Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-356-side

Porsche 356

1 / 4
porsche-356-side
porsche-356-front
porsche-356-back
porsche-356-interieur

Sterke punten

  • Het oermodel waar het allemaal mee begon
  • De lijn van de 356 is tijdloos, net als de andere ontwerpen van de hand van Komeda.
  • De mechaniek is toegankelijk en betrouwbaar.

Zwakke punten

  • Ondertussen is deze auto quasi onbetaalbaar geworden
  • Onderdelen en vakmensen zijn meer dan prijzig
  • Zwakke prestaties voor een Porsche

Porsche 356 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 356, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hoe een Oostenrijker aan de grondslag lag van hét Duitse merk bij uitstek

De Porsche 356 is het eerste productiemodel van Porsche. De typeaanduiding 356 voor de sportwagen is het volgnummer van dit project. Initieel wilden de ontwerpers een vinnige coupé vierzitter bouwen, maar nadien kwam een open auto ook op de ontwerptafel. De vierzitter was meer een 2 + 2, want de achterste zitjes waren enkel geschikt voor kinderen of kleine mensen.

Interesse in een Porsche 356

Porsche 356 tweedehands auto
Porsche 356 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 356 heeft een ontzettend mooie lijn. Je zou er als het ware een stoel naast kunnen zetten en gewoon wat liggen gapen.

  • Het geknetter van de viercilinder is haast symfonisch.

  • Porsche bleek een ongelooflijk succesverhaal, leuk als je hiervan dan het prille begin van in je garage kan zetten. Als blijkt dat het palmares van deze wagen de Mille Miglia, Tour Auto, 24uren van Le Mans, 1000 uren van de Nürburgring, etc. bevat dan heeft de wagen alvast de juiste pedigree.

Belangrijke gegevens

Motoren

De 356 werd, in tegenstelling tot diens vergelijkbare opvolger de 912, uitgebracht met veel verschillende motorisaties. In essentie zijn deze terug te voeren op een 1.1liter, 1.3liter, 1.5liter, 1.6liter en 2.0liter. In de tijdspanne van 17 jaar waarin de 356 in leven werd gehouden werd er ook geëxperimenteerd met dubbele bovenliggende nokkenassen.

Afmetingen

De 356 meet 3.950 - 4.001mm in lengte, is 1670mm breed en had een geringe hoogte van 1.290 -1.330mm. De wielbasis is 2.100mm lang en het leeggewicht ligt tussen 680 en 1.010kg.

Varianten

Verschillende uitvoeringen, in volgorde van uitbrengen

De Porsche 356 werd geproduceerd in verschillende modelgeneraties. Alle varianten hadden een 4-cilinder motor achterin en achterwielaandrijving.

Van 1948 tot 1955 produceert Porsche de originele 356 (pré-A), eerst in Gmünd (Oostenrijk)tot 1950, nadien in Zuffenhausen (Duitsland). De Pré-A is te herkennen aan de tweedelige vooruit met middenbalk. Vanaf modeljaar 1952 maakt deze middenbalk plaats voor een vouw in de voorruit. Standaard was de 356 uitgerust met een doorlopende voorbank, aparte stoelen waren verkrijgbaar als optie. De pré-A was verkrijgbaar in cabriolet en coupé.

Van 1955 tot 1959 komt de 356A op de markt, de voorruit is hier gebogen in Securit-glas, ook de deurruiten zijn uit hetzelfde materiaal. Het dashboard is in dit model bekleed. De 356A wordt gelanceerd als coupé, cabrio en speedster. Vanaf 1958 is er ook de mogelijkheid om de A te bestellen als hardtop cabriolet.

Van 1959 tot 1963 komt de 356 B op de markt die significante veranderingen onderging, waardoor het tienjarige ontwerp weer fris en elegant oogde. Zo werden koplampen en bumpers gelift. Het stuur kreeg een verzonken naaf, de draaibare raampjes verbeterden de verluchting en de achterruit werd warm geblazen om damp en ijzel te verwijderen.

