Sterke punten
- Indrukwekkende prestaties
- Krijsende hoogtoerige V10
- Pure rijervaring
Zwakke punten
- Verschrikkelijk duur
- Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken
- Durf je er dan nog mee rijden?
Porsche Carrera GT Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche Carrera GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Porsche Carrera GT
-
Porsche Carrera GT 5.7i V10 40v
€ 1.800.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 2.800 km
- 12/2005
- 450 kW (612 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
17,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
429 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1620 Drogenbos -
Porsche Carrera GT Basaltschwarzmetallic
€ 1.349.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 21.428 km
- 04/2006
- 450 kW (612 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
17,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
437 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Porsche Carrera GT
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
De Porsche Carrera GT kreeg een 612 pk sterke, hoogtoerige V10 die in feite oorspronkelijk was bedoeld voor een F1-wagen en vervolgens een Le Mans-prototype.
Die exotische motor zorgde niet enkel voor een fabuleus geluid, maar ook voor indrukwekkende prestaties: 0 tot 100 in minder dan 3,9 seconden en een topsnelheid van 330 km/u.
In tegenstelling tot zijn rivalen had de Porsche Carrera GT ook een zeer puristische rijervaring: enkel een manuele zesbak was beschikbaar en ook het onderstel stond messcherp afgesteld. Ontspannen cruisen is de Carrera GT niet voor bedoeld.
Ondanks zijn prestaties en zijn superscherpe rijgedrag, was het interieur van de Carrera GT wel feilloos afgewerkt met hoogwaardige materialen en een prachtige houten pookknop.
Bovendien was de Carrera GT feitelijk een targa, want je kan de twee carbon dakpanelen verwijderen om open te rijden - of vice versa als je droog wil zitten.
Alle belangrijke gegevens over de Porsche Carrera GT
Motoren
De V10 van de Porsche Carrera GT heeft een zeer sportieve voorgeschiedenis: hij was oorspronkelijk bedoeld voor het Footwork F1-team in 1992, alvorens dat project werd stopgezet. Nadien zou Porsche een Le Mans-prototype willen inzetten voor het seizoen van 2000 met deze motor, maar ook dit project werd een halt toegeroepen om de Cayenne te kunnen bouwen.
Uiteindelijk kwam de V10 dus in de Carrera GT terecht, met een cilinderinhoud van 5,7 liter in plaats van de oorspronkelijke 5,5 liter. De hoogtoerige V10 (de begrenzer grijpt pas in bij 8.400 toeren) ontwikkelt 612 pk en 590 Nm en stelt de Carrera GT in staat om in 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u te sprinten, met een topsnelheid van 330 km/u en een kwartmijlsprint in minder dan 11 seconden. Nog indrukwekkender als je beseft dat de Carrera GT enkel met een manuele zesversnellingsbak werd aangeboden. De keramische koppeling, een primeur voor een straatauto, was berucht voor zijn zware werking, al kwam er later wel een gemakkelijker te bedienen versie van uit.
Afmetingen
De Porsche Carrera GT is 4,61 meter lang, 1,92 meter breed en 1,17 meter hoog, met een rijklaar gewicht van amper 1.380 kilo dankzij zijn monocoque uit koolstofvezel. Er is plek voor twee personen aan boord en de benzinetank is, grappig genoeg, groter dan de bagageruimte: 92 liter tegenover 76 liter.
Uitvoeringen
De Porsche Carrera GT zou oorspronkelijk een productie van 1.500 exemplaren krijgen, maar werd iets vroeger uit productie gehaald vanwege strengere veiligheidsregels in de VS die het model niet zou halen. Daarom zijn er maar zo’n 1.270 auto’s van gebouwd. Heel veel personalisatiemogelijkheden waren er oorspronkelijk niet: je had de keuze tussen 5 kleuren (Fayencegeel, Guardsrood, Basaltzwart, Sealgrijs en GT Silver) en een aantal verschillende kleurcombinaties voor het interieur, maar dat was het dan wel. Later gaf Porsche de mogelijkheid om de Carrera GT in meer kleuren te bestellen.
