Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
660435_20221012_Polestar_3.jpg

Polestar 3

1 / 15
660435_20221012_Polestar_3.jpg
660436_20221012_Polestar_3.jpg
660440_20221012_Polestar_3.jpg
660441_20221012_Polestar_3.jpg
660443_20221012_Polestar_3.jpg
661744_20221012_Polestar_3.jpg
661749_20221012_Polestar_3.jpg
661753_20221012_Polestar_3.jpg
662521_20230105_Polestar_3_driver_display_with_Pilot_Assist.jpg
663527_20230202_Polestar_3_with_LiDAR.jpg
668055_20230525_Polestar_investor_event.jpg
670567_20230713_Polestar_3_prototype.jpg
670570_20230713_Polestar_3_prototype.jpg
670573_20230713_Polestar_3_prototype.jpg
681584_20240227_Polestar_3_production.jpg

Sterke punten

  • 100% elektrische premium SUV
  • Straffe prestaties en rijbereik
  • Hoogtechnologisch

Zwakke punten

  • Niet goedkoop
  • Verhouding binnenruimte/buitenafmetingen
  • Chinese roots kunnen voor sommigen een nadeel zijn

Polestar 3 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Polestar 3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

van 0 tot 100 km/u:4.7 - 7.5s
Maximumsnelheid:180 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): null
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4900 x 1968 x 1614 mm
Portieren:5
Kofferruimte:516 - 1411 liter
Aanhangergewicht:363 - 391 kg

Polestar 3: derde keer goeie keer

Zoals zijn naam al zegt, is de ‘3’ het… derde model van Polestar, na de exclusieve plug-in hybride ‘1’ en de elektrische ‘2’ sedan. Voor dit derde model koos het Zweeds-Chinese merk voor het populaire SUV-segment, in combinatie met een ruime batterijcapaciteit, straffe prestaties en een premium positionering. Lees verder

Interesse in een Polestar 3

Polestar 3 tweedehands auto
Polestar 3 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede punten

  • Geslaagd design
  • Straffe prestaties en rijbereik
  • Luxueuze afwerking
  • Technologisch nauw verwant aan de Volvo EX90

Belangrijke gegevens

Motoren

De Polestar 3 is de grote luxueuze SUV van het merk dat zijn leven startte als Volvo-tuner maar ondertussen uitgegroeid is tot het elektrische Zweedse premium-merk binnen de Chinese Geely-groep. Die premium positionering betekent ook dat de Polestar 3 voorzien is van krachtige aandrijflijnen.

De ‘basisversie’ is de Long Range Dual Motor. Geen instapper met achterwielaandrijving, maar meteen vierwielaandrijving dankzij het gebruik van een elektromotor op de vooras en één op de achteras. Samen leveren die een vermogen van 360 kW of 489 pk, met ook een koppel van 840 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt afgewerkt in zo’n 5 seconden. De motoren worden gevoed door een batterijpakket met een indrukwekkende capaciteit van 111 kWh, net als dat in de Volvo EX90. Deze combinatie zorgt voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 610 km. Opladen kan aan een vermogen dat oploopt tot 250 kW (DC).

Wil je meer vermogen, dan kan je gaan voor de Long Range Dual Motor Performance. Ook deze versie beschikt over vierwielaandrijving dankzij een motor op de voor- en de achteras, maar die leveren hier samen 380 kW of 517 pk en een koppel van maar liefst 910 Nm. De Polestar 3 Long Range Dual Motor Performance sprint van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden en haalt een topsnelheid van 210 km/u. Ook deze versie is voorzien van een batterij met een capaciteit van 111 kWh, maar door het iets hogere verbruik daalt het rijbereik berekend volgens de WLTP-cyclus tot 560 km. Opladen doet ook de ‘Performance’-versie aan een maximumvermogen van 250 kW aan een snellaadpaal.

Afmetingen

Met een lengte van net geen 5 meter is de Polestar 3 een indrukwekkende SUV. Hij deelt zijn onderstel met de EX90 van Volvo, dat net als Polestar tot de Chinese Geely-groep behoort. Omwille van zijn meer ‘crossover-achtige’ design, is hij echter minder ruim vanbinnen dan de EX90. Zo biedt de Polestar 3 maar 5 zitplaatsen, zonder twee extra zitjes in de koffer dus, maar die vijf zitplaatsen zijn wel ruim bemeten. Het koffervolume bedraagt 484 liter, wat uitgebreid kan worden tot 1.411 door de achterbank neer te klappen.

Afmetingen
Lengte (m) 4,90
Breedte (m) 1,97
Hoogte (m) 1,61
Wielbasis (m) 2,98
Leeggewicht (kg) Vanaf 2.509 kg

Uitvoeringen

Verschillende uitvoeringen zijn er niet. Je kiest uit de 4 verschillende aandrijfopties vermeld in het hoofdstuk ‘motoren’ en kiest daarna voor de kleur, de velgen en een aantal optiepakketten. Dat moet het bestelproces eenvoudig houden, in contrast met heel wat andere premium autobouwers.

