Sterke punten
- Bloedsnel
- Heerlijke atmosferische V8
- Bruikbaar op openbare weg
Zwakke punten
- Verschrikkelijk duur
- Remgevoel door hybride systeem
- Zwaarder dan LaFerrari en McLaren P1
Porsche 918 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 918, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Porsche 918 Spyder
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
Dankzij zijn atmosferische V8 en zijn elektromotor levert de Porsche 918 Spyder in totaal 887 pk, waarmee hij in 2,6 seconden van 0-100 km/u kon accelereren.
Die atmosferische V8 is ook een pareltje van een motor, met een toerenbegrenzer die pas bij 9.150 opm ingrijpt en een magistraal geluid produceert uit zijn hooggeplaatste uitlaatpijpen.
De Porsche 918 Spyder is een plug-in hybride en kan daadwerkelijk bijna 20 km volledig elektrisch rijden, wat hem grappig genoeg een normverbruik van 3,5 l/100 km oplevert en een CO2-uitstoot van 79 g/km.
Ondanks zijn forse gewicht van bijna 1,7 ton en zijn gigantische piekvermogen, weet de 918 Spyder alles onder controle te houden en kan je zelfs plezier beleven op de openbare weg - al moet je opletten voor je rijbewijs.
Nieuw kostte de Porsche 918 Spyder nog geen 800.000 euro, waarmee hij een stuk goedkoper was dan de LaFerrari en McLaren P1, maar vandaag betaal je minstens 1,35 miljoen euro. Het is dus een goed investeringsobject.
Alle belangrijke gegevens over de Porsche 918 Spyder
Motoren
In tegenstelling tot de McLaren P1 en de LaFerrari is de Porsche 918 Spyder een volwaardige plug-in hybride, met een batterij van 6,8 kWh en 20-29 km elektrische range. Er zijn twee elektromotoren aanwezig, eentje in de versnellingsbak en eentje op de vooras, die samen 286 pk leveren. In combinatie met de 608 pk sterke 4,6 liter-V8 uit de Porsche RS Spyder-racewagen levert dit een totaal op van 887 pk en 1.280 Nm.
De 918 Spyder kan in 2,6 seconden van 0-100 km/u sprinten, van 0-200 km/u in 7,2 seconden en haalt een topsnelheid van 345 km/u. Dat zijn trouwens voorzichtige schattingen, want al deze waarden werden nog overtroffen tijdens tests door journalisten.
Afmetingen
De Porsche 918 Spyder is 4,64 meter lang, 1,94 meter breed en 1,17 meter hoog. Aan boord is er plaats voor twee personen en de koffer voorin is 110 liter groot. De benzinetank is 70 liter groot. Het gewicht van de 918 Spyder is wel wat hoger dan dat van zijn rivalen: 1.675 kilo, tegenover 1.250 kilo voor de LaFerrari en 1.450 kilo voor de P1.
Uitvoeringen
De Porsche 918 Spyder had een vrij complete standaarduitrusting - dat mag wel, voor dat geld - maar je kon toch nog gerust een dikke 100.000 euro extra uitgeven aan opties. De voornaamste optie was het Weissach-pakket, dat lichtgewicht onderdoelen toevoegde en ook meer downforce met zich meebracht. Een ‘Liquid Metal’-lakkleur kostte ook tienduizenden euro’s. Het interieur kon nog uitgebreid worden met echt leer en extra carbon, terwijl je ook een liftsysteem voor de vooras kon aanvinken. Tenslotte was er ook nog een kofferset op maat voor de Porsche 918 Spyder.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Nieuw kostte de Porsche 918 Spyder zo’n 781.000 euro zonder opties, met alle opties inbegrepen zat je aan ongeveer 900.000 euro. Heel veel geld, maar de McLaren P1 (1,1 miljoen euro) en LaFerrari (2,5 miljoen euro) waren nog een stuk duurder.
Tweedehands vind je de Porsche 918 Spyder terug vanaf 1,35 miljoen euro tot bijna 2 miljoen euro, al heeft geen enkel exemplaar meer dan enkele tienduizenden kilometers op de teller. De prijzen lijken ook niet echt te dalen, wat goed nieuws is voor wie er eentje in de garage heeft staan, en slecht nieuws voor wie er nog een wil kopen.
Design-highlights en interieur
De Porsche 918 Spyder steekt zijn racewagengenen niet weg, met een vorm-volgt-functie-design dat hem een eerder kale snuit oplevert. Achteraan zit wel een enorme vleugel, zeker met het Weissach-pakket, dat ook een extra grote diffusor en extra zijdelingse vleugels toevoegt. Opvallend zijn de twee dikke uitlaatpijpen, die bovenop de middenmotor zijn geplaatst om een zo kort mogelijk traject op te leveren, wat gunstig is voor het geluid. De 918 Spyder is een Spyder dankzij zijn afneembare hardtop, die desgewenst uit koolstofvezel is vervaardigd.
Racewagen met manieren
Aan boord is de sfeer ook zeer gefocust, al heeft Porsche er wel voor gezorgd dat je de 918 Spyder op een normale manier kan gebruiken: het zicht rondom is goed, het infotainmentsysteem op de middenconsole is gemakkelijk te gebruiken en je hebt sneltoetsen aan het stuur, net als bij een gewone Porsche. De zetels zijn stevig en in leer bekleed, of met Alcantara met het Weissach-pakket. Ze zijn echter niet instelbaar, daarvoor moet je langs bij Porsche om een goede zithouding te bekomen. Op het dashboard kan je de energiestromen van het hybridesysteem in het oog houden.
Rijhulp en veiligheid
De Porsche 918 Spyder heeft geen onafhankelijke crashtests ondergaan, maar is wel voorzien van frontale, zijdelingse en gordijnairbags. Actieve veiligheidssystemen zijn er niet.
Alternatieven
De Porsche 918 Spyder kwam op ongeveer hetzelfde moment uit als de Ferrari LaFerrari en de McLaren P1, allebei ook hybride hypercars die ook wel de ‘heilige drievuldigheid’ worden genoemd. Ze maken alle drie gebruik van een ander recept: de LaFerrari heeft een atmosferische V12 en een zelfladend hybridesysteem, de McLaren P1 heeft een twinturbo-V8 en een kleine oplaadbare batterij. Ondanks het feit dat de Porsche een stuk zwaarder is dan zijn rivalen, is hij op het circuit net zo snel dankzij zijn vierwielaandrijving en zijn extra elektrische boost. De McLaren P1 is ongeveer even duur als de 918 Spyder, maar de LaFerrari vind je niet voor minder dan 3 miljoen euro, tot wel 5 miljoen voor de LaFerrari Aperta met open dak…