Sterke punten
- Sportief rijgedrag
- Betrouwbaar
- Vier zitplaatsen
Zwakke punten
- Geen klassieke schoonheid
- Imago?
- Prijzen zitten in de lift…
Porsche 924 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 924, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Porsche 924
-
Porsche 924 924
€ 6.500,-Geen informatie- 116.000 km
- 08/1978
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2600 Berchem -
Porsche 924 924 S
€ 10.000,-Geen informatie- 63.229 km
- 03/1988
- 118 kW (160 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-6687 bertogne -
Porsche 924 Turbo
€ 8.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 36.127 km
- 10/1979
- 130 kW (177 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
10,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-7180 Seneffe -
Porsche 924 boîte automatique en tres bon etat
€ 12.500,-Geen informatie- 167.201 km
- 06/1980
- 92 kW (125 PK)
- Tweedehands
- 4 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1410 Waterloo -
Porsche 924 turbo 177 cv
€ 24.500,-Geen informatie- 101.000 km
- 02/1982
- 130 kW (177 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1440 braine-le-chateau -
Porsche 924 Carrera GT Turbo '81 CH0427
€ 79.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 146.415 km
- 01/1981
- 154 kW (209 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter
Interesse in een Porsche 924
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
Alle elementen voor een voortreffelijke baanligging zijn aanwezig en komen tot hun recht in deze pionier.
De Porsche 924 brengt Deutsche gründlichkeit.
Met vier volwaardige zitplaatsen is deze 924 stiekem praktischer dan een Porsche 911.
En om het verhaal helemaal naar huis te brengen: de 924 is goedkoper in aankoop en qua onderhoud dan een 911.
Belangrijke gegevens over de Porsche 924
Motoren
Waar grote broer 911 zescilinder boxermotoren achterin parkeerde kreeg deze 924 steevast een vier-in-lijn benzine voorin. Daardoor kon er ruimte ontstaan voor de vier zitplaatsen. Geen vrees, het vermogen werd nog steeds naar de achterwielen gestuurd.
In de basis krijgt de 924 een watergekoelde 2-liter viercilinder benzine van 125 pk en 165 Nm koppel. Een blok dat stiekem werd geleend van de Audi 100. In 9,6 seconden spurtte de 924 naar de 100 km/u en de top bedroeg 204 km/h.
In 1986 lanceren ze bij Porsche de 924S die voorzien is van een krachtigere 2.5 liter vier-in-lijnmotor. In eerste instantie leverde deze motor 150pk, vanaf modeljaar 1988 zelfs 160pk.
Een laatste variant is de 924 turbo die wordt gelanceerd om de aanhoudende commentaar rond de beperkte power in de kiem te smoren. Een 2-liter viercilinder benzine met turbo zorgt voor een vermogen van 170 pk (177 pk vanaf 1981). De 924 Carrera GT vormt het circuit-gerichte model en ziet het vermogen van bovenstaande turbomotor stijgen tot 210 pk.
Afmetingen
De lengte van de 924 is 4.213 tot 4.230mm, breedte 1.685 tot 1.745mm en de hoogte varieert van 1.270 tot 1.275mm. De wielbasis is voor alle modellen identiek en bedraagt 2.400mm. Het leeggewicht komt op 930 en loopt op tot 1.190kg.
De 924S staat 25mm breder op zijn achteras om de paarden mooi op de baan te krijgen. Hij klokt wel 80 kilogram meer af op de weegschaal met zijn 1210 kg. De overige dimensies verschillen niet tussen de gewone en S-versie.
Varianten
Het basismodel van de 924 komt uit in 1976 en zal in productie blijven tot 1985. Deze driedeurs coupé heeft met de gepimpte Audi 100 motor 125 pk ter beschikking. Vele onderdelen komen uit de stock van Audi en Volkswagen. Herkenbaar zijn een aantal knoppen uit het dashboard en de middenconsole, de deurklinken (VW Golf) etc.
Desondanks het beperkte vermogen voor een Porsche verkoopt de 924 als zoete broodjes. De toenmalige Porsche directeur claimt dat ze eindelijk terug een wagen in assortiment hebben voor vrouwen en jongeren. Andere tijden.
Tussen 1978 en 1982 produceert Porsche 13.428 Porsche 924 Turbo’s, die 37% meer vermogen leveren dan de standaard 924 en afklokken op 177pk. Enkel de Amerikaanse versies zijn wat toegeknepen om de emissienormen te respecteren. Zij halen slechts 143pk op de testbank.
In 1985 wordt de 924S gelanceerd. De eerste generatie zal tot 1987 geproduceerd worden. Deze puurt initieel 150 pk uit zijn 2.5 liter vier-in-lijnmotor. In 1986 volgt een update die 160 pk levert. De motoren consumeren respectievelijk 8,8 en 9,2 liter per 100km. De laatste 924S rolt van de band in 1988 en de 924 wordt opgevolgd door de 944 die heel wat stukken deelt met de laatste 924S.
Design
Buitenzijde
De vlakke motorkap met opklapbare koplampen maakten dat de 924 een zeer goede luchtweerstandscoëfficiënt had. Dit werd zelfs nog wat verbeterd met de toevoeging van een zwarte achterspoiler vanaf het modeljaar 1983. De grote glazen achterklep bood toegang aan de grote (voor Porsche althans) kofferruimte.
Binnenzijde
De kofferruimte die achterin ligt biedt ruimte voor 250 liter bagage. Daarnaast hangt het wat af van het model hoe hard je de Volkswagen-invloed ziet in het interieur.
Prijzen
De 924 kende de laatste jaren een serieuze prijsstijging en liet zelfs een hoger rendement optekenen dan zijn duurdere zussen en broers. Het mag dan nog een poor man’s Porsche zijn, het blijft een Porsche dus de prijzen gaan momenteel slechts één richting uit.
Reken voor een 924 € 11.000 à € 15.500 te betalen. Een Turbo kost je € 16.000 à € 24.000. De S zit hier wat tussenin met een prijsvork van € 12.000 à € 18.000.
Alternatieven
Het voorstellen van een goed alternatief hangt uiteraard af van je beweegredenen. Ben je op zoek naar een betaalbare Porsche, dan zijn er verschillende alternatieven jong en oud. Zo heb je de voorganger 914, opvolger 944 en vervolgens alle andere transaxle-Porsches. Ben je op zoek naar iets modernere luxe, dan kan je zelfs zo ver gaan als een Porsche Boxster. Allen zijn indertijd gecontesteerd geweest als ‘not the real thing’, maar de prijsstijgingen liggen de afgelopen jaren soms hoger dan hun duurdere evenknieën.