Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Taycan Cross Turismo.jpg

Porsche elektrisch

1 / 14
Taycan Cross Turismo.jpg
Taycan front.jpg
Taycan koetswerkversies.jpg
Taycan rear.jpg
Taycan Sport Turismo.jpg
Taycan Turbo GT & Turbo GT Weissach.jpg
Taycan Turbo GT interior.jpg
Macan Electric 4 & Turbo front.jpg
Macan Electric 4 & Turbo rear.jpg
Macan Electric 4 front.jpg
Macan Electric 4 interior.jpg
Macan Electric 4 rear.jpg
Macan Electric Turbo rear.jpg
S24_0153_fine.jpg

Elektrische Porsche-modellen

Een elektrische 911 is waarschijnlijk niet voor morgen, hoewel een hybride wel op de planning staat. Het Duitse sportwagenmerk zette echter 4 jaar geleden al zijn eerste stappen in de wereld van de EV’s met de Taycan, die ondertussen het gezelschap kreeg van een elektrische Macan. Lees verder

Welke elektrische Porsche-modellen zijn leverbaar?

Porsche bouwde aan het einde van de jaren ‘40 zijn eerste auto onder eigen naam, de 356. Sindsdien heeft het merk altijd sportieve coupé’s en cabrio’s gebouwd, tot het enkele decennia geleden het gamma uitbreidde met SUV’s en sportieve berlines. De afgelopen jaren is er ook een steeds groter wordende focus op elektrische modellen, te beginnen met de Taycan en nu ook de elektrische Macan. In de komende jaren zal het EV-gamma van Porsche stelselmatig verder uitgebreid worden.

Modeloverzicht

De allereerste in serie gebouwde elektrische Porsche was de Taycan, een sportief gelijnd vierdeurs model dat verkrijgbaar is in drie varianten: de Taycan berline, de Taycan Sport Turismo met een ‘shooting brake’-koetswerk en de Taycan Cross Turismo. Die laatste bouwt verder op de Sport Turismo maar voegt aan het design een vleugje avontuur toe met een SUV-geïnspireerde afwerking voor het koetswerk en een grotere bodemvrijheid.

Voor 2024 kreeg het Taycan-gamma een update met onder andere meer rijbereik en ook een extra straffe versie die meteen ook de krachtigste Porsche ooit is! De Taycan Turbo GT beschikt in combinatie met het ‘Weissach Pack’ en in ‘Launch Control’-modus immers over een piekvermogen van 815 kW (1.108 pk) en een monsterlijk koppel van 1.340 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km per uur in… 2,2 seconden! Deze uitvoering is enkel verkrijgbaar op de Taycan berline, niet in de andere twee koetswerkvarianten, waar de 952 pk sterke ‘Turbo S’ de strafste versie is. Er zijn natuurlijk ook meer gematigde versies van de Taycan, die nog steeds sportieve prestaties bieden en tot 634 km ver geraken op een volledig opgeladen batterij. Dat opladen gaat dankzij een 800V architectuur vliegensvlug, met een maximumvermogen van 320 kW DC. Buiten de achterwielaangedreven en 408 pk sterke ‘basis-Taycan’ (enkel Taycan en Taycan Sport Turismo) zijn alle versies vierwielaangedreven. Het Taycan Cross Turismo-gamma is altijd vierwielaangedreven en wordt standaard geleverd met de grote batterij (104,9 kWh) en een laadvermogen tot 320 kW.

De nieuwste EV van Porsche is de Macan Electric. Die heeft nog maar weinig gemeen met zijn naamgenoot met verbrandingsmotor, aangezien het om een volledig nieuw model gaat en de benzine-Macan nog een tijdje blijft bestaan naast de 100% elektrische uitvoering. De elektrische Macan is iets groter uitgevallen (met een langere wielbasis en een ongeveer 10 cm langer koetswerk), maar hij krijgt vooral een elektrische aandrijving. Daarbij is er keuze uit een Macan 4 met vierwielaandrijving en een vermogen van 408 pk of een Macan Turbo. Ook die laatste beschikt over vierwielaandrijving, maar is met een vermogen van 639 pk een stuk krachtiger. Beide versies worden geleverd met een batterij met een capaciteit van 100 kW die opgeladen kan worden aan een vermogen tot 270 kW (DC).

Naast de 100% elektrische modellen zijn er natuurlijk ook nog de plug-in hybrides. Zowel van de Panamera als de Cayenne en de Cayenne Coupé kan je een stekkerversie krijgen. Die bieden het voordeel dat ze dankzij de aanwezigheid van een verbrandingsmotor ook over lange afstanden kunnen rijden zonder regelmatig te moeten opladen, terwijl ze voor dagdagelijkse korte ritten toch 100% elektrisch kunnen rijden. Op voorwaarde dat ze geregeld opgeladen worden natuurlijk.

