Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-997-front

Porsche 997

1 / 3
porsche-997-front
porsche-997-side
porsche-997-back

Sterke punten

  • Typisch Porsche-rijgevoel
  • Uitstekende remmen
  • Klassieke Porsche-look

Zwakke punten

  • Hoge onderhoudskosten
  • Weinig opbergruimte
  • Lust een slokje

Porsche 997 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 997, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.3 - 3.4s
Maximumsnelheid:314 - 315 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):268 - 270 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):11.4 - 11.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4450 x 1852 x 1300 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:350 - 365 kg

Porsche 997: een moderne klassieker

De Porsche 997 is de zesde generatie van de Porsche 911. De productie liep van 2004 tot 2012. Het model werd daarna opgevolgd door de 991. In totaal zijn er 218.443 exemplaar van de generatie 997 gebouwd. Door de ronde koplampen lijkt het model het sterkst op de eerste Porsche 911 uit 1963.Lees meer

Interesse in een Porsche 997

Porsche 997 tweedehands auto
Porsche 997 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfecte combinatie van rijplezier en comfort
  • Ideale auto voor plezierritjes
  • Waardevast

Technische gegevens

Motorisatie

De Porsche 997 maakte zijn debuut in diverse carrosserievarianten, waaronder cabriolet, coupé en roadster. Hij was direct leverbaar met benzinemotoren met een cilinderinhoud variërend van 3,6- tot 4,0-liter. De 911 Carrera biedt al direct een indrukwekkend vermogen van 254 kW (345 pk), terwijl de 911 Carrera S nog krachtiger is met 280 kW (381 pk). Wie écht veel vermogen zoekt, moet kiezen voor de Turbo (367 kW/500 pk), Turbo S (389 kW/530 pk), GT2 (389 kW/530 pk) of de GT2 RS (462 kW/620 pk).

De Carrera GTS werd als laatste toegevoegd aan de line-up. Deze variant beschikt over 300 kW (408 pk) sterke 3,8-liter motor. Hij is er als Carrera GTS en Carrera 4 GTS (vierwielaandrijving). Je kunt hem tevens als cabrio en coupé vinden.

In 2008 onderging de Porsche 997 een tussentijdse update voor het modeljaar 2009. De vernieuwde versie werd gepresenteerd op de Autosalon van Parijs in september 2008. Het model stond intern bekend als de Porsche 997 Gen II en werd informeel aangeduid als 997.2. Het 997 II-model, dat in productie ging eind 2008, introduceerde verschillende verbeteringen, waaronder een nieuwe motor met directe brandstofinspuiting. De motor lag 10 mm lager in de auto. De Carrera 4 en Carrera 4S kregen meer vermogen en Porsche introduceerde een automaat met dubbele koppeling: Porsche Doppelkupplung (PDK).

Afmetingen

De 997 is 4,43 meter lang, 1,80 meter breed en 1,31 meter hoog. Aan boord is er plaats voor twee volwassen personen en twee kleine kinderen. De bagageruimte voorin is 135 liter groot. De benzinetank is 64 liter groot. Het gewicht van de 996 is 1.390 kg.

In de Porsche 911 GTS werd de achterbank weggelaten, zodat er extra bagageruimte ontstaat. In totaal is er dan een bagageruimte van 315 liter beschikbaar.

De volgende gegevens hebben betrekking op de Porsche 911 Carrera Coupé:

Porsche 911 Carrera Coupé
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 4,44 m x 1,83 m x 1,31 m
Wielbasis 2,35 m
Inhoud bagageruimte 135 l
Ledig gewicht 1.390 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.820 kg
Cilinderinhoud 3.614 cm³
Vermogen 254 kW (345 pk)
Koppel 390 Nm
Topsnelheid 289 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,9 s
Tankinhoud 64 l
Verbruik 10,3 l/100km
CO₂-uitstoot 242 g/km

Varianten

De 997 is een populair model bij Porsche-fans. Het uiterlijk van de 997 komt namelijk op sommige punten sterk overeen met dat van de eerste Porsche 911 uit 1963. Vooral de ronde koplampen straalden een zekere herkenbaarheid uit. De eerste facelift kwam in 2008. De belangrijkste aanpassing was de introductie van ledverlichting. Bovendien was er voor het eerst ook bochtverlichting verkrijgbaar tegen meerprijs. Hiermee werd de rijveiligheid verhoogd, vooral bij slechte weersomstandigheden.

De 997-serie bestaat uit diverse modellen, zoals de Carrera, Carrera S, Targa, Turbo, GT2 en GT3. Bovendien kon je kiezen uit verschillende speciale uitvoeringen: Sport Classic, Speedster, Black Edition en Turbo S Edition 918 Spyder.

In Nederland waren extra speciale modellen van de Porsche 997.2 leverbaar. Hier kon men onder meer de Carrera 4S Pon Edition en 4S Cabrio Pon Edition modellen kopen. Beide series waren echter beperkt tot slechts 15 exemplaren. Voorts waren ook de Carrera 4S Porsche Center Gelderland LE en de corresponderende cabriolet uitsluitend verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Er waren zelfs slechts twee exemplaren van elk van deze twee modellen.

Prijzen

De prijzen voor een Porsche 997 Carrera en Carrera S van een bouwjaar tot 2008 lagen destijds rond de 116.000 en 132.000 euro. De Porsche 997 is niet langer nieuw verkrijgbaar, dus zullen Porsche-fans op zoek moeten gaan naar occasions.

