Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Boxster 3.jpg

Porsche Boxster

1 / 4
Boxster 3.jpg
boxster 4.jpg
boxster 1.jpg
Boxster 2.jpg

Sterke punten

  • het is een Porsche
  • rijgedrag
  • wederverkoopwaarde

Zwakke punten

  • aanschaf
  • optielijst
  • onderhoud

Porsche Boxster Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche Boxster, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.5 - 7.4s
Maximumsnelheid:245 - 290 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):180 - 268 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.7 - 11.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4320 x 1780 x 1262 mm
Portieren:2
Kofferruimte:150 - 280 liter
Aanhangergewicht:215 - 325 kg

Een afdeling voor zichzelf

Porsche had geen goede herinneringen aan de 2-zitter met middenmotor, maar het succes van de 2-zitter met weg te plooien dak, genre Mazda MX5, begon in Stuttgart de ogen uit te steken. In 1996 kwam de eerste Boxster op de markt, met bescheiden cijfers, maar wel met een Porsche prijskaart. Met 718 als voorvoegsel, krijgt de Boxster ook zijn juiste plaats in de Porsche geschiedenis en hiërarchie.

Interesse in een Porsche Boxster

Porsche Boxster tweedehands auto
Porsche Boxster nieuwe auto
Porsche Boxster dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • de Boxster heeft een middenmotor en is strikt genomen alleen daardoor al geen roadster, maar is wel een auto die, door zijn gewichtsverdeling een heerlijk neutraal weggedrag heeft en scherp te rijden valt.

  • Het wegklapbare dak is van een uitzonderlijke kwaliteit, waarvan een gedeelte zo geconcipieerd is, dat het als afdekplaat dient wanneer het dak wordt weggeklapt. Een dak dat bij de latere versies ook al rijdend (-50 km/h) kan open- of dicht plooien.

  • De o zo beroemde 5-klokken boordplank van Porsche werd voor de Boxster herleid tot 3 klokken en hoewel de toerenteller centraal bleef staan, vonden puristen dat een schande. Later is dat door de digitalisering en de bijkomende schermen allemaal goed gekomen en gaf ook de Boxster boordplank ruim info aan zijn chauffeur.

  • In afgelopen 25 jaar is de Boxster naar een volwassen auto geëvolueerd, een echter sportauto ook, ondanks de downsizing naar de 2.0 l 4-cilinder.

Belangrijke gegevens

Eind jaren negentig kwam de eerste Boxster op de markt, voor het eerst sinds lang had Porsche een auto met een middenmotor en dat concept heeft nu al 26 jaar zijn deugdelijkheid bewezen. Maar de laatste Boxster, met 718 als voorvoegsel, is natuurlijk een andere auto geworden dan de eerste generatie, want de 6 cilinder boxer werd vervangen door een 4-cilinder die meer pk’s produceert voor minder verbruik.

De Boxster, die met de Cayman een broer kreeg, heeft verschillende uitvoeringen, maar lang bleef dat beperkt tot een S toevoeging, waarbij de 2.5 l met 204 pk (later 2.7 met 240 pk) werd vervangen door de 3.2 l die 267 pk levert (later 3.4 l, 320 pk sterk). Het zijn watergekoelde motoren, want met de centrale inbouw werd luchtkoeling wel niet onmogelijk, wel ingewikkeld. Bovendien had Porsche de omschakeling van lucht naar water ook bij de 911 ingezet.

Vreemd, maar de Boxster heeft vooraan geen kofferruimte, want de ruimte daar heeft Porsche gebruikt om een pakket nevenaggregaten in te bouwen. Daardoor kon de 4, dan wel 6-cilinder motor net achter de stoelen ingelepeld worden en bleef er achter de motor nog ruimte voor bagage. Die was bij de eerste versie met 180 l niet te ruim bemeten. In de laatste versies is daar met 275 in ruim mate aan verholpen

Motoren

Vandaag zijn er aan de basis 2 varianten van de boxer: een 2.0 4-cilinder die 300 pk levert bij 6.500 opm en 380 nm vanaf 2.100 opm. In de S-versie wordt die dankzij 2.5 l inhoud en de turbo met variabele geometrie 350 pk, dan wel 365 pk sterk, met telkens 420 Nm als maximum koppel. De 6 cilinder boxer is nu 4.0 l groot en naar gelang de tuning 400 of 420 pk sterk. Alle motoren worden nu standaard aan de PDK-automaat gekoppeld, behalve de Spyder die een handgeschakelde 6-bak krijgt.