Dit is het aanbod van elektrische Porsche-modellen in 2024:

  • Taycan
  • Taycan Sport Turismo
  • Taycan Cross Turismo
  • Macan

Technische gegevens

Model Varianten Type Vermogen Batterijcapaciteit Rijbereik (WLTP) Leeggewicht (vanaf)
Taycan 4S, Turbo, Turbo GT, Turbo GT Weissach Pack, Turbo S Berline 408 – 1.108 pk 89 – 104,9 kWh Tot 634 km 2.090 kg
Taycan Sport Turismo 4S, Turbo, Turbo S Shooting brake 408 – 952 pk 89 – 104,9 kWh Tot 608 km 2.115 kg
Taycan Cross Turismo 4, 4S, Turbo, Turbo S Shooting brake 435 – 952 pk 104,9 kWh Tot 612 km 2.280 kg
Macan Electric 4, Turbo SUV 408 – 639 pk 100 kWh Tot 612 km 2.330 kg

Hoeveel kosten de elektrische Porsche-modellen?

Nieuwprijzen

Ben je op zoek naar basic elektrisch vervoer, dan ben je bij Porsche aan het verkeerde adres. De elektrische aandrijflijn zorgt samen met de premium afwerking en de sportieve prestaties voor prijskaartjes die wat hoger liggen. En toch moet je de prijzen ook in perspectief zien. Bij de Macan bijvoorbeeld, is het mogelijk om de prijzen van het benzinemodel te vergelijken met die van het elektrische model. Terwijl de instapper bij de Macan Electric zo’n € 15.000 hoger ligt dan die van zijn benzinebroertje, kosten de uitvoeringen met een gelijkaardig vermogen ongeveer evenveel, en dat is zelden het geval in de autowereld. Hou er rekening mee dat Porsche voor zijn modellen een verregaande personalisatie mogelijk maakt, en dat veel vinkjes in de optielijst zich ook zullen vertalen in een hoge eindafrekening.

Een overzicht van de catalogusprijzen voor de nieuwe elektrische Porsche-modellen in 2024, voor aftrek van eventuele kortingen of subsidies:

Model Vanafprijs in euro
Taycan € 103.200
Taycan Sport Turismo € 104.200
Taycan Cross Turismo € 115.100
Macan € 88.100

Tweedehandsprijzen

Aangezien de elektrische Macan nog maar net op de markt is, ben je voor een elektrische Porsche op de tweedehandsmarkt aangewezen op de Taycan. De eerste exemplaren werden geleverd in 2020 en zijn dus ondertussen een jaar of 4 oud. Toch moet je nog steeds rekenen op een minimumprijs van zo’n € 60.000. Liever een ‘shooting brake’-koetswerk? Dan kan je kiezen voor de Sport Turismo of de Cross Turismo- uitvoeringen van de Taycan, waarvan de vanafprijzen iets hoger beginnen. Reken op minimaal € 70.000.

Conclusie

Porsche bewijst met zijn elektrische modellen dat je om sportief te rijden niet noodzakelijk een verbrandingsmotor onder de motorkap moet hebben. Met de Taycan weet het al enkele jaren klanten te verleiden die elektrisch willen rijden omdat het duurzaam is (of in elk geval een duurzaam imago heeft), goed presteert (optrekvermogen, stilte, …) of omdat het moet omwille van de bedrijfswagenfiscaliteit. De Macan wordt met zijn praktische en populaire SUV-koetswerk ongetwijfeld nog een straffere verkooptopper. Welk model je ook kiest, het opladen gaat in elk geval even snel als het accelereren, dankzij de 800V-architectuur. Op korte termijn wordt het elektrische Porsche-gamma nog uitgebreid met een batterij-elektrische 718 (Boxster en Cayman) en Cayenne, met op iets langere termijn misschien nog meer elektrisch nieuws.

FAQ

Wordt de Porsche 911 elektrisch?
Porsche doet er alles aan om zijn 911 te blijven verkopen met een verbrandingsmotor. Een hybride versie is wel gepland, maar een elektrische 911 zal er op korte termijn niet komen.
Wordt het elektrische gamma van Porsche verder uitgebreid?
Naast de Taycan, Taycan Sport Turismo,Taycan Cross Turismo en Macan zullen op korte termijn ook de 718 Cayman en Boxster elektrisch worden, en ook de Cayenne, met misschien later ook een nog grotere elektrische SUV. De legendarische 911 blijft voorlopig buiten schot.
Waarom kunnen de EV’s van Porsche zo snel opladen?
Porsche maakt voor zijn elektrische modellen gebruik van een 800V architectuur. Dankzij die hogere spanning kan er sneller opgeladen worden aan een snellaadpunt dat ook gebruikmaakt van 800V-infrastructuur. Het zorgt ervoor dat de strafste versies van de Taycan kunnen opladen laden aan een vermogen tot 320 kW, en op die manier in enkele minuten 100 km extra kunnen ‘bijtanken’.

Meer informatie

Tips van de redaktie