Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-964-l-01.jpg

Porsche 964

1 / 3
porsche-964-l-01.jpg
porsche-964-l-02.jpg
porsche-964-l-03.jpg

Sterke punten

-

  • Voortaan in te schrijven als oldtimer
  • De eerste 911 met automaat en vierwielaandrijving
  • Verkrijgbaar als begeerlijke Turbo (S)

Zwakke punten

  • Ze worden er niet goedkoper op
  • Onderhoud is significant duurder dan bij zijn voorgangers.
  • Niet moeders zuinigste

Porsche 964 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 964, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Eindelijk oldtimer, al jaren een klassieker

In 1989 wordt de nieuwste Porshce 911 op de markt losgelaten, generatie 964 groeit uit tot een publiekslieveling met de introductie van enkele futuristische snufjes. Want hoewel de motoren nog steeds luchtgekoeld zijn, introduceert Porsche op deze generatie vierwielaandrijving en een automaat. Een beslissing die het merk de komende generaties geen windeieren heeft gelegd.

Interesse in een Porsche 964

Porsche 964 tweedehands auto
Porsche 964 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Volgens puristen is de 964 de **laatste échte Porsche 911. Met dank aan zijn luchtgekoelde motor.

  • De successen van Porsche in de Dakar-rally vonden hun weg naar de 911 via de vierwielaandrijving. Racetechnologie voor de openbare weg!

  • Hoewel Porsches per definitie een sportief rijgedrag hebben, bracht de 911 generatie 964 ook een aanzienlijk stuk meer pk’s mee naar het feestje.

  • Eindelijk is de 911 964 een oldtimer waardoor je minder fors in de buidel moet tasten voor de rijtaksen. De aankoopprijzen daarentegen…

Belangrijke gegevens over de Porsche 911 (964)

Motoren

De 964 zou het laatste model worden waarbij Porsche enkel rekende op** luchtkoeling** voor het fris houden van zijn zescilinder benzine boxermotoren. Net zoals de dag van vandaag werd de dimensies en de performantie van je motor gelinkt aan de benaming van je 911.

In de basis vind je de Carrera 2 en Carrera 4. Beiden gebruikten een 3.6-liter grote atmosferische zescilinder boxermotor goed voor 250 pk (310 Nm). Standaard kregen beide versies een manuele vijfbak, de achterwielaangedreven Carrera 2 viel uit te rusten met 4-trapsautomaat. Dit was niet beschikbaar op de vierwielaangedreven Carrera 4.

Een stapje hoger kom je meteen de 911 Turbo tegen. Die gebruikt een 3.2-liter grote zescilinder boxermotor met turbo waardoor het vermogen steeg naar een gezonde 320 pk (450 Nm), later werd de motor vergroot tot 3.6-liter en sprak je over 360 pk. Nog niet extreem genoeg voor je? Dan is er ook nog de 911 Turbo S. Die kreeg een 3.6-liter grote zescilinder en ziet zijn vermogen stijgen tot 381 pk. In tegenstelling tot moderne 911 Turbo’s doen de 964-exemplaren het nog met achterwielaandrijving en een manuele vijfbak.

Van de 911 964 verschenen ook enkele speciale modellen. We denken meteen aan de 911 Speedster met lagere voorruit. Die gebruikt de 3.6-liter grote en 250 pk sterke boxermotor van de Carrera 2 en 4. De 911 Carrera RS mag je zien als een spirituele voorloper van de huidige 911 GT3, met een focus op een laag gewicht en trackprestaties. De 3.6-liter boxer leverde in deze uitvoering 260 pk (325 Nm). De 911 Carrera RS 3.8 mag je dan weer zien als de spirituele voorvader van de 911 GT2. Achterin een potige 3.8-liter boxermotor met 300 pk en 360 Nm koppel.

Afmetingen

De Speedster en Carrera 2 hingen 1.350kg aan de haak, waar de Carrera 4 en Turbo hier nog eens respectievelijk 100 en 120 kg aan toe voegden. De Turbo’s hadden een iets grotere spoorbreedte zowel voor als achteraan om een goede baanligging te verzekeren. Zo kwam een 964 uit op een lengte van 4.250mm, een hoogte van 1.310mm en een breedte van respectievelijk 1.652mm voor de Carrera 2, Carrera 4 en de Speedster en 1.775mm voor de Turbo’s.