Afmetingen

De Boxster is met het klimmen van de jaren almaar groter (vooral langer) geworden en heeft ook steeds enkele kilo’s meer gekregen. Grosso modo is de lengte van 4,31 m (1996) gestegen naar 4,37 m (2022), de breedte van 1,77 m naar 1,81 m toegenomen, terwijl de hoogte grosso modo gelijk bleef en de centimeters meer of minder vooral aan de afstelling van de ophanging te wijten zijn. De Boxster nam wel toe in gewicht: van 1250 kg voor de eerste versie, naar 1330 kg voor de meest recente.

Varianten

We laten de Cayman in deze opsomming buiten beschouwing. In den beginne had je de Boxster, dan kwam er de Boxster S. Vandaag is het aanbod 718 Boxster groter dan ooit, met ook nog eens een Touring versie, die technisch gelijk is aan de gewone Boxster, en voorts de GTS, de GTS 4.0 (6-cilinder boxer, 4.0 l, 400 pk) en uiteindelijk een Spyder met 420 pk uit dezelfde 6-cilinder. Porsche heeft in eerste instantie als automaat de TipTronic ingebouwd, maar vanaf 2009 werd de PDK (Porsche Dubbele Koppeling) 7-trapsautomaten beschikbaar. De Boxster kon ook met het Chronopakket geleverd worden, ook het PASM (Porsche Active Suspension Management) onderstel was beschikbaar.

Prijzen

Wie vandaag een Boxster wil kopen, moet minimaal € 66.000 kunnen ophoesten, dan heb je de standaard 2.0 l 718. Voor de Touring versie betaal je € 75.000, de goedkoopste 2.5 l S moet € 79.000 kosten en wie echt zot wil doen, kan voor de 4.0 Spyder € 106.000 neertellen? Wel fijn om weten is dat het geïnvesteerde bedrag niet zomaar verdampt. Een Boxster die u in 2012 voor een goede €55.000 hebt aangeschaft is vandaag, na 165.000 km nog altijd € 34.000 gemiddeld waard.

Design

Buitenzijde

Wie vandaag naar de neus van de 718 Boxster kijkt, kan nauwelijks de verschillen opnoemen met de recentste versie van de 911. Koplampen, voorklep, bumper en spoiler, het is zeer gelijklopend. Achteraan is er tussen de led-lichten een rode strip gekomen, zodat de 718 Boxster in de nacht achteraan één doorlopende rode lijn heeft. Op de zijflanken vallen de luchthappers achter de deuren op, de hele flank is zo nadrukkelijk getekend dat je de lucht bijna zichtbaar naar de luchtopening ziet gaan. Open vouwt de kap netjes weg en is de Boxster strak van lijn. De Spyder heeft de kenmerkende hobbels achter de stoelen, een andere diffuser en anders getekende uitlaten. De Spyder wordt in principe alleen maar open gereden.

Binnenkant

Met de hoge middentunnel zijn chauffeur en bijrijder zeer duidelijk gescheiden en handtastelijkheden onderweg zijn daardoor zo goed als onmogelijk. Prima stoelen overigens, helemaal in de Porschekwaliteit. Ook de lay-out (Porsche Design) mag er zijn, strak, ergonomisch ok, met de volledigheid van een jachtvliegtuig is de cockpit rond de chauffeur heen gebouwd.

Veiligheid

De Boxster heeft een geavanceerde tractiecontrole, een dot van een remsysteem. Keramische remmen horen in de optielijst (en met € 5.000 zijn ze behoorlijk prijzig), en voorts zijn er voor 2 mensen 6 airbags ter beschikking.

Alternatieven

Een open tweezitter met een middenmotor, als je die architectuur strikt interpreteert, dan heeft de Boxster geen concurrenten. Maar toch, wie een beetje rondneust in cabrioland, moet in de laatste versie van de Z4 met de 2.0 l turbomotor toch een alternatief zien. Die is in zijn braafste versie 200 pk sterk, voor € 49.000 heb je dan een heerlijke auto.

FAQ

PDK of handgeschakelde bak?
Er valt nog weinig te kiezen, vermits Porsche er van uitgaat dat iedereen een PDK wil hebben en dat is ook een schitterende automaat.
Wordt de volgende Boxster volledig elektrisch?
De dagen van de ontploffingsmotor in de Boxster zijn inderdaad geteld, vanaf 2024 zou volgens de planning de Boxster alleen nog elektrisch worden aangedreven.
Waarom een 4-cilinder?
Met de moderne turbo’s haal je meer pk’s uit minder cilinderinhoud, met minder verbruik en dus minder uitstoot: dat heet win-win. En voor de sound moet u het ook niet laten.

Beoordelingen voor Porsche Boxster

40 Beoordelingen

4,8