Sterke punten
- 100% elektrische premium SUV
- Straffe prestaties en rijbereik
- Hoogtechnologisch
Zwakke punten
- Niet goedkoop
- Verhouding binnenruimte/buitenafmetingen
- Chinese roots kunnen voor sommigen een nadeel zijn
Polestar 3 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Polestar 3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Polestar 3
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Polestar 3, toekomstige ster? (2024)
Polestar 2 Long Range Single Motor: de versie die je moet hebben?
Polestar 2: nu wordt het menens
Polestar 2: Sportief met nuluitstoot
Test: Polestar 2 Long Range Single Motor, de logische keuze (2023)
Test: Polestar 2 Long Range Dual Motor, subtiel en radicaal anders (2023)
Goede punten
- Geslaagd design
- Straffe prestaties en rijbereik
- Luxueuze afwerking
- Technologisch nauw verwant aan de Volvo EX90
Belangrijke gegevens
Motoren
De Polestar 3 is de grote luxueuze SUV van het merk dat zijn leven startte als Volvo-tuner maar ondertussen uitgegroeid is tot het elektrische Zweedse premium-merk binnen de Chinese Geely-groep. Die premium positionering betekent ook dat de Polestar 3 voorzien is van krachtige aandrijflijnen.
De ‘basisversie’ is de Long Range Dual Motor. Geen instapper met achterwielaandrijving, maar meteen vierwielaandrijving dankzij het gebruik van een elektromotor op de vooras en één op de achteras. Samen leveren die een vermogen van 360 kW of 489 pk, met ook een koppel van 840 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt afgewerkt in zo’n 5 seconden. De motoren worden gevoed door een batterijpakket met een indrukwekkende capaciteit van 111 kWh, net als dat in de Volvo EX90. Deze combinatie zorgt voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 610 km. Opladen kan aan een vermogen dat oploopt tot 250 kW (DC).
Wil je meer vermogen, dan kan je gaan voor de Long Range Dual Motor Performance. Ook deze versie beschikt over vierwielaandrijving dankzij een motor op de voor- en de achteras, maar die leveren hier samen 380 kW of 517 pk en een koppel van maar liefst 910 Nm. De Polestar 3 Long Range Dual Motor Performance sprint van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden en haalt een topsnelheid van 210 km/u. Ook deze versie is voorzien van een batterij met een capaciteit van 111 kWh, maar door het iets hogere verbruik daalt het rijbereik berekend volgens de WLTP-cyclus tot 560 km. Opladen doet ook de ‘Performance’-versie aan een maximumvermogen van 250 kW aan een snellaadpaal.
Afmetingen
Met een lengte van net geen 5 meter is de Polestar 3 een indrukwekkende SUV. Hij deelt zijn onderstel met de EX90 van Volvo, dat net als Polestar tot de Chinese Geely-groep behoort. Omwille van zijn meer ‘crossover-achtige’ design, is hij echter minder ruim vanbinnen dan de EX90. Zo biedt de Polestar 3 maar 5 zitplaatsen, zonder twee extra zitjes in de koffer dus, maar die vijf zitplaatsen zijn wel ruim bemeten. Het koffervolume bedraagt 484 liter, wat uitgebreid kan worden tot 1.411 door de achterbank neer te klappen.
Afmetingen | |
---|---|
Lengte (m) | 4,90 |
Breedte (m) | 1,97 |
Hoogte (m) | 1,61 |
Wielbasis (m) | 2,98 |
Leeggewicht (kg) | Vanaf 2.509 kg |
Uitvoeringen
Verschillende uitvoeringen zijn er niet. Je kiest uit de 4 verschillende aandrijfopties vermeld in het hoofdstuk ‘motoren’ en kiest daarna voor de kleur, de velgen en een aantal optiepakketten. Dat moet het bestelproces eenvoudig houden, in contrast met heel wat andere premium autobouwers.