Varianten

De eerste 964 die uitkwam was meteen de Carrera 4 die met zijn vierwielaandrijving voordien enkel verkrijgbaar was in de peperdure 959 supercar. Deze kwam in 1989 enkel uit in Coupé, pas in 1990 kwamen de Targa en Cabriolet op de markt. De Targa kenmerkte zich met de zwarte rolbeugel en een achterruit in veiligheidsglas en een softtop. De Cabriolet kreeg een stoffen kap inclusief kunststof achterruit.

Prijzen

Gezien de populariteit van de 964 zijn de prijzen de afgelopen jaren flink gestegen. Voor een Carrera 2 of Carrera 4 ben je al vlot 60.000 euro kwijt. De Turbomodellen zal je tegenwoordig niet meer vinden onder de 100.000 euro. Voor een RS is het niet ongewoon om bedragen boven de 200.000 euro neer te tellen.

Design

Buitenzijde

De 964 is de grootste herziening van de 911-lijn sinds de lancering van de G-serie in 1973. Zowel voor- als achterkant zijn substantieel aangepast en ook onder de huid is een kleine 90% van de onderdelen nieuw ontwikkeld voor dit model. Niet alleen de carrosserie deed zo zijn duit in het aerodynamische zakje, ook de onderkant was voor de eerste keer volledig ingepakt wat uitmondde in een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,32 Cd. Dit was de allereerste keer dat een 911 dit coëfficiënt haalde. Al deze aanpassingen zorgde ervoor dat een 964 met 250pk dezelfde topsnelheid van 260km/u haalde als de Turbo van de vorige generatie (930). De automatisch uitschuivende achterspoiler (vanaf 80 km/u) werd op de Turbo vervangen door een imposant vast exemplaar.

Binnenzijde

Aan het interieur werden zichtbare en onzichtbare veranderingen gedaan. Zo is de tellerpartij herzien, maar duidelijk een evolutie van de G. Zo werd het instrumentarium voor de eerste keer niet indirect verlicht, maar scheen de verlichting door de instrumenten. Vanaf 1991 zou de 964 ook geleverd worden met airbags als standaard, voordien was dit een optie. Enkel de RS had deze niet, gewichtsbesparing was hier primo.

Alternatieven

Een Porsche is uniek in zijn set-up met de motor achter de achteras, dus qua rijgedrag is deze anders dan menig sportwagen uit diens tijd. Moeten we dan toch kiezen, dan kijken we naar volgende auto’s: een Porsche 993 als je bij de oervorm van Porsche wilt blijven, de Lotus Esprit als je sportiviteit en rijgedrag wilt combineren met een luxueus interieur en exclusieve uitstraling, de F355 als je een paard op je wapenschild wilt, etc.

FAQ

Welke Porsche 964 moet ik kiezen?
Zelf zouden we gaan voor een Carrera 4, de carrosserievorm maakt ons dan nog niet zoveel uit. Een lichte voorkeur voor de Targa over de cabriolet weerklinkt op de redactie.
Is de Porsche 964 een goede eerste oldtimer?
De 964 heeft power genoeg om mee te kunnen met het dagdagelijkse verkeer. Qua complexiteit is de wagen de gulden middenweg tussen zijn opvolgers en voorgangers. Elektronica begint stillaan aan zijn opmars, maar het zijn enkele mechanische onderdelen die specifieke aandacht vereisen; zoals de koppeling, het vliegwiel en de tandriem van de dubbele ontsteking.
Is de Porsche 911 964 nog betaalbaar?
Wie er tien jaar geleden eentje op de kop tikte doet nu gouden zaken. Want jawel, sinds zijn oldtimerstatuut is de Porsche 911 964 een stuk gestegen in waarde. Of hij dus betaalbaar is, hangt volledig van je eigen portefeuille af maar zijn prijs is hij veelal dubbel en dik waard.

Beoordelingen voor Porsche 964

1 Beoordelingen

5,0