Sterke punten
- Sterke motoren, sportieve prestaties
- Iconische muscle car
- Waardevast als oldtimer
Zwakke punten
- Echt mooie, oudere exemplaren prijzig
- Niet meer geschikt als dagelijkse auto
- Minder verfijnd dan moderne sportauto
Pontiac Firebird Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Pontiac Firebird, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Pontiac Firebird
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Grote, krachtige motoren met imposante V8 soundtrack
- Iconisch model uit de rijke historie van muscle cars
- Breed aanbod, van youngtimer tot echte oldtimer
- De oldtimermodellen blijken behoorlijk waardevast – of stijgen zelfs in waarde
Technische gegevens
Motorisatie
De eerste generatie van de Pontiac Firebird kwam in 1967 uit. In totaal zijn er vier modelgeneraties. De Firebird staat net als andere muscle cars vooral bekend om zijn V8 motoren. Die hadden, afhankelijk van de modelgeneratie, een inhoud van 4,3 tot wel 7,5 liter. Er waren ook zes-in-lijnmotoren met 3,8 tot 4,1 liter inhoud voor de eerste en tweede generatie en 2,8 tot 3,8 liter V6 motoren vanaf de tweede generatie. Afhankelijk van de modelgeneratie was de transmissie handgeschakeld met drie tot zes versnellingen of een automaat met twee tot vier versnellingen. Alle Pontiac Firebird modellen hebben achterwielaandrijving.
Afmetingen
Zoals bij meer auto’s is de eerste modelgeneratie de meest compacte. In het geval van de Pontiac Firebird gaat het dan om 4,8 meter lengte, ruim 1,8 meter breedte en 1,3 meter hoogte, met een wielbasis van 2,7 meter. De tweede modelgeneratie is het langst, met net geen vijf meter. Voor de rest ontlopen de modelgeneraties elkaar qua afmetingen niet veel, met allemaal ruim 1,8 meter breedte en een kleine 1,4 meter hoogte.
De belangrijkste specificaties op een rij
Pontiac Firebird | |
---|---|
Marktintroductie | 1994 (vierde generatie, introductie Nederland) |
Lengte x breedte x hoogte | 4,97 m x 1,89 m x 1,32 m |
Wielbasis | 2,56 m |
Inhoud bagageruimte | 366 l |
Ledig gewicht | 1.528 – 1.710 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.000 – 2.060 kg |
Cilinderinhoud | 3.353 – 5.733 cm3 |
Vermogen | 109 kW (148 pk) – 198 kW (269 pk) |
Koppel | 257 – 427 Nm |
Topsnelheid | 200 – 239 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,7 sec |
Tankinhoud | 59 l |
Verbruik | 8,8 – 14,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De meest bekende variant van de Pontiac Firebird is de Trans Am, een optiepakket met sportonderstel en een extra krachtige motor. De naam verwijst naar de destijds grote Trans Am raceklasse, al nam deze Pontiac daar aanvankelijk niet eens aan deel. Later is de naam Trans Am, binnen Pontiac, vooral uitgegroeid tot een legendarische uitvoeringsnaam. Sommigen spreken zelfs van een Pontiac Trans Am, ook al is dat eigenlijk niet helemaal correct. Kenmerkend voor de Trans Am uitvoering is de grote, vaak goudkleurige feniks op de motorkap. Speciale edities van de Pontiac Firebird verschenen pas bij de vierde modelgeneratie, in de vorm van de 25th-anniversary, 30th-anniversary en Collector’s edition, alle gebaseerd op de Trans Am uitvoering. Ook was er een extra krachtige Firehawk uitvoering. Op zichzelf is de Pontiac Trans Am een wat luxere variant van de Chevrolet Camaro.
Prijzen
Hoewel de eerste Pontiac Firebird al in 1967 op de markt kwam, werd het model pas in 1990 in Nederland geïntroduceerd. Dat was met de derde generatie, die toen al een tijd op de markt was. Daarmee is de vierde modelgeneratie de eerste die gedurende de gehele productieperiode officieel in Nederland te koop was. In Nederland werden slechts twee uitvoeringen geleverd: de gewone Coupe versie en de Trans Am. De Coupe had een vanafprijs van omgerekend 27.000 euro, de Trans Am kostte minimaal 47.000 euro.