Prijzen
Dat de Polestar 3 als luxueuze premium-SUV met een uit de kluiten gewassen batterijpakket niet meteen een koopje is, was te verwachten. Net zoals gelijkaardige modellen van andere merken (BMW, Mercedes en Audi bijvoorbeeld, al vind je verder op deze pagina nog andere alternatieven) wordt je bankrekening of leasingbudget stevig aangesproken. De goedkoopste Polestar 3 is de Long Range Dual Motor met een vanafprijs van € 85.500. De ‘Performance’ uitvoering kost dan weer minimaal € 92.100. De ‘Plus Pilot’-uitvoering van beide versies kost telkens € 8.800 meer.
Aangezien de leveringen van de eerste exemplaren van de Polestar 3 nog maar begonnen zijn in 2024, zijn er op dit moment nog geen betrouwbare tweedehandswaardes voor het model.
Wat de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting betreft, is de Polestar3 voordelig, aangezien hij 100% elektrisch is. In Vlaanderen zijn elektrische auto’s vrijgesteld van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting, in Brussel en Wallonië gelden minimumtarieven.
Design
Buitenzijde
De Polestar 3 mag dan al een uit de kluiten gewassen SUV zijn, zijn koetswerkdesign zorgt ervoor dat hij toch elegant oogt. Dat heeft hij te danken aan zijn scherp getekende koplampen en in profiel de gordellijn die opgaat in de brede C-stijl, die samen met e licht aflopende daklijn zorgt voor een crossover- of SUV coupé-gevoel. Donker gekleurde accenten tegen het onderste gedeelte van het koetswerk maken de look sierlijker en lichter dan wat we gewoon zijn van grote SUV’s.
Binnenzijde
Binnenin voelt de Polestar 3 zen en tegelijkertijd hoogtechnologisch aan. De materialen zijn mooi en het dashboard opgeruimd, met een grote tablet die dienst doet voor het op Google Auto gebaseerde infotainmentsysteem. Dat betekent dat je tijdens het laden bijvoorbeeld video’s kan streamen en bekijken op het grote scherm. De Polestar 3 is in tegenstelling tot de Volvo EX90 waarmee hij zijn onderstel deelt niet verkrijgbaar als zevenzitter, wat jammer is gezien zijn grote buitenafmetingen. Het betekent wel dat de achterbank verder naar achter geplaatst kon worden, wat goed nieuws is voor de beenruimte voor de inzittenden.
Veiligheid
Onafhankelijke crashtestresultaten en een veiligheidsbeoordeling door EuroNCAP zijn er nog niet, maar Polestar zet in op een stevige veiligheidsuitrusting. Voor wie wil inzetten op nog meer veiligheid, biedt Polestar een pakket aan met daarin een LiDAR radarsysteem dat de weg scant om samen met drie extra camera’s de rijhulpsystemen van extra informatie te voorzien om zo optimaal te kunnen ingrijpen. Om daarvoor te zorgen, heeft Polestar zijn ‘3’ uitgerust met technologie van Nvidia die 254 miljard bewerkingen kan doen per seconde om zo vliegensvlug te kunnen reageren.
Alternatieven
Het segment van de grote luxueuze elektrische SUV’s is dichtbevolkt, met heel wat modellen van premium autobouwers die stuk voor stuk ruimte koppelen aan luxe, prestaties en een batterijpakket met een grote capaciteit. Bij de traditionele Duitse Armada vind je bijvoorbeeld de Audi Q8 e-tron, de BMW iX of de Mercedes EQE SUV. En natuurlijk is er ook concurrentie uit Amerikaanse hoek, van de Tesla Model X.
Uit eigen (Geely-)stal krijgt de Polestar 3 concurrentie van de Volvo EX90 en de Lotus Eletre, die gelijkaardige technologie bieden que motoren, batterijen en technologie, maar telkens op een andere manier verpakt: gezinsvriendelijk en iets bezadigder voor de Volvo en ronduit sportief voor de Lotus.
Bij de non-premium merken vind je onder andere alternatieven bij Kia, dat met zijn EV9 een grote elektrische SUV aanbiedt, en het Chinese Hongqi, dat voor zijn 100% elektrische E-HS9 inspiratie lijkt te putten bij Rolls Royce voor het design. Of nog de BYD Tang, ook al uit China.