikte modellen zeer duur
- Hoge onderhoudskosten
Interesse in een Plymouth Barracuda
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Goede redenen
- De Plymouth Barracuda valt meteen op door zijn sportieve, agressieve design.
- De krachtige motoren beloven veel rijplezier in het dagelijks leven.
- Op verzoek had het voertuig een goede interieuruitrusting.
- Goed onderhouden modellen dienen tegenwoordig als een langetermijninvestering.
- Zowel de motoren als de techniek worden als zeer bestendig en robuust beschouwd.
Belangrijke gegevens
Motorisering
Bij muscle cars die ook een jonge doelgroep moeten aanspreken, speelt de combinatie van krachtige motoren en lage aanschafkosten een centrale rol. Ondanks de relatief korte productietijd van slechts tien jaar is de motorkeuze voor de Plymouth Barracuda enorm breed. Van de kleine, eenvoudige instapmotor tot een krachtige variant met veel vermogen voor sportieve ambities, voor elke behoefte is er de juiste versie.
Bovendien is de trend naar steeds meer vermogen duidelijk waarneembaar bij de Plymouth Barracuda. De eerste generatie van het voertuig was met 75 tot 170 kW nog relatief karig, maar bij de tweede generatie veranderde dat aanzienlijk. Hier was minstens 105 kW aan vermogen beschikbaar, en de topmotor bracht zelfs tot 285 kW aan maximaal vermogen op de weg. De grootste motor groeide ook naar een indrukwekkende 7,2 liter cilinderinhoud, wat zorgde voor een navenant grote ruimte onder de grote motorkap.
De Plymouth Barracuda zette deze lijn vervolgens voort in de derde en laatste generatie. Ook hier konden normaal krachtige of relatief eenvoudige instapmotoren worden besteld. Tegenwoordig zijn vooral gebruikte modellen met een 5,2 liter V8 motor op de markt. Deze wordt beschouwd als een instapvariant met een vermogen van maximaal 150 pk en een koppel van 352 Nm. De rijprestaties zijn ondanks de eigenlijk goede prestaties beheersbaar; voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u heeft het model bijvoorbeeld ruim 13 seconden nodig. Bovendien wordt de hoogste snelheid al bereikt bij 179 km/h. De seriële automatische versnellingsbak draagt hier waarschijnlijk in belangrijke mate aan bij, want met slechts drie versnellingen slokt hij een groot deel van het vermogen op. Maar ook het leeggewicht van maximaal 1,5 ton en de grote carrosserie hebben waarschijnlijk een niet te verwaarlozen invloed op dit feit.
Afmetingen
De Plymouth Barracuda biedt weinig ruimte in het interieur, dit is één van de grootste kritiekpunten op het voertuig. In principe zou er voldoende lengte zijn, want met 4,74 meter is het voertuig allesbehalve klein. Hetzelfde geldt voor de breedte, die voor de derde generatie 1,9 meter betreft. De hoogte is de gebruikelijke sportieve 1,3 meter, de wielbasis is 2,7 meter en het leeggewicht ligt rond de 1,5 ton voor de standaard 5,2-liter V8-motor.
De dagelijkse bruikbaarheid van het voertuig laat al te wensen over door de enorme afmetingen en de omvangrijke draaicirkel. Een draaicirkel van bijna twaalf meter maakt het rijden in de stad onnodig ingewikkeld. Wie de Plymouth Barracuda bovendien wil gebruiken voor een ritje naar de winkel, moet op z'n minst zijn toevlucht nemen tot de bijrijdersstoel. De koffer blijkt lastig hanteerbaar en biedt weinig ruimte voor accessoires of bagage. Een aanhangwagenkoppeling werd niet eens aangeboden voor de auto, dus helaas zullen klanten ook daar in het dagelijks leven niet op terug kunnen vallen.
Productie | 1964 – 1974 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,7 m / 1,9 m / 1,3 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | n.b. |
Ledig gewicht | 1.422 – 1.435 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 3.682 – 5.211 cm³ |
Maximaal koppel | 285 – 352 Nm |
Topsnelheid | 153 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 13,4 s |
Tankinhoud | 14 l |
Verbruik | 6,0 – 7,6 l |
CO2-uitstoot | n.b. |
Varianten
De Plymouth Barracuda werd gedurende de tien productiejaren in drie verschillende generaties verkocht. De autofabrikant streefde dus voortdurend naar optimalisaties en aanpassingen om aan de hoge eisen van de klanten te kunnen voldoen en een goed alternatief te bieden voor de toppers. Bovendien biedt de Plymouth Barracuda de vrije keuze tussen een klassieke coupé met vast dak of een cabriolet, die voor een fris gevoel kan zorgen.
