Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-924-l-01.jpg

Porsche 924

1 / 2

Sterke punten

  • Sportief rijgedrag
  • Betrouwbaar
  • Vier zitplaatsen

Zwakke punten

  • Geen klassieke schoonheid
  • Imago?
  • Prijzen zitten in de lift…

Porsche 924 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 924, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche voor vier

In 1976 lanceert Porsche de 924 als de spirituele opvolger van de 914. Het model moest naast de iconische 911 er voor zorgen dat Porsche haar boekhouding gezond kon krijgen. Viercilinders zwaaien de plak en vier échte zitplaatsen zorgen voor het goede weer.

Interesse in een Porsche 924

Porsche 924 tweedehands auto
Porsche 924 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Alle elementen voor een voortreffelijke baanligging zijn aanwezig en komen tot hun recht in deze pionier.

  • De Porsche 924 brengt Deutsche gründlichkeit.

  • Met vier volwaardige zitplaatsen is deze 924 stiekem praktischer dan een Porsche 911.

  • En om het verhaal helemaal naar huis te brengen: de 924 is goedkoper in aankoop en qua onderhoud dan een 911.

Belangrijke gegevens over de Porsche 924

Motoren

Waar grote broer 911 zescilinder boxermotoren achterin parkeerde kreeg deze 924 steevast een vier-in-lijn benzine voorin. Daardoor kon er ruimte ontstaan voor de vier zitplaatsen. Geen vrees, het vermogen werd nog steeds naar de achterwielen gestuurd.

In de basis krijgt de 924 een watergekoelde 2-liter viercilinder benzine van 125 pk en 165 Nm koppel. Een blok dat stiekem werd geleend van de Audi 100. In 9,6 seconden spurtte de 924 naar de 100 km/u en de top bedroeg 204 km/h.

In 1986 lanceren ze bij Porsche de 924S die voorzien is van een krachtigere 2.5 liter vier-in-lijnmotor. In eerste instantie leverde deze motor 150pk, vanaf modeljaar 1988 zelfs 160pk.

Een laatste variant is de 924 turbo die wordt gelanceerd om de aanhoudende commentaar rond de beperkte power in de kiem te smoren. Een 2-liter viercilinder benzine met turbo zorgt voor een vermogen van 170 pk (177 pk vanaf 1981). De 924 Carrera GT vormt het circuit-gerichte model en ziet het vermogen van bovenstaande turbomotor stijgen tot 210 pk.

Afmetingen

De lengte van de 924 is 4.213 tot 4.230mm, breedte 1.685 tot 1.745mm en de hoogte varieert van 1.270 tot 1.275mm. De wielbasis is voor alle modellen identiek en bedraagt 2.400mm. Het leeggewicht komt op 930 en loopt op tot 1.190kg.

De 924S staat 25mm breder op zijn achteras om de paarden mooi op de baan te krijgen. Hij klokt wel 80 kilogram meer af op de weegschaal met zijn 1210 kg. De overige dimensies verschillen niet tussen de gewone en S-versie.

Varianten

Het basismodel van de 924 komt uit in 1976 en zal in productie blijven tot 1985. Deze driedeurs coupé heeft met de gepimpte Audi 100 motor 125 pk ter beschikking. Vele onderdelen komen uit de stock van Audi en Volkswagen. Herkenbaar zijn een aantal knoppen uit het dashboard en de middenconsole, de deurklinken (VW Golf) etc.

Desondanks het beperkte vermogen voor een Porsche verkoopt de 924 als zoete broodjes. De toenmalige Porsche directeur claimt dat ze eindelijk terug een wagen in assortiment hebben voor vrouwen en jongeren. Andere tijden.

Tussen 1978 en 1982 produceert Porsche 13.428 Porsche 924 Turbo’s, die 37% meer vermogen leveren dan de standaard 924 en afklokken op 177pk. Enkel de Amerikaanse versies zijn wat toegeknepen om de emissienormen te respecteren. Zij halen slechts 143pk op de testbank.

In 1985 wordt de 924S gelanceerd. De eerste generatie zal tot 1987 geproduceerd worden. Deze puurt initieel 150 pk uit zijn 2.5 liter vier-in-lijnmotor. In 1986 volgt een update die 160 pk levert. De motoren consumeren respectievelijk 8,8 en 9,2 liter per 100km. De laatste 924S rolt van de band in 1988 en de 924 wordt opgevolgd door de 944 die heel wat stukken deelt met de laatste 924S.

Design

Buitenzijde

De vlakke motorkap met opklapbare koplampen maakten dat de 924 een zeer goede luchtweerstandscoëfficiënt had. Dit werd zelfs nog wat verbeterd met de toevoeging van een zwarte achterspoiler vanaf het modeljaar 1983. De grote glazen achterklep bood toegang aan de grote (voor Porsche althans) kofferruimte.

Binnenzijde

De kofferruimte die achterin ligt biedt ruimte voor 250 liter bagage. Daarnaast hangt het wat af van het model hoe hard je de Volkswagen-invloed ziet in het interieur.

Prijzen

De 924 kende de laatste jaren een serieuze prijsstijging en liet zelfs een hoger rendement optekenen dan zijn duurdere zussen en broers. Het mag dan nog een poor man’s Porsche zijn, het blijft een Porsche dus de prijzen gaan momenteel slechts één richting uit.

Reken voor een 924 € 11.000 à € 15.500 te betalen. Een Turbo kost je € 16.000 à € 24.000. De S zit hier wat tussenin met een prijsvork van € 12.000 à € 18.000.

Alternatieven

Het voorstellen van een goed alternatief hangt uiteraard af van je beweegredenen. Ben je op zoek naar een betaalbare Porsche, dan zijn er verschillende alternatieven jong en oud. Zo heb je de voorganger 914, opvolger 944 en vervolgens alle andere transaxle-Porsches. Ben je op zoek naar iets modernere luxe, dan kan je zelfs zo ver gaan als een Porsche Boxster. Allen zijn indertijd gecontesteerd geweest als ‘not the real thing’, maar de prijsstijgingen liggen de afgelopen jaren soms hoger dan hun duurdere evenknieën.

FAQ

Welke Porsche 924 moet ik kiezen?
Door de grote productie-aantallen is het quasi zeker dat je nog een goed exemplaar op de kop kan tikken. Wil je echter iets meer paarden dan is de 924S de juiste keuze.
Is de Porsche 924 een goede eerste oldtimer?
Mits een goede aankoop, is een gewone 924 zeker een goede eerste oldtimer. De Volkswagen-onderdelen zijn voorradig, en het onderhoud is niet al te complex. Gezien de S en Turbo-versie meer Porsche dan Volkswagen zijn, lopen de prijzen van de stukken en de complexiteit van de motor hier flink op. Hou hier rekening mee als je op jacht gaat.
Is een Amerikaanse Porsche 924 de aankoop waard?
Door strenge emissienormen in Amerika de jaren 70 werden zowat alle auto’s die daar verkocht werden serieus “toegeknepen”. Dat is niet anders voor de 924. Wees je er dus van bewust dat ze over minder vermogen en prestaties zullen beschikken.

Beoordelingen voor Porsche 924

1 Beoordelingen

5,0