Prijzen

Dat de Polestar 3 als luxueuze premium-SUV met een uit de kluiten gewassen batterijpakket niet meteen een koopje is, was te verwachten. Net zoals gelijkaardige modellen van andere merken (BMW, Mercedes en Audi bijvoorbeeld, al vind je verder op deze pagina nog andere alternatieven) wordt je bankrekening of leasingbudget stevig aangesproken. De goedkoopste Polestar 3 is de Long Range Dual Motor met een vanafprijs van € 85.500. De ‘Performance’ uitvoering kost dan weer minimaal € 92.100. De ‘Plus Pilot’-uitvoering van beide versies kost telkens € 8.800 meer.

Aangezien de leveringen van de eerste exemplaren van de Polestar 3 nog maar begonnen zijn in 2024, zijn er op dit moment nog geen betrouwbare tweedehandswaardes voor het model.

Wat de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting betreft, is de Polestar3 voordelig, aangezien hij 100% elektrisch is. In Vlaanderen zijn elektrische auto’s vrijgesteld van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting, in Brussel en Wallonië gelden minimumtarieven.

Design

Buitenzijde

De Polestar 3 mag dan al een uit de kluiten gewassen SUV zijn, zijn koetswerkdesign zorgt ervoor dat hij toch elegant oogt. Dat heeft hij te danken aan zijn scherp getekende koplampen en in profiel de gordellijn die opgaat in de brede C-stijl, die samen met e licht aflopende daklijn zorgt voor een crossover- of SUV coupé-gevoel. Donker gekleurde accenten tegen het onderste gedeelte van het koetswerk maken de look sierlijker en lichter dan wat we gewoon zijn van grote SUV’s.

Binnenzijde

Binnenin voelt de Polestar 3 zen en tegelijkertijd hoogtechnologisch aan. De materialen zijn mooi en het dashboard opgeruimd, met een grote tablet die dienst doet voor het op Google Auto gebaseerde infotainmentsysteem. Dat betekent dat je tijdens het laden bijvoorbeeld video’s kan streamen en bekijken op het grote scherm. De Polestar 3 is in tegenstelling tot de Volvo EX90 waarmee hij zijn onderstel deelt niet verkrijgbaar als zevenzitter, wat jammer is gezien zijn grote buitenafmetingen. Het betekent wel dat de achterbank verder naar achter geplaatst kon worden, wat goed nieuws is voor de beenruimte voor de inzittenden.

Veiligheid

Onafhankelijke crashtestresultaten en een veiligheidsbeoordeling door EuroNCAP zijn er nog niet, maar Polestar zet in op een stevige veiligheidsuitrusting. Voor wie wil inzetten op nog meer veiligheid, biedt Polestar een pakket aan met daarin een LiDAR radarsysteem dat de weg scant om samen met drie extra camera’s de rijhulpsystemen van extra informatie te voorzien om zo optimaal te kunnen ingrijpen. Om daarvoor te zorgen, heeft Polestar zijn ‘3’ uitgerust met technologie van Nvidia die 254 miljard bewerkingen kan doen per seconde om zo vliegensvlug te kunnen reageren.

Alternatieven

Het segment van de grote luxueuze elektrische SUV’s is dichtbevolkt, met heel wat modellen van premium autobouwers die stuk voor stuk ruimte koppelen aan luxe, prestaties en een batterijpakket met een grote capaciteit. Bij de traditionele Duitse Armada vind je bijvoorbeeld de Audi Q8 e-tron, de BMW iX of de Mercedes EQE SUV. En natuurlijk is er ook concurrentie uit Amerikaanse hoek, van de Tesla Model X.

Uit eigen (Geely-)stal krijgt de Polestar 3 concurrentie van de Volvo EX90 en de Lotus Eletre, die gelijkaardige technologie bieden que motoren, batterijen en technologie, maar telkens op een andere manier verpakt: gezinsvriendelijk en iets bezadigder voor de Volvo en ronduit sportief voor de Lotus.

Bij de non-premium merken vind je onder andere alternatieven bij Kia, dat met zijn EV9 een grote elektrische SUV aanbiedt, en het Chinese Hongqi, dat voor zijn 100% elektrische E-HS9 inspiratie lijkt te putten bij Rolls Royce voor het design. Of nog de BYD Tang, ook al uit China.

FAQ

Hoeveel garantie biedt Polestar op zijn ‘3’?
Polestar voorziet in 2 jaar garantie op het volledige voertuig, waarbij op het eerste gezicht geen maximumkilometrage vermeld wordt. Op het batterijpakket biedt het merk dan weer 8 jaar of 160.000 km garantie. Tot slot is er ook 12 jaar garantie tegen doorroesten.
Hoe koop je een Polestar 3?
Je kan de Polestar 3 online configureren en bestellen. De verschillende modellen van het merk bekijken en een testrit plannen kan via de ‘Polestar Spaces’, die je vindt in Brussel, Antwerpen, Gent en Luik.
Waar kan je met een Polestar 3 op onderhoud?
Polestar werk voor het onderhoud samen met Volvo Cars, dat zijn onderhoudspunten ter beschikking stelt voor de groepsgenoot.
Waar wordt de Polestar 3 gebouwd?
De Polestar 3 rolt van de band in het Chinese Chengdu. In de loop van 2024 zal hij ook gebouwd worden in een Volvo-fabriek in de Verenigde Staten (Ridgeville).