Er is wel een unieke Carrera GT: de Porsche Carrera GTZ van Zagato, die op vraag van een klant een aangepast koetswerk uit koolstofvezel kreeg van de koetswerkbouwer. De Carrera GTZ zou gestroomlijnder moeten zijn dan het basismodel, maar aan de techniek werd niet geraakt.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Nieuw kostte de Porsche Carrera GT tussen de 300.000 en 400.000 euro, al moet je er vandaag nog wat inflatie bijrekenen. Toch is de waarde van het model flink toegenomen in de dikke 15 jaar sinds zijn productiestop: je betaalt minstens 1,5 miljoen euro voor een Carrera GT op de tweedehandsmarkt. Die prijzen, in combinatie met zijn listige weggedrag, verklaren waarom de Carrera GT tegenwoordig vaker als verzamelaarsobject wordt gebruikt dan om mee te rijden.
Design-highlights en interieur
Oorspronkelijk was het helemaal niet de bedoeling van Porsche om een supercar te bouwen. De Porsche Carrera GT-conceptcar uit 2000 was vooral bedoeld om volk te lokken naar de stand van het merk op het Autosalon van Parijs, en een manier om de geschrapte V10 ergens in te kunnen gebruiken. Door de enthousiasme van het publiek werd de conceptcar echter vrijwel ongewijzigd in productie genomen, inclusief zijn monocoque-chassis uit carbon, zijn koolstofkeramische remmen en zijn keramische koppeling. De Carrera GT had verwijderbare dakpanelen uit carbon (amper 2,4 kilo per stuk) en een actieve achterspoiler, die bij 110 km/u tevoorschijn komt voor extra downforce aan hoge snelheden.
Hoogwaardig en supersportief
Aan boord werd de Carrera GT ook zo licht mogelijk gehouden, met onder meer carbon kuipstoelen, zonder dat het ten koste ging van de afwerkingskwaliteit. Overal waar je keek, zag je namelijk leer, carbon of metaal, met een design dat de link met de rest van het gamma behoudt (stuurwiel, grote centrale toerenteller, contactslot links). Toch was de hoge, vloeiende middenconsole met alle bedieningen nieuw, waarop de versnellingspook prominent en zo dicht mogelijk bij het stuur staat geplaatst. Een leuk detail is de beukenhouten pookknop.
Rijhulp en veiligheid
De Porsche Carrera GT heeft nooit een officiële veiligheidsscore gekregen, wat meestal het geval is bij supercars. Ook heeft hij niet de reputatie van een zeer gebruiksvriendelijke wagen te zijn, met een gebrek aan ESP, een manuele versnellingsbak die een harde hand nodig heeft en een zeer stijf chassis met de ophanging van een racewagen. Net als bij een racewagen kondigt de grens zich niet lang van tevoren aan en is het moeilijk om een fout te corrigeren in de Carrera GT, wat uiteindelijk het leven heeft gekost van minstens 3 personen, waaronder filmster Paul Walker.
Alternatieven
De Porsche Carrera GT wordt al snel vergeleken met de Ferrari Enzo en de Mercedes SLR McLaren, twee exclusieve supercars uit dezelfde periode, maar de vergelijking gaat vooral op met de Enzo. Ook dat is een vlijmscherpe supercar met race-invloeden, in tegenstelling tot de SLR McLaren, die eerder bedoeld is voor hogesnelheidscruisen. De Enzo speelde nieuw echter al in een andere prijsklasse ten opzichte van de Carrera GT en kost nu ook minstens het dubbele. Porsche heeft later ook nog een hybride hypercar gemaakt als spirituele opvolger van de Carrera GT: de 918 Spyder, die voor ongeveer evenveel geld te vinden is als de Carrera GT.