Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-996-l-01.jpg

Porsche 911 996

1 / 3
porsche-996-l-01.jpg
porsche-996-l-02.jpg
porsche-996-l-03.jpg

Sterke punten

  • Prestaties
  • Modern comfort
  • Compacte dimensies

Zwakke punten

  • Prijzig in aankoop…
  • … en onderhoud
  • Nog geen oldtimer = rijtaksen

Porsche 996 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 996, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Porsche 911 gaat aan de waterkoeling

Puristen schreeuwen in 1998 moord en brand, want de nieuwe generatie 911 (996) krijgt de meest ingrijpende verandering sinds het onstaan van de 911: luchtkoeling moet plaats maken voor waterkoeling. De klant? Die viel en masse voor deze generatie. In 2004 stopt productie van de 996, enkel de Turbo S, GT2 en GT3 liepen tot 2006 van de band.

Interesse in een Porsche 911 996

Porsche 911 996 tweedehands auto
Porsche 911 996 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Na enkele jaren van oefenen presenteert Porsche in de 911 996 een Tiptronic automaat die een stuk moderner voelt en rijdt… eindelijk.

  • Hoewel nog steeds relatief compact werd de wielbasis gevoelig groter bij deze 996, daardoor kreeg de 911 een betere wegligging.

  • De Porsche 911 blijft ook in zijn 996-generatie een absolute drivers cars. Een glimlach? Die is eigenlijk gegarandeerd.

  • Als kind van eind de jaren 90 pakt de 996 uit met een uitrusting die we de dag van vandaag nog steeds modern zouden vinden.

Belangrijke gegevens over de Porsche 911 996

Motoren

De nieuwe watergekoelde zescilinder boxermotor van 3.4 liter voor de Carrera 2, Carrera 4 en S-derivaten leverde 300 pk, vanaf 2002 wordt hier nog 200 cc aan toegevoegd wat het vermogen op 320 pk doet uitkomen.

De 911 Turbo krijgt twee turbo’s en twee intercooler die het vermogen doen toenemen tot 420 pk en zelfs 482 pk voor de Turbo S.

Alle motoren konden gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of automatische Tiptronic-versnellingsbak. Net als bij de 993 werd ook de optie van vierwielaandrijving geboden met de Carrera 4 en Carrera 4S. De Turbo beschikte standaard over vierwielaandrijving.

De 996-generatie introduceerde ook de GT3 bij de 911. Die kreeg een 3.6-liter boxermotor van 360 pk en schopte het tot GT3 RS tot 381 pk. Opperbaas bleef de 911 GT2 met 462 pk uit zijn van de racerij afgeleide 3.6-liter boxermotor. In 2004 steeg dat vermogen zelfs tot 483 stuks .

Afmetingen

Met een lengte van 4.432mm is de 996 bijna 20 cm langer dan zijn voorganger. Net zoals voorheen geldt dat hoe meer power, hoe breder en lager de Porsches worden om een nog lager middenpunt te hebben. Qua breedte doet de standaard 996 het met 1.765 mm, 4S en Turbo gaan zelfs tot 1.830 mm. In hoogte komen we op 1.30 6mm, de 4S en Turbo zakken nog 10 mm, de GT2 zelfs 30 mm.

Varianten

Net zoals bij een moderne Porsche dicteert het vermogen van de motor over welke variant je beschikt. Zo zijn Carrera 2 en Carrera 4 de basismodellen waarbij de 4 over vierwielaandrijving beschikt. De Turbo mag je zien als de krachtpatser van de familie terwijl GT3 en GTR2 zich specifiek toespitsen op circuitgebruik.

Qua carrosserietypes bestond de 996 uit een Coupe, Cabrio en Targa.

Prijzen

Een 911 Carrera vind je in redelijke staat al van 20.000 euro tot 30.000 euro. Een Carrera 4 komt aan een premium van enkele duizenden euro’s, net als een cabriolet. De Turbo gaat voor 45.000 à 60.000 euro op de tweedehandsmarkt. Een GT2 kost je 80.000 à 100.000 euro, een GT3 vind je al van 50.000 à 70.000 euro, een GT3 RS gaat dan weer voor 135.000 euro à 170.000 euro.

Design

Buitenzijde

Het initiële design wordt uitgetekend onder het toeziende oog van Harm Lagaay. Kwatongen beweren dat de 996 een Boxster is met een langere optielijst, maar zij zien enkel wat ze willen zien. De mooie lijn draagt bij aan de aerodynamica en ook de sportieve prestaties maken dat gezien worden in een 996 zeker geen straf is.

De kwatongen haalden toch hun slag thuis en in 2002 wordt een aantal wijzigingen doorgevoerd zoals bijvoorbeeld nieuwe koplampen die de 996 hun eigen 911-identiteit terug geven.

Binnenzijde

Het interieur, met name het dashboard met de instrumenten en de middenconsole, is opnieuw ontworpen en vertoont amper gelijkenissen met zijn voorgangers. Het lijkt en is dan ook een kopie uit de Boxster. De afwerking is echter weer iets verfijnder wat de 996 breder inzetbaar maakt bij zijn publiek.

Alternatieven

Wil je evenveel bang for the buck in eenzelfde klasse? Dan zal je goed moeten zoeken. Een Lotus Elise zou mogelijk nog weerwerk kunnen bieden op het circuit, maar de opulente luxe in combinatie met prestaties zal je snel weer terug bij Porsche brengen.

FAQ

Welke Porsche 911 996 moet ik kiezen?
Gezien de romige motorprestaties zouden wij elk model wel leuk vinden, maar als je zoekt naar dé 996, dan zouden wij momenteel nog wel willen instappen op een Turbo. Momenteel nog betaalbaar en minder opvallend als zijn 993 evenknie.
Is een Porsche 911 996 dagelijks inzetbaar?
Hoewel zijn voorganger dat ook al was, is de 996 door zijn vaak moderne snufjes een auto die je perfect dagelijks kan rijden!
Is de Porsche 911 996 een goede eerste oldtimer?
Op dit moment is de 996 nog geen oldtimer. Al is het daardoor een wijs moment om over te gaan tot aankoop. Want eenmaal deze generatie 911 het oldtimerstatuut behaalt, zullen de prijzen vlot de lucht in gaan.

Beoordelingen voor Porsche 996

2 Beoordelingen

5,0