Sterke punten
- Fenomenaal design
- Krachtige hybride aandrijflijn
- Bruikbare elektrische range
Zwakke punten
- Peperduur
- Zeer beperkte oplage
- Zeer zwaar
Polestar 1 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Polestar 1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Polestar 1
-
Polestar 1 ***1 OF 1.500 / OSMIUM MATTE / BOWERS & WILKINS***
€ 99.950,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 45.978 km
- 03/2020
- 448 kW (609 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
-
1,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
15 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8870 Izegem -
Polestar 1 Exclusive only 1.500 worldwide
€ 104.900,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 11.760 km
- 10/2020
- 448 kW (609 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
-
26 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2060 Antwerpen -
Polestar 1 600PK hybride
€ 112.000,-Geen informatie- 29.000 km
- 02/2021
- 227 kW (309 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9042 Mendonk -
Polestar 1 Polestar 1*Diamond Cut*wenig km*1. Hand
€ 109.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 24.474 km
- 06/2021
- 448 kW (609 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Polestar 1
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Polestar 2 Long Range Single Motor: de versie die je moet hebben?
Polestar 2: nu wordt het menens
Polestar 2: Sportief met nuluitstoot
Test: Polestar 2 Long Range Single Motor, de logische keuze (2023)
Test: Polestar 2 Long Range Dual Motor, subtiel en radicaal anders (2023)
Test: Polestar 3, toekomstige ster? (2024)
Alternatieve modellen
Polestar op de kaart zetten
Polestar maakte zijn spetterende debuut in 2017 met deze Polestar 1, een op de Volvo S90 gebaseerde sportcoupé met een exotische plug-in hybride aandrijflijn, een koetswerk uit carbon en prestaties om U tegen te zeggen. Het was een halo-model om het splinternieuwe merk op de kaart te zetten, en was meteen ook het laatste model van Polestar met een verbrandingsmotor.
Goede redenen
De Polestar 1 is het antwoord op de vraag van wat er zou gebeuren als het designteam van Volvo eens zijn stoute schoenen aantrekt. De gelijkenissen met de S90 zijn er, maar dan in een zeer sexy verpakking.
En de Polestar 1 is meer dan alleen een mooi gezichtje: zijn plug-in hybride aandrijflijn geeft hem 608 pk en 1.000 Nm om mee te spelen.
Wie op zoek is naar iets exotisch, komt met de Polestar 1 aan zijn trekken: er zijn maar 1.500 exemplaren van gebouwd.
Ondanks zijn stevige vermogen heeft de Polestar 1 toch een ecologisch kantje: dankzij zijn 34 kWh grote batterij haalt hij een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km.
Alle belangrijke gegevens over de Polestar 1
Motor en batterij
Er is maar één aandrijflijn beschikbaar voor de Polestar 1: een plug-in hybride combinatie van een 2-liter benzinemotor met turbo én compressor van Volvo, die 333 pk levert en de voorwielen aandrijft, samen met drie elektromotoren, waarvan twee op de achteras. In totaal is er 608 pk en 1.000 Nm beschikbaar en snelt de Polestar 1 in amper 4,2 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De Polestar 1 heeft twee lithium-ion accu’s die verspreid zijn over de wagen, met een totale capaciteit van 34 kWh. Dat geeft hem een theoretisch elektrisch rijbereik van 125 km, terwijl opladen kan tot aan een vermogen van 50 kW. De theoretische CO2-uitstoot bedraagt amper 15 g/km, het normverbruik is even indrukwekkend: 0,7 l/100 km.
Afmetingen
De Polestar 1 rust op hetzelfde SPA-platform als de Volvo S/V90, maar wel op een grondig aangepaste versie van die architectuur. Het is een strikte tweedeurs 2+2 met een lengte van 4,59 meter en een breedte van 2,07 meter, wat hem in combinatie met zijn lage hoogte van 1,35 meter een sportieve look oplevert.
Binnenin heb je wel nog twee plaatsen achterin, maar dat zijn echt wel noodzitjes. Het beste is om deze Polestar 1 als tweezitter te benaderen, zeker omdat de batterijen en elektromotoren achter de cabine het gros van de bagageruimte opslorpen, waardoor er amper 135 liter overblijft in de koffer. Die achterbank kan dus gebruikt worden als extra stouwruimte.
Uitvoeringen
De Polestar 1 werd steeds als ‘full option’ geleverd en liet enkel de keuze tussen zijn koetswerkkleur, de kleur van het interieur en het type velgen.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Polestar 1 is sinds kort uit productie, nadat er aan de beloofde 3 jaar en 1.500 exemplaren is voldaan. Belgische klanten betaalden 157.500 euro voor een exemplaar, waarbij er geen betalende opties waren.
Door zijn waarde als verzamelobject en zijn beperkte oplage zijn er maar weinig tweedehands exemplaren te vinden van de Polestar 1. Op het moment van schrijven (september 2022) stonden er 11 te koop in Europa, waarvan de goedkoopste 129.990 euro kost en de duurste 249.000 euro, al gaat dat om een van de 25 gouden exemplaren die het einde van de productie vierden. Aangezien er geen opties waren, hoef je enkel eentje in de juiste kleur van een voorzichtige eerste eigenaar uit te kiezen.
Design-highlights en interieur
De Polestar 1 haalde zijn inspiratie rechtstreeks bij de Volvo Concept Coupé uit 2019, die een voorbode was op de nieuwe generatie Volvo-berlines en -breaks die de komende jaren zouden uitkomen. Het coupédesign van Thomas Ingenlath bleek echter ook goed genoeg om als halo-model voor het splinternieuwe dochtermerk Polestar gebruikt te worden.
Volvo met een beetje extra
Ook de binnenkant van de Polestar 1 is typisch Volvo, wat gezien zijn prijskaartje ook een nadeel zou kunnen zijn. In ieder geval zijn er enkele specifieke elementen die hem toch een trapje boven de alledaagse modellen van Volvo plaatsen: handgestikt leer, sierpanelen uit koolstofvezel, specifieke kuipstoelen, een Bowers & Wilkins-audiosysteem en een zeer groot panoramadak.
Rijhulp en veiligheid
Gezien zijn beperkte oplage, werd de Polestar 1 nooit onderworpen aan een crashtest door de Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties. Toch kreeg het model het volledige arsenaal aan veiligheidsuitrusting uit de Volvo-stal: noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistent, adaptieve cruise control met stuurhulp, … Eigenaars hoeven dus niets te vrezen wat betreft de veiligheid van hun Polestar 1.
Alternatieven
Er is geen enkel model op de markt dat het op volledig dezelfde manier aanpakt als de Polestar 1 wat betreft zijn insteek, aandrijflijn of prijskaartje. De meeste ‘concurrenten’ zijn dus modellen die minder exclusief zijn, maar wel gelijkaardige formaten hebben en dezelfde sensaties kunnen bieden. De Lexus LC komt nog het meeste in de buurt als alternatieve keuze, de Japanse sportcoupé is zelfs te krijgen met een (niet-oplaadbare) hybride aandrijflijn én als cabrio. De BMW M8 speelt in dezelfde klasse qua prestaties, maar is een pak alledaagser. Dan komt de BMW i8 nog iets meer in de buurt, met een even exotisch uiterlijk en een vergelijkbare aanpak qua aandrijflijn.