Sterke punten
- Uitstekende wegligging door grote wielbasis, laag gewicht en middenmotor
- Betrouwbaar eens volledig op punt gezet
- Goede afwerking van zowel carrosserie als interieur
Zwakke punten
- Carrosserie onderhevig aan roest
- Versnellingsbak schakelt niet altijd even soepel
- Prijskaartje is Porsche-waardig, ook prijzige onderdelen
Porsche 914 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 914, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Porsche 914
-
Porsche 914 2.0 L
€ 26.500,-Geen informatie- 23.000 km
- 09/1976
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2930 Brasschaat -
Porsche 914
€ 21.300,-Geen informatie- 90.500 km
- 09/1972
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
8,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-9550 Herzele -
Porsche 914 914/6
€ 60.000,-Geen informatie- 28.000 km
- 05/1970
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2870 puurs -
Porsche 914 914-6
€ 63.914,-Geen informatie- 13.000 km
- 04/1970
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8020 Oostkamp -
Porsche 914 /4 2.0L - Restored & Matching
€ 36.800,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 6.684 km
- 07/1974
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3090 Overijse -
Porsche 914 2.0 100 CV
€ 56.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 54.000 km
- 10/1972
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4851 Gemmenich
Interesse in een Porsche 914
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goeie redenen
Alle ingrediënten aanwezig voor een echte rijdersauto
Toegankelijke mechaniek laat zelf sleutelen toe
Stukken in overvloed
Waarde zit de jongste jaren in de lift
Alle belangrijke gegevens over de Porsche 914
Motoren
Bij de introductie werd de 914 geleverd in twee motorisaties: de 1.7-liter viercilinder boxermotor van Volkswagen (80 pk) en de 2.0-liter zescilinder boxermotor van Porsche uit de 911 T (110 pk). De 914/4 topte af op 177 km/u en sprintte naar 100 km/u in 13 seconden. De 914/6 haalde 201 km/u en sprintte naar 100 km/u in 9,9 seconden. Door het grote prijsverschil en de link met Volkswagen verkocht de Porsche niet als verwacht.
Eind ’72 werd die dan ook vervangen door een tweeliter VW-motor (100 pk) die lager geprijsd werd. De 1.7 werd vervangen door een 1.8 (85 pk).
Afmetingen
De 914 had een lengte van 3.985 millimeter, was 1.650 millimeter breed en had een hoogte van 1.230 à 1.240 millimeter. Uitzonderlijk was de wielbasis van 2.450 millimeter, die groot was in vergelijking met de totaallengte van de wagen. De wielen stonden dan ook ver in de hoeken, waardoor de wagen in combinatie met de middenmotor zeer gebalanceerd was en bijgevolg een echte driver’s car. Het leeggewicht bleef tussen de 950 en 980 kilogram.
Uitvoeringen
Bij lancering had je de 914/4 met 1,7 liter grote VW-motor en de 914/6 met 2,0 liter grote Porsche-motor. Beide kwamen met het glasvezelversterkte kunststof dak, verchroomde bumpers met verzonken, ronde verstralers en een goudgekleurd logo op de kofferklep. Vanaf modeljaar 1973 kreeg de VW een geanodiseerd logo en matzwarte bumpers. De zescilinder kon ook nog geleverd met de optie van de verbrede wielkuipen.
Vanaf 1973 kreeg de tweeliter-914 een viercilinder op basis van de 1.7. In 1974 volgde de 1.7 die een 1.8 motor kreeg. Op beiden modellen maakten de verchroomde bumpers plek voor matzwarte bumpers met verzonken, ronde verstralers. Vanaf modeljaar 1975 werden die vervangen door zwarte veiligheidsbumpers met verzonken rechthoekige verstralers.
Tweedehandsprijzen
Voor een 914 in degelijke staat tel je al snel 21.000 euro neer. Dat bedrag loopt makkelijk op tot 28.000 euro. Koop je van een handelaar, dan is er nog een premium bij te tellen die snel kan oplopen tot 10.000 euro.
Ga je op zoek naar een 914 met de zescilinder, dan spreken we over andere grootteordes. Een zescilinder kost je al snel 60.000 à 80.000 euro. De tweeliter verkiest bij de viercilinders de voorkeur, die kost 24.000 à 32.000 euro. Zoals steeds zijn de hogere cilinderinhouden het meest gezocht.
Design-highlights en interieur
Exterieur
De 914 was een coupé, targa en cabriolet tegelijkertijd. En hoewel de wagen werd gelanceerd in een dichtbevolkt segment van de automarkt, was de 914 best een auto waar over gesproken werd door zijn karakteristieke design. Niet alleen had je de lange wielbasis ten opzichte van de totale lengte die zorgde voor korte overhangen voor en achter. Ook de koplamporen, het verwijderbare dakpaneel van glasvezelversterkte kunststof en de brede rolbeugel waren onderscheidend.
En dan hebben we nog niet gesproken over die leuke seventieskleuren die de carrosserie tooiden: Canary Yellow, Marathon en Ancona Blue, Signal Orange, Irish Green en ga nog maar even door. Een leuk detail is de dubbele bagageruimte voor- en achterin die mogelijk werd door de middenmotor. Als je echter kan genieten van rijden zonder dak, dan hou je de ruimte achterin best vrij om het targadak weg te kunnen leggen. Een Porsche en Volkswagen hou je onder andere uit elkaar door het aantal bouten in de velgen. De 914 had slechts vier wielmoeren.
Interieur
Het interieur van de 914 was in de eerste versie eerder spartaans omwille van de weinig verstelbare zetels. De zetels zitten wel lekker eens je de lage instap hebt overwonnen. Het stuur heeft duidelijke Karmann-invloeden. Afhankelijk van het type word je ook verwelkomd door een Karmann-logo.
Alternatieven
Eind jaren 60, begin jaren 70 was de markt van tweezitsportwagens best drukbevolkt: de Fiat Spider 124, Opel GT1900, MGB, Lancia Fulvia Coupé,... waren allemaal sportievere open wagens die rijplezier vooropstelden. Hecht je belang aan de middenmotor, dan is alleen de Matra 530 een gelijke. In de huidige markt is de Matra best prijzig in vergelijking, maar diens rijsensatie leunt het dichtst aan bij de 914. Daarnaast heb je een wagen die meer vraagtekens oproept, de goede vraagtekens.