Sterke punten
- Zeldzaam
- Betere baanligging dan de 911
- De puurste en fijnste Porsche-lijn die is gemaakt
Zwakke punten
- Qua vermogen de mindere Porsche
- Prijzig als je euro per pk rekent
- Onderdelen zijn ‘makkelijk verkrijgbaar’... maar prijzig
Porsche 912 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 912, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Porsche 912
-
Porsche 912
€ 50.000,-Geen informatie- 40.000 km
- 09/1967
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3040 Ottenburg -
Porsche 912 90cv ** LOOK OUTLAW **
€ 75.912,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 4.200 km
- 01/1968
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4500 Huy -
Porsche 912 SWB Coupé
€ 66.912,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 75.384 km
- 09/1967
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 4 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8550 Zwevegem -
Porsche 912
€ 69.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 99.000 km
- 09/1966
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9100 Sint-Niklaas -
Porsche 912 Soft Window Targa - Ossi Blue - Matching -Restored
€ 98.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 13.000 km
- 01/1968
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9300 Aalst -
Porsche 912 TARGA 912 - 1969 - TOPSTAAT - FUCHS WHEELS
€ 69.912,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 106.028 km
- 02/1969
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9990 Maldegem
Interesse in een Porsche 912
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
Hoewel broer 911 met de pluimen gaat lopen is de Porsche 912 de beter rijdende auto.
Hoewel het “mindere broertje” van de 911, beschikt de 912 over een gelijkaardig sportief design.
De 912 kan wel eens een slimme investering zijn voor de komende jaren.
De amper 90 pk sterke viercilinder is verrassend pittig.
Belangrijke gegevens over de Porsche 912
Motoren
Toen de 911 aan de zescilinder boxermotor ging, besloot Porsche via de 912 een viercilinder-alternatief te bieden. Die 912 beschikte daardoor over een 1.6-liter viercilinder boxermotor met een vermogen van 90 pk en 121 Nm koppel.
Initieel wordt de 912 geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen. Nadien zou een vijfbak optioneel kunnen gemonteerd worden. De prestaties van de 912 waren meer dan behoorlijk met een acceleratie naar de honderd in 13.5 seconden en een top van 185k m/u.
De motor van de 912E verschilde van de andere 912’s aangezien het een aangepaste tweeliter uit de 914 betrof. Desalniettemin bedroeg ook hier het vermogen een eerder brave 90 pk. Het koppel steeg wel tot 132 Nm.
Afmetingen
De Porsche 912 is qua dimensies quasi identiek aan de 911 van dezelfde generatie met zijn lengte van 4.163 mm, breedte van 1.610 mm en hoogte van 1.320 mm. Het gewicht van 970 kg was echter merkelijk lager. De 912E verschilt licht qua lengte met zijn 4.291mm lengte, omdat dit model eigenlijk gebaseerd is op de Porsche 911 G. Ook het gewicht neemt toe tot 1.050 kg.
Varianten
De 912 werd slechts in 3 varianten uitgebracht; Coupé, Targa en 912E.
Zowel Coupé als Targa werden geleverd met zilverkleurig embleem, chromen bumpers met rozetten, motorkap met verchroomde grille, claxonrooster en ronde verchroomde buitenspiegels. Ruitenwissers stonden naar rechts gericht tot in modeljaar 1968. Nadien staan ze naar links.
Prijzen
Qua tweedehandsprijzen kost een mooie Porsche 912 zo’n 45.000 euro tot 65.000 euro. Targas komen met een prijspremium van enkele duizenden euro’s, softtop window Targas zijn nog wat duurder. Een 912E vind je al vanaf 30.000 euro tot 45.000 euroin degelijke staat.
Design
Buitenzijde
Alhoewel de gewone 912 en 912E hetzelfde codenummer dragen dienen beiden apart bekeken te worden qua exterieur design. Ze werden ook gelanceerd in een ander decennium wat vergelijk minder relevant maakt. De 912 verschilt eigenlijk weinig van de 911 van dezelfde generatie. Om het instapmodel kostenefficiënt te kunnen bouwen zijn er een aantal besparingen gebeurd.
In 1967 wordt de Fuchs-velg gelanceerd als optie, meteen verwerven ze cultstatus en de eerder duurdere optie verkoopt als zoete broodjes. Ook nu nog is dit een gegeerde optie. In 1969 worden de spatbordranden uitgerold om de bredere look te krijgen die Porsche legendarisch maakt. De knipperlichten werden ook aangepast waardoor een gebarsten glaasje makkelijker te vervangen was. Ook de Fuchsvelgen werden iets breder.
Binnenzijde
De motor van de 912 werd vanaf 1967 op rubbers opgehangen wat minder geluiden doorgaf in de wagen, maar indien slecht afgesteld, gaf dit wel meer ruimte voor een trillende motor. Ook een afgescheiden remsysteem werd toegevoegd. In 1968 werd het schuifdak als optie toegevoegd.
Alternatieven
In het Porsche assortiment zijn er 2 mogelijke andere instapmodellen die in aanmerking komen; de 914 of 924. Een stapje hoger ligt uiteraard de 911. Als we kijken naar wagens van deze generatie die dezelfde strakke lijn en baanligging hebben, dan komen we uit bij de Alfa Romeo Giulia (Junior), Glas GT1600, Alpine A110 of de Lotus Europa. Prijzen voor deze auto’s zijn echter zeer uiteenlopend, maar ze verschaffen allen rijplezier.