De 356C kwam dan weer op de markt van 1963 tot 1965 en zal de laatste generatie 356 worden. De C verschilt niet zo sterk van de B enkel de wielen krijgen een remake doordat er schijfremmen worden geplaatst op de vier wielen. De wieldoppen verliezen ook hun Porsche-embleem. Samen met de 356C start de productie van de 911. In 1965 valt het doek over de 356 die vervangen wordt door de 912.

Prijzen

Gezien dat er vier generaties 356 zijn, drie carrosseriestijlen en vier motorisaties nopen we ons tot een brede prijsvork. De cabriolets zijn steeds iets duurder doordat ze minder gebouwd zijn. Deze prijzen gelden voor concours en zeer goede staat. Een pré-A vind je in de prijsvork van €150.000 en €475.000. De speedsters zijn ook hier zeer gewild. Een A-serie vind je moeilijk onder het ton, prijzen lopen op tot €500.000 voor speedsters en andere speciale modellen. Een B-serie vind je vanaf €75.000, ook hier kan dit oplopen tot €500.000. De C-serie vind je in de regionen van €100.000 à 150.000.

zou het ons te ver leiden om dit

Standaardversie + premium voor varianten, 150 woorden

Design

Buitenzijde

Het ontwerp van de carrosserie is prachtig tijdloos en even iconisch als de Volkswagen Kever, of Porsche 550, etc. Allen van de hand van Erwin Komenda. Uitvoerige studies in de windtunnel maken deze wagens tot pioniers in een nieuw tijdperk waarin windweerstandscoëfficiënten meer en meer bijdragen aan het appeal van een wagen.

Over de jaren heen kent de 356 een aantal evoluties. Over de looptijd van zeventien jaar wordt de wagen geüpdatet. Dit zie je in de lijn, maar ook in de motorisatie.

Binnenzijde

Een 356 is sowieso een sobere wagen als het interieur vergelijkt met een hedendaags exemplaar, maar die vergelijking gaat dan ook niet op. Initieel beschikt de wagen over een gelakt dashboard, dat in een volgende update bekleed wordt.

Alternatieven

Wanneer je een sportwagen zoekt uit de vijftiger jaren, dan kom je al snel uit bij wagens zoals de Jaguar XK120 (vergelijkbare prijsklasse), de Mercedes Gullwing (>€1mio), Ferrari’s en Aston Martins. Hieruit kan men concluderen dat de 356 eigenlijk het entry level is in jaren ‘50 sportscar ownership. Vergis je niet, ook de 356 is duur, maar enkel de aller speciaalste modellen zullen je over het miljoen gaan kosten.

Ook het vernoemen waardig zijn de vele replica’s die gebouwd zijn op basis van de 356. Deze komen in verschillende graden van afwerking en precisie van de replica. Het is en blijft echter een replica, dus ze zijn minder waardevast en sommigen zullen hun neus er voor ophalen, maar het is en blijft een alternatief als je de 356-tattoo al hebt.

FAQ

Welke 356 moet ik kiezen?
Smaken verschillen, beweegredenen ook, maar ons lijkt de Speedster het te kiezen model. De uitvoering is ontdaan van alle franjes en hierdoor biedt ze de rauwste rijervaring. Als je dan toch kiest voor begeestering boven comfort, dan kan je maar beter ineens de lijn door trekken.
Is de 356 een goede eerste oldtimer?
Een 356 is een wagen die je noopt tot het maken van compromissen. Een ritje rond de kerktoren is meer dan haalbaar, eventueel zelfs met je kinderen op de achterbank geplooid, maar als je verder begint te rijden, dan is deze vroege roadster toch aan de basic kant. Als je dit weet, dan kan je je erop instellen. Wil je kilometers maken dan kies je mogelijk beter voor een hogere motorisatie.
Is een Porsche 356 betaalbaar?
Neen. Je zit al snel aan 100.000 euro voor een originele 365. Er zijn echter vele replica’s gemaakt en die zijn een stuk betaalbaarder.

Beoordelingen voor Porsche 356

1 Beoordelingen

5,0