Voor het soort auto is in Nederland een relatief breed aanbod Pontiac Firebird occasions beschikbaar. De prijzen variëren van zo’n 3.000 euro tot maar liefst 55.000 euro. Daarbij geldt het omgekeerde als gebruikelijk: hoe ouder het exemplaar, hoe waardevoller. De vroege exemplaren zijn immers gezochte oldtimers geworden. Hoewel alleen de laatste Pontiac Firebird officieel in Nederland werd geleverd, is de verdeling van de modelgeneraties in het occasionaanbod redelijk gelijk. In verhouding wordt alleen de derde generatie wat minder aangeboden.
Design
Buitenkant
Iedere modelgeneratie van de Pontiac Firebird heeft een expressieve vormgeving, die typerend is voor muscle cars uit die tijd. Van de wat gedrongen eerste generatie tot de langgerekte tweede, naar de strakke derde en de juist zeer ronde vierde generatie. In het zijaanzicht is de Pontiac Firebird nauwelijks te onderscheiden van de technisch gerelateerde Chevrolet Camaro, maar de modelspecifieke voor- en achterzijde maken de Pontiac Firebird onmiskenbaar een Pontiac Firebird.
Binnenkant
Vanbinnen is iedere modelgeneratie Pontiac Firebird typerend voor een sportieve auto uit zijn tijd. Toch combineert de Pontiac Firebird die sportiviteit wel met enige mate van luxe, zeker in vergelijking met de Chevrolet Camaro. Zo hebben veel exemplaren (kunst)lederen bekleding en airco, zaken die toen nog niet zo vanzelfsprekend waren.
Veiligheid
Aangezien de Pontiac Firebird afhankelijk van de modelgeneratie een oldtimer of youngtimer is, zijn er geen crashtestresultaten bekend die vergelijkbaar zijn met de huidige tests. Wel kan worden gekeken naar veiligheidsuitrusting. Gordels zijn aanwezig in alle Pontiac Firebirds. Airbags en ABS deden begin jaren ’90 hun intrede en waren vanaf de vierde modelgeneratie standaard aanwezig.
Alternatieven
In het segment van sportauto’s en muscle cars is er niets zo bepalend als persoonlijke voorkeuren en smaak. Toch zullen we proberen een aantal objectieve concurrenten en alternatieven voor de Pontiac Firebird op een rij te zetten. In de eerste plaats is er natuurlijk de technisch vrijwel identieke Chevrolet Camaro, die een iets minder luxe maar daarmee ook iets voordeliger alternatief vormde voor de Pontiac Firebird. Andere zeer directe concurrenten zijn de Ford Mustang en diens iets luxere variant Mercury Cougar. Die laatste verdween op een gegeven moment wel uit het aanbod, dus niet voor iedere modelgeneratie van de Pontiac Firebird is de Mercury Cougar een direct alternatief. Beide rivalen zijn net als de Pontiac Firebird iconische muscle car modellen en boden vergelijkbare prestaties en stijl. Een andere iconische muscle car die niet in dit rijtje mag ontbreken is natuurlijk de Dodge Challenger, al is eigenlijk alleen het eerste model daarvan een echt directe concurrent voor de Pontiac Firebird. Eventueel kan ook de Chevrolet Corvette aan dit rijtje worden toegevoegd, al is dat meer een ‘echte’ sportwagen dan een muscle car.
Vanuit Europees perspectief zijn er nog wel een aantal alternatieven voor de muscle cars. In de jaren ’70 en ’80 hadden we hier namelijk de Ford Capri en Opel Manta. Die twee auto’s geven een Europese invulling aan het concept muscle car. De Ford Capri was bedoeld als Europees alternatief voor de Mustang en de Opel Manta was, afhankelijk van de modelgeneratie, een soort Europese Corvette of juist een sportief-luxe coupé. De V8 motoren moet je missen, maar net als ‘echte’ muscle cars combineren beide modellen sportieve prestaties met (destijds) dagelijks gebruiksgemak.