Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2072_saturn__KOS0270_V02_highres+(1).jpg

Porsche Cayenne

1 / 16
2072_saturn__KOS0270_V02_highres+(1).jpg
b-S17_1612_fine.jpg
Cayenne 3 generations.jpeg
Cayenne coupé koffer.jpg
Hoofdfoto Cayenne.jpg
S20_2044_fine.jpg
_2263_saturn_BKOS6510_CROP_V03-A_1_highres.jpg
0457_miami_GT_details-int_BKOS2169_V03.jpg
0723_saturn__KOS9863_V01_highres+(1).jpg
0900_miami_T_details-ext_DSCF1112_V01.jpg
1114_miami_s_ucrane_akos4359_5032_v03_final.jpg
1198_saturn_AKOS6293_V02_highres+(1).jpg
1382_saturn_BKOS5700_V02_highres+(1).jpg
1548_saturn__KOS8770_V02_highres+(2).jpg
1657_saturn_BKOS8772_V04-B_highres+(2).jpg
1727_saturn_BKOS5827_V02_highres+(1).jpg

Sterke punten

  • Uitstraling en prestaties
  • Ook beschikbaar als plug-in hybride
  • Keuze uit Cayenne of Cayenne Coupé

Zwakke punten

  • Nog geen 100% elektrische versie
  • Verbruik benzinevarianten (en geen diesel meer)
  • Prijs en opties

Porsche Cayenne Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche Cayenne, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.6 - 9.7s
Maximumsnelheid:209 - 305 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):58 - 380 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):2.5 - 15.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4782 x 1928 x 1652 mm
Portieren:5
Kofferruimte:404 - 1780 liter
Aanhangergewicht:365 - 855 kg

De populairste in het Porsche-gamma

Toen Porsche in 2002 de eerste generatie van de Cayenne introduceerde, waren de Porsche-puristen niet blij. Maar ondertussen zorgen SUV’s voor de winst bij Porsche, met de compacte Macan en 100% elektrische Macan Electric als instappers en de Cayenne als wereldwijd het populairste model van het merk. De derde generatie van het model is verkrijgbaar als SUV en als SUV Coupé. Lees verder

Interesse in een Porsche Cayenne

Porsche Cayenne tweedehands auto
Porsche Cayenne nieuwe auto
Porsche Cayenne dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Porsche-imago maar in een meer praktische vorm
  • Prestaties en rijplezier
  • Ook verkrijgbaar met plug-in hybride aandrijflijnen
  • Keuze uit Cayenne of Cayenne Coupé

Belangrijke gegevens

Motoren

Ben je op zoek naar een SUV met een dieselmotor, dan ben je bij Porsche aan het verkeerde adres. Als je hem nieuw wil kopen toch, want Porsche bouwde in 2018 zijn laatste diesel. De Cayenne is in tegenstelling tot de Taycan en de Macan Electric ook nog niet beschikbaar in een 100% elektrische versie, maar potente benzinemotoren en plug-in hybrides vind je wel in de Cayenne-catalogus. De Cayenne is verkrijgbaar in een traditionele SUV-vorm, maar ook als SUV coupé. Wat het motorenpalet betreft, maakt de keuze van het koetswerk maar weinig uit: de vermogens- en koppelcijfers blijven dezelfde, alleen de prestaties en het verbruik/de uitstoot zullen licht verschillen.

De instapper bij de Porsche Cayenne en Cayenne Coupé is de 3.0 liter grote zescilinder met een vermogen van 354 pk en een koppel van 500 Nm, die via een achttraps automaat verdeeld worden over de vier wielen. In de Cayenne zorgt dat voor een 0 naar 100 km/u-sprint in 6 seconden, in de Cayenne Coupé gaat het 3 tienden van een seconde sneller.

Iets hoger op de vermogenstrap staat de 3.0 E-Hybrid, een plug-in hybride aandrijflijn die gebaseerd is op dezelfde 3.0 liter grote zescilinder, maar dankzij een elektrificatiekuur beschikt over een vermogen van 471 pk en een koppel van 650 Nm. De 0 naar 100-tijd duikt daarmee onder de 5 seconden in de Coupé-versie, terwijl de uitstoot volgens de WLTP-norm daalt tot 33 gram per kilometer. Ook in de praktijk zou hij zuinig moeten zijn bij het juiste gebruikspatroon en regelmatig opladen. Er is ook nog een straffere 3.0 S E-Hybrid, met hetzelfde benzineblok maar plug-in technologie die zorgt voor een vermogen dat oploopt tot 519 pk en een koppel van 750 Nm. Het neusje van de zalm bij de plug-in hybride versies van de Porsche Cayenne, en meteen ook de krachtigste in het gamma, is de 4.0 Turbo E-Hybrid. Die kan uitpakken met een vermogen van niet minder dan 740 pk en een koppel van maar liefst 950 Nm! Met een 0 naar 100-tijd van 3,7 seconden en een top van 295 km/u is dit de strafste Cayenne in het huidige gamma.

Liever een Cayenne zonder stekker, maar wel met een V8? Dan zijn er nog de 4.0 S en de 4.0 GTS. De eerste levert een vermogen van 475 pk en een koppel van 600 Nm, de laatste 500 pk en een koppel van 660 Nm.