De oudere modellen van vóór 2008 kosten tussen de 35.000 en 200.000 euro. De duurdere modellen zijn vaak de pure GT2 of GT3-versies.

Occasions die vanaf 2008 beschikbaar zijn, variëren in prijs tussen 50.000 en 400.000 euro. Dit toont maar weer eens aan dat modellen van Porsche vaak waardevast zijn.

Design

Buitenkant

De carrosserie van de Porsche 997 heeft een sportieve maar elegante uitstraling. De ronde koplampen zijn een knipoog naar de oer-911 uit de jaren 60. De Porsche 997 ligt laag bij de grond, waardoor bestuurder en passagier enige flexibiliteit moeten tonen bij het in- en uitstappen.

De grote ramen bieden een uitstekend zicht naar buiten toe, maar toch kunnen objecten direct voor of achter de wagen moeilijk zichtbaar zijn vanwege de zeer lage positie van de stoelen. Het ontbreken van parkeersensoren op de 997 maken het manoeuvreren er niet eenvoudiger op.

Bij de facelift in 2008 werd het veersysteem herzien en de voorbumper kreeg een vernieuwde look met grotere luchtinlaten. De koplampen werden voorzien van led-dagrijverlichting en nieuwe optionele dubbele HID-projectors. De achterbumper onderging ook een herziening met een nieuw led-achterlichtontwerp. De vierwielaangedreven modellen kregen een reflecterende streep tussen de achterlichten. Daarnaast werden de buitenspiegels vergroot en er was een vernieuwde Porsche sportuitlaat (PSE) aanwezig.

Binnenkant

Het interieur van de 997 is ook klassiek vormgegeven. Op het dashboard pronkt een klassiek klokje en er is een infotainmentscherm. Achter het stuur zitten traditionele klokken. Er zijn veel fysieke knoppen aanwezig, waardoor je eenvoudig veel functies kunt bedienen. Het interieur werd bij de facelift in 2008 bijgewerkt met een herzien PCM-systeem voorzien van een touchscreen, optionele navigatie op harde schijf en Bluetooth. Een significante wijziging was de introductie van de nieuwe Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) transmissie, ter vervanging van de optionele Tiptronic S.

Bepaalde 997-varianten, zoals de Porsche 911 Carrera Coupé, zijn specifiek ontworpen als tweezitters. De standaardconfiguratie omvat twee sportstoelen, maar tegen een meerprijs zijn ook kuipstoelen beschikbaar. Zelfs voor langere personen bieden deze modellen comfortabele zitplaatsen met voldoende ruimte. Dit komt door de in de hoogte verstelbare stoelen, hoewel aanpassingen aan de rugleuning niet mogelijk zijn. De rugleuningen zijn opvallend hoog, waardoor zowel de bestuurder als de passagier een gevoel van veiligheid ervaart, zelfs bij hoge snelheden.

Veiligheid

Hoewel de Porsche 997 inmiddels al wat ouder is, overtuigt hij nog steeds met voldoende veiligheidsvoorzieningen. Alle zitplaatsen zijn standaard voorzien van zij- en hoofdairbags. De hoofdsteunen zijn geïntegreerd in de rugleuningen en kunnen niet worden versteld. Het vastmaken van kinderzitjes op de passagiersstoel is mogelijk, maar de Isofix-bevestiging is helaas alleen beschikbaar tegen een meerprijs. Het uitschakelen van de airbag op de passagiersstoel is niet mogelijk, waardoor veiligheid alleen gegarandeerd is bij oudere kinderen.

Het lage zwaartepunt zorgt ervoor dat de Porsche 997 in vrijwel elke situatie stabiel op de weg ligt. Het remsysteem, in combinatie met de remassistent, maakt veel indruk. Bij een noodstop vanaf een snelheid van 100 km/u komt de Porsche al na 34 meter tot stilstand. Standaard is ook het ESP-systeem inbegrepen, terwijl een drukcontrolesysteem voortdurend de bandenspanning controleert.

Alternatieven

Er zijn diverse merken die in de afgelopen decennia een poging gewaagd hebben om de Porsche 911 te beconcurreren. Ondanks dat het concept van de Porsche 911 met de motor achterin uniek blijft, zijn er verschillende interessante alternatieven voor de generatie Porsche 997. Denk aan de Mercedes-Benz SL, de Jaguar F-Type, Aston Martin Vantage, Audi R8 en Nissan GT-R, al betaal je voor deze alternatieven doorgaans wel meer dan voor een Porsche 997.

FAQ

Hoeveel kost de Porsche 997?
De Porsche 997 is niet langer nieuw verkrijgbaar. Voor occasions mag je prijzen tussen 35.000 en 400.000 euro verwachten. De waarde hangt voornamelijk af van de uitvoering en de staat en de kilometerstand.
Hoeveel Porsche 997-exemplaren zijn er geproduceerd?
In totaal zijn er 218.443 exemplaren gebouwd. Dit omvat enkele speciale modellen die slechts in kleine aantallen werden geproduceerd.
Hoe lang werd de Porsche 997 geproduceerd?
De Porsche 997 werd gebouwd van 2004 tot 2012.

Beoordelingen voor Porsche 997

2 Beoordelingen

5,0