Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Porsche 993 F

Porsche 911 993

1 / 2

Sterke punten

  • Betrouwbaarheid
  • Performance
  • Simpele/ logische line-up

Zwakke punten

  • Prijzig in aankoop…
  • … en in onderhoud
  • Nog (net) geen oldtimer

Porsche 993 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 993, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De 911 voor elke dag

In 1994 wordt de Porsche 911 964 vervangen door deze 911 993. Niet alleen technisch gezien, maar ook stilistisch was dit een ommezwaai. De 993 kreeg de reputatie van een volwassen en betrouwbare 911. De 911 voor elke dag was geboren! Finaal zouden er 68.029 stuks van de 993 gebouwd worden.

Interesse in een Porsche 911 993

Porsche 911 993 tweedehands auto
Porsche 911 993 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 993 was een doorontwikkeling van de 964 en steek diens groeipijnen volledig vlak. Daardoor is deze 993 bijna absurd betrouwbaar.

  • Toegegeven, persoonlijk maar de 993 is misschien wel de mooiste generatie 911 ooit gemaakt.

  • Dit is, samen met de 964, de *laatste luchtgekoelde Porsche, puristen beweren dan ook dat dit de laatste echte 911-modellen zijn.

Belangrijke gegevens over de Porsche 911 993

Motoren

Net zoals bij alle huidige 911’s bepaalt de typebenaming achterop welke motor je onder de kap krijgt. Bij de 911 993 begon het gamma bij de Carrera 2 en Carrera 4. Die teerden beiden op een 3.6-liter atmosferische zescilinder boxermotor van 272 pk (330 Nm). Vanaf 1996 steeg dat vermogen verder naar 286 pk (340 Nm). Een manuele zesbak was standaard, de achterwielaangedreven Carrera 2 kon uitgerust worden met een 4-trapsautomaat. Dat was niet mogelijk voor de vierwielaangedreven Carrera 4.

Een trapje hoger stond de 911 Turbo. Die schroefde twee turbo’s op de 3.6-liter boxermotor, ziet zijn vermogen stijgen naar 408 pk en kan op vraag van de klant verder verhoogd worden tot 430 of 450 pk. Het koppel bleef met 540 Nm identiek voor alle vermogensversies. Voor het eerst werd de Turbo standaard uitgerust met vierwielaandrijving, een manuele zesbak bleef standaard.

Speciale modellen kwamen er in de vorm van de Carrera RS en 911 GT2. De RS gebruikte een 3.7-liter atmosferische boxermotor met 300 pk en 355 Nm en mag je zien als de meest gestripte versie van deze generatie. De 911 GT2 is dan weer de opperbaas voor het circuit. Met een 430 pk (540 Nm) sterke 3.6-liter twinturbo vanuit de 911 Turbo. Dit is de ultieme 911 van de 993-generatie.

Afmetingen

De 993 heeft een wielbasis van 2.270mm die bij de zwaardere modellen iets verder uitéénstaat met 1.740mm voor de Carrera-modellen als startpunt. Met een lengte van 4.240mm en een hoogte van 1.300mm behoudt de 993 zijn proporties.

Varianten

Net zoals huidige 911’s bestaat het gamma uit een reeks iconische benamingen die vasthangen aan de motorisatie. Denk maar aan de Carrera 2, Carrera 4, Carrera 2S, Carrera 4S, Turbo, RS en GT2.

De 993 generatie van de 911 kwam op de markt als Coupé, Cabrio en Targa. Die Targa was voortaan een 911 Coupé met groot glazen schuifdak.

Prijzen

Een vroege en latere Carrera kosten je een € 60.000 à € 80.000, de Cabriolet komt aan een premium van enkele duizenden euro’s. De Targa is iets goedkoper.

Ga je kijken naar de S-modellen dan zit je aan €70.000 à €95.000, een 4S is hier iets minder begeerlijk, wat de prijs iets lager doet uitvallen. Voor een Turbo betaal je €110.000 à €150.000, een RS gaat richting €200.000 à €270.000.

Design

Buitenzijde

Net als de 964 en 996 zijn de lijnen van de 993 van de hand van Harm Lagaay, de ontwerper van de 924, BMW Z1 en ander leuks. Het incorporeren van de bumpers in de lijn van de auto geven de wagen een zeer harmonieuze uitstraling. Ook de koplampen waren een stijlbreuk met voorgaande 911s. Het front van de 993 was vlakker dan zijn voorgangers en dit droeg bij tot de iconische look.

Binnenzijde

Zoals een Porsche interieur hoort te zijn, is ook het interieur van 993 functioneel, luxueus en spartaans tegelijkertijd maar met een zeer duidelijke knipoog naar het doel van deze wagen, namelijk hard genieten van de techniek ter hande. Een overzichtelijk instrumentenbord met vijf tellers blijft impressionant, maar toont je alles wat je moet weten om de 993 tot het uiterste te drijven.

FAQ

Welke Porsche 993 moet ik kiezen?
Zelf zouden we gaan voor een Carrera 4 of Targa voor de lijn. Een Carrera S voor het rijgedrag en een Turbo omdat je nu eenmaal ergens de was moet op kunnen plooien.
Is de Porsche 993 een goede eerste oldtimer?
Technisch gezien heeft de 993 nog niet de oldtimerstatus bereikt, maar gezien de Porsche fanbase aanzienlijk is, is de waarde al navenant. Hierdoor zal de waardestijging eens de 993 oldtimer wordt relatief gezien kleiner blijven aangezien er, ook gezien de Porsche-hausse in het afgelopen decennium, meer speculanten in de markt zijn. Dit is overigens nu van toepassing voor de 993, maar is zeker niet onwaar voor de andere Porsches. Qua rijgedrag blijft een Porsche uniek, de vraag is of dit specifiek uniek genoeg is voor jou om je spaarpot te breken voor nog eens een Porsche.

Beoordelingen voor Porsche 993

2 Beoordelingen

5,0