Ook konden verschillende uitrustingslijnen worden besteld. Deze bepaalden het comfort van de auto. In het algemeen waren veel verschillende technologieën en voorzieningen beschikbaar voor het model, dit geldt bijvoorbeeld voor schijfremmen of zelfs airconditioning. Deze twee voorzieningen werden zelfs standaard gemonteerd vanaf 1965 en kostten dus geen extra.
Prijs
De aankoopprijs rond de Plymouth Barracuda bedroeg in de jaren zestig ongeveer 3.300 dollar. Daarvoor kregen klanten het voertuig met de populaire V8-motor. Natuurlijk was het sportieve voertuig ook leverbaar met meer vermogen, en als een krachtiger motor werd gewenst, liepen de prijzen al snel op tot boven de 4.000 dollar.
De Plymouth Barracuda heeft zich de afgelopen decennia gevestigd als een klassieker op de markt en geniet een grote vraag onder liefhebbers. Goed onderhouden exemplaren zijn dan ook zelden te vinden op de Nederlandse occasionmarkt. De weinige versies blijken duur, minimaal 50.000 euro moet worden begroot door klanten die op zoek zijn naar een smetteloze auto. Echte verzamelaarsexemplaren kosten zelfs al snel meer dan 100.000 euro. Er zijn echter ook voordelen, zoals de goede levering van reserveonderdelen en de lage onderhoudskosten dankzij de status van klassieke auto.
Design
Exterieur
De ontwerpers hebben bij de Plymouth Barracuda veel moeite gedaan om de enorme prestaties en krachtige motoren van het voertuig op het eerste gezicht over te brengen. Het hele koetswerk ziet er dan ook zeer wendbaar, sportief en, aan de voorkant gezien, zelfs agressief uit. Het ontwerp werd zeer goed ontvangen door de klanten, mede door kleine verbeteringen en optimalisaties in de loop der jaren. Wie het graag wat opvallender zag, kon ook kiezen voor enkele extra's en uitrustingskenmerken. Daartoe behoorde met name de luchthapper op de motorkap, die tegen meerprijs verkrijgbaar was.
Interieur
Het interieur is één van de belangrijkste punten van kritiek op de Plymouth Barracuda. Het mist eenvoudigweg de alledaagse bruikbaarheid die veel alternatieve modellen wel hebben. Weinig ruimte en een zeer kleine kofferbak zijn de belangrijkste punten van kritiek. De uitrusting en het comfort van de comfortabele stoelen zijn echter fundamenteel overtuigend. Dankzij de airconditioning bijvoorbeeld zijn aangename temperaturen altijd verzekerd en met de comfortabele stoelen zijn langere ritten geen enkel probleem. Een ander belangrijk kenmerk is de zeer grote voorruit. Deze laat veel licht toe in het interieur en verbetert uiteraard het zicht aanzienlijk.
Veiligheid
Bij de Plymouth Barracuda lag de nadruk niet alleen op design en prestaties, maar ook op veiligheid. Zo werden zeer vroeg krachtige schijfremmen gebruikt, die voor een krachtige vertraging met maximale controle konden zorgen. In het algemeen lag de Plymouth Barracuda ook veilig en stevig op de weg dankzij het gebalanceerde chassis. Hiermee sloot het sportieve voertuig ook aan bij de doelgroep, want vooral de vaak onervaren en jonge bestuurders konden met de Plymouth Barracuda veilig de weg op.
Alternatieven
De Ford Mustang is een goed alternatief voor de Plymouth Barracuda. Het voertuig overtuigt ook met een klassieke uitstraling en is een klassieker. Daarom zijn de prijzen voor dit voertuig hoog en moeten klanten rekening houden met kosten van 25.000 tot 35.000 euro. Omdat het voertuig qua prijs veel haalbaarder is dan de Plymouth, geniet het model een grote vraag.