Afmetingen

De Cayenne is met een lengte van net geen vijf meter een stevige SUV. Kijken we naar de kofferinhoud, dan zien we verschillende cijfers. Zo bieden de niet-geëlektrificeerde modellen van de ‘gewone’ Cayenne een koffervolume van 772 liter, terwijl de plug-in hybrides het omwille van het batterijpakket met 150 liter minder moeten stellen (627 liter). De koffer van de Cayenne Coupé is omwille van de aflopende daklijn sowieso al iets kleiner, met een volume van 592 liter, terwijl de plug-in hybride versies nog wat minder bieden met 434 liter.

Afmetingen
Lengte (m) 4.854 - 4.931 mm
Breedte (m) 1.931 – 1.983 mm
Hoogte (m) 1.675 – 1.705 mm
Wielbasis (m) 2.895 mm
Leeggewicht (kg) Vanaf 2.170 kg

Uitvoeringen

Bij de Porsche Cayenne en Cayenne Coupé is er telkens keuze uit:

– 3.0 – 4.0 S – 3.0 E-Hybrid – 3.0 S E-Hybrid – 4.0 Turbo E-hybrid

Prijzen

De nieuwprijzen van de Cayenne starten net onder de € 100.000 voor de versie met het ‘normale’ koetswerk (vanaf € 97.907,50) en net boven die grens voor de Coupé-variant (€102.325). Reken voor een plug-in hybride op zo’n € 12.000 extra. De prijs van de krachtigste versie, de 4.0 Turbo E-Hybrid, schommelt rond de € 190.000. Hou er rekening mee dat dit ‘basisprijzen’ zijn en de eindfactuur nog stevig kan oplopen dankzij de vele opties en personalisatiemogelijkheden.

Op de tweedehandsmarkt vind je gezien de lange carrière en verschillende generaties al exemplaren van de Cayenne vanaf prijzen rond de € 5.000 voor de oudste exemplaren. Voor de oudste modellen van de meest recente generatie (2017) moet je echter rekenen op minimaal € 40.000 en voor de Cayenne Coupé die in 2019 op de markt kwam minimum € 60.000.

Hou na de aankoop ook nog rekening met de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting, die afhankelijk van de uitstoot, het motorvermogen en de cilinderinhoud hoog kunnen oplopen.

Design

Buitenzijde

De derde generatie van de Porsche Cayenne werd in 2017 gelanceerd en was meteen herkenbaar als een Cayenne, maar dan met de nieuwste Porsche designaccenten die hem verbonden met de rest van het gamma. In 2019 kreeg de SUV het gezelschap van de Cayenne Coupé. Die is technisch quasi identiek, maar zijn aflopende daklijn moet zorgen voor een nog dynamischere look.

Beide koetswerkvarianten werden in 2023 getrakteerd op een facelift, met wat het uiterlijk betreft onder andere nieuwe bumpers, lichtblokken en andere elementen die hem weer up-to-date brengen binnen het Porsche-gamma.

Binnenzijde

Net zoals het koetswerk in 2023 een facelift kreeg, werd ook de binnenkant aangepakt. Zo kreeg het dashboard een look die zo uit de Taycan geplukt lijkt, met onder andere een 12,6 duim grote tellerpartij naast het grote infotainmentscherm. Afhankelijk van de uitvoering zijn er afwijkende varianten van de bekleding en het zitmeubilair.

Veiligheid

De Cayenne kreeg bij zijn lancering in 2017 de maximumscore van 5 sterren in de onafhankelijke EuroNCAP crashtests. Het 2024-model werd nog niet getest, maar de veiligheidsuitrusting ging erop vooruit, onder andere omwille van nieuwe verplichte veiligheidssnufjes.

Alternatieven

Gezien de grote keuze in premium SUV’s zijn er heel wat concurrenten. Bij BMW gaat het onder andere om de X5 en de XM, bij Mercedes de GLE en GLE Coupé en bij Audi de Q7 en Q8, om de alternatieven van de ‘Duitse drie’ te noemen. Uit Groot Brittannië zou je als alternatief de Range Rover (Sport) en voor de topversies de Bentley Bentayga, Aston Martin DBX of zelfs de Rolls Royce Cullinan kunnen overwegen. De Italianen doen de Cayenne en Cayenne Coupé dan weer concurrentie aan met de Ferrari Purosangue en de Maserati Levante. Mag het allemaal wat minder extravagant? Dan zijn modellen als de Mazda CX-60, de Volkswagen Touareg of de Volvo XC90 het overwegen waard.

FAQ

Is de Cayenne verkrijgbaar met dieselmotor?
Porsche bouwt geen modellen meer met dieselmotor. In 2018 rolden de laatste modellen met een zelfontbrander van de band, en dus vind je de Cayenne diesel wel nog op de tweedehandsmarkt, waarbij het gaat om het model van de tweede generatie.
Hoeveel generaties van de Porsche Cayenne zijn er?
De eerste generatie van de Porsche Cayenne werd in 2022 op de markt gebracht. Die kreeg intern de naam E1 9PA. In 2010 volgde de tweede generatie, de E2 92A. De huidige Cayenne is het model van de derde generatie (E3), die in 2017 gelanceerd werd en in 2019 ook een coupé-variant toevoegde aan het gamma. In 2023 kreeg het model nog een uitgebreide facelift.
Is er een elektrische variant van de Porsche Cayenne?
Van de huidige generatie is er geen 100% elektrische variant, maar Porsche heeft aangekondigd dat de vierde generatie elektrisch wordt. Er komt zelfs een nog grotere elektrische SUV boven de Cayenne Electric in het Porsche-gamma.

Beoordelingen voor Porsche Cayenne

63 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen

Modelvarianten