Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-912-l-01.jpg

Porsche 912

1 / 3
porsche-912-l-01.jpg
porsche-912-l-02.jpg
porsche-912-l-03.jpg

Sterke punten

  • Zeldzaam
  • Betere baanligging dan de 911
  • De puurste en fijnste Porsche-lijn die is gemaakt

Zwakke punten

  • Qua vermogen de mindere Porsche
  • Prijzig als je euro per pk rekent
  • Onderdelen zijn ‘makkelijk verkrijgbaar’... maar prijzig

Porsche 912 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 912, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

In vele opzichten interessanter dan een 911

De Porsche 912 is het minder bekende broertje van de iconische 911. Met minder franjes en een kleinere viercilinder boxermotor maar daarom niet minder plezant om te rijden. In 1965 ging de 912 in productie, tegen het einde van de productie in 1969 werden ongeveer 30.000 coupes en 2.500 Targa’s worden gebouwd. In 1976 verscheen nog even de 912E terug.

Interesse in een Porsche 912

Porsche 912 tweedehands auto
Porsche 912 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Hoewel broer 911 met de pluimen gaat lopen is de Porsche 912 de beter rijdende auto.

  • Hoewel het “mindere broertje” van de 911, beschikt de 912 over een gelijkaardig sportief design.

  • De 912 kan wel eens een slimme investering zijn voor de komende jaren.

  • De amper 90 pk sterke viercilinder is verrassend pittig.

Belangrijke gegevens over de Porsche 912

Motoren

Toen de 911 aan de zescilinder boxermotor ging, besloot Porsche via de 912 een viercilinder-alternatief te bieden. Die 912 beschikte daardoor over een 1.6-liter viercilinder boxermotor met een vermogen van 90 pk en 121 Nm koppel.

Initieel wordt de 912 geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen. Nadien zou een vijfbak optioneel kunnen gemonteerd worden. De prestaties van de 912 waren meer dan behoorlijk met een acceleratie naar de honderd in 13.5 seconden en een top van 185k m/u.

De motor van de 912E verschilde van de andere 912’s aangezien het een aangepaste tweeliter uit de 914 betrof. Desalniettemin bedroeg ook hier het vermogen een eerder brave 90 pk. Het koppel steeg wel tot 132 Nm.

Afmetingen

De Porsche 912 is qua dimensies quasi identiek aan de 911 van dezelfde generatie met zijn lengte van 4.163 mm, breedte van 1.610 mm en hoogte van 1.320 mm. Het gewicht van 970 kg was echter merkelijk lager. De 912E verschilt licht qua lengte met zijn 4.291mm lengte, omdat dit model eigenlijk gebaseerd is op de Porsche 911 G. Ook het gewicht neemt toe tot 1.050 kg.

Varianten

De 912 werd slechts in 3 varianten uitgebracht; Coupé, Targa en 912E.

Zowel Coupé als Targa werden geleverd met zilverkleurig embleem, chromen bumpers met rozetten, motorkap met verchroomde grille, claxonrooster en ronde verchroomde buitenspiegels. Ruitenwissers stonden naar rechts gericht tot in modeljaar 1968. Nadien staan ze naar links.

Prijzen

Qua tweedehandsprijzen kost een mooie Porsche 912 zo’n 45.000 euro tot 65.000 euro. Targas komen met een prijspremium van enkele duizenden euro’s, softtop window Targas zijn nog wat duurder. Een 912E vind je al vanaf 30.000 euro tot 45.000 euroin degelijke staat.

Design

Buitenzijde

Alhoewel de gewone 912 en 912E hetzelfde codenummer dragen dienen beiden apart bekeken te worden qua exterieur design. Ze werden ook gelanceerd in een ander decennium wat vergelijk minder relevant maakt. De 912 verschilt eigenlijk weinig van de 911 van dezelfde generatie. Om het instapmodel kostenefficiënt te kunnen bouwen zijn er een aantal besparingen gebeurd.

In 1967 wordt de Fuchs-velg gelanceerd als optie, meteen verwerven ze cultstatus en de eerder duurdere optie verkoopt als zoete broodjes. Ook nu nog is dit een gegeerde optie. In 1969 worden de spatbordranden uitgerold om de bredere look te krijgen die Porsche legendarisch maakt. De knipperlichten werden ook aangepast waardoor een gebarsten glaasje makkelijker te vervangen was. Ook de Fuchsvelgen werden iets breder.

Binnenzijde

De motor van de 912 werd vanaf 1967 op rubbers opgehangen wat minder geluiden doorgaf in de wagen, maar indien slecht afgesteld, gaf dit wel meer ruimte voor een trillende motor. Ook een afgescheiden remsysteem werd toegevoegd. In 1968 werd het schuifdak als optie toegevoegd.

Alternatieven

In het Porsche assortiment zijn er 2 mogelijke andere instapmodellen die in aanmerking komen; de 914 of 924. Een stapje hoger ligt uiteraard de 911. Als we kijken naar wagens van deze generatie die dezelfde strakke lijn en baanligging hebben, dan komen we uit bij de Alfa Romeo Giulia (Junior), Glas GT1600, Alpine A110 of de Lotus Europa. Prijzen voor deze auto’s zijn echter zeer uiteenlopend, maar ze verschaffen allen rijplezier.

FAQ

Welke Porsche 912 moet ik kiezen?
Meest in trek is de 912 SWB (short wheel base). Maar zowel de Targa als de Coupé zijn goede keuzes.
Is de 912 een goede eerste oldtimer?
Ja.... maar koop het beste exemplaar dat je kan kopen voor je geld en hou er rekening mee dat de wagen 50 jaar oud is. Kosten kunnen steeds om de hoek loeren.
Hoeveel kost een Porsche 912?
De 912 zeilt mee op het succes van grote broer 911. Daardoor kost een goed exemplaar vlot 45